• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bejaarde Mercedes 190D met moderne dieselstoker

Auteur: ricardo, gepost 5 september 2009 om 15:05 – 44 Reacties

Mercedici engine swap

Hoe het verhaal precies is gegaan weten we nog steeds niet. Maar er gaan geruchten dat een aantal Mercedes-bobo’s na een avond currywurst Spätzle met Linzen en Kölsch Stuttgarter Hofbräu een ingenieus plan bedachten. Een 190 D moest worden voorzien van een nieuwerwetse OM651 common-rail dieselmotor, ook wel bekend als de BlueEFFICIENCY motor.

Zo gezegd, zo gedaan. Want binnen de kortste keren werd de afgetrapte seniorenauto voorzien van een modern staaltje motortechniek. De uit de C-Klasse afkomstige 4-cilinder diesel produceert 204 pk en heeft een koppel van 500 Nm. Een hele vooruitgang dus, aangezien de 190 D voorheen genoegen moesten nemen met 72 pk. De sprint (wie gaat hiermee in godsnaam sprinten?) naar de 100 neemt nu slechts 6,2 seconden in beslag. Voorheen waren dat er bijna 12.

Uiteraard is de Mercedes nu ook een stuk zuiniger, stiller, efficiënter en komen er nog net geen vlinders uit de uitlaat. Deze engine-swap is wellicht de meest saaie, niet boeiende in tijden, maar toch blijft het altijd leuk om te zien hoe oude auto’s een nieuw hart krijgen aangemeten. Meer foto’s in de gallery, en grappen over de 190 D in een bepaalde beroepssector kunnen gemaakt worden in de comments.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Marketinggezeik-en-gebakken-pr, Mercedes, Mercedes 190

Vorig bericht: « Video: BMW M5 vs. Nissan GT-R (+ meer supercars)
Volgend bericht: Coolste Lada Niva EVER! »

Lees Interacties

Reacties

  1. MDA zegt

    5 september 2009 om 15:07

    kan zo weer in productie.

    Login om te reageren
  2. Mercedes 190 zegt

    5 september 2009 om 15:09

    Top autos die mercedes 190

    Voor al de motorgeluid

    Login om te reageren
  3. Dennis zegt

    5 september 2009 om 15:16

    Dus nogmaals…. Maak alle auto’s lichter, als het even kan met behoud van het huidige veiligheidsniveau. Daar is veruit de grootste winst te behalen. (snelheid, handling, verbruik)

    Login om te reageren
  4. ZwerverRoodbaard zegt

    5 september 2009 om 15:16

    Ik zou liever in deze 190D willen rijden dan de nieuwe Mercedes :P

    Lekkere BBS’en erop en wat aan de motorknutselen en gaan met die banaan, GTI’tjes pesten :D

    Login om te reageren
  5. Benz.. zegt

    5 september 2009 om 15:19

    “..produceert 204 pk en heeft een koppel van 500 Nm.”

    En dat met een Groen-label.. :)

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      5 september 2009 om 16:12

      @Benz..: slim van die fabriek.

      Ontzenuwt een aantal onzin discussies: die auto’s worden helemaal niet beter en schoner en zuiniger en sneller en ga zo maar door. Klanten hebben een tijdje andere eisen gehad, is iets heel anders.

      OT: een van de mooiste ontwerpen van die oude mercedes ontwerper van vele jaren, naam even kwijt (Bruno Sacco?).

      Login om te reageren
  6. _Eend_ zegt

    5 september 2009 om 15:23

    Dus lekker goedkoop en snel naar Turkije ;)

    Login om te reageren
  7. vla zegt

    5 september 2009 om 15:27

    Hehe, ricardo is echt grappig! :D
    En stiekem vind ik dit erg cool… Dit soort auto’s vragen niet onmiddellijk de dikste motor, en zelfs met de E500 heb je niet onmiddellijk zin om sportief te rijden, dus ik vind deze oliestoker-conversie absoluut geslaagd en zeer origineel! Fantastisch hoe ze veel halen uit iets kleins! :)

    Login om te reageren
  8. DipSaus zegt

    5 september 2009 om 15:35

    HUBBA HUBBA HUBBA!!!

    die wil ik hebba!!!
    Serieus dit vind ik vet.. Tuurlijk het pure benzinegeluid zal altijd mooier blijven dan dat van een diesel. Maar dit valt bij mij onder de noemer ’the known unknown’… Jij weet wat voor monster het stiekem is (ik vind 204 pk/500nm uit een 2.0 sowieso ziek!!) maar het ziet er uit als een oud-opaatjes-wagentje. Tot je dat gaspedaal vloert en er vandoor knalt!!! Plus superzuinig !!!… maar wel sneller dan een VOCKING subaru IMPREZA WRX….

