• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Benzinecrisis: Rolls Royce op LPG

Auteur: autoblogger, gepost 29 juni 2008 om 10:04 – 38 Reacties

Rolls Royce Silver Shadow LPG

We kunnen lekker kankeren op de brandstofprijzen, maar een goedkoop alternatief is voor iedereen binnen bereik. De prijs van LPG is namelijk al maanden constant, in tegenstelling tot diesel en benzine. Op dit moment is de LPG-prijs zo’n 70 eurocent (terwijl benzine 1,70 kost) en hoe groter/zwaarder de auto, hoe groter het voordeel…

Een goed voorbeeld is een Rolls Royce. Zelfs een aantal auto’s van de Britse Queen rijden op LPG, waaronder een Rolls-Royce Phantom V uit 1960.

Rolls Royce Silver Shadow LPG tankEen Australiër liet een LPG-tank in zijn Rolls Royce Silver Shadow bouwen en berekende de volgende verbruikscijfers (het verbruik op benzine staat tussen haakjes):
* CITY – 11 mpg (12)
* TOURING at 100-110 kph – 13mpg (16)
* TOURING at 80 kph – 14.3mpg (11)

Meer info over een LPG-conversie voor je Shadow is hier te vinden. Who would believe that you could run an Rolls Royce for Mondeo money?

Deze Nurburgring-Roller had overigens ook plannen om LPG in te bouwen, ik heb echter geen idee of dat gelukt is.

Kritiek die je vaak hoort is dat een LPG-tank zoveel ruimte inneemt. Welnu, ik denk dat je in de achterbak van je Roller genoeg ruimte over hebt om een tankje te herbergen. Dus waar wacht je op? En mocht je nog geen Rolls Royce in bezit hebben, hierrr staan een aantal leuke occasions.

Ook interessant!

  • Rolls-Royce Wraith komt in stad zonder benzine te staan [video]
    Rolls-Royce Wraith komt zonder benzine te staan [video]
  • Colors of Cullinan Collection
    Rolls-Royce geeft de Cullinan kekke kleurtjes
  • Rolls-Royce Cullinan eindigt in sloot in Achterhoek
  • Rolls-Royce geeft 11-jarige een 'auto' cadeau

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

lpg, Rolls-Royce

Vorig bericht: « Bugatti maakt 15 exemplaren van de Veyron Sang Noir
Volgend bericht: Autoblog teaser: rijtest 30 juni »

Lees Interacties

Reacties

  1. DafMaf zegt

    29 juni 2008 om 10:22

    Grappig dat ze de rijsnelheid berekenen in kilometers en het verbruik in mijlen per gallon. Of vergis ik me?

    Login om te reageren
  2. autoblogger zegt

    29 juni 2008 om 10:22

    In Belgie staat nu een Silver Spirit met LPG te koop, nog 2 dagen…
    http://cgi.benl.ebay.be/superbe-Rolls-Royce-silver-spirit-1981-exceptionel-LPG_W0QQitemZ180256552816QQihZ008QQcategoryZ18302QQcmdZViewItem

    Login om te reageren
  3. autoblogger zegt

    29 juni 2008 om 10:23

    @DafMaf: klopt! inderdaad typisch…

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    29 juni 2008 om 10:34

    pff nou ik wacht nog wel ff… Moet natuurlijk wel een carbio zijn en de eerste corniche met klapdak staat op 42.500! :o toch wel veel voor een ’79. ;)

    Login om te reageren
  5. Klassiekerrally zegt

    29 juni 2008 om 10:42

    De Rover van Practical Performance Car loopt ook op LPG ‘om de brandstofkosten enigszins acceptabel’ te houden :lol:

    (ter herinnering: zie draadje met de Longnose Laro)

    Login om te reageren
  6. Klassiekerrally zegt

    29 juni 2008 om 10:43

    Oh ja: je bent ook nog eens heel GROEN bezig wanneer je op LPG rijdt! :)

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    29 juni 2008 om 10:45

    @ autoblogger: Die Rolls… wat fout! Dat Halfords hoesje om het stuur en die niet gespoten randen op de motorkap!!! :yikes:

    Login om te reageren
  8. GOD zegt

    29 juni 2008 om 11:02

    @ Klassiekerrally

    maar wel met flip flop leer ;)

    Login om te reageren
  9. Nico zegt

    29 juni 2008 om 11:08

    Wel zien dat je jezelf niet opfikt natuurlijk:
    http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/antwerpen/1.332430

    Login om te reageren
  10. wies zegt

    29 juni 2008 om 11:41

    oke, je verbruik daalt en de kosten dus ook, maar… je moet je wel eerst een rolls aanschaffen, wat op zich ook geen goedkope affaire is ( ik weet niet of affaire juist is geschreven, ik ben nog maar net weg van de lagere school…) waardoor je waarschijnlijk toch geen winst maakt. je kan jezelf evengoed een bmw 5 kopen, kost minder en volgens mij ga je daar meer winst op maken dan op een rolls met lpg…

