• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Baas wil niet dat je in je oude auto naar het werk komt

Auteur: RubenPriest, gepost 1 juli 2024 om 10:59 – 52 Reacties

Werkgever CO2-uitstoot

Een leaseauto afdwingen is nog nooit zo makkelijk geweest.

Het is 1 juli. Dat betekent dat er traditioneel weer dingen gaan veranderen. Je internetabonnement is ongetwijfeld duurder geworden en de supermarkt moet nee verkopen als je peuken wil scoren. Op automotive gebied is er ook nieuws. Grote bedrijven deden het vaak al, maar nu is het verplicht: de werkgever moet gaan bijhouden hoe werknemers naar het werk reizen.

Werkgever houdt CO2-uitstoot bij

De maatregel is alleen van toepassing bij bedrijven met honderd werknemers of meer. Doelstelling van deze regel is het in kaart brengen wat de CO2-uitstoot van een werknemer is. Het kan dus zijn dat je baas vraagt in welke auto jij naar het werk komt. Als jij elke dag in je Dodge RAM op kantoor verschijnt ben je behoorlijke doorn in het oog voor de CO2-doelstellingen van een bedrijf. Als de werkgever dan bij je klaagt kun je meteen een leaseauto afdwingen, want ja. Je moet toch naar het werk komen.

Het liefste zien werkgevers van grote bedrijven het personeel op de zaak komen in een elektrische auto, openbaar vervoer of de fiets. Dan is de CO2-uitstoot laag of zelfs nul. Bij werknemers met een ouwe of een dikke bak bestaat de kans dat ze wel aardig wat uitstoten. Thuiswerken of een elektrische leasauto kan dan helpen die uitstoot naar beneden te krijgen.

Het gaat puur om CO2-uitstoot van het woonwerkverkeer. Die zakelijk vlucht naar Singapore die je van de baas moest nemen zal niet meegenomen worden in de data.

Maatregelen naar aanleiding van de CO2-uitstoot worden nog niet echt genomen. Met het nulpunt op 1 juli is het vooral data in kaart brengen. Op termijn moet je er echter niet gek van opkijken als de werkgever opeens met allerlei mobiliteitsplannen komt.

Vanaf nu tot en met 2027 worden de cijfers enkel bijgehouden. Daarna gaat men kijken naar eventuele doelstellingen om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen.

Dus, naast het bijhouden van de gemaakte kilometers wil de baas ook graag weten of je dat met het OV, fiets of auto doet. In dat laatste geval willen ze ook graag weten wat voor auto, zodat de CO2-meter ernaast gelegd kan worden. Geen zin in deze kul? Lekker werken bij een bedrijf dat minder groot is dan 100 werknemers. Dan ontloop je (voorlopig) de dans.

Foto:  Alpina B10 via @bassssss row1photography op Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Deze droomgarage voor je auto's komt met een huis
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin
  • Mijn Auto: BMW M635 CSi van Wicher
  • Mijn Auto: Hyundai I20N van Hessel

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, nederland, uitstoot

Vorig bericht: « Winactie: jij kunt erbij zijn op Zandvoort!
Volgend bericht: Eindelijk een leuke elektrische auto die je écht wil rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    1 juli 2024 om 11:15

    Goede maatregel, ga zo door!
    Zo vraag ik mijn personeel al jaren ook naar het aantal wc papier velletjes wat ze verbruiken, noteer ik dat in een Excel en mail ik die naar Rob Jetten.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      1 juli 2024 om 11:21

      Dat doe je verkeerd. Wij doen graag alles echt goed en sturen de gebruikte velletjes op naar Rob als bewijsmateriaal.

      Login om te reageren
    • Trojan zegt

      1 juli 2024 om 12:08

      Klinkt goed! Wij printen altijd een foto van Rob Jetten en gebruiken die als toiletpapier.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        1 juli 2024 om 17:49

        En daar een verse drol opleggen.

