
De regel gaat vandaag in en kan resulteren in een boete van ruim € 1.600!
Al een staanplaats voor je sleurhut geboekt aan het Gardameer? Of misschien pittoreske stacarvan in de Toscane? Het kan zelfs al zo zijn dat je bezig bent met de voorbereidingen voor de grote reis richting de zomervakantie. Check in dat geval even het rubber onder je auto (en je caravan!) voordat je vertrekt. Het kan je zomaar een fikse boete besparen – geld waar je ook een paar keer lekker Italiaans van kunt eten.
Vanaf 15 april 2025 (morgen dus, als je dit op de dag van publicatie leest) gelden er nieuwe bandenvoorschriften in Italië. Het Italiaanse ministerie van transport wil de verkeersveiligheid verhogen door meer te controleren op autobanden. Daarnaast is er een nieuwe regel.
De nieuwe bandenregel in Italië
Het is vanaf 15 april 2025 verboden om rond te rijden op winterbanden. Medio april beginnen de controles en vanaf 15 mei worden er ook daadwerkelijk boetes voor uitgeschreven. Precies op tijd om de hordes Nederlanders, Belgen, Duitsers en andere vakantiegangers te grazen te nemen. Wanneer het weer toegestaan is om op winterrubber te rijden, is niet bekend.
De boete voor verkeerde banden in Italië
De Italiaanse Polizia mag verschillende straffen toepassen. Wie met winterbanden rijdt in de zomer riskeert een geldboete van € 422 tot € 1.682. Alsof dat nog niet genoeg is, mogen de agenten ook je kentekenbewijs intrekken.

Hoe voorkom je de boete?
De straf ontlopen is vrij simpel: zorg voor zomerbanden of M+S-goedgekeurde all-seasonbanden (zogenaamde ‘mud + snow’-band herkenbaar aan de “M+S”-aanduiding op de band). Natuurlijk moet ook de snelheidsindex overeenkomen met de maximumsnelheid van je auto.
Controleer je banden ook op slijtage!
Heb je het juiste rubber onder je caravansleper? Goed bezig. Kijk nu ook vooral nog even hoe de banden eraan toe zijn. De politie controleert in Italië namelijk ook op slijtage en of je banden aan vervanging toe zijn. Is dat laatste het geval, dan kun je een boete krijgen van € 87 tot € 344. Verkeersportaal Altarimini waarschuwt dat ongeschikte banden ervoor zorgen dat de verzekeringsmaatschappij bij een ongeval geen schadevergoeding uitkeert.
Dus, kijk welke banden er onder je auto liggen en of ze nog genoeg profieldikte hebben. Oh, en vergeet dus de bandjes van je caravan niet!
Foto: Agila Bazen gespot door @kuifje via Autoblog Spots!





Deze maatregel zouden ze hier in Nederland ook best mogen invoeren, want ook hier is men in grote aantallen ontiegelijk hardleers.
Zelf ook twee zomers op winterbanden gereden. Nieuw setje was ruim 1000 euro en vond het voor 5000 km/jaar wel prima..
Reken maar dat ik de banden bij een aanrijding altijd zou controleren bij de tegenpartij en dit mee zou nemen op het verzekeringsformulier.
“Meriva bazen” ??? Agila bazen, ‘t staat zelfs op de voorruit van het onderhavige vehikel !
Excuus, ik heb wat te vluchtig een spotje overgenomen. Hij stond als Meriva bazen op Autoblog Spots. Ik heb het hier en op Spots meteen aangepast!
Oeps. Gevonden.
Hoe zien ze dat mijn M+S all season geen winterband is?
Dankzij het sneeuwvlokje of Alpine-symbool. Dat symbool betekent dat de band aan bepaalde minimale gripeisen voldoet die vastliggen in de Snow Grip Index. -> https://www.autoblog.nl/nieuws/duitsers-maken-winterbandenregels-nog-strenger-105175
Mijn all season banden (bridgestone) hebben ook een sneeuwvlokje. Anders mag je er in bepaalde landen in de sneeuw weer niet mee rijden.
Dan heb je een logo van alle seizoenen op je band volgens mij. Incl. het alpine logo. En er staat waarschijnlijk iets op als all-season.
Huurauto’s hier in CH staan het hele jaar op winterbanden.
Onlangs nog een boete gekregen uit Italië van 6,4€. (Komma staat juist!) Boete dateerde van 2021!!! En dit was geen herinnering.
Zelfde hier, drie stuks zelfs. De laagste 3,20 en de hoogste rond de 9 euro. Wat een land is het ook.
Hier ook, onlangs uit 2021, 5.80eur…
Het lijkt me heel sterk dat ze dit hard kunnen maken voor auto’s van binnen de EU die niet op Italiaans kenteken staan.
Dit is een beetje het zelfde verhaal als buitenlandse kentekens die in Duitsland onwettig worden ingenomen omdat ze niet aan TUV eisen voldoen, zoals wel eens met auto’s in de eiffel en op de tuningbeurs in essen gebeurd is.
In Nederland wordt er niet zo streng op toegezien als in Duitsland, maar als jij een auto dusdanig aanpast dat de specificaties niet meer overeenkomen met de typegoedkeuring of apk-eisen (dat kan echt van alles zijn, van motortuning of -ombouw tot het monteren van een sportuitlaat, spoorverbreders en aftermarket xenonsetjes), is zo’n boete in Duitsland volgens mij wel degelijk rechtsgeldig.
België eveneens hoor, meen ik. Zo heb ik ooit goedkoop een setje Tein Flex Z veren kunnen ophalen in België. Die gaf aan dat hij er niet mee door de keuring kwam.. tenzij hij verkeerd geïnformeerd was.
Is het niet handiger om gewoon net als Zweden te doen? Gewoon dezelfde banden als op het trekkend voertuig. (Auto). Dus auto zomer banden dan de aanhanger ook. Hetzelfde geldt voor winterbanden/spijkerbanden.
Dus als je er vier winterbanden onder hebt krijg je €6 korting? Toch sympathiek.
En terecht…
Las trouwens “caravansleeper” en dat lijkt me eigenlijk wel een leuk topic voor een artikeletje :)
Banden onder de auto kan ik inkomen. Onder de caravan maken de banden niets uit aangezien de caravan niet leidend is maar gesleept wordt. Zal eens kijken wat ik onder de caravan heb, dacht all weather banden.
Als die geremd is, lijkt me dat toch wel iets te kunnen doen voor je remafstand…
ANWB heeft recent een test gedaan maar in winterse omstandigheden zou ik zeker ook onder de caravan all-season monteren. Je wilt natuurlijk dat je caravan ook gewoon achter de auto blijft en niet zijwaarts een inhaalactie gaat maken.