Het doemscenario van 2 euro voor een liter Euro98 klinkt bizar, het is echter niet ondenkbaar met een benzineprijs die blijft stijgen.
Niet alleen Bitcoin gaat naar de maan. Ook de benzineprijs is bezig met een opmars. Helaas is dat een stijging die we liever niet zien. De afgelopen weken is het behoorlijk hard gegaan. Dat zul je zelf ook wel gemerkt hebben aan de pomp.
Begin dit jaar, dus dat is nog geen drie maanden geleden, was de benzineprijs zo’n 1,68 euro voor een liter Euro95. Bij de pomp inmiddels bekend als E10. Sinds het begin van het nieuwe jaar is de prijs langzaam gaan stijgen. Op 1 februari was er sprake van een adviesprijs van zo’n 1,75 euro per liter Euro95. De piek was toen nog niet bereikt.
Benzineprijs blijft stijgen
Vandaag, op 22 februari 2021, ligt de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) voor een litertje Euro95 op € 1,811. Diesel kost € 1,487 en LPG € 0,914. De prijzen voor Euro98 liggen nog een stuk hoger. En dit hogere octaan is nu relevanter dan ooit. Met de invoering van E10 zijn oude auto’s en performance auto’s (nog) meer gebaat bij de duurdere brandstof. De prijzen zijn nog minder dan vijf cent verwijderd van die 2 euro per liter bij sommige tankstations. Een Esso tankstation langs de A15 in Hardinxveld vraagt vandaag € 1,959 voor een liter Euro98 (E5). Als de stijging doorzet is 2 euro een feit. In elk geval voor Euro 98.
Benzine in jaren niet zo prijzig geweest
In jaren is de brandstofprijs niet zo hoog geweest. Daarvoor moeten we bijna 10 jaar terug. In oktober 2012 betaalde je meer dan 1,80 euro voor euro95 aan de pomp. 10 maanden geleden was het nieuws precies omgekeerd. Door de uitbraak van het coronavirus was er sprake van de sterkste prijsdaling van benzine en diesel sinds 2008.
De laatste keer dat ik getankt heb was volgens mij nog voor Corona, in guldens.
Gaan we in dit soort lijstjes trouwens ook stroomprijzen krijgen? Stijgen de kosten voor kWh nu ook als je je elektrobak langs de snelweg wilt opladen?
Per 1 juli 2021 komt er een nieuwe wet die eist dat exploitanten van laadpalen duidelijker moeten zijn in het vermelden van de prijs. Dan zal het vergelijken van prijzen wat makkelijker worden, want nu is het nog een jungle soms.
@RubenPriest: daar zijn genoeg apps voor, zodat je van elke laadpaal ziet wat de kosten zijn. Het ligt er ook aan welke kaart je hebt.
@rubenpriest Zo lang de laadpasverstrekkers niet de verplichting hebben tarief informatie te delen met de exploitant of elkaar zie ik de transparantie nog niet. Voorbeeldje: Allego rekent bij de eigen lichtgrijze AC palen in Gelderland 24,6 cent per kWh. Shell Recharge rekent 37 cent. Zelfde laadpaal, zelfde stroom, ander pasje.
@escort77: de prijzen langs de snelweg zitten al op het niveau liever te duur dan niet te koop.
Moet je nagaan, zolang geleden is het alweer dat ik 1 vd prive autos heb getanked had nooit geweten dat de prijs momenteel zo hoog staat…. de laatste tijd alleen zakelijk gereden en dan boeid de brandstof prijs mij echt niet, de makkelijkst te bereiken pomp pak ik gewoon, of die nou 10 eu de liter of 0.5 eu de liter rekent interesseert mij dan toch echt geen hol
@petroldrinker: ik vermoed dat jij met zakelijk niet bedoeld dat je zelf ondernemer bent en de rekening betaald. Zou je dat wel zijn en heb je personeel dan wens ik je alvast veel succes
Is ook wel de keerzijde van zakelijke rijders vind ik. Brandstofkosten boeit ze geen hol, dus lekker gassen en overal de auto voor pakken wordt zo ook gestimuleerd. Ook wel begrijpelijk overigens hoor. Zou ik ook doen als ik een auto van de zaak had.
klopt, maar dat is aan de baas / werkgever om medewerkers bewust van te maken. Die betaald ervoor tenslotte, dus het zou in zijn belang zijn om de brandstofkosten onder controle te houden.
