
Volvo liet al zien dat het helemaal anders wordt voor de Zweden, en dat geldt ook voor de namen die ze hanteren.
Namen: het blijft moeilijk. Want wat een goede en een slechte naam is, ligt erg aan wat ieder voor zich vindt. Sommige mensen snappen niet helemaal hoe iemand nou weer op de naam Qashqai is gekomen, anderen snappen dan weer niet dat A3 40 TFSI e tegenwoordig nog door de beugel kan.
Volvo-namen
De namen van Volvo vallen in de laatste categorie, maar het is erg overzichtelijk. Een letter die aanduidt of het een sedan (S), estate (V) of SUV (XC) is. Het getal duidt de serie aan: 40 is de laagste klasse (C-segment), 60 de middelste (D-segment) en 90 de hoogste (E-segment). Simpeler kan het bijna niet.

Nieuwe XC90
Toch gaat het anders. Volvo gaat over naar daadwerkelijke namen. Tenminste, dat lijkt CEO Hakan Samuelsson te bedoelen. Deze week mochten we kennis maken met wat Volvo de toekomst vindt, een grote elektrische SUV. Samuelsson zegt dat dit min of meer de nieuwe XC90 gaat worden.

Echte namen
Samuelsson zegt echter dat ze een dergelijke auto niet simpelweg XC90 willen noemen. Nee, de namen van Volvo moeten meer gaan betekenen. “Vergelijk het met je kind een naam geven”. Ach, dat is ook waar ze begonnen, één van de eerste prototypes van de eerste Volvo heette Jacob. Of het betekent dat de auto’s daadwerkelijk (mensen)namen krijgen is niet bekend, maar het lijkt vreemd om van XC90 af te stappen en bekend proberen te worden met een naam als X Æ A-12.

Maar goed, de opvolger van de XC90, de productieversie van de Recharge Concept, gaat dus het spits afbijten met nieuwe namen voor Volvo. Passend bij de grote verandering die de concept aangeeft voor het merk. 2022 wordt zo te horen een spannend jaar voor Volvo. (via Automotive News)
Het zou mooi zijn als ze deze fraaie stationwagen met bijzonder mooie verhoudingen en designelementen die verwijzen naar de mooiste modellen uit Volvo’s rijke geschiedenis naar zijn geestelijk vader vernoemen…
…de toonaangevende Chinese ontwerper Ug Li.
@moveyourmind: haha, andere insteek, zelfde gedachte 😊
@moveyourmind: is dat de broer van Mues en Crues? Van die twee krijg ik ook altijd een brok in m’n keel.
Weet iemand de betekenis van natte wind in het Chinees? Zet ik dat op mijn advies brief aan de marketing afdeling ✌️
@bischero: Haha, echt volkomen onterecht als je het mij vraagt. Dit merk timmert aan de weg met vooruitstrevende ontwerpen die echt anders zijn. Dit is veel te kort door de bocht en ik denk dat je dat zelf ook wel door hebt ;)
@slashz: haha tuurlijk, ben erg gecharmeerd van Volvo en haar ontwerpen ☺️
@slashz: en was meer een knipoog naar een duits merk dat winden gebruikt als benaming
Lëilyk høka
@herve11f: gewoon “afzichtelijk gedrocht”. Weten ze in China toch niet wat dat betekend.
@560pk: en “westers”, dus “status”
Als dit de opvolger wordt voor de XC90, is het definitief gedaan met de verkoop van Volvo SUV’s in Europa. Het zal gelukkig zo’n vaart niet lopen (hoop ik toch).
Ling-Ling xS10
Welke andere bekende Zweedse firma doet dat ook? Waarschijnlijk krijg je je nieuwe Volvo straks als kitcar mee.
Lijkt toch verdomd veel op de huidige Renault Espace als je het mij vraagt
Lijkt wel een renault scenic
Thor, Zeus. Bjørn, etc.
Ben benieuwd waar ze mee komen.
Een marketing bobo van Ikea overgestapt naar Volvo? De Volvo Billy, zie het al voor me.
Noem dit model dan Espace. Want daar lijkt ie enorm veel op.