• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Be gone thy 80km zones!

Auteur: autoblogger, gepost 3 april 2006 om 13:50 – 16 Reacties

80km weg

We wisten het! Nederland op zn best, eerst helemaal los gaan met 80km zones en trajectcontroles waarna een meerderheid in de Tweede Kamer nu toch weer zo snel mogelijk af wil van de rem-parcourtjes… Na het nieuws van gisteren gaan de ambtenaren van CDA, VVD en LPF dat bepleiten bij verkeersminister Peijs. Proefballonnetje anyone?

De VID concludeerde al eerder dat de 80-kilometervakken tot meer files leiden, nu heeft die informatie dus ook Den Haag weten te bereiken. Alhoewel het CDA, de VVD en de LPF de afgelopen maanden ook al kritisch waren over de 80-kilometerzones kan men nu veilig stellen dat de doelstellingen van de maatregel (een betere luchtkwaliteit, minder geluidshinder en minder files), niet allemaal zijn gehaald.

“Er moet snel iets gebeuren”, zegt VVD-Kamerlid Hofstra (via nu.nl).

Ook interessant!

  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Video: Opletten is een kunst
  • Hoppetee
    Klaar met files? Probeer dan deze vliegende Renault 4

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

files, trajectcontrole, Verkeer

Vorig bericht: « Super Car Sunday, OMG!
Volgend bericht: Lancia Coupé-Cabrio door Bertone »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ejay zegt

    3 april 2006 om 14:02

    Nu graag een tegenovergestelde test: 80 km/u was 40km/u minder dan 120 km/u, dus nu graag 40 km/u meer dan 120 km/u, dat word dus 160 km/u, maar 150 is meer in de Europese lijn.

    Login om te reageren
  2. autoblogger zegt

    3 april 2006 om 14:07

    Inderdaad, de luchtkwaliteit wordt sowieso al beter door roetfilters en hybride motoren, die laatste maken ook minder geluid. Dan nog de snelheid omhoog voor een lekkere doorstroom, klaar!

    Login om te reageren
  3. I Hate 80 zegt

    3 april 2006 om 14:11

    80, het is toch ook gewoon geen snelheid, naar mijn mening moet IEDEREEN ( op de vrachtwagens na) 130 km/h rijden in de spits, op een overzichterlijke rustige weg, mag iedereen zijn of haar eigen snelheid bepalen, als het maar niet minder dan 130 km/h is!

    Login om te reageren
  4. Dennis zegt

    3 april 2006 om 14:11

    In het artikel op nu.nl lees ik:

    Volgens Hofstra kan het systeem voor trajectcontrole wel blijven bestaan. “Het moet mogelijk zijn om binnen een paar dagen de maximumsnelheid aan te passen naar 100 kilometer per uur”, aldus de parlementariër.

    Ik ben natuurlijk geen file-expert (want anders werkte ik wel voor Carla Peijs), maar helaas slechts een ervaringsdeskundige.

    Volgens mij is niet de beperking tot maximaal 80 km/u de belangrijkste veroorzaker van de langere files, maar het element van de trajectcontrole.

    Natuurlijk kan het één niet zonder het ander, want wanneer je enkel een maximum snelheid van 80 km/u instelt, zal 99% van de automobilisten zich daar toch niet aan houden, maar heb niet de illusie dat wanneer de 80 km/u wordt verhoogd naar 100 km/u, dat de resultaten ineens heel anders zullen zijn bij behoud van de trajectcontrole. Mensen rijden nu eenmaal minder “vloeiend” bij trajectcontrole, omdat men weet dat de pakkans nagenoeg gelijk is aan 100%.