Zeker, maar in mijn ogen zou de overheid hier ook een rol in kunnen spelen. Volgens mij zou het juist beter zijn om leaserijders te ontmoedigen om in de auto te springen i.p.v. onbewust te stimuleren.
@pignon: idd typische reactie van iemand die niet zelf de rekening betaalt. Ik probeer met andermans geld net zo om te gaan als met mij eigen. Ondernemers lopen het risico, veel regelgeving en hoge salarissen in NL. Daar zouden de werknemers in NL wel eens wat vaker bij stil mogen staan.
@petroldrinker: maar goed dat je niet in mijn team zit, want dan had ik je een flinke uitbrander gegeven. Niet langs de snelweg tanken met 50.000 km/jaar scheelt meer dan €3000 per werknemer.
@trolololo: je team managen met een flinke uitbrander, om ‘je team’ bewust te maken van de kosten…
Wat je ook kan doen is je rekensom toelichten en het team zelf tot inzichten laten komen.
Of het bedrijf een brandstof deal laten sluiten met een vaste korting op de lijstprijs, waardoor het niet uit maakt waar je tankt.
@b088y: als je dit nog toe moet lichten dan heb je echt een stel nitwits voor je werken. Uitbrander lijkt me op zijnplaats dan!
Het is eenvoudig te managen, een vriend van me heeft op zijn bedrijf 50 leasewagens bollen.
Allen een Golf 2.0 TDI met een Co² uitstoot van 102 g/km.
De HR manager stelt een verbruiksgemiddelde op en als je resultaat boven dat gemiddelde
uitkomt mag je komen afrekenen.
BTW: de nieuwe leasewagens worden allen 1.4 een eHybrid plug in Style DSG.
De fiscaliteit in BE verplicht bedrijven te schaken naar plug in’s.
ik zou dan toch lekker zeggen houd die stink golf maar, ik rijdt wel mn eigen auto lekker :) het enige voordeel van een lease auto is geen kosten te hoeven maken behalve de bijtelling, als je dan alsnog kan afrekenen zie ik absoluut niet waarom iemand nog een lease auto neemt… een werkgever gaat echt mijn rijgedrag niet bepalen XD
@trolololo: ahhh een rode persoonlijkheid die ook niet kan rekenen, €3000!!! Ja natuurlijk. Als werknemer zou ik tegen je zeggen voor jou tien andere managers!
@trolololo: Ik denk dat jouw rekensommetje niet helemaal klopt of iedereen in het team van jouw rijdt in een Ferrari.. Want stel de benzine langs de snelweg is 20cent duurder per liter, en het gemiddelde verbruik is 1:10. Dan tankt de werknemer 5000liter. 5000x20cent is 1000 euro. En ik weet wel zeker dat jouw werknemers diesel rijden met zoveel kilometers dus dan is het verschil veel kleiner. Dus een uitbrander is dan ook niet op zijn plek. De tijd die men kwijt is voor het tanken(en niet te vergeten de extra kilometers) naast de snelweg is duurder dan het tanken langs de snelweg..
@trolololo: Ik geef jullie allemaal een uitbrander! Beetje mijn punt afkraken!