    Login om te reageren
  11. autoblogger zegt

    29 juni 2008 om 11:55

    @wies: een BMW op LPG mag ook hoor…

    Login om te reageren
  12. Endlezz zegt

    29 juni 2008 om 12:02

    Affaire is perfect geschreven en je schrijfstijl is beter dan het gemiddelde hier… wat ook weer veel zegt over de gemiddelde comment ;)

    Login om te reageren
  13. Dink zegt

    29 juni 2008 om 12:06

    Tegenwoordig is LPG heel goed te doen, scheelt niet eens zoveel prestatie . . . Met een megakoffer blijft er voldoende ruimte over voor de golfclubs.

    Rollers kosten tegenwoordig bijna niets meer. Een Camargue voor 25K anyone? En niet kapot te krijgen.

    Login om te reageren
  14. Statlert. zegt

    29 juni 2008 om 12:11

    Ik tank nooit, ik rijd geen auto, maar € 1,70? Christus!

    Login om te reageren
  15. Melvivio zegt

    29 juni 2008 om 12:41

    wat doe je hier dan ! ;)

    nee, maar we denken wel altijd ” Ah moeten maar harder werken ”
    Maar een rolls kan je nu voordelig rijden ! vetjes :)

    Login om te reageren
  16. Yellomello zegt

    29 juni 2008 om 13:00

    kan ik mijn grasmaaier ook op lpg laten rijden?

    Login om te reageren
  17. sven zegt

    29 juni 2008 om 13:30

    Verbruikt toch net meer op lpg volgens die cijfers ?

    hij legt 13 mijl per gallon op lpg op 100-110 kph af, en met benzine doet hij er 16 mijl per gallon ?

    Of ben ik de enige die dit op valt ?

    Login om te reageren
  18. sanderr zegt

    29 juni 2008 om 13:45

    @sven

    ja, dat klopt, maar als je goed leest zie je dat lpg 70 cent kost en bezine 1.70

    Login om te reageren
  19. Dink zegt

    29 juni 2008 om 14:10

    Top voor ’t milieu:

    http://uk.youtube.com/watch?v=SIj2GVfua84

    Login om te reageren
  20. marcel zegt

    29 juni 2008 om 15:04

    Grappig, een rolls op LPG.
    Maar de prijs voor LPG al maanden stabiel? LPG stijgt lekker mee, een jaar geleden kon ik bij de goedkoopste pomp nog voor 40ct/liter terecht. Dat kun je nu wel vergeten. En dan gaat er nu ook nog met iedere liter nog eens 1.5 ct extra naar Wouter Bos, want LPG is natuurlijk een ontzettend smerige brandstof waarvan het gebruik ontmoedigd moet worden…
    Ik denk dat zodra LPG weer echt populair wordt, de onbetrouwbare overheid niet lang zal wachten met nog een paar flinke accijnsverhogingen.

    Login om te reageren
  21. Franco zegt

    29 juni 2008 om 15:41

    @Wies,

    In Neder….Bananenrepubliek Nederlandia is het wel zo handig als je wagen ouder is dan 20 a 25 jaar, VOORDAT je een LPG-tank achterin gooit!
    Dus graag wel een 25 jaar oude RR, i.p.v. een te jonge (gecompliceerde) BMW 5-serie!

    Word je voordeel alleen maar groter van…. :)

    Login om te reageren
  22. Sander zegt

    29 juni 2008 om 16:36

    Lekkere zin om een artikel mee te starten ja :S

    Login om te reageren
  23. bart zegt

    29 juni 2008 om 17:01

    ik zag vanmorgen bij het tankstation 5 straten verderop euro 95 voor maar €1.55,9 :P (wel onbemand)

    Login om te reageren
  24. bob zegt

    29 juni 2008 om 18:19

    4.61 dollar per gallon gisteren .. 100% hoger dan vorig jaar. Tja .. ik klaag nog steeds niet omdat ook de wegenbelasting nog maar 50 dollar per jaar is voor mijn Range Rover.