        Login om te reageren
  2. Tonnie zegt

    1 juli 2024 om 11:16

    Is de berekening niet op basis van een std? Aantal km woon-werk x gestd co2 uitstoot brandstofsoort oid? Lijkt me sterk dat je elk autotype met uitstootcijfers in de admin op moet nemen en elke wisseling van auto van elke werknemer.

    Login om te reageren
    • El-Loco zegt

      1 juli 2024 om 11:36

      Dit inderdaad. Elke brandstofsoort heeft een x aantal grammen CO2 per km eraan hangen. De rapportage is dus gebaseerd op km’s woon-werk, km’s zakelijk, x jouw brandstofsoort (evt. aangevuld met OV gebruik).

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    1 juli 2024 om 11:22

    Gunstig voor mijn werkgever dan dat ik een diesel heb. Die stoot minder Co2 uit dan een vergelijkbare benzine ;)

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      1 juli 2024 om 13:28

      En je zou nog MyNeste Renewable Diesel kunnen tanken mochten ze er echt om gaan zeuren dat ’t allemaal minder moet. Wel voor een bijdrage natuurlijk want de laatste keer dat ik dat in mijn tank gooide tikte ’t de 3 euro aan voor een litertje.

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        1 juli 2024 om 19:45

        Is inmiddels flink goedkoper. Bij DCB rond de 2,13 en ik kom regelmatig bij het onbemande tankstation aan de A50 tussen Epe en Heerde onderaan de afrit en daar was het van de week 2,039. Dat is dan “merkloze”
        HVO100.

        Ik werk bij een bedrijf met meer dan 100 man en heb recht op een leaseauto. Maar rij liever in een leuke auto en we hebben km-vergoeding.
        De meldingsplicht gaat inderdaad op basis van standaarden, niet op werkelijk verbruik.
        Omdat ik kilometers declareer weet mijn werkgever precies wat ik voor de zaak rij.
        Maar niet met welke van mijn 3 auto’s of dat ik een keer de motor (een van de 3) heb gepakt.

        Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    1 juli 2024 om 11:27

    Goed, ik pak de Porsche 944 wel :). CO2 uitstoot volgens het RDW : onbekend. Dus heel veel plezier met uitrekenen.

    Voor zover ik kan zien hoef je niet het merk en type op te geven.

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    1 juli 2024 om 11:28

    Als iedereen van mn bedrijf met ouwe bakken aan komt, wat is dan het gevolg?
    Mijn werkgever zou het niets interesseren als het geen problemen geeft. Er wordt zat geld verdiend, en de werknemers betalen de brandstof lekker van de 23 cent/km vergoeding.

    Login om te reageren
    • hondafiel zegt

      1 juli 2024 om 13:59

      Dan komen er nieuwe regeltjes die dat gaan ontmoedigen. Zeker nu het e.e.a. onderbouwd kan gaan worden met data. Leuker kunnen wij het niet maken.

      Login om te reageren
  6. hondafiel zegt

    1 juli 2024 om 11:30

    Europa denkt uiteindelijk met veel (groene) regeltjes grip op de wereld te krijgen. Veel meer heeft Europa ook niet om in te brengen in deze grote wereld.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      1 juli 2024 om 11:36

      Is dit wel vanuit Europa opgelegd? Ik lees er niks van in het artikel en Nederland loopt anders dikwijls ook wel graag voorop op zo’n zaken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 juli 2024 om 12:05

      Psst. Als het een regel uit Europa was dan zouden we die in Nederland juist niet invoeren maar een of ander dom excuus in te voeren.

      Login om te reageren
      • Trojan zegt

        1 juli 2024 om 12:11

        CO2 budgetten worden allang in opdracht van de EU onderzocht. Deze regel is daarmee volledig in lijn, dus bij de EU zijn ze hiermee in hun nopjes.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          1 juli 2024 om 12:14

          CO2 budgetten zijn zoiets als in de categorie digitale euro. Stelt eigenlijk niks voor maar zijn uiterst geschikt om de beïnvloedbaren bang te maken en ze voor de conservatieven te laten kiezen.

