• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Avondspits twee keer zo dodelijk als ochtendspits

Auteur: Dennis, gepost 27 januari 2011 om 10:39 – 35 Reacties

Avondspits

Dat er in ochtend- en avondspits geregeld ongelukken gebeuren, dat zou je helaas bijna een wetmatigheid kunnen noemen. Wat we nog niet wisten, is als de avondspits maar liefst twee keer zo dodelijk is als de ochtendspits. Dat blijkt uit de ‘Kerncijfers Verkeersveiligheid’ van Rijkswaterstaat. In 2009 kwamen tussen zeven en acht uur ’s ochtends 54 mensen om in het verkeer. Tussen vier en vijf ’s middags waren dat er 113.

Ook in de jaren voor 2009 vielen in de avondspits twee keer zoveel dodelijke slachtoffers. Er is nog geen onderzoek gedaan naar de exacte oorzaken, maar er kan wel naar worden gegist.

Volgens de ANWB is het tijdens de avondspits gemiddeld 20 procent drukker dan ’s ochtends. ’s Middags zitten er ook recreanten (met minder ervaring) op de weg, terwijl het ’s ochtends voornamelijk woon-werkverkeer is, aldus Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersinformatie.

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen van XTNT denkt dat vermoeidheid aan het eind van de dag ook een rol speelt. Daarbij kunnen mensen een slechte dag hebben gehad en de irritatie afreageren in het verkeer door iets agressiever te rijden. Onderweg naar huis hebben mensen doorgaans meer haast dan onderweg naar hun werk, hetgeen ook effect heeft op de rijstijl. (bron: bnr, radiofragment)

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
    Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Verkeer

Vorig bericht: « Volvo toont V60 Plug-in Hybrid in Genève
Volgend bericht: Kapotte waterleiding zorgt voor diepgevroren Audi A3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bosnialove zegt

    27 januari 2011 om 10:41

    “twee keer zo dodelijk – dan – ochtendspits.” ‘Als’ veranderen in ‘dan’. ;)

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      27 januari 2011 om 10:47

      @bosnialove: Je hebt het mis.
      “Twee keer zo groot als…” en niet “Twee keer zo groot dan…”
      Dus ook “twee keer zo dodelijk als…”

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        27 januari 2011 om 12:51

        @dennis: Idd, of ’twee keer dodelijker dan…’

        Login om te reageren
    • Megakix zegt

      27 januari 2011 om 14:29

      @bosnialove: het is:

      1) groter dan..indien er geen relatieve basis is
      2) groter als..indien het een relatieve basis kent van 1…dus ‘groter als’ is correct. Basis is 100% en het is dus 2 x groter als 100%.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        27 januari 2011 om 14:30

        @Megakix: ofwel nominaal versus procentueel…het artikel heeft z’n basis bij ‘procentueel’. Dus correct geschreven.

        Login om te reageren
        • bosnialove zegt

          27 januari 2011 om 21:18

          @Megakix: Het is ‘dan’. -> Lees mijn reactie bij meneer Volvo.

          Login om te reageren
  2. dikke_luuk zegt

    27 januari 2011 om 10:42

    Onderweg naar huis hebben mensen doorgaans meer haast dan onderweg naar hun werk, hetgeen ook effect heeft op de rijstijl. –> Logisch……

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      27 januari 2011 om 14:22

      @dikke_luuk: Haha… in de morgen is in de baas zijn tijd.. boeie.. in de avond is je eigen tijd. Dan wil je wel sneller ja.. dan ligt er een visje koud te worden.. ;)

      Login om te reageren
  3. bosnialove zegt

    27 januari 2011 om 10:42

    Toch? Of heb ik het fout. :P

    Login om te reageren
    • jochemvolvo zegt

      27 januari 2011 om 10:50

      @bosnialove: het is een lastige, maar ik zeg ook dat het “dan” is.

      Login om te reageren
      • hectorae86 zegt

        27 januari 2011 om 12:54

        @jochemvolvo: 2 keer dodelijker dan, of 2 keer zo dodelijk als, klopt wel.

        Login om te reageren
      • bosnialove zegt

        27 januari 2011 om 21:16

        @jochemvolvo: Het is gewoon ‘dan’. ;) ‘Als’ gebruik als iets net zo groot is, in dit geval is de avondspits het dubbele aantal dodelijker DAN de avondspits. :)

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          28 januari 2011 om 13:47

          Haha, als/dan, het blijft moeilijk voor sommigen.

          OnT: Ik zal wel bij die recreanten horen en dus de avondspits gevaarlijker maken. Aan de andere kant: Volgens mij zou ik als ik ’s ochtends zou rijden een veel groter gevaar op de weg zijn. Ik heb nogal de tijd nodig om wakker te worden. ;)

          Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      27 januari 2011 om 11:00

      @bosnialove: fail

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 januari 2011 om 12:52

      @bosnialove:

      ’twee keer zo dodelijk als…’ of ‘twee keer dodelijker dan…’

      Login om te reageren
  4. Jokkebrok zegt

    27 januari 2011 om 10:42

    Het lijkt me logisch dat je moe bent na een werkdag, maar ’s ochtends kan je soms nog niet goed wakker zijn…
    Wie zal het zeggen…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 januari 2011 om 12:53

      @Jokkebrok: Ja, maar als je moe bent rij je ook meestal trager. Als je opgefokt bent rij je sneller.

      Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    27 januari 2011 om 11:00

    Avondspits tussen 4 en 5. Lekker bezig mensen; tussen 4 en 5 huiswaards! Dat is toch verdorie geen werken!

    Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    27 januari 2011 om 11:10

    Vanavond maar weer eens met m’n leven spelen dan :P

    Login om te reageren
  7. lowrider46 zegt

    27 januari 2011 om 11:31

    het is ‘als’, voor de duidelijkheid

    Login om te reageren
  8. Dev zegt

    27 januari 2011 om 11:44

    De resultaten vergen nog enige nuance.
    Wat zouden de gevolgen zijn voor de resultaten als 7 tot 9 in de ochtendspits werd gerekend en 4 tot 6 voor avondspits?
    Zijn bijvoorbeeld aanrijdingen met fietsers en voetgangers meegerekend? Mij lijkt namelijk het aantal fietsers en voetgangers bij voorbaat hoger in de “avondspits”.
    In hoeverre heeft de redelijk ijzige winter van 2009 invloed?

    Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    27 januari 2011 om 12:32

    Zeg Als/Dan zeurkezen, het moet zijn, “…Is DAT de avondspits maar liefst twee keer zo dodelijk is DAN de ochtendspits” want met DAN geef je een verschil aan van ongelijke dingen en met ALS een vergelijking van dingen die gelijk/even groot zijn. En aangezien dat in dit stukje aangegeven wordt dat de avondspits 2x dodelijker is dan de ochtendspits is het een ongelijk verschil en gebruik je DAN.
    Was de ochtendspits net zo dodelijke als de avondspits dan was het ALS geweest.
    Dus Dennis het staat fout geschreven :)

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 januari 2011 om 12:56

      @VeniVidiVici: Nope, het is als, want, zoals je zegt, gelijk/even groot.

      2x Ochtendspits = Avondspits (qua dodelijkheid)

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        27 januari 2011 om 13:15

        @Esprit_de_Flandre: Volgens mij had jij voor begrijpend lezen een onvoldoende op school :)

        Login om te reageren
        • hectorae86 zegt

          27 januari 2011 om 13:26

          @VeniVidiVici: In tegendeel, ik denk juist dat hij een stuk beter was DAN jij ;)

          Check dit maar eens:
          http://www.onzetaal.nl/advies/zoveeldan.php

          Login om te reageren
          • VeniVidiVici zegt

            27 januari 2011 om 14:03

            @hectorae86: Dan en Als heeft niks met begrijpend lezen te maken hoor :) Maar inderdaad als dat stukje waar is waar je naar linkt dan is het gewoon DE uitzondering op de regel. Blijft leuk dat Nederlands :?

            Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          27 januari 2011 om 16:54

          @VeniVidiVici: Wij Vlamingen hebben geen begrijpend lezen op school. Daar zijn we te intelligent voor ;)

          Login om te reageren
  10. realhustler zegt

    27 januari 2011 om 12:51

    Ik sluit me aan bij VeniVidiVici.

    Als = gelijk
    Dan = ongelijk

    Login om te reageren
  11. Joerek zegt

    27 januari 2011 om 13:56

    avondspits 20% drukker dan ochtendspits. hebben we het hier dan alleen over de filelengte, of gewoonweg het aantal auto’s op de weg? Volgens mij weet de ANWB dat niet, dus ik ga uit van het eerste. Er kan dus best nog meer dan 20% auto’s op de weg zijn…

    Daarnaast is het opzich een kleine moeite om van deze 160 dodelijke ongevallen de oorzaak stuk voor stuk uit te zoeken om een goed oordeel te geven over de oorzaak van het dubbele aantal dodelijk ongevallen. Hoeveel van dit is eenzijdig? Hoeveel is door onoplettendheid? Mogelijk omdat het later is speelt alcohol meer een rol? Hoeveel op de snelweg? Wat is dat het verschil tussen 8 en 9 uur en 17 en 18 uur?

    Lijkt me wel belangrijk om zoiets meer uit te zoeken voordat er klakkeloos een persbericht uitgaat met een simpele vergelijking tussen 2 uren… Makkelijk scoren, wellicht dat de vergelijking tussen 8-9 uur en 17-18 uur veel minder ver van elkaar ligt. Nu wordt er geopperd dat doordat het later is men wellicht agressiever rijdt, maar dat is op niets berust. Een agressievere rijstijl gaat vaak een-op-een met ontzettend grote alertheid, wat wellicht belangrijker is om een ongeluk te voorkomen dan vermoeid met het verkeer meerijden.

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    27 januari 2011 om 16:27

    tijdens de ochtendspits ben ik nog veel te slaperig om normaal te rijden dus rij ik veel trager en dus voorzichtiger, savonds ben ik goed wakker en rijd ik zoals in het weekend :P

    Login om te reageren
  13. As_long_as_it_is_fast zegt

    27 januari 2011 om 17:27

    Denk dat vooral de argumenten in de laatste paragraaf een grote rol spelen. Het is namelijk ook zo dat de meeste ongevallen binnen een straal van x km rondom de eigen woning gebeuren, gewoon omdat je de wegen kent en de route en aldus minder oplettend wordt. Hetzelfde geldt volgens mij voor werk- woonverkeer, dus de argumenten liggen in de vermoeidheid, agitatie, het naar huis willen,…

    Login om te reageren
  14. majinstar zegt

    27 januari 2011 om 17:46

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      27 januari 2011 om 20:24

      @majinstar: Mensen zoals jij bezorgen BMW een slecht imago. Ik begin stilaan het faillissement van BMW (ondanks dat ik er aandelen van heb) te wensen opdat jij je kop zou houden…

      Login om te reageren
  15. Cantago zegt

    27 januari 2011 om 18:47

    Mensen willen altijd sneller naar huis dan naar hun werk, en aangezien je aan het eind van de dag minder fit bent is het nogal logisch dat er dan meer ongelukken gebeuren!

    Login om te reageren
  16. Justawheelchairguy zegt

    29 januari 2011 om 13:55

    Logisch denk ik?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North