    Login om te reageren
  25. bob zegt

    29 juni 2008 om 18:21

    en nog om toe te voegen. Een paar vrienden hebben zo’n oudere Rolls Royce Corniche en het is financieel zeer aantrekkelijk om ze te rijden:

    1. Rijden op klassieker verzekering
    2. Vanwege de status kan een Rolls Royce eigenlijk nooit total loss verklaard worden
    3. Onderdelen zijn redelijk goedkoop en alles is makkelijk verkrijgbaar
    4. Niet duur in onderhoud (tenminste vergeleken met een vergelijkbaar moderne auto)

    Login om te reageren
  26. wg zegt

    29 juni 2008 om 19:58

    wat een gelul allemaal. op de eerste plaats merk je het echt in de prestatie als je zo’n auto op lpg zet.. verder hoor ik geregeld van motorische problemen door lpg. hogere verbrandingstemp, droogte, etc.

    en verder: wie denkt dat hij goedkoop gaat rijden in zo’n rolls, komt van een koude kermis thuis.

    als er iets stuk gaat kost het geld, geld en nog eens geld. en een goede rep, en je hele voordeel is weg. je moet zoiets rijden omdat je het top vindt, (en nog een auto ernaast hebt), maar echt niet om geld uit te sparen.

    volgens mij zijn de enige auto’s waar je een beetje meer kunt sparen: mercedes en volvo, maar ook daar kun je enorm nat gaan… ik zou gokken op: niet duurder dan een hedendaagse auto..

    Login om te reageren
  27. Dink zegt

    29 juni 2008 om 20:36

    WG, je spreekt duidelijk niet uit ervaring. Wbt Volvo en Merc: w123 is the way to go , maar een Roller gaat echt niet kapot. Ik ken iemand die z’n beestje – 70s Silver Shadow – al bijna 10 jaar alleen wat olie geeft . . . Geloof ’t of niet: geen beurt!

    Ik wil er een met vinyl dak!

    Login om te reageren
  28. Klassiekerrally zegt

    29 juni 2008 om 20:40

    Ik denk dat wg met ‘je moet zoiets rijden omdat je het top vindt, (en nog een auto ernaast hebt), maar echt niet om geld uit te sparen’ wel een punt heeft…

    Maar je kan -net als de kennis van Dink- natuurlijk geluk hebben. Bespaar niet te veel op de aanschaf van de auto: die besparing komt je later duur te staan.

    Login om te reageren
  29. Jurjen zegt

    29 juni 2008 om 22:22

    Er stond op de laatste RAI ook een Phantom op LPG, ik dacht van GasFX.

    Login om te reageren
  30. autoblogger zegt

    29 juni 2008 om 22:34

    @Jurjen: klopt inderdaad (was ik vergeten).
    Komt ook voorbij in ons filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/1233

    Login om te reageren
  31. Franco zegt

    29 juni 2008 om 22:51

    @WG,

    Blijf dan lekker op je scooter rondrijden dan? Hoe oud ben je? 16 ofzo?!

    De motor van de RR stamt uit de jaren 20! En toen was de kwaliteit van de benzine niet op het huidige niveau! Juist daarom is die motor bij uitstek geschikt voor LPG! Het dig is letterlijk niet kapot te krijgen.

    Ja, een RR kan een dure grap worden, maar dat ligt toch meer aan je eigen harses (of het ontbreken daarvan) dan aan de auto zelf… :roll:
    Het is idd. geen sportwagen of hedendaagse moderne koekeblik.
    Pas je aan aan de auto en je rijdt nog tientallen jaren door!

    Ik ben wel zo eerlijk om toe te geven dat je wel moet oppassen voor roest. Direct en keihard aanpakken, anders wordt het idd. een zeer dure “grap”.

    Hoe ik dit allemaal weet. Buurman rijdt een Silver Shadow uit 1975. Het ding kost hem nauwelijks meer dan de Vectra 2001 die hij daarvoor had!

    Login om te reageren
  32. arie zegt

    29 juni 2008 om 23:11

    Franco
    Heeft je buurman het veersysteem al eens vernieuwd of de electronica?

    Login om te reageren
  33. Dink zegt

    30 juni 2008 om 08:11

    Franco: Kijk, hij zegt ’t. Een ‘oude’ auto kan mits goed onderhouden prima dienst doen. Kijk eens naar de prijzen van een beurt tegenwoordig! Geef mij maar een auto van voor al die electronica . . .

    Login om te reageren
  34. wg zegt

    30 juni 2008 om 10:56

    uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar je moet gewoon geen klassieker rijden om geld te besparen..

    het valt me altijd op dat mensen die weinig ervaring hebben met klassiekers, denken dat de meeste kosten in het blok zitten.. mijn ervaring is dat juist zaken ‘erom heen’, maar ook electra, roest, etc. de kosten maken. ook zaken die als ‘minder belangrijk’ worden gezien: maken de echte kosten. ik noem een verwarming. een auto die bloedheet, of ijskoud is, is niet fijn…

    ik sluit me helemaal aan bij klassiekerrally: koop je auto zo goed mogelijk. dan maar duurder, want dat verdien je dubbel en dwars terug. maar ook dan kost het je af en toe gewoon geld. je moet het er voor over hebben, maar de kick maakt vaak een hoop goed..

    zelfs als je het ‘on the safe site’ houdt dwz, duits, of volvo, dan moet je een realistische buffer hebben voor reparaties.

    en een rolls is engels….. helemaal top, maar dan moet iedereen realistisch zijn.

