
Volvo heeft bevestigd dat men begin maart een V60 Plug-in Hybrid meeneemt naar de autoshow van Genève. Het concept is praktisch productierijp en kent een CO2 uitstoot van slechts 50 g/km.
De auto staat zoals eerder aangekondigd voor 2012 op de agenda. Het is mogelijk om zo’n 50 kilometer op uitsluitend elektriciteit te rijden. Het ERAD systeem (Electric Rear Axle Drive), goed voor 70 pk, drijft de achterwielen aan en haalt z’n elektriciteit uit een 12 kWh lithium-ion accupakket. Zijn de accu’s leeg, dan kan er ook voorwielaangedreven gereden worden op de oude vertrouwde 2.4 liter D5 turbodiesel, goed voor 215 pk en 440 Nm koppel.
Een copy-paste uit het persbericht:
Met de Volvo V60 Plug-in Hybrid krijgt de koper drie typen auto in één; hoe hij wil rijden kiest hij door een druk op de knop. In de stand Pure wordt de auto volledig elektrisch aangedreven en heeft hij een actieradius van vijftig kilometer. Selecteer Hybride voor een efficiënte hybrideaandrijving met een gemiddelde CO2-uitstoot van 49 g/km. Kies Power voor optimale prestaties: de dieselkrachtbron levert samen met de elektromotor een gecombineerd vermogen van 215 + 70 pk en de auto accelereert in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u.
Ik vind de V60 echt een prachtige wage (ok de S60 is mooier(A)) en het is een goede zet om een plug in hybrid te lanceren..ben alleen benieuwd of het ook echt goed werkt…
@LJ: kvind zelf de V60 mooier als de S60 :)
Uhm ja…. hoeveel KM moet er hiermee gereden worden voordat je de extra prijs eruit hebt? Zal wel heeeeeel veeeeeel zijn.
En dan moet ik nog daarna aan de stekken ook? Er zijn toch een hoop mensen die geen eigen garage hebben of geen stroom in hun garage.
Maar ja, Volvo wil ook groen doen. Veilig groen.
@gregorius:
waar staat dat ie aan een stekker moet op om te laden? lijkt me logischer dat de diesel motor daar wel voor zorgt, zoals bij hybride auto’s vaker het geval is ;)
@ck92: “Plug-in” Hybrid. Stekkertje insteken dus.
Alsof iemand in Nederland, die in een hybride rijd het ook maar iets kan schelen dat het “groen” is. Ik wordt dagelijks voorbij gereden door talloze Priussen (is dit een woord) met dik 150-160, misschien ben ik dan gek, maar dit heeft dan niks meer met “groen” te maken. Relevantie tot dit topic? Ik denk dat het met alle lease hybrides zo zal zijn en dus ook bij deze.
@C220AMG: Dan is dit nog wel de bete keuze; hiermee kan je namelijk wel met 250 voorbij rijden!
@C220AMG:
dat boeit ook zo goed als niemand nee, maar wel dat ze minder bijtelling betalen:)
@C220AMG: Volgens mij is het niet priussen, maar ‘Prii’ ;), dus nee, priussen is geen woord. Volgens mij kun je ook gewoon Prius zeggen als zijnde meervoud (zoals bij casus)
On-topic: Mooie auto en verrassend weinig uitstoot. Kan bijna niet realistisch zijn :O. Je kunt in in ieder geval meer meenemen. Lijkt mij handig voor vakantie e.d.
@Crosscabouter: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Latijnse_vervoegingen_en_verbuigingen
@Crosscabouter: @C220AMG:
We zijn jullie al lang voor…
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/13/wat-is-het-meervoud-van-prius
@As_long_as_it_is_fast: Dat topic komt me inderdaad vaag voor maar vond ik op dat moment niet interessant genoeg! Kom ik mezelf toch weer tegen :lol:
Ik denk dat hybride wagens, die steeds efficiënter in staat zijn de energieverliezen van een verbrandingsmotor te recupereren, een betere toekomst hebben dan volledig elektrische voertuigen! Met zo’n volvo wil ik gerust wel gezien worden!