Tja, als de werkgever mij een normalere auto zou geven dat ik die voor een normaal bedrag kan bijtellen dan zou ik er meer moeite voor doen, gezien ik de km’s moet kunnen verklaren, omrijden voor een pomp valt dan gewoon onder prive, dat ga ik dus mooi niet doen dan :)
Daarbij, klopt jou rekensom van geen enkele kant… of je moet je personeel in BMW M/AMG/RS/porsches laten rijden ofzo…. Daarbij de extra tijd voor omrijden etc moet je anders ook rekenen, dan is dat kleine beetje extra bij tanken goedkoper dan die extra tijd….
Jij zal zeker een lekker verloop van personeel hebben gezien je opmerking….
@petroldrinker: Ho eens even!
Zakelijk rijden in een AMG en af en toe een uitbrandertje, waar kan ik tekenen! (Wel alleen woon-werkverkeer, ik hoeft de bijtelling niet aub)
@petroldrinker:
Toen ik nog een leaseauto reed, keek ik wel degelijk uit waar ik tankte.
Wat goed was voor de werkgever, was goed voor mij.
Alle mensen uit o.a. de horeca-branche die nu thuis zitten en gratis geld zitten te vangen, die moeten ergens van betaald worden.
Toch een fijne gedachte, dat als ik een keer het gaspedaal diep intrap. Er ergens in nederland weer een zak borrelnootjes kan worden losgetrokken.
Samen komen we er wel uit
En hoe komt het geld vanwege de hoge olieprijs dan weer van de Shell en de oliesjeiks bij de horecamedewerkers?
@mashell meer dan helft van de brandstofprijs bestaat uit accijns en BTW. Dat gaat rechtstreeks naar de staatskas.
75 % in BE
@mashell: eh de achterlijke belastingen wellicht?
Maar die zijn eens een keer niet verhoogd. Als je nu boos wilt zijn, moet je boos zijn op de oliehandelaren zoals de Shell en de sjeiks. Op Mark Rutte mag je om duizend andere redenen boos zijn.
@melkkoe: ik mag hopen dat dit sarcastisch is en niet een verklaring van extreme intellectuele armoede. 93% van de consumentenprijs is belasting ja, maar wat er vooral betaald moet worden zijn de deugrovers met immature technologie genaamd electrorijders, en de archaïsche ideeën van OV.
toe maar, deugrovers, immature technologie en archaïsche ideeën. Wat vind je dan wel goed?
@benja01 Iets met een lekkere veel cilinders met een grote inhoud
@melkkoe: de grootste groep die geld vangt is de KLM en daarna TATA steel, horeca gaat langzaam failliet.
@melkkoe: “Alle mensen uit o.a. de horeca-branche die nu thuis zitten en gratis geld zitten te vangen…” was het maar zo simpel. Een kennis van me heeft al z’n spaargeld en z’n complete pensioenpot opgegeten om z’n personeel en de vaste lasten door te kunnen betalen. Méér dan twee ton, is gewoon ‘op’, zonder dat daar enige omzet tegenover staat, laat staan winst. Die paar duizend euro ‘steun’ stelt daar hoegenaamd niets tegenover. Nu heeft-ie uitstel gekregen voor de betaling van de belastingen over 2019 en 2020, maar als onze onvolprezen overheid besluit om dit nog dit of volgend jaar te willen innen, is-tie op zeker failliet. Als hij niet vóór april weer open mag, trouwens ook.
En dan te bedenken dat -ie als ondernemer z’n hele leven VVD heeft gestemd. Hij voelt zich zwaar verraden.
Je bedoelt de medewerkers in de horeca van wie afscheid moest worden genomen, omdat de tent anders op de fles zou gaan en jij straks weer eens buiten de deur kan eten… die medewerkers toch ? …die niet meer zeker zijn van hun baan, omdat zij tot de zwaarst getroffen sectoren behoren die echt niet ‘lekker gecompenseerd’ thuis zitten…
Beetje bijzonder beeld van de maatschappij vanuit kennelijk een nice and cosy ivoren torentje ?
PS en nee, ik werk zelf niet in de horeca.
Die medewerkers bedoel ik inderdaad. Als ze ontslagen zijn, krijgen ze WW en uiteindelijk bijstand.