    Login om te reageren
    • MATSS zegt

      7 september 2009 om 19:31

      @DipSaus:

      sneller dan een WRX??? waar haal je dat vandaan???
      volgens mij zit de WRX toch wel sneller op de 100 dan dat ding hoor, veel verschil is er niet maarja

      Login om te reageren
  9. DenE zegt

    5 september 2009 om 15:45

    Dat is leuk voor de bijtelling, als de Nederlandse staat ‘genoegen’ neemt met de nieuw waarde van 1983 :P
    Doemijdiemaar.. ;) of nee, toch niet, als ik Mercedes wil rijden bel ik wel voor een Taxi :D Toch wel grappig dit.

    Login om te reageren
    • Yusuf zegt

      4 juli 2010 om 14:11

      @DenE:
      Ik wist niet dat jij een Mercedes mocht rijden als je voor een taxi belde?

      Login om te reageren
  10. Wheels zegt

    5 september 2009 om 15:47

    Prachtig, verkoop deze auto’s voor rond de 15 mille en je hebt een markt.

    Login om te reageren
  11. johnny m zegt

    5 september 2009 om 16:12

    betekent ook dat de 1.000.000 km met het torretje verleden tijd is, voor de rest wel voordelen……

    Login om te reageren
  12. rotorhead zegt

    5 september 2009 om 16:16

    Toevallig las ik gisteren in een of ander blaadje over deze swap. Erg gaaf, vooral de staat van de W201. Misschien extra omdat ik zelf een periode zo’n auto gereden heb :D

    Heb een paar jaar geleden een Corrado gezien met een gechipte 1.9 rooie t rooie d rooie i onder de kap, ook leuk :D

    Login om te reageren
  13. BananaFlip zegt

    5 september 2009 om 16:31

    Mooi stukje techniek, die BlueEFFICIENCY viercilinder diesel.
    En wat een koppel zeg hé, ongelooflijk.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    5 september 2009 om 16:32

    hallo .. dit is autoblog.nl hoor ..

    daar behoren mensen die op eigen houtje een huwelijk voltrekken tussen auto + motor de doodstraf gewenst te krijgen ..

    Login om te reageren
  15. S4-B5 zegt

    5 september 2009 om 16:40

    Stond deze week al in Autoweek!

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      5 september 2009 om 17:11

      @S4-B5: Alsof wij die gaan lezen. ;)

      @kurt: Sorry, maar mijn kennis van Duitse eet- en drinkgewoontes gaat niet heel diep. Ik heb ze erbij gezet! :)

      Login om te reageren
  16. kurt zegt

    5 september 2009 om 16:50

    @ricardo: Sinds wanneer zitten ze in Stuttgart aan de Kölsch en de Currywurst? Het is daar toch echt Stuttgarter Hofbrau und Spätzle met Linzen, worst zie je er bijna nooit..

    Login om te reageren
  17. carens zegt

    5 september 2009 om 16:59

    Stond al een tijd geleden in AutoBild. Een nadeeltje was dat ze de hele kofferbak van de 190 met computers moesten vullen om de nieuwe motor draaiend te houden…

    Login om te reageren
  18. Remkus zegt

    5 september 2009 om 17:10

    Grappig om te zien dat er nog steeds met deze baby Benzen gesleuteld wordt. Heb er zelf ook vele jaren met plezier in gereden.

    Login om te reageren
  19. #Lennard zegt

    5 september 2009 om 17:11

    Lekker hoor… curryworst :p

    Maar dit is nou een 190D die ik wel zou willen rijden :)

    Login om te reageren
  20. xxx_bmw zegt

    5 september 2009 om 17:31

    het omgebouwde exemplaar was geen 190D maar een 190 E 2.6 Sportline.. beetje zonde om dit mooie exemplaar met lekkere motorisatie om te bouwen :-(

    Login om te reageren
  21. Jeweetwelwie zegt

    5 september 2009 om 18:00

    Gaaf hoor! :D

    Wel jammer dat ze de versnellingspook niet behouden hebben. Dit ronde geval staat natuurlijk niet.