          Login om te reageren
          • V8Vantage zegt

            1 juli 2024 om 13:30

            Dat hangt er maar net vanaf hoe die digitale euro gemaakt wordt. Wordt ie programmeerbaar of niet….? (Nederland is overigens tegen een programmeerbare variant)

            Login om te reageren
          • Trojan zegt

            1 juli 2024 om 13:52

            Met nu al zeggen dat “het niets voorstelt” doe je precies hetzelfde als waar je de conservatieven/beinvloedbaren van beticht, maar dan de pro-EU versie daarvan. Feit is dat het nog alle kanten op kan en dat we moeten afwachten wat er op ons afkomt alvorens een mening te kunnen vormen. Welke regels gaan er gelden rond het CO2 budget, wordt er bij de digitale euro gekozen voor de programmeerbare en/of accountgebaseerde versie of niet: Deze keuzes zijn gewoon nog niet gemaakt en kunnen wel degelijk grote impact hebben op privacy en keuze/bewegingsvrijheid.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              1 juli 2024 om 14:23

              Nee, het is geen feit dat het nog alle kanten op kan. Van een programmeerbare digitale euro is helemaal geen sprake, net doen of dat nog ter discussie staat is ongefundeerd angst zaaien van tegenstanders.
              Zie: https://www.ecb.europa.eu/euro/digital_euro/faqs/html/ecb.faq_digital_euro.en.html

              Login om te reageren
              • Trojan zegt

                1 juli 2024 om 15:15

                Ah kijk, dat is topnieuws. Heb je deze informatie ook wat betreft de CO2 budget plannen?

  7. Robert zegt

    1 juli 2024 om 11:33

    Minder dan 10 collega’s hier. Mijn werkgever heeft (voor nu) weer mazzel.

    @harrie: @dutchdriftking: je weet dat vanaf vandaag morgen Rob Jetten niet meer in functie is?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      1 juli 2024 om 11:48

      Geen reden om er mee te stoppen toch?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        1 juli 2024 om 13:35

        *checkt*

        ‘Klimaat’ heet vanaf morgen ‘Klimaat en Groene groei’ en zal worden bestierd door de voormalige tassendrager van Rutte. Stuur maar door, inderdaad.

        Login om te reageren
  8. Johanneke zegt

    1 juli 2024 om 11:49

    Waarom zo moeilijk doen. Dit kost ook allemaal geld. Ga gewoon zorgen dat elektrisch rijden bereikbaar en goedkoper is voor Jan Modaal. En zorg dat het elektriciteitsnetwerk alles aan kan, maak het dmv kabelgoten mogelijk dat ook mensen in rijtjeshuizen kunnen laden. Dan gaat de uitstoot vanzelf naar beneden. IPV miljoenen uitgeven aan zoiets als dit.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 juli 2024 om 12:10

      Je hebt goede punten maar hoezo kost dit miljoenen? Dit is gewoon woon werkverkeer afstand * aantal gereisde dagen * CO2 per brandstof soort. De boekhouder is er een middag mee bezig dit in excel te zetten. Het hoeft geen miljoenen te kosten, alhoewel de verkopers van bedrijven als AFAS en Exact je dat natuurlijk wel wijsmaken.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        1 juli 2024 om 12:34

        De cijfertjes gaan naar de overheid eh, die gaan er heel wat uurtjes op inzetten om er een matige tool voor te ontwikkelen en met cijfertjes te gaan goochelen.

        Login om te reageren
  9. Hawkeye72 zegt

    1 juli 2024 om 12:01

    Wij hebben stevige groeiambities voor ons bedrijf, maar hebben zojuist besloten dat we tevreden zijn met 99 RAMs op de parkeerplaats….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 juli 2024 om 12:11

      Jullie plan om de CO2 uitstoot terug te dringen RAMmelt…

      Login om te reageren
  10. kennone zegt

    1 juli 2024 om 12:11

    Ben benieuwd waar grote bedrijven hun stroom vandaan gaan halen als ze echt zo graag hun werknemers naar het werk zien komen in een EV..

