• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belgen krijgen nieuwe nummerplaat die beter te flitsen is

Auteur: autoblogger, gepost 11 juli 2009 om 13:31 – 45 Reacties

for ass...

België gaat stoppen met de bekende witte nummerplaten plus rode tekens. Vanaf juli 2010 krijgen autokopers in België nieuwe nummerplaten met zwarte letters en cijfers. De zwarte letters zijn voordelig voor de politie, ze zijn namelijk beter leesbaar voor flitscamera’s dan de rode letters…

Van de zwarte letters is doorgaans 1 procent onleesbaar, bij rode letters is dat 14 procent. Sowieso is het tegenwoordig oppassen in Belgie, de redactie kreeg onlangs een doorgestuurde bon van onze zuiderburen voor 3 Km te hard rijden (120 toegestaan, 131 gemeten, 123 gecorrigeerd). Dat kost daar maar liefst 50 EURO!!! Is dat normaal? Ja, dat is nog erger dan in Nederland.

België is één van de laatste EU-landen die overstapt op het Europese model, zo erkende staatssecretaris Etienne Schouppe (Verkeer) vandaag. De Belgische kentekenplaat krijgt voortaan vijf cijfers in plaats van drie. Het nummerbord heeft bovendien standaard een Europese vorm: met links een letter B en een cirkel van sterretjes. (via volkskrant.nl)

Ook interessant!

  • Volvo Concept Recharge
    Nieuwe modellen van Volvo krijgen echte namen
  • Video: klinkt de nieuwe BMW M3 beter dan z'n voorganger?
    Video: klinkt de nieuwe BMW M3 beter dan z'n voorganger?
  • Nieuwe koplampen Model S
    Nieuwe koplampen Model S verlichten de boel nog beter
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, flitsen, kenteken, Verkeer

Vorig bericht: « Porsche Panamera Turbo is snelste sedan?
Volgend bericht: UPDATE: Chrysler laat Dodge Viper (voorlopig) leven »

Lees Interacties

Reacties

  1. GezondVerstand zegt

    11 juli 2009 om 13:36

    Alfa en Bugatti rijders zullen balen. Krijgen ze ook zo’n rare scheve constructie op de voorbumper. Of mag er voorop een klein bordje ?

    Login om te reageren
  2. E320cdi zegt

    11 juli 2009 om 13:36

    Blijft de achtergrond wel wit zoals sommige Britse en alle Duitse kentekens? Dan is het mooi. Dat knalgele is dramatisch in ons land. Vern***t heel de auto.

    Login om te reageren
  3. michiel zegt

    11 juli 2009 om 13:44

    Nu is mijn jeugd helemaal om zeep…

    Login om te reageren
  4. Frederik zegt

    11 juli 2009 om 13:51

    77 waar je 70 mag: gecorrigeerd naar 71 = 50 EURO
    Mij moet je het niet vertellen …

    Ik hoop idd ook dat het geen gele achtergrond wordt.

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    11 juli 2009 om 13:54

    Tot op heden werden alleen de Nederlanders gepakt in België? Boeven!

    Login om te reageren
  6. six-trey zegt

    11 juli 2009 om 14:02

    Ben ik blij dat ik nog net mijn 2 custom nummerplaaten voor mijn wagens heb :D een B met dan 5 cijfers… LAME! vraag mij af als die custom nummerplaten dan ook nog te verkijgen zijn, ze zijn wel duur maar leuk

    Login om te reageren
  7. Pieter zegt

    11 juli 2009 om 14:09

    Wordt er niet gewerkt naar Europese nummerplaten?

    Login om te reageren
  8. six-trey zegt

    11 juli 2009 om 14:13

    ik vraag mij nu ook af wat je moet doen indien je zo nummerplaten krijgt met amerikaanse wagens, er is namelijk geen enkele manier dat je zo’n nummerplaat op een amerikaan krijgt… aaah de belgische overheid logisch denken is vrijwel onmogelijk voor hun :roll:

    Login om te reageren
  9. Laue zegt

    11 juli 2009 om 14:15

    Join the club belgen.

    Login om te reageren
  10. Dave zegt

    11 juli 2009 om 14:16

    @ Six-trey
    Tuurlijk blijven die custom platen bestaan, die brengen de belgische overheid veel geld op. Dus waarom zouden ze het afschaffen. En als je dan toch 2 custom platen hebt. Dan weet je ook dat een B met 5 cijfers niet kan. Want die zijn al voorbehouden voor de mensen van adel.
    ze bedoelen gewoon een B met erboven symbool van europa, zoals dat nu op de grootte voor nummerplaat te zien is in Belgie.