    @ franko. voor jouw informatie. ik heb enkele klassieke porsches gehad, enkele mercedessen (o.a. 450 SL op lpg), en nog wat verschillende merken. en ook dan had ik gewoon een goed budget nodig. en als er wat stuk is, is hij niet in een dag gemaakt kan ik je verklappen..

    en o ja, min ervaring is dat burmannen altijd de beste auto’s hebben, verbruiken niks, en rijden gemiddeld 30 km sneller dan in de folder…

    Login om te reageren
  35. Baztrd zegt

    30 juni 2008 om 11:24

    Toch niet echt nieuw dit? Zolang ik me kan herinneren is oldtimer+lpg een “goedkope” manier van autorijden. Geen wegenbelasting, goedkope verzekering en goedkope LPG.

    Keerzijde is inderdaad de onderhoudskosten (en het risico dat je stil komt te staan), wat dat betreft is een oude Rolls wel het domste wat je kan kopen :P Dingen zijn toch oud en als er iets kapot gaat kost het meteen kapitalen! Een verstandigere keuze is inderdaad een oude Volvo of Mercedes of zo, die zijn degelijk en onderdelen zijn makkelijker te vinden en goedkoper. Vermijd ook auto’s met teveel technische snufjes, da’s altijd een risico en lastig/duur om te repareren. Hoe minder eraan zit, des te minder kan er kapot :D Ook oude amerikaanse sloepen zijn beter te betalen op deze manier, maar of die nou praktisch zijn in het dagelijks gebruik… :P

    Login om te reageren
  36. Franco zegt

    30 juni 2008 om 18:58

    @WG,

    Als er iets groots stuk gaat of het gaat om plaatwerk, komt de buurman juist bij mij!!!
    Zelf ervaring opgedaan met diverse MB W123, Golf 1 (+GTi) en Kevers (totaal restauratie).

    BTW, mijn eigen MB W123 300D uit 1981 is een klap beter dan de RR van buurman. Alleen heb ik wel respect voor zijn durf, om toch zo’n ding te kopen en rijden…En voor mij is het, eerlijk gezegd, ook een kick om het niveau van de RR op die van de 300D te brengen/houden.

    Enne nee….geen problemen met elektra en/of vering tot nu toe. De RR was een “Califoniër” voordat hij naar Nederland kwam.
    48.000 “orginal miles”!

    Op mijn advies is er na technische check, een Dinitrol-behandeling uitgevoerd. Na een maandje werd een LPG-installatie geplaatst.
    En dit alles was twee jaar geleden! Tot nu toe geen problemen, terwijl buurman ca. 12.000 km/jaar rijd.

    Login om te reageren
  37. Tombnolz zegt

    1 juli 2008 om 01:41

    Ik ben een voorstander van LPG, maar ben nuchter genoeg om er de nadelen van in te zien. Maar dit wringt bij mij. Rolls Royces zijn auto’s die helemaal niet bedoeld zijn om als goedkoop vervoermiddel te dienen, net omgekeerd, ’t zijn de duurste auto’s die er te krijgen zijn (nieuw dan). Stel je voor dat er iemand een Ferrari of Lambo op LPG zou zetten, zouden jullie dan ook applaudiseren?

    Login om te reageren
  38. Bender zegt

    1 juli 2008 om 02:02

    Klasieker op lpg kan een hele goedkope manier van rijden zijn. Zoals Baztrd al zegt: ga voor een klasieke amerikaan. Ik rijd zelf al bijna 3 jaar een ’76 Chrysler Cordoba met IMCO LPG. Nog nooit echt problemen mee gehad. De opmerking van wg zit ook waarheid in: de motor is onverslijtbaar, daar gaat niets mis mee. Het zijn juist de kleine dingen die kapot gaan en voor ergernissen zorgen, zoals een ruitenwisser b.v. Vooal roest moet je goed in de gaten houden en direct aanpakken. Maar ik heb nog niets ernstigs meegemaakt hiermee. Onderdelen zijn goed te krijgen en ook voor een goede prijs. (onderdelen worden vaak in de US nog gewoon nieuw gemaakt) Er zijn garages genoeg in nederland die zich specialiseren in dit soort auto’s dus dat is ook geen probleem. Je moet dan niet verwachten dat je auto de volgende dag klaar is… Ik heb er dan ook een ’89 Mazda Miata bij. Ik rijd beide auto’s dagelijks en heb er veel plezier van voor weinig geld!
    Ik heb absoluut geen ervaring met RR klasiekers maar ik kan mij voorstellen dat onderdelen moeilijker te krijgen zijn en duurder zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North