Ik zou voor geen goud willen ruilen, ondanks dat de werkdruk bij mij nu absurt hoog is. Maar linksom of rechtsom zal het geld er ook voor deze groep moeten komen.
En jij en ik kunnen waarschijnlijk wel raden, wie dat mag gaan betalen.
En wat is de reden van de stijging?
Olieproducerende landen die prijsafspraken maken. In iedere branche keihard verboden, behalve in de oliehandel.
@moewat: vrijwel alle commodities stijgen, wen er maar aan, olie gaat nog veel verder omhoog
Tsja, ze zullen wel ergens de oliekraan flink hebben dichtgedraaid..
Ik tank godzijdank in Duitsland. Los van het prijsverschil (25-35 cent/liter) heb je daar nog de keuze uit:
95 octaan E10 (euro) ≈ € 1,44 / liter
95 octaan E5 (super) ≈ € 1,49 / liter
98 octaan E5 (super plus) ≈ € 1,55 / liter
102 octaan E5 (premium) ≈ € 1,65 / liter
De prijzen variëren overigens sterk per dagdeel; het verschil tussen spitsuur en daluur kan wel 8 à 9 cent per liter zijn.
@RRRobert: Ik tank in Saudi Arabië, het is alleen een pest end rijden.
@faalhaas: en dat red jij op één tank?
@RRRobert: Als het tanklampje begint te branden haal ik het net aan.
Zodra je de Alpen over bent, is het toch voornamelijk weer bergaf niet?
@RRRobert: geluk dat dat kan. Ik woon nét zo ver van Duitsland af dat daar komen net zo veel liters kost als dat je bespaart.
Voor een litertje 95 betaal ik nu 1,52 (met korting), maar dat was enkele dagen(!) geleden nog 1,47. Zonder korting bij grotere stations heb ik al een keer 1,62 moeten betalen. Waanzinnig.
@RRRobert: en op de 102 octaan rijdt de auto veel beter ook nog, oja en zuiniger.
Ik tank al 20 jaar voor 2 tientjes. Ik kom er alleen steeds minder ver op.
@Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: zelfs na 20 jaar blijft die grap goed hè.
Ik in België 1,35 voor 98
@RRRobert: het verschil in Duitsland is niet meer zo groot. Ik zag vrijdag €1,61 voor 95 staan. Is een verschil van €0,16. Daar loont het echt niet meer om 15 km naar Duitsland te rijden.
@tatog: zoals gezegd, het kan enorm schelen qua tijdstip. ’s Ochtends tanken = lappen. Als ik van of naar m’n werk rijd, kom ik tot op 2 km van de grens (snelweg A12 → A18, bij afslag Beek/Oberhausen eraf), dus voor mij is het een no-brainer. Afgelopen donderdagmiddag tankte ik 95 octaan E5 voor € 1,45.
Deze website geeft een redelijk accurate prijsindicatie: https://www.clever-tanken.de en dan geeft je bijvoorbeeld postcode 46446 (Emmerich am Rhein/Elten) op.
@RRRobert: duidelijk. Dan zou ik het ook doen. Ik woon en werk in Doetinchem dus als ik in Duitsland wil tanken dan moet ik er speciaal voor rijden. Dat heb ik er weer niet voor over. Af en toe kom ik wel in Duitsland en gooi ik hem ook ff vol.
@RRRobert: e5 gewoon 1.39/l getankt gisteren in Dld. Heerlijk!
Ben benieuwd wanneer de eerste zegt: “support your local.”
@87sandyd Op zich geen slecht principe. Als je daarmee locale pomphouders overeind kan houden en je niet flink veel extra kwijt bent. Wordt wel lastig, de meeste local pompen verkopen alleen E10 benzine, die gooi ik er niet in. En 40 cent per liter meer (vooral) belasting aftikken voor E5 98 is mij ook wat te gortig. Dan liever 10km om naar de Duitse pomp.