    @ Boetes
    Belgie eerste 10 km = 50 euro en erna voor iedere km te hard +5 euro
    (vb dus 90 gereden waar 70 mag = 50 + (10×5) 50= 100 euro

    Login om te reageren
  11. erik zegt

    11 juli 2009 om 14:18

    Auto’s die OEM met een kleine nummerborduitsparing geleverd worden (uit de US ofzo) kunnen in nederland ook gewoon kleine platen krijgen. ik snap niet waar al die belgen zo verontrust over zijn hier :P maar jammer, ik vond het wel een stuk charmanter en subtieler dan die grote gele nederlandse ondingen

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    11 juli 2009 om 14:22

    Het kan natuurlijk ook niet zo dat de in het land van de Europese hoofdstad men geen Europese platen gebruikt.

    Login om te reageren
  13. carsofcoolhaven.nl zegt

    11 juli 2009 om 14:37

    Naar verluid lagen de Walen dwars… geel-met-zwart zijn namelijk de kleuren van de Vlamen, en daar wil je als rechtgeaarde Wallon natuurlijk niet mee rondrijden.

    Raar land.

    Login om te reageren
  14. Nijntje_ zegt

    11 juli 2009 om 14:37

    @Dave: Je boetenstukje klopt niet helemaal….
    Binnen Bebouwde kom: Eerste 10 km te hard = 50 euro , erna voor iedere km te hard +10 euro
    Buiten BBkom: Eerste 10 km te hard = 50 euro , erna voor iedere km te hard +5 euro

    ____
    Kreeg gisteren een bon in de bus, Toegestaan 70, Gemeten 77, Gecorrigeert naar 71 . Boete, 50€ dus…
    ___
    Correctie in Belgïe: Gemeten snelheid 100km/h: 6 % van de gemeten snelheid

    Login om te reageren
  15. Nijntje_ zegt

    11 juli 2009 om 14:38

    Oei dat laatste moest zijn:
    Als ze je pakken met een snelheid KLEINER als 100km/h, dan gaat er 6km/h af. Bij een snelheid groter als 100km/h dan gaat er 6% van je gemete snelheid als correctie af..

    Login om te reageren
  16. micheloo0 zegt

    11 juli 2009 om 14:42

    Nee ik vond die van ons juist zo origineel niemand anders had ze.

    Login om te reageren
  17. Frederik zegt

    11 juli 2009 om 14:44

    @ carsofcoolhaven.nl

    Wie zijn de Vlamen ? :P

    Login om te reageren
  18. DIPSHIT zegt

    11 juli 2009 om 14:50

    Hehe las dit deze morgen in de krant. Was van plan om een auto te kopen volgend jaar, eerst las ik over de nieuwe nummerplaten.

    Aangezien ik een early adopter ben, verlengde ik mijn deadline van een nieuwe auto naar 1 juli 2010 (invoering van nieuwe nummerplaten), maar vanaf dat ik het flitspaal-conflict las, verschoof die deadline opnieuw naar vóó 1 juli 2010 hoor :-D
    14% is niet veel maar ook niet niks.

    Login om te reageren
  19. robbie zegt

    11 juli 2009 om 14:51

    Eindelijk verdwijnen die immens lelijke kleine Belgische kentekenplaten. Op zich is er niks mis met een kleine plaat, maar ze zagen er vaak zo immens lelijk uit! Met opgelegde letters en cijfers die opgebouwd waren uit verschillende stukjes. Echt heel armoedig. En zojuist kwam ik er achter hoe dat komt!

    Nieuw is ook dat Belgische autokopers niet meer zelf een nummerplaat hoeven te laten maken bij een schoenmaker. Nu krijgen Belgen bij inschrijving van een voertuig slechts een enkele nummerplaat. De andere moeten ze bij een hakkenbar of schoenmaker laten maken. De regering heeft nu besloten gewoon twee nummerborden uit te geven, tegen betaling.

    Nummerplaten laten maken bij de schoenmaker??? Volgens mij kunnen alleen Belgen dat verzinnen :D

    Login om te reageren
    • Joske zegt

      18 april 2010 om 12:36

      @robbie: Hahaha, ja nu je het zo stelt hebben we idd een rare constructie :-)

      De schoenmakers gaan wel pissed off zijn, want die nummerplaten waren een grote bron van inkomsten. Zeker voor die mens die met z’n schoenmakerij net over de dienst inschrijving voertuigen zit! :-)

      Login om te reageren
  20. six-trey zegt

    11 juli 2009 om 15:08

    @robbie
    eten uit een muur halen… :roll:

    Login om te reageren
  21. dummy zegt

    11 juli 2009 om 15:13

    Gelijk welke layout of kleuren de nieuwe nummerplaten ook zullen hebben, het blijven lelijke platen die de buitenkant van mijn wagen ontsiert.

