• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ayrton Senna’s eerste F1-auto gaat onder de hamer

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 maart 2012 om 18:35 – 21 Reacties

Senna


Dit is de Toleman TG184-2, de allereerste Formule 1-auto van racelegende Ayrton Senna, uit 1984. Hebben? Kom dan op 16 mei naar de Silverstone Auctions, met een dik chequeboek.

Met deze auto finishte Senna onder andere als tweede in een regenachtig Monaco, alvorens in 1985 de overstap naar Lotus-Renault te maken. In wat voor staat de auto verkocht wordt weet ik niet, maar er schijnt nog een complete aandrijflijn in te zitten.

Senna's 1984 Toleman

Een openingsbod is niet vastgesteld, maar in de wetenschap dat Senna’s helm en overall eerder dit jaar respectievelijk £71.500 (84.600 euro) en £34.000 (40.250 euro) opleverden kon dit nog wel eens een aanslag zijn op de portemonnee van de koper. Je moet er wat voor over hebben.

Dan hier nog de beelden van de eerder aangehaalde Grand Prix van Monaco (overige delen op hetzelfde account):

Ook interessant!

  • Video - rijd mee met Ayrton Senna op zijn 27ste sterfdag
  • Video: automobilist wil auto rammen, gaat zelf nat
    Video: automobilist wil auto rammen, gaat zelf nat
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Mijn Auto gaat weer van start, geef je nu op!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

ayrton-senna, Formule 1, Racing, Retro, veiling

Vorig bericht: « Formule1 overweegt beursgang, zou $10 mld waard zijn
Volgend bericht: CO2 maakt dik, de Panamera aan een verlengsnoer en Audi laadt draadloos op #Groen7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    21 maart 2012 om 18:38

    onder de hamer? zonde :| kan je beter verkopen..

    Login om te reageren
  2. meneersander zegt

    21 maart 2012 om 18:41

    Dit hoort in een museum, niet in een prive collectie.

    Login om te reageren
  3. Alwood zegt

    21 maart 2012 om 18:47

    ah, oldtimertje, wegenbelastingvrij, zal wel aardig in de centen lopen dan…

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      21 maart 2012 om 18:50

      @Alwood: EN, hij moet nog kenteken, ook weer 350 geloof ik..

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        21 maart 2012 om 18:54

        @dennisr: inderdaad… moet zeggen, als je dan toch bezig bent ook meteen maar een E85 of (LPG/LPi) conversie er tegenaan. Mag dan een 1,5 viercilinder zijn, met die turbo er op is het verbruik allerminst vriendelijk.

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          21 maart 2012 om 18:56

          @Alwood: juist! is al duur genoeg in aanschaf..
          maar na een tijdje wil je ook wel weer iets anders, en een ander bumper kitje zal ook niet goedkoop zijn voor zoiets.. setje 22 inch chroom velgen..

          Login om te reageren
  4. vale46 zegt

    21 maart 2012 om 19:06

    Kunnen ze die niet verkopen aan een museum? Nu kan maar 1 mens op aarde van deze auto genieten en er rijk van worden. In een museum kan iedereen er van genieten, en ook rijk worden.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      21 maart 2012 om 19:48

      @vale46: Wat een onzin. Tis een raceauto… Geen 8ste wereldwonder. Ik zou graag zien dat de volgende eigenaar er weer lekker classics mee ging racen.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        21 maart 2012 om 20:59

        @911GT2: Inderdaad…ding goed onderhouden en racen maar! Niet laten verstoffen i.i.g.

        Login om te reageren
        • SyriX zegt

          21 maart 2012 om 22:30

          @skinnybmw & @911GT2 jullie begrijpen toch wel om wat voor auto het gaat toch??.. het is geen supercar of een of ander Bugatti die je niet binnen moet houden maar mee moet race, het is nummero 1 van Ayrton.. piece of automotive history = museum.

          Login om te reageren
      • vale46 zegt

        22 maart 2012 om 15:51

        @911GT2: Racen? Wie zegt dat de aandrijflijn nog compleet is?
        Daarbij, deze auto’s zijn kartonnen dozen op wielen bij een crash.
        De allereerste F1-auto van zo een grote legende moet in het museum.(punt)

        Login om te reageren
  5. norge zegt

    21 maart 2012 om 20:01

    Was dit die race die een aantal ronden voor het eigenlijke einde werd afgevlagd omdat het zo hard regende ? In die race lag hij tweede achter Prost die langzamer reed….

    Login om te reageren
    • topless zegt

      21 maart 2012 om 23:00

      @norge:

      Yep. Maar de nummer 3, Stefan Bellof (als laatste gestart), was sneller dan Senna. Bellof, en niet Senna, kreeg dan ook een contract van Ferrari n.a.v. deze race.

      Login om te reageren
    • schim zegt

      21 maart 2012 om 23:01

      @norge: Klopt, Prost wist dat als de race uitgereden zou worden hij het niet zou redden en drong bij de wedstrijdleiding aan om de race te staken vanwege de regen- sindsdien had Prost een bijnaam wat iets met een rekenmachine te maken heeft..

      Login om te reageren
  6. earschot96 zegt

    21 maart 2012 om 20:59

    Kan ik even wat geld lenen, dan koop ik ‘m wel.

    Login om te reageren
  7. jordy14 zegt

    21 maart 2012 om 21:36

    Het is een hele bijzondere auto maar ik zou er ook gewoon mee gaan rijden. Laten vergaan in een museum heb je niks aan.

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      22 maart 2012 om 09:21

      @jordy14: misschien niet zo’n heel goed idee. De Tg-184 was een vrij fragiele auto. Het frame was zo licht gemaakt dat het de motor niet goed meer kon dragen. Die Hart turbo zelf was ook bepaald geen wonder van betrouwbaarheid. Toleman had de kans motoren van Lancia af te nemen, maar het turbo-supercharged concept waar de Italianen mee kwamen werd als te radicaal gezien. Die motor had later trouwens behoorlijk wat succes in de Group B rally, in de Lancia Delta S4

      Login om te reageren
  8. dawwg zegt

    21 maart 2012 om 23:09

    @sir_smokelet: ‘ In wat voor staat de auto verkocht wordt weet ik niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er geen complete aandrijflijn meer in zit.‘.

    Vanwaar die (foutieve) aanname ? Als ik op de officiele veilingsite kijk, staat er:

    ‘Fully restored and running on the button, the car is capable of being raced or demonstrated globally as the fortunate new owner sees fit. ‘

    bron: http://www.silverstoneauctions.com/ex-ayrton-senna-1984-toleman-tg-184-2

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      22 maart 2012 om 07:40

      Dunno, omdat 1)ik er van uit ging dat na het seizoen alles wat gebruikt/versleten was verwijderd was en 2) je een oude straaljager ook niet met straalmotor koopt denk ik. Maar mensen met een licentie kunnen hier gewoon het circuit mee op als ze zouden willen idd. Heb het aangepast.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        22 maart 2012 om 12:17

        @sir_smokalot: Ja, militair materieel is inderdaad altijd aangepast; maar juist met racewagens (althans toendertijd, zal anno 2012 inderdaad wel anders zijn) waren de onderdelen (motor, bak, etc.) gewoon commercieel verkrijgbaar voor iedereen …

        Login om te reageren
  9. smokin zegt

    22 maart 2012 om 11:44

    Ik zou dan meteen deze erbij kopen, kun je nog een vriendje uitnodigen om bij je te komen spelen:

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350547211979+&viewitem=

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North