    Login om te reageren
  5. Lexus zegt

    3 april 2006 om 14:43

    Ze moeten een voorbeeld nemen aan duitsland(A), nu is het daar af en toe ook overdreven ze moeten wel een limiet aan stellen, maar 130 140 is een mooie snelheid

    Login om te reageren
  6. O.D. zegt

    3 april 2006 om 14:44

    Hoewel ik een échte autoliefhebber ben (en dus auto-rijd-liefhebber) vind ik de 80km/h regel op de ring Amsterdam een goede zaak. Vooral in deze grote stad kan het in de zomer nog wel wat schelen qua uitstoot die blijft hangen. Ik heb toch liever een wat frissere lucht de hele zomer door dan dat ik twee keer op een dag daar wat harder kan rijden. En ik moet zeggen dat veel mensen zich goed aan die snelheid houden op de ring en dan merk je er niet eens veel van dat het langzamer gaat. En het gaat er bij mij niet in dat 80 km/h tot meer files zou leiden dan 120 km/h of 100 km/h. Het probleem is of de mensen zich er aan houden of niet. Als iedereen zich er netjes aan houdt dan is de doorstroom net zo goed of zelfs beter dan met 100 of 120.

    Login om te reageren
  7. Evert zegt

    3 april 2006 om 15:20

    Ga zo door O.D. kunnen we binnenkort allemaal gezellig met de fiets naar het werk (maar is natuurlijk wel gezond) !!!!

    Login om te reageren
  8. Erik zegt

    3 april 2006 om 15:22

    Files ontstaan door te grote snelheidsverschillen tussen de verschillende banen, hierdoor durven mensen niet zo snel in- en uit te voegen. Indien iedereen evensnel rijdt in dit gemakkelijker wat voor een betere doorstroming zal zorgen.
    Dus 80 of 100 altijd beter dan 120, wat dat rijdt een vrachtauto nooit.

    Login om te reageren
  9. Nick zegt

    3 april 2006 om 15:27

    Ik zie het alweer, iedereen heeft er verstand van en toch is het nog niemand gelukt om de files op te lossen. :-P

    Login om te reageren
  10. Lexus zegt

    3 april 2006 om 16:59

    Dat is ook een groot probleem, en voor de toekomst wordt het steeds erger, maar ik vind dat iedereen die dingen allemaal zo afkeuren ze moeten toch dingen gaan proberen om files te voorkomen, mensen zeike wel altijd overal om maar niemand denkt ook mee.

    Login om te reageren
  11. autoblogger zegt

    3 april 2006 om 17:02

    Dat zou ik niet zeggen: http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/29/het_fileprobleem_in_nederland

    Login om te reageren
  12. O.D. zegt

    3 april 2006 om 17:06

    @ Evert: dat is natuurlijk lekker overdreven.

    En ik ben er ook niet voor om het overal in te voeren ofzo, maar op de Ring Amsterdam vind ik het wel goed en zo wel op meer wegen rond de grote steden. Op de ‘normale’ snelwegen mag het van mij echt wel 120 blijven.

    Login om te reageren
  13. Ejay zegt

    3 april 2006 om 17:14

    @ Nick, ik heb er verstand van :-D

    Ik zeg, net las Kruijf: Hoe harder je rijd hoe eerder je van de snelweg af bent. Oftewel, verkeerssituaties variabel maken. Op een lege snelweg, zeg 10 auto’s per minuut kan best 180 gereden worden. Sensoren in de weg registreren de drukte en sturen de lichtborden aan. Mocht het nou drukker worden zeg 100 auto’s per minuut dan gaat het naar 120 km/u wordt het echt te gortig dan gaan we naar 100 en nog drukker heet gewoon file en dan blijven de borden op 100 staan. Ik weet het, het kost wat, maar dan heb je wel wat.

    Login om te reageren
  14. Sacha zegt

    3 april 2006 om 17:19

    Volgens mij is dit een opwarmertje richting de verkiezingen…

    Login om te reageren
  15. JeffreyG zegt

    3 april 2006 om 20:27

    @Sacha, zou me niks verbazen

    doen ze toch nog IETS goed
    waarschijnlijk hadden ze er zelf last van
    wat je van de andere foute dingen die ze gedaan hebben niet kunt zeggen
    toch nog een klein lichtpuntje om 10 van de miljoen keer minder dartpijltes op de foto van bakellende te gooien :)

    Login om te reageren
  16. Bol zegt

    4 april 2006 om 00:36

    matrix borden weg, gecombineerde in en uitvoegstroken weg en alle knelpunten 1 of 2 banen breder.. rest van de wegen 1 baan breder en keep your lane principe..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North