• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 februari 2013 om 16:35 – 29 Reacties

Afbeelding De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]Afbeelding De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]Afbeelding De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]Afbeelding De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]Afbeelding De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]Afbeelding De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]Afbeelding De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]Afbeelding De ex van George Lucas kost $1,5 miljoen? [Tucker 48]

Tucker 48
Dat denkt RM Auctions althans, want zij schatten de veilingswaarde van deze Tucker 48 tussen de 1,5 en 1,9 miljoen dollar. De iconische Amerikaan gaat op 9 maart onder de hamer.

Tucker is voor mij een onbekende naam, en misschien ook niet zo verwonderlijk, als je nagaat dat er slechts 51 exemplaren van deze specifieke drie-oog zijn gemaakt. Dit is nummer 3, in de kleurstelling Maroon.

Deze na-oorlogse Amerikaan is met recht bijzonder te noemen. Het geesteskind van Preston Tucker heeft een royale wielbasis van 3,30 meter, zes uitlaten, en de kenmerkende klassieke white wall-banden met hierin vier trommelremmen. Onder de kap (in dit geval, net als bij die andere fabrikant met boxers, achterin) wordt het pas echt leuk: hier huist een 5,5 liter grote zescilinder boxermotor, die 168 paardjes genereert.

Tucker 48

Dit exemplaar behoorde ooit toe aan George Lucas, de man achter de Star Wars films. In 1988 trad hij echter ook op als executive producer van de film Tucker: The Man and His Dream.

In 2005 besloot Lucas dit exemplaar uit zijn collectie af te stoten, waarna de nieuwe eigenaars hem volledig restaureerden. Nu, 8 jaar later, komt hij weer op de markt, als topstuk van de RM-veiling, die voorafgaat aan het Amelia Island Concours d’Elegance, in het weekend van 9 en 10 maart.

Tucker 48

Meer informatie, geschiedenis en foto’s van dit stukje na-oorlogse historie vind je op de website van de veiler.

Ook interessant!

  • Waarom deze Rolls-Royce Cullinan een miljoen euro kost
    Waarom deze Rolls-Royce Cullinan een miljoen euro kost
  • Waarom deze Volvo V70 €17 miljoen kost
  • Extreme camper
    Extreme camper kost meer dan een half miljoen
  • Deze instap-911 kost minstens een kwart miljoen

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

amelia-island, Klassiekers, tucker, veiling

Vorig bericht: « Hamann X6 zoekt de grenzen van het betamelijke op
Volgend bericht: Video: Audi-dealer doet wedstrijd synchroonknipperen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pallas zegt

    17 februari 2013 om 16:44

    De middelste koplamp draait mee meyer het stuur, zeer vooruitstrevend! Film is een aanrader.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 februari 2013 om 16:49

      @Pallas:

      film geeft een nogal heeeeeel romantisch beeld van een charlatan ..
      maar is idd best wel amusant ..

      Login om te reageren
  2. johanhummer9 zegt

    17 februari 2013 om 16:45

    Daar wil ik nog niet dood in gevonden worden

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 februari 2013 om 16:54

      @johanhummer9:

      komt omdat je een cheap-ass uitvaartsverzekering hebt ..

      Login om te reageren
  3. kapiteinaudi zegt

    17 februari 2013 om 16:52

    Wat een fantastisch prachtige auto zo’n Tucker Torpedo! Die Amerikaanse klassiekers zijn toch zo wonderlijk mooi!

    Login om te reageren
  4. onlycocksdriveaudi zegt

    17 februari 2013 om 16:54

    Mmm mompelt iets van 1,5 miljoen, mooi huis, benz CLS voor zichzelf, bimmer z4 voor het meissie en nog geld over ook, ja ik ga voor deze optie in plaats van dat stinkhok van een tucker

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      18 februari 2013 om 11:08

      @onlycocksdriveaudi: als je 1.5 miljoen aan een auto wilt besteden dan heb je al 3 huizen 5 benzen en 3 vrou.. Ik bedoel bmw’s. Dus totaal irrelevant jouw opmerking.

      Login om te reageren
  5. appeltje zegt

    17 februari 2013 om 16:56

    Dat is wel heeeeeeul erg veel geld! Het is trouwens één van de weinige Amerikanen die ik echt kan waarderen. De film die erover is gemaakt heb ik laatst gezien, en is zeker het kijken waard. Oh ja, de motor ligt achterin, ookal erg bijzonder en vooruitstrevend.

