• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48

Auteur: Dizono, gepost 11 maart 2016 om 18:03 – 41 Reacties

Afbeelding Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48Afbeelding Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48Afbeelding Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48Afbeelding Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48Afbeelding Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48Afbeelding Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48Afbeelding Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48Afbeelding Begin je eigen automuseum met dit topstuk: Tucker 48

Tucker 48
Misschien wel een van de meest legendarische Amerikaanse auto’s, met een dramatische ontstaansgeschiedenis. Die lees je na de breek.

De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een jarenlange stop van de ontwikkeling van auto’s. In Amerika waren er vanaf 1941 geen nieuwe auto’s meer gebouwd en ontwikkeld en de eerste modellen die na de oorlog in productie gingen waren vijf jaar oude modellen van voor de oorlog. Toen Preston Tucker in 1947 zijn gehypte en futuristische Tucker 48 presenteerde, was de belangstelling dan ook enorm. 3000 mensen kwam naar de fabriek om daar een treintour door het complex te krijgen en getuige te zijn van de onthulling van een tweetal prototypes.

Dat ging niet zonder slag of stoot. De avond voor de premiere waren de loodzware prototypes door hun ophanging gezakt en de zelf ontwikkelde 9.65-liter flat 6 was zo lawaaiig dat Preston de band vroeg zo hard mogelijk te spelen. De zes enorme zuigers waren ook amper in beweging te krijgen, de eigen accu was niet krachtig genoeg om de auto te starten. Het 200 pk-sterke blok, dat stationair liep met slechts 100 toeren per minuut, haalde uiteindelijk het productiestadium niet.

In plaats daarvan kocht hij een fabrikant van helikopter- en vliegtuigmotoren en bouwde hun luchtgekoelde flat 6 om naar waterkoeling. Tegelijkertijd zegde hij alle lopende contracten van het bedrijf op, dat op dat moment de grootste leverancier van motoren aan de luchtvaartindustrie in de VS was. Een behoorlijk stomme zet voor een beginnende autofabrikant, die de dollars juist hard nodig had.

Tucker 48

Om aan geld te komen gaf Preston Tucker voor 17 miljoen dollar aan aandelen uit en later zou hij ook licenties voor dealers gaan verkopen voor 8000 dollar. Deze verse dealers konden alvast een Tucker bestellen, terwijl klanten door een accessoire te kopen via het Tucker Accessories Program hun plek op de wachtlijst konden veilig stellen.

Liefst 1600 mensen had Tucker aangenomen om de duizenden bestelde Tuckers te gaan bouwen. Zover kwam het niet, want al na 36 gebouwde exemplaren moest de fabriek op slot. Dit was met name te wijten aan een onderzoek van de autoriteiten naar fraude omtrent het Tucker Accessories Program. De aanklacht werd uiteindelijk ongegrond verklaard, maar de negatieve publiciteit deed Tucker de das om. Een handjevol medewerkers bouwde nog eens 14 exemplaren uit reeds gefabriceerde onderdelen en maakte een laatste exemplaar net niet af. Deze is later alsnog afgebouwd, waarmee het totaal aantal gebouwde Tucker 48’s blijft steken op slechts 51 exemplaren. Vrijwel alle exemplaren bestaan nog, maar gezien de zeldzaamheid verschijnen ze zelden te koop.

Dat er binnenkort eentje onder de hamer gaat, mag dan ook gerust bijzonder genoemd worden. Dit hemelsblauwe exemplaar wordt op 14 mei in Monaco geveild door RM Sotheby’s. In Europa dus, en daarmee is het de enige Tucker die in de Oude Wereld rondrijdt. Wat de verwachte opbrengst gaat zijn maakt RM Sotheby’s niet bekend, maar ga uit van enkele miljoenen dollars. In 2010 werd een exemplaar afgehamerd op 1,13 miljoen dollar, in 2012 betaalde iemand een kleine drie miljoen voor een exemplaar. De Tucker van Star Wars-bedenker George Lucas moest zelfs een lieve 15 miljoen dollar kosten. Geen koopje dus, zo’n Tucker.

Ook interessant!