Prima waarden van Volvo! Ik wacht op de rijtest.
Lachen, dan heb je dus eigenlijk een vierwielaandrijving in de hybridestand!
Dat wordt dus weer een instant-toppertje in NL.
Kijk nu is het leuk om hybride te rijden met 285pk onder de motorkap
Extrapoleer die 1000 Euro per ton misschien bespaarde CO2 uitstoot eens naar de totale economie. Instant faillissement van dit land.
OT: alhoewel ze mijn auto leuk vinden, ben ik toch niet verbaasd dat de buren er niet aan mee betalen. Ze hebben er ook geen enkel voordeel van. Waarom dan wel bij hybride?
Interessante specs, maar ik heb toch een beetje twijfels bij de duurzaamheid van een hybride diesel.
Ik vind de reclame mooi van deze auto, met die driftende en slippende V60.. denk dat het imago zeker wel aan het veranderen is. En alle jonge mensen die niet opgegroeid zijn met de aloude 240 Polar zullen dit zeker een hippe kar vinden. Ik stiekem ook hoor..
Eindelijk een hybride zonder compomis! Je hoeft niet in een kleine auto te rijden, het is niet overdesigned zoals andere merken wel proberen(en vrij hard daarin falen) en bovendien hoef je niet rond te tuffen als een slak. En je tankt ook nog eens diesel, ik zou niet weten waarom dit niet aanslaat. eigenlijk de voordelen van een lexus hybride maar dan voor mensen met een niet-oversizede portefuille
Het is een mooie auto. Ik vind ‘m echter nu al saai.
Nu ook in de XC 60 graag.
Ik denk dat het eerste bedrijf dat met een betaalbare, effectieve hybrid op de markt komt, en daarmee bedoel ik quasi volledig elektrisch, dat diens verkopen echt sterk gaan stijgen. Het lijkt er toch naartoe te gaan dat dit de toekomst is en de eerste auto die een minimum aan verbruik kan opleggen, dat is de auto die men zal willen.
Logische strijd, dus Volvo, hurry up.
Ik heb een jaar oude 175pk 2.4d geartronic en haal met pijn en moeite 13 a 14 l/100km op de snelweg als ik niet harder dan 130 rij. Hoe kan deze motor als D5 met elektro motor zoveel meer halen als die van mij…
@marcus: is u motor wel in orde? 13-14L liter is wel erg veel lol…
@KaCh1ng: Oops… dat moest 1 op 13 a 1 op 14 zijn, sorry! Neemet niet weg dat ik die nieuwe hybride nog steeds geen 1 op 20 o.i.d. zie doen
Ik stel me toch wat vragen.
Wat is een kilometervreter als de V60 met 50km?
Wordt het nog echt interessant voor kortingen met die 2.4?
Hoeveel km’s moet je gaan tegen je voordeel mee hebt met die meerprijs?
Waarom niet met de 1.6d?
Is 6,9sec nu snel met 285pk? (320d 163pk = 7,5)
Maar goed, mooie Volvo en blij ze ook de markt volgen.
Deze jonge hybride zal z’n vruchten afwerpen
@tomofbelgium: Je mag de pk’s van de electromotor niet zo 123 optellen bij die van de brandstofmotor. Daarnaast is er verschil in maat en gewicht tussen de BMW en de Volvo denk ik. ;)
Goed bezig Volvo!
Het is een mooie, praktische, sportieve auto die zich van alle anderen onderscheid door zijn uiterlijk. Ik vind’m exclusiever dan Audi of BMW omdat je ze zo weinig ziet. Ik ruil mijn BMW binnen 7 weken in voor een V60 5 cilinder diesel. Ik denk dat die hybride nog zeldzamer wordt omdat de V60 sowieso al redelijk duur is.