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      1 juli 2024 om 13:08

      De werkgever voorziet toch ook niet van brandstof van privé auto’s? Meeste werkgevers hebben een hekel aan al die benodigde parkeerplaatsen.

      Login om te reageren
  11. William zegt

    1 juli 2024 om 12:14

    Ik ben wel benieuwd naar de CO2 uitstoot van iedere politicus en elke “top” ambtenaar. Gelijke monniken gelijke kappen. Wel zo eerlijk om de bevolking te laten weten wie het meest in een vliegtuig zit bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      1 juli 2024 om 17:09

      Of dat het EU parlement -nog steeds- heen en weer reist tussen Brussel en Straatsburg… Als je de jaartallen leest waaruit dit besluit stamt dan vraag je je ook af uit welk steenkolentijdperk die beleidsmakers komen of niet?
      Bron: https://www.europarl.europa.eu/news/nl/faq/2/waarom-reist-het-parlement-heen-en-weer-tussen-brussel-en-straatsburg

      Login om te reageren
  12. BMWbankier zegt

    1 juli 2024 om 12:21

    Wat een onzin dat vliegreizen weer uitgezonderd zijn. Op die manier blijven de grootste vervuilers weer buiten schot.

    Login om te reageren
    • siebren zegt

      1 juli 2024 om 13:04

      Dat is het niet maar is wel leuk om zo op te schrijven.

      Grote bedrijven rapporteren dit soort getallen naar mijn weten gewoon. In ieder geval mijn werkgever.

      Login om te reageren
  13. ericc zegt

    1 juli 2024 om 13:11

    Big brother deint zijn invloed uit. Als ze deze cijfers hebben, gaan ze de mensen individueel belasten in de toekomst.

    Login om te reageren
    • Trojan zegt

      1 juli 2024 om 15:07

      Het is inderdaad helaas een feit dat de overheid alleen maar groeit.

      Login om te reageren
  14. alassad zegt

    1 juli 2024 om 13:18

    Dus nu juist aangeven dat je met een Hummer naar werk gaat. Dan kun je straks nog steeds je 6cilinder rijden onder het mom dat je groener bent gaan rijden

    Login om te reageren
  15. slickrick zegt

    1 juli 2024 om 13:25

    De baas wil dit helemaal niet , alles wordt opgelegd door de overheid / EU, een rectificatie zou netjes zijn

    Login om te reageren
  16. mclovin zegt

    1 juli 2024 om 13:26

    Wat een waanzin. De reis van je woonadres naar je werkadres met je privévoertuig in privétijd, daar heeft je werkgever helemaal niets over te zeggen.

    Login om te reageren
    • Joseppe zegt

      1 juli 2024 om 14:42

      Ben toch benieuwd waar de baas zelf in rijd. Ik gok een Dacia Spring EV want een beetje goede werkgever geeft natuurlijk zelf het goede voorbeeld….
      Of gelden er dan andere regels..

      Login om te reageren
  17. Joris24 zegt

    1 juli 2024 om 13:50

    Die flauwekul hebben wij ook. Mijn werk ligt 27 km van huis. Trein (1u van deur tot deur) is gratis eerste klas reizen. Fiets / lopen / elektrische auto 22 ct/km. Hybride auto 19 ct/km. Brandstofauto 17 ct/km. Ik heb alleen brandstofauto’s en ga geen elektrische auto kopen voor die paar cent, want dat compenseer ik driedubbel en dwars aan afschrijving. Onze daily is een a3 2.0fsi uit 2005 die ik ruim 2 jaar terug voor 4700e gekocht heb. En die rijden we gewoon op. Maar ja wij hebben ook zo’n dashboard waarin je je uitstoot etc ziet van woon-werkverkeer, moet vanuit duurzaamheidsverslaggeving. Ik denk dat we compleet doorslaan maar de EU drukt het door, dus wat moet je dan als werkgever.

