Met de nieuwe koplampen van de Model S kun je nog beter zien.
Het mooie van Tesla is dat ze alles net even anders doen dan de andere fabrikanten. Dat ze elektrische auto’s maken is eigenlijk alleen maar bijzaak. Nu zijn die aandrijflijnen bijzonder puik te noemen als het gaat om gewicht, range en laadtijden.
Maar Tesla doet zoveel meer geinige dingen. Zo hebben ze de Over the Air-updates groot gemaakt en hebben ze een compleet andere visie op styling en interieurafwerking. Of het nu wel of niet je ding is, er is in elk geval over nagedacht. En als blijkt dat ergens niet goed genoeg over nagedacht is, pakt Tesla dat gewoon tussentijds aan.
Nieuwe koplampen Model S
Dat is eigenlijk best bijzonder. Normaal gesproken moest je wachten tot een nieuw model of een facelift. Soms zijn er andere momenten (zoals na de zomervakantie) dat er wijzigingen worden doorgevoerd. Maar Tesla? Die doet dat anders. Die zijn eigenlijk constant bezig met updates en verbeteringen. Het kan maar zo zijn dat jouw model 3 ander meubilair heeft dan die US-import van de buurman. Of andere speakers. Of een compleet andere motor.
Het laatste wapenfeitje van Tesla zijn nieuwe koplampen voor de Model S. Die zijn nu ook helemaal nieuw. Dat is opmerkelijk, want de Model S werd toevallig vorig jaar nog voorzien van een vrij ingrijpende facelift. Het was alweer de tweede facelift van het vlaggenschip van Tesla.
Nieuwe laadpoort voor Model X
Naar het schijnt waren er de nodige eigenaren die niet tevreden waren met de lichtopbrengst van de Model S. Een enthousiaste Facebook-groep (Caster) zag bij een dealer het nieuwste model staan.
Daarbij is te zien dat de Model S dus nieuwe koplampen heeft. Dat niet alleen, aan de achterkant wijzigde er ook iets. De strip tussen de achterlichten is er niet meer. Als laatste konden de deelnemers zien dat er een nieuwe laadpoort was voor de Model X (die ook recent gefacelift is).
Via: Electrek.
Fotocredits: Caster @ Facebook.
Dutchdriftking zegt
Als je nu een 10 jaar oude Model S koopt kan je dus lekker gaan retrofitten, zoveel is zeker.
dijan zegt
Is dat bij de foto van de laadklep afgebladerde lak??
Dieseltor zegt
Reflectie.
potver7 zegt
Volgens mij zijn alle fabrikanten heel druk met het tussentijds verbeteren van hun producten. Dat haalt zelden de publiciteit, veel van die updates zitten sowieso onderhuids. Updates aan verlichtingsunits komen regelmatig voor (gloeilamp –> halogeen, geribbeld glas –> helder glas is heel veel tussentijds aangepast), maar ook andere updates aan binnen- en buitenkant.
Ooit een jaartje bij Volvo Car in Born gewerkt, daar was elke twee of drie maanden een moment waarop kleine updates aan de (toen nog) 340/360, 440/460 en 480 werden ingevoerd. Bij één van die updates is toen bijvoorbeeld een nieuw type kunststof voor bepaalde interieurdelen geintroduceerd, met een zachte toplaag ipv de kneiterharde.
Kortom, Tesla is bepaald niet de enige, en zeker niet de eerste die z’n producten continue verbetert. Maar verbeteringen zijn natuurlijk altijd goed, en je hoeft niet altijd alles aan de grote klok te hangen. Te veel fabrikanten vinden een nieuwe wieldop al genoeg reden om te doen alsof ze een compleet nieuw model hebben uitgebracht.
banderas zegt
Achterlichten zijn ook nieuw.
karhengst zegt
Maar verblinden ze ook minder? Nu zie ik de Model S niet zo vaak, maar de verlichting van de Model 3 is een reden om er zelf geen te rijden.
pindakoning zegt
@karhengst: bij de Y ook, echt beschamend dat ze zo de fabriek uitkomen. Diverse lijken totaal niet afgesteld te zijn
rutgerg zegt
@pindakoning: komt volgens mij ook omdat het geen projector koplampen zijn wat de meeste ledkoplampen wel zijn. Daardoor is er erg veel strooilicht. Toyota Corolla heeft die bijv ook.
mashell zegt
If you can’t beat them, join them!