    Login om te reageren
  22. 190d zegt

    5 september 2009 om 18:05

    mijn 190d heeft 75pk en sprint in 18.5 seconden naar de 100km/u, perfect volgens het boekje. 12 sec is dus niet juist, was het maar waar :)

    Login om te reageren
  23. ggj zegt

    5 september 2009 om 19:08

    Heb het artikel gelezen in de AutoWeek. Erg leuk project van Mercedes. Ben benieuwd wat het resultaat was met een C 350.

    Login om te reageren
  24. ggj zegt

    5 september 2009 om 19:09

    Oja, de top van deze 190 D BlueEfficiency is een begrensde 240 km/u. Sneller dan de 190 E Evo II destijds!

    Login om te reageren
    • Remkus zegt

      5 september 2009 om 19:49

      @ggj: die zet ‘m idd nog eens even lekker in perspectief!

      Login om te reageren
  25. HDM zegt

    5 september 2009 om 19:50

    Leuk project :D.

    Dus wat nu, de SL65 BS motor in een 450SLC 5.0? :D

    Login om te reageren
  26. volkswagen zegt

    5 september 2009 om 20:31

    Als ze net wegenbelasting vrij zijn scheelt het wel even 1500 euro belasting per jaar.

    Login om te reageren
  27. HDM zegt

    5 september 2009 om 20:33

    En dan rij je ook nog es een EVO II weg ^^

    Login om te reageren
  28. Peter zegt

    5 september 2009 om 20:56

    08.08.2009: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?p=226658

    Login om te reageren
  29. Peter zegt

    5 september 2009 om 20:58

    Van SEC naar SLR was een technisch iets minder hoogstaand punt, maar wel leuk: http://www.mercedesforum.nl/album/album.php?album_id=35

    Login om te reageren
  30. cdp1193 zegt

    5 september 2009 om 21:06

    Op de foto’s kan je ook goed de technologische vooruitgang zien: In de 190D zie je de motor nog goed liggen en daarnaast, in de moderne motors zit hij goed verstopt onder de buizen.

    Login om te reageren
  31. HDM zegt

    5 september 2009 om 21:54

    @Peter: die gast had op z’n minst moeite kunnen doen de juiste velgen eronder te pleuren:

    http://www.supercarstats.com/wallpaper/mercedes/slr_1024.jpg

    http://www.sevenhillsrealty.com/2005%20SL600%20001.jpg

    Login om te reageren
  32. Tombnolz zegt

    6 september 2009 om 05:25

    Sja, dit is dus een achteruitgang! Geen blokken zo degelijk als de OM601-03… Man, wat een km-standen worden daarmee gehaald! En wat een über-geluid maken die, stel je voor, een oude diesel die ik écht mooi klinken vind… Ik moet er echt een hebben…

    Login om te reageren
  33. de sjonnies zegt

    6 september 2009 om 10:50

    W 201, daarna is het rap bergaf gegaan met Mercedes Modellen.

    Login om te reageren
  34. PloeR zegt

    6 september 2009 om 20:56

    Wel leuk als je weet dat de eerste 190D’s al belastingvrij zijn.
    Jammer dat de electronica zo lastig te integreren is anders was ik er ook al aanbegonnen.

    Login om te reageren
  35. Jochempie zegt

    6 september 2009 om 21:37

    Oud nieuws, stond deze week in Autoweek al een hele reportage over.

    Login om te reageren
  36. Benz.. zegt

    7 september 2009 om 18:54

    @de sjonnies: Ooit een Mercedes gereden? Nee, dat dacht ik al!

    Login om te reageren
  37. a_tomba zegt

    8 september 2009 om 14:27

    Mooi dat die gasten speciaal voor de gelegenheid ook kleren uit de tijd van de 190D hebben aangetrokken. Of zouden Duitsers ….

    Login om te reageren
  38. jean zegt

    19 februari 2010 om 00:26

    @a_tomba: hahaha, idd

    Login om te reageren
  39. RS zegt

    13 september 2010 om 21:37

    Een 190D in 12 seconden naar de honderd? Met de wind mee en bergafwaarts dan, die van mij doet het in 18, als ik geluk heb…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North