    Login om te reageren
  18. petroldrinker zegt

    1 juli 2024 om 13:52

    Nog meer controle, en de eerste stap naar een CO2 budget voor alle mensen.

    Daarbij, zolang ik zelf mn auto betaal, bepaal ik wat ik rijdt, en dat is lekker een vervuilend exemplaar :)

    Login om te reageren
  19. scrmeagle zegt

    1 juli 2024 om 14:34

    Met die E39 B10 zou ik dan een andere baas zoeken.

    Login om te reageren
  20. wimbers zegt

    1 juli 2024 om 15:39

    bizarre regel. ik betaal mijn personeel toch niet voor de tijd dat ze naar hun werk komen of weer naar huis gaan? hoe kan ik dan enige aansprakelijkheid aanvaarden voor hoe ze dat doen?

    Login om te reageren
  21. MarcoM zegt

    1 juli 2024 om 17:48

    En ik ga in de baas zijn tijd naar de WC, dat scheelt thuis water, wc papier, tijd en stroomkosten. Oja en mijn baas zoekt het maar uit hoe ik naar het werk kom, gaat hem niets maar dan ook niets aan. Werkelijk, wat een onzin.

    Login om te reageren
  22. Dutch79 zegt

    1 juli 2024 om 18:03

    Dan maar thuiswerken. Voorlopig hoef ik niet zo’n rijdende accu.

    Login om te reageren
  23. rogerzz zegt

    1 juli 2024 om 19:34

    Hmm, misschien moet ik mijn 49g/km auto binnenkort toch maar inwisselen voor een Audi S7 met 349g/km. Voor zover ik weet kijken ze per kenteken dus kan ik even de norm ophogen.

    Het wordt dan vrij gemakkelijk om mijn uitstoot te halveren als mijn ijkpunt 349g/km is :)

    Login om te reageren
  24. richardmcv zegt

    1 juli 2024 om 21:17

    Gelukkig maakt het voor mij (nog) niets uit. Voor mijn werk heb ik een transporter ter beschikking (en ook nodig qua ruimte). Hier rij ik zowel de km mee van huis naar zaak alsook van huis naar de klant. De werkgever stelt deze auto ter beschikking en er is een verklaring getekend omtrent geen privegebruik.

    Wil de werkgever dat er minder uitstoot is dan zal hij een ander passend voertuig moeten regelen…

    Bij ons rijden er grofweg 50 a 60 auto’s van de zaak, zowel in eigendom als lease. Wordt pas irritant als de auto’s straks allemaal verplicht worden om op de zaak te laden en we met eigen auto naar de zaak moeten om vanaf daar te vertrekken. Wie bepaald dan in welke auto ik rij?

    Login om te reageren
  25. Fernando zegt

    2 juli 2024 om 20:42

    Gelukkig is het hier in Duitsland anders. Bij mij op de zaak hebben de maitres, chefs en sous chefs een Dacia Duster Extreme LPG ter beschikking. Zelf heb ik een G80 op de zaak maar rij meestal met een Saab of Mustang. Dat nieuw met hoop geleuter gaat me niet goed af

    Login om te reageren
  26. eunosroadster zegt

    2 juli 2024 om 20:44

    Zolang ik m’n woonwerkreistijd niet betaald krijg is dat privétijd en heeft m’n werkgever er geen flikker mee te maken hoe ik op m’n werk kom… te gek voor woorden!

    Login om te reageren
    • richardmcv zegt

      3 juli 2024 om 22:01

      De meeste werkgevers willen dit ook helemaal niet want ze hebben hier extra werk mee. Het wordt ze door de strot geduwd door de overheid. Je moet toch zelf aangeven met welke auto je gereden hebt? Of je nu met een auto met een uitstoot van 50 gr/km of met een uitstoot van 500gr/km naar de zaak gaat wordt volgens mij niet gecontroleerd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North