De Tesla guru’s hebben uitgelegd dat er een bad batch Model 3 is met slecht afgestelde koplampen. Tesla service op afroep kan dat repareren maar ik denk dat de meeste bestuurders van de Model 3 nog zo zitten te glunderen over hun lage bijtelling dat ze het niet eens in de gaten hebben.
wimof zegt
Mocht de auto in een (degelijk) dealership afgeleverd zijn zou dit niet mogen gebeuren.
Bij de VW groep is dat een van de te controleren punten VOOR aflevering.
Pascal zegt
Bij de VW-groep werd ik in m’n nieuwe auto weggestuurd met een kapotte automaat en begon de bandenspanningsensor al te piepen toen ik net de A2 was opgedraaid omdat ze die vergeten waren te resetten. Maar fijn dat ze de koplampen wel controleren, daar heb ik inderdaad geen problemen mee gehad :)
sportabgasanlage zegt
Hoe kun je wegrijden met een kapotte automaat?
Pascal zegt
Omdat deze een defect bevatte maar niet zodanig erg dat de auto niet kon rijden. Nu wel duidelijk? ;)
robicide zegt
Al die 3’s hebben helemaal geen dealer gezien, die zijn destijds allemaal vers uitgeladen in de haven opgehaald en dus nergens op gecontroleerd.
Pascal zegt
Fout, het gros van de auto’s is bij Tesla in Tilburg afgeleverd (incl. de mijne). De afleveringen in de haven zijn alleen gedaan tijdens de eindejaarsdrukte, voor de mensen die ‘m last-minute hadden besteld om nog van de 4% bijtelling te profiteren.
wimof zegt
Ik ben blij dat iemand mijn mening deelt, persoonlijk snap ik niet hoe die (de koplampen) een CE goedkeuring hebben gekregen.
Een heleboel strooilicht veroorzaakt door het “afdekglas”
Pascal zegt
Ik denk dat Tesla zelf ook wel door had dat die lampen bepaald geen topkwaliteit zijn, aangezien ze sinds de 2021 refresh een heel ander type (Matrix LED) monteren.
banderas zegt
@karhengst: ze worden in NL ook niet gecheckt (toen) dus daarom verkeerd afgestelde koplampen.
TheMaster zegt
Het meest belangrijk vergeet Autoblog natuurlijk te vermelden. Door de aangepaste achterlichten (niet koplampen, die zijn minder relevant) van zowel de Model S als de Model X, is er nu ruimte voor een CCS2 poort (net als Model 3/Y). Hierdoor hoeft men niet meer via een CCS adapter te laden.
Via adapter haalt je max 140-150 kW tijdens het opladen van een Model S/X, nu met normale CCS poort ook de 250kW. Dus alle refresh Model S/X laden (mede door betere accucel) ongeveer 2x zo snel op dan een pre-refresh.
Hier meer bewegende beelden; https://www.youtube.com/watch?v=Zg0Amrgi5Uc&ab_channel=DDCAR
alassad zegt
Dit zijn updates die doorgevoerd zijn voornamelijk om de auto compatibel te maken met de CCS poort. Vandaar ook dat de nieuwe S/X ook nog niet in EU geleverd is.
sportabgasanlage zegt
Ik zou wel gebaat zijn met een plaatje van de oude naast de nieuwe, want ik zie niet wat er zo bijzonder nieuw aan is. Naar mijn smaak is ’t nog steeds geen mooie auto.