  • In 48 uur per Ferrari van Rome naar de Noordkaap
    In 48 uur per Ferrari van Rome naar de Noordkaap
  • no reserve veiling
    'No-Reserve' veiling, waarom zou je dat doen?
  • Honda NSX
  • Opel Speedster

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, occasion, tucker, veiling

Vorig bericht: « Mercedes: Hamilton en Rosberg mogen vechten om titel
Volgend bericht: Moeten we trots zijn op Victor Muller? »

Lees Interacties

Reacties

  1. papa zegt

    11 maart 2016 om 18:12

    Wat waren deze auto’s hun tijd vooruit, ongelofelijk fraai ook nog

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 maart 2016 om 18:54

      @papa:

      Dat was wel de bedoeling ..
      Werkelijk talloze innovaties waar uiteindelijk nix mee gedaan werd ..
      Was bij de onthulling van vooroorlogse kwaliteit ..

      Login om te reageren
  2. audicoupe84 zegt

    11 maart 2016 om 18:12

    Heeft een hoog Tatra gehalte

    Login om te reageren
    • papa zegt

      11 maart 2016 om 18:59

      @audicoupe84: dan wel avant la lettre, de tatra 603 heeft wel wat van een tucker maar is van later. De modellen van tatra rond 1948 hebben meer van een kever prototype.

      Login om te reageren
  3. pietertjep85d zegt

    11 maart 2016 om 18:23

    Echt een swag-mobiel

    Login om te reageren
  4. Senne zegt

    11 maart 2016 om 18:23

    Wat een ontzettend prachtige verschijning !

    Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    11 maart 2016 om 18:27

    Ik kan me helemaal vinden in de reactie van @audicoupe84.

    Hans Ledwinka, onthoud die naam en lees eens iets over DE man die welhaast de meeste invloed op de na0-oorlogse auto heeft gehad, namelijk motor en aandrijving achterin, de oude Ferdinand Porsche en rudolf Hruska komen beiden uit de Ledwinka school.

    Voor de tweede wereld oorlog waren er eigenlijk maar twee landen in Europa waar ‘het’ gebeurde op auto gebied : Tsjecho Slowakije en Frankrijk.
    In beide landen werd de auto omarmd en werd er geprobeerd de techniek te veranderen en te verbeteren,

    Ledwinka was overtuigd van zijn concept en de Tatra 87 was revolutionair !
    http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2012/07/1941TatraT87_01_1500.jpg

    Als autobahn cruiser was deze slee zeer geliefd en een eersteklas killer van Duitse officieren in de tweede wereldoorlog, die te hard en te roekeloos reden in hun vaak geconfiskeerde Tatra’s.
    De rest van de wereld nam het concept van motor en aandrijving achterin over en zo ook Tucker
    Uiteraard op geheel eigengereide Amerikaanse wijze door enorme motoren en een enorme slee te bouwen.
    Wel een mooie wagen overigens !

    Login om te reageren
  6. Pallas zegt

    11 maart 2016 om 18:28

    Coppola heeft er nog een aardige film over gemaakt.

    Login om te reageren
    • bmwtouring zegt

      11 maart 2016 om 21:11

      @pallas: Inderdaad, had wel gedacht dat een beetje petrolhead dat wel wist en in zijn artikel vermeldde…

      Login om te reageren
  7. crusader zegt

    11 maart 2016 om 18:32

    http://youtu.be/ty93RYkzYQQ

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    11 maart 2016 om 18:44

    Preston Tucker’s indycar geschiedenis is ook erg interessant. FWD indycars met hulp van Ford etc. Maar met, voor die tijd, zeer vooruitstrevende aerodynamica. Nog best succesvol.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 maart 2016 om 19:02

      @E34M5Touring:

      Het was een absolute automan ..
      Werkte met Cadillac studebaker Stutz Dodge Ford en Pierce arrows als ik me niet vergis ..

      En was iid bevriend met (het grote voorbeeld voor Bugatti) de heer Harry Miller ..

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 maart 2016 om 19:11

        @lincoln: Als ik me niet vergis was hij ook betrokken bij de FWD Toronado’s. Maar dat weet ik niet zeker. Was inderdaad een techniek man. Heeft best veel innovaties op z’n naam. En wist Ford te overtuigen om 20(!!) FWD Indycars te bouwen met flathead V8. Dus geld lospeuteren kon ie ook.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          11 maart 2016 om 19:23

          @E34M5Touring:

          Geld lospeuteren kon die idd wel ..
          Aan Harry Miller had hij een prima vriend aangezien dat de aller slimste en innovatiefste auto ingenieur geweest is die de wereld ooit gekend heeft ..

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          11 maart 2016 om 19:32

          @E34M5Touring:

          Nope .. Geen toronado .. Stierf in 56 .. En net zoals John DeLorean (ook een automan in hart en nieren) zo arm als een kerkrat ..