    Login om te reageren
  6. rotarypowah zegt

    17 februari 2013 om 16:57

    Ik kende ‘m wel, als Torpedo. Wist niet dat er zo weinig van gemaakt zijn.
    Die film is over vijf minuten binnen, ben benieuwd. Alhoewel ik het vermoeden heb dat de film al goed samengevat wordt in op de cover. (Wat lincoln zegt)

    Login om te reageren
  7. bsxc2 zegt

    17 februari 2013 om 16:58

    Een 5,5l en dan maar 168 pk, dat was zelfs voor toen weinig.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 februari 2013 om 17:17

      @bsxc2:

      Porsche trok toen nog 40 peekaa uit een 1.13 boxer ..
      is dus niet echt veel beter ..

      slechter zelfs als je alle variabelen meetelt ..

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        17 februari 2013 om 19:33

        @lincoln: Dat is niet waar; als je de Porsche 1.1L (4 cilinder) omrekent zou je bij 5.5L op 200pk uitkomen; neem je de Porsche 1.3L om om te rekenen dan kom je op ~250pk uit. Blijft natuurlijk een kromme vergelijking, maar goed, Amerikanen hebben altijd luie motoren gemaakt; krachtig door volume, niet door efficientie.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          17 februari 2013 om 19:41

          @dawwg:

          wat begrijp je niet aan “is niet echt veel beter .. slechter zelfs als je de VARIABELEN meetelt” ??

          Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      17 februari 2013 om 17:40

      @bsxc2:

      We hebben het hier wel over 1948 he.
      Noem eens een auto met meer vermogen uit veel minder inhoud uit die tijd…

      Login om te reageren
      • nsmeijer zegt

        18 februari 2013 om 12:06

        @carmasterr: De BRM, 1,5 V16 met 600pk, was er al in de jaren ’30 maar natuurlijk wel een F1 wagen.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          18 februari 2013 om 12:45

          @nsmeijer:

          De BRM V16 racete in de jaren ’50, niet de jaren ’30.
          Daarbij is het niet alleen een F1-motor, hij is ook nog eens supercharged.
          En dat is toch wel een beetje vals spelen.

          Login om te reageren
  8. betonstaal zegt

    17 februari 2013 om 16:58

    Met de motor achterin dames en heren!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      17 februari 2013 om 17:45

      @betonstaal: en net als Porsche een 6 cilinder boxermotor. Alstublieft.

      Login om te reageren
  9. allaar zegt

    17 februari 2013 om 17:26

    Ik heb hier een schaalmodel staan van deze auto, goud-metallic. Schaal 1:43. Dus mag ik even vangen; +/- $35.000.-!?

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    17 februari 2013 om 17:33

    Schande als je Tucker niet kent :)

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 februari 2013 om 17:40

      @norge:
      Tucker Fredriks? sorry zat schaatsen te kijken….

      Login om te reageren
  11. carmasterr zegt

    17 februari 2013 om 17:43

    Het prototype had een 9.6L motor uit een helikopter dacht ik.
    There’s always a bigger fish.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      17 februari 2013 om 19:03

      @carmasterr:
      Het prototype had juist een zelf gebouwde motor. De productieauto’s hebben een helikoptermotor.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        17 februari 2013 om 23:53

        @mgmgb:

        Inderdaad. ik heb ze blijkbaar door elkaar gehaald.

        Login om te reageren
  12. RazorHead zegt

    17 februari 2013 om 18:02

    doet me denken aan de game Mafia 2, daar rijden die dingen ook in ;)

    Login om te reageren
  13. 911GT2 zegt

    17 februari 2013 om 18:33

    Ok je schrijft voor ab en hebt nog nooit van Tucker gehoord…?! Zorgwekkend!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 februari 2013 om 19:34

      @911GT2:

      het siert em anders wel (een beetje) ..

      Login om te reageren
  14. mgmgb zegt

    17 februari 2013 om 19:01

    Geweldige auto en de film is zeker de moeite waard!

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    18 februari 2013 om 13:06

    @sir_smokalot: Tucker onbekend? Heiligschennis!

    Nochtans een leuke/interessante geschiedenis bij het merk…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North