
Dit is de Toleman TG184-2, de allereerste Formule 1-auto van racelegende Ayrton Senna, uit 1984. Hebben? Kom dan op 16 mei naar de Silverstone Auctions, met een dik chequeboek.
Met deze auto finishte Senna onder andere als tweede in een regenachtig Monaco, alvorens in 1985 de overstap naar Lotus-Renault te maken. In wat voor staat de auto verkocht wordt weet ik niet, maar er schijnt nog een complete aandrijflijn in te zitten.
Een openingsbod is niet vastgesteld, maar in de wetenschap dat Senna’s helm en overall eerder dit jaar respectievelijk £71.500 (84.600 euro) en £34.000 (40.250 euro) opleverden kon dit nog wel eens een aanslag zijn op de portemonnee van de koper. Je moet er wat voor over hebben.
Dan hier nog de beelden van de eerder aangehaalde Grand Prix van Monaco (overige delen op hetzelfde account):
onder de hamer? zonde :| kan je beter verkopen..
Dit hoort in een museum, niet in een prive collectie.
ah, oldtimertje, wegenbelastingvrij, zal wel aardig in de centen lopen dan…
@Alwood: EN, hij moet nog kenteken, ook weer 350 geloof ik..
@dennisr: inderdaad… moet zeggen, als je dan toch bezig bent ook meteen maar een E85 of (LPG/LPi) conversie er tegenaan. Mag dan een 1,5 viercilinder zijn, met die turbo er op is het verbruik allerminst vriendelijk.
@Alwood: juist! is al duur genoeg in aanschaf..
maar na een tijdje wil je ook wel weer iets anders, en een ander bumper kitje zal ook niet goedkoop zijn voor zoiets.. setje 22 inch chroom velgen..
Kunnen ze die niet verkopen aan een museum? Nu kan maar 1 mens op aarde van deze auto genieten en er rijk van worden. In een museum kan iedereen er van genieten, en ook rijk worden.
@vale46: Wat een onzin. Tis een raceauto… Geen 8ste wereldwonder. Ik zou graag zien dat de volgende eigenaar er weer lekker classics mee ging racen.
@911GT2: Inderdaad…ding goed onderhouden en racen maar! Niet laten verstoffen i.i.g.
@skinnybmw & @911GT2 jullie begrijpen toch wel om wat voor auto het gaat toch??.. het is geen supercar of een of ander Bugatti die je niet binnen moet houden maar mee moet race, het is nummero 1 van Ayrton.. piece of automotive history = museum.
@911GT2: Racen? Wie zegt dat de aandrijflijn nog compleet is?
Daarbij, deze auto’s zijn kartonnen dozen op wielen bij een crash.
De allereerste F1-auto van zo een grote legende moet in het museum.(punt)
Was dit die race die een aantal ronden voor het eigenlijke einde werd afgevlagd omdat het zo hard regende ? In die race lag hij tweede achter Prost die langzamer reed….
@norge:
Yep. Maar de nummer 3, Stefan Bellof (als laatste gestart), was sneller dan Senna. Bellof, en niet Senna, kreeg dan ook een contract van Ferrari n.a.v. deze race.
@norge: Klopt, Prost wist dat als de race uitgereden zou worden hij het niet zou redden en drong bij de wedstrijdleiding aan om de race te staken vanwege de regen- sindsdien had Prost een bijnaam wat iets met een rekenmachine te maken heeft..
Kan ik even wat geld lenen, dan koop ik ‘m wel.
Het is een hele bijzondere auto maar ik zou er ook gewoon mee gaan rijden. Laten vergaan in een museum heb je niks aan.
@jordy14: misschien niet zo’n heel goed idee. De Tg-184 was een vrij fragiele auto. Het frame was zo licht gemaakt dat het de motor niet goed meer kon dragen. Die Hart turbo zelf was ook bepaald geen wonder van betrouwbaarheid. Toleman had de kans motoren van Lancia af te nemen, maar het turbo-supercharged concept waar de Italianen mee kwamen werd als te radicaal gezien. Die motor had later trouwens behoorlijk wat succes in de Group B rally, in de Lancia Delta S4
@sir_smokelet: ‘ In wat voor staat de auto verkocht wordt weet ik niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er geen complete aandrijflijn meer in zit.‘.
Vanwaar die (foutieve) aanname ? Als ik op de officiele veilingsite kijk, staat er:
‘Fully restored and running on the button, the car is capable of being raced or demonstrated globally as the fortunate new owner sees fit. ‘
bron: http://www.silverstoneauctions.com/ex-ayrton-senna-1984-toleman-tg-184-2
Dunno, omdat 1)ik er van uit ging dat na het seizoen alles wat gebruikt/versleten was verwijderd was en 2) je een oude straaljager ook niet met straalmotor koopt denk ik. Maar mensen met een licentie kunnen hier gewoon het circuit mee op als ze zouden willen idd. Heb het aangepast.
@sir_smokalot: Ja, militair materieel is inderdaad altijd aangepast; maar juist met racewagens (althans toendertijd, zal anno 2012 inderdaad wel anders zijn) waren de onderdelen (motor, bak, etc.) gewoon commercieel verkrijgbaar voor iedereen …
Ik zou dan meteen deze erbij kopen, kun je nog een vriendje uitnodigen om bij je te komen spelen:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350547211979+&viewitem=