Maar waarom stijgt het?
@faalhaas: vraag en aanbod. Ze hebben het aanbod beperkt, daarom gaat de prijs omhoog.
Maar het lijkt mij dat dat toch niet zomaar kan? Dat zijn productieafspraken en zoiets valt al snel onder het kartelverbod.
klopt, helaas kan europa daar weinig aan doen.
De economie begint zich te herstellen > vraag stijgt > hogere prijs
hoe kan de vraag stijgen als iedereen thuis moet werken, alles dicht is en je nergens naar toe kan behalve natuurgebieden en ook na 21.00u je nergens heen kan. Die groep essentiële beroepen zorgen echt niet voor de toenemende vraag. Dus het aanbod zou juist veel groter moeten zijn dan de vraag.
@benja01: het voorjaar komt eraan, ze halen de melkkoe weer van stal.
Vorig jaar was de vraag laag om de redenen die je beschrijft, vraag en aanbod. Om dat verlies te compenseren gooien de sjeiks nu de prijs bewust omhoog. Want hun vaste lasten lopen wel door, zo’n harem is niet goedkoop.
Ook één vrouw is niet goedkoop… 🙈
@benja01 De wereld is groter dan alleen Nederland.
Ja want nederland is het enige land dat last heeft van corona en die lockdowns heeft en thuiswerken aanmoedigt…
@benja01 Alsof Nederland de rode draad is voor de hele wereld….
De vraag stijgt helemaal niet, het aanbod wordt beperkt.
wat mij dan verbaast met dit is dat we nog verre van terug zijn bij de situatie voor corona en de prijzen van de brandstoffen schieten door het dak. Wat moet dat straks gaan worden als wel weer alles open is en iedereen gaat weer naar de zaak toe?
Heb het gevoel dat iemand weer zijn zakken gigantisch gaat vullen met corona als smoesje.
om een prijs van 2 euro te realiseren moet de olieprijs stijgen naar rond de 90 euro per vat of hoger.. En dat gaat niet gebeuren, in Texas is het alweer +20 graden, de schalievelden draaien weer volgas en dus komt de olieprijs weer onder druk te staan.
@Soulmaster: 60% van de olie wordt gebruikt voor transport de rest voor andere / industriële producten. Olie gaat zeker nog stijgen, tot hoever weet niemand
Zet die oliekraan maar snel weer open…
Heeft Saudi Arabië haar olieproductie onlangs toch weer verlaagd ondanks de wens van overige OPEC+ om juist te verhogen? Ze zijn gebaat bij een vatprijs van >$60 anders maken ze verlies op hun productie.
De tankopslagconcerns wereldwijd zitten tot aan hun kruin in de ruwe olie…de oliereserves zijn nog nooit zo hoog geweest.
China als grootste maakland is weer bijna terug naar het niveau van voor covid19 dus hebben ze weer een hogere vraag naar brandstof.
Eenmaal geraffineerde olie tot brandstof is beperkt houdbaar terwijl we véééél meer thuiswerken, binnen zitten door de lockdowns en ‘s avonds in onze mobiliteit beperkt worden door een avondtiktak.
Het (prijzen)spel van VRAAG & AANBOD geldt blijkbaar even niet meer voor onze brandstof lijkt het wel. Ik was altijd in de veronderstelling dat benzine een economisch inelastisch goedje was.
🤔
Nog een goede reden om van olie af te stappen.
Ik was gisteren in België en tankte 98 voor 1.30 hoe kan dat nu € 0,50 per liter goedkoper zijn.
@scrmeagle: belasting. Vergelijk het wegennet van België ook even met Nederland. Weet je ook waar dat geld heen gaat.
@scrmeagle: waar heb jij 98 gevonden voor 1.30 euro. Staat toch aan 1.50 nu
Ligt dat niet aan de Nederlandse belasting? Ik heb er in Egeland niet zo veel van