    Login om te reageren
  22. De Buurman zegt

    11 juli 2009 om 15:14

    Ik heb het altijd jammer gevonden dat we in Nederland van blauwe platen met witte letters zijn overgestapt op die lelijke gele platen met zwarte letters. Zogenaamd omdat het beter reflecteerd en beter leesbaar is. Maar waarom zijn er dan inmiddels zoveel EU landen waar witte platen met zwarte letters worden gevoerd?

    Hadden ze in Nederland ook moeten doen toen we overstapte op de GAIK/ Euro platen.
    Jammer van de Belgische platen, altijd meteen herkenbaar dat wit met rode letters. Zo verdwijnen er steed meer stukjes “eigen” uit de kentekenplaten van auto’s uit de EU landen.

    Login om te reageren
  23. xaray zegt

    11 juli 2009 om 15:24

    zwarte schrift ipv rood is nu mode, iedereen laat het doen, maar krijgt er wel een waarschuwing voor, dus moet er dadelijk vanaf, en willen ze volgend jaar ZELF zwarte nummerplaten invoeren

    Login om te reageren
  24. Tombnolz zegt

    11 juli 2009 om 15:25

    Platte commerce! We krijgen de platen immers niet gratis… En weer zijn we een stukje identiteit kwijt aan het Europa, onze mooie rode lettertjes… Jammer jammer jammer.

    Heel vreemd in België is dat het niet uitmaakt of je 10 km/u te snel rijdt, of slechts 1, je betaalt sowieso € 50…

    Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    11 juli 2009 om 15:48

    @ carsofcoolhaven.nl: Vlamingen, alstublieft, niet Vlamen.

    Overbodige regeling, maar zal wel weer geld opbrengen voor de enorm lekkende staatskas.

    Login om te reageren
  26. John zegt

    11 juli 2009 om 16:27

    “de redactie kreeg onlangs een doorgestuurde bon van onze zuiderburen voor 3 Km te hard rijden (120 toegestaan, 131 gemeten, 123 gecorrigeerd).”

    dat is dus 11 km te hard gereden, niet 3.
    Iedereen probeert natuurlijk altijd zijn eigen fouten te minimaliseren, dat is begrijpelijk

    Login om te reageren
  27. 007 zegt

    11 juli 2009 om 16:48

    neeeeh ! niet zo een lelijk groot geval =(

    rode letters op witte achtergrond was juist zo mooi vond ik

    en waarom 5 cijfers ipv 3? komaan zo worden die dingen juist moeilijker te onthouden voor politie enzoo , dit begrijp ik echt niet

    wat is die etienne schouppe hatelijk zeg, al zovaak verdacht voor onfrisse praktijken en die man blijft maar doordoen

    Login om te reageren
  28. BananaFlip zegt

    11 juli 2009 om 16:50

    Drie kilometer kost 50 euri’s?
    Best prijzig.

    Login om te reageren
  29. de sjonnies zegt

    11 juli 2009 om 16:59

    Bah, de eenheidsworst in Europa wordt steeds groter en groter, eerst stappen de Fransen af van geel van achter en wit van voren, nu hebben ze de departementen in de vorm van de 2 laatste cijfers ook al afgeschaft.
    Nu de Belgen weer, het wordt een grote Euro armoede.
    En wat moet ik met mijn klassieker op een echt oud Italiaans ‘maffia’ kenteken met zo’n klein plaatje voor en een vierkante achter ?
    Bah en dan die vieze gele dingen waar we hiermee rondrijden.
    Ik wil de oude koningsblauwe nummerplaat weer terug !

    Login om te reageren
  30. De Buurman zegt

    11 juli 2009 om 17:28

    “Nieuwe autokopers krijgen nummerplaten met zwarte letters en cijfers”

    Kortom als je je oude auto houd dan verandert er niks? Koop je een okasie dan is dat geen nieuwe auto. Dus plaatjes overschroeven en door rijden. Of wordt het wit met zwart verplicht voor iedereen die een auto heeft?

    Login om te reageren
  31. six-trey zegt

    11 juli 2009 om 17:31

    @De Buurman
    nummerplaten blijven in belgie bij de eigenaar niet de auto nog zo’n achterlijk wetje hier

    Login om te reageren
  32. Wout zegt

    11 juli 2009 om 18:01

    Moet je eens tegen 142 geflitst worden,.. 170 lappen.

    –W

    Login om te reageren
  33. Duidelijk zegt

    11 juli 2009 om 18:50

    Nieuwe autokoper heeft normaal gezien de volgende definitie:
    Iemand die nieuw is tot het kopen van auto’s.
    Dus niet iemand die een nieuwe auto koopt.