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            11 maart 2016 om 21:44

            @lincoln: Ach tuurlijk niet, zit dingen door elkaar te halen.

            Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 maart 2016 om 20:17

      @E34M5Touring: Wat ik mij dan afvraag, zou Nissan’s FWD Le Mans project geïnspireerd zijn door het verhaal van Tucker, Miller en Ford met hun FWD Indycars?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 maart 2016 om 08:50

        @Edge: Dr is een redelijke periode geweest waar, in de States, een hoop racerij met FWD werd gereden. Indy, maar ook dragracers bijzonder genoeg. Zelfs een official chevy fabrieksteam met een FWD Cobalt SS. Leo Parente heeft een show op Drive waarin een hoop van die auto’s en periodes besproken wordt met beelden. Wel cool als je dat soort dingen interessant vind. Die show heet Shakedown. En heeft oa Chevrolet en Ford gedaan. Zowel slechtste als beste racecars.

        Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    11 maart 2016 om 18:47

    Vreselijke vent die Tucker ..

    Een soort van Victor Muller maar dan een paardelul ..

    Login om te reageren
    • giulio zegt

      11 maart 2016 om 19:23

      @lincoln: gelukkkig nog geen Nazi..

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        11 maart 2016 om 20:12

        @giulio:

        En ook geen bami ..

        Login om te reageren
        • ronaldddvos zegt

          11 maart 2016 om 20:40

          @lincoln: wel eem Bambi?

          Login om te reageren
  10. thefmanl zegt

    11 maart 2016 om 18:50

    Mooi ding

    Login om te reageren
  11. e36thuglife zegt

    11 maart 2016 om 18:57

    als die van mij was zou ik een gruwelikke lowrider maken!!!!

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      11 maart 2016 om 19:31

      @e36thuglife: ff 15+ miljoen verneuken? Slimme investering ?

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 maart 2016 om 20:13

      @e36thuglife: Hahaha, pannenkoek! Je gaat toch niet zo’n zeldzame en belachelijke automobiel verkloten door er een lowrider van te maken? Beter zoek je je dan een carrosseriebouwer of iemand die handig is met plastic en zo’n Tucker carrosserie kan namaken op het chassis van een minder zeldzame wagen.

      Login om te reageren
  12. henkhupelschoten zegt

    11 maart 2016 om 19:06

    Jammer van die lamp in het midden anders had ik hem gekocht..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 maart 2016 om 19:20

      @henkhupelschoten: ik erger mij zo aan die ronde wielen. Als hij die niet had, had ik de auto absoluut gekocht!

      Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        11 maart 2016 om 19:27

        @lekbak: wat dacht je van al die doorzichtige ramen.. Als hij die niet had..

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          11 maart 2016 om 19:49

          @bierbuik: En dan nog iets.. Die deuren….

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            11 maart 2016 om 21:40

            @henkhupelschoten: Schijnen ook nog eens open te kunnen…

            Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 maart 2016 om 20:19

      @henkhupelschoten: Ik vind dat juist een enorm toffe feature. Bij een stuuruitslag van 10 graden of meer draait hij zelfs mee om de bocht te verlichten!

      Login om te reageren
  13. dragspert zegt

    11 maart 2016 om 19:26

    Ik heb ooit een paarse in het echt mogen aanschouwen. Zeer imposante verschijning. Leuk detail, de middelste koplamp is meesturend.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 maart 2016 om 20:23

      @dragspert: Klopt! Je kon er een speciaal afdekkapje bij kopen omdat auto’s in verschillende staten niet meer dan twee koplampen mochten hebben!

      Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    11 maart 2016 om 19:29

    Wederom een leuk stuk om te lezen!

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    11 maart 2016 om 19:44

    Als ik Dagobert Duck was, dan wist ik het wel.

    Login om te reageren
  16. kwatkam zegt

    11 maart 2016 om 20:56

    Mooi verhaal, weer wat geleerd. Ik moet toch maar eens het boek lezen.

    Login om te reageren
  17. bmwtouring zegt

    11 maart 2016 om 22:25

    Het is break, niet breek. En gelieve het censureren achterwege te laten.

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    11 maart 2016 om 22:46

    Mooi is hij wel.

    Login om te reageren
  19. pinut187 zegt

    12 maart 2016 om 09:14

    Vind die koplamp in het midden de hele voorkant verkrachten…

    Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    12 maart 2016 om 21:17

    Knap interieurtje…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North