    Alleen iemand als ik die nog geen eigen nummerplaat heeft op zijn naam zal zo’n nieuwe nummerplaat krijgen als ik vanaf 1 juli mijn eigen eerste auto zou kopen, zowel nieuw als 2e hands.

    Persoonlijk vind ik het niet erg. Geflitst is geflitst, niet wenen en de gevolgen dragen. Ik rij zelf ook niet altijd volgens de regels, maar ik ween er niet over. Als je niet wilt betalen dan rij je volgens de regels punt, zo simpel is dat.

    En ik ben pro-europa dus het veralgemenen vind ik niet zo er ;-)

    Login om te reageren
  34. Nik zegt

    12 juli 2009 om 03:22

    Gewoon een idee, maar wel leuk: http://provinciekenteken.wordpress.com/

    Login om te reageren
  35. glenne zegt

    12 juli 2009 om 11:24

    beter te flitsen? :)
    haarlak doet het goed moet ik zeggen!

    Login om te reageren
  36. Topless zegt

    12 juli 2009 om 12:17

    @robbie
    Ik vind die kleine, witte platen mooier dan die grote gele die wij hebben. Bovendien passen die kleine beter bij veel auto’s (bv Alfa’s). En het is nog niet zo lang geleden dat je in Nederland ook bij allerhande bedrijven platen kon laten maken.

    Login om te reageren
  37. M-lover zegt

    12 juli 2009 om 13:52

    aiai, weeral zotte kosten doen voor die klotenummerplaat, net zoals die reflecterende-folie-zeik van toen!
    geldklopperij!

    Login om te reageren
  38. Marco zegt

    13 juli 2009 om 11:17

    @ Dave
    Als de eerste 10 km/u 50 euro is, is dat toch ook 5 euro per kilometer te hard? Kan ik daar uit halen dat in Belgie elke kilometer te hard 5 euro kost?

    Login om te reageren
  39. Marco zegt

    13 juli 2009 om 11:18

    @ mezelf
    Buiten de bebouwde kom dan;)

    Login om te reageren
  40. Eric zegt

    14 juli 2009 om 15:11

    We mogen nogmaals betalen.

    Login om te reageren
  41. Tedje de Haag zegt

    15 juli 2009 om 10:35

    Wat een zegening voor die Belgen, eindelijk van die afzichtelijke wit rode plaatjes verlost. Ik zie in Belgie regelmatig hele dure auto’s waar dan zo’n armetierige half verroeste 20 jaar oude nummerplaat (of plak zoals ze dat daar noemen) op zit, vol met gaten van alle montages op voorgaande auto’s. Echt geen porem. Maar goed dat zal met deze nieuwe ook wel weer gaan gebeuren. En dan zeggen ze dat Hollanders gierig zijn :D

    Login om te reageren
  42. Louis zegt

    17 juli 2009 om 10:59

    Spijtig die nieuwe nummer platen.
    Ik heb sinds 1946 een auto en heb al eens moeten veranderen.
    Als oude autobezitter heb ik een plaat met 5 tekens waar practisch iedereeen
    nu 6 tekens heeft.
    Ik hou van mijn oude plaat en er zijn veel herinneringen aan vast.
    Maar zoals met vele dingen doet de modernizeing veel mooie dingen kapot.
    En waarom worden die lullige politiekers anders betaald dan om onnozele wetten uit te vaardigen of om effecten met voorkennis te verhandelen .
    Arm belgie gelukkig ben ik oud genoeg om die miserie ni veel langer te moeten ondergaan. Bye bye and cu in hell.

    Login om te reageren
  43. Wil zegt

    1 januari 2010 om 12:49

    Dan is er natuurlijk geen drie kilometer te hard gereden hé,maar wel 11 te hard en de correctie is ook wel betere als in Nederland waar naar mijn weten hier een correctie van 6 km zou zijn toegepast en een boete van 90 euro aan vast zit!!

    Login om te reageren
  44. Inspector zegt

    11 maart 2010 om 22:41

    Belachelijk excuus dat de huidige plaat minder leesbaar zou zijn, het gaat enkel om zuiver geldgewin, zowel voor ministerie van vervoer, GOCA als de autokeuringen. Ben zelf inspecteur en voel me een dief die in opdracht van deze instanties steelt van de klanten, vooral ivm met zaken die totaal niets meer met veiligheid te maken hebben. Ik kan niet begrijpen dat er in dit land geen enkele politieker is, die die beerput van deze instanties eens grondig wil uitkuisen. Dat kan toch niet, is er niemand die dat eens wil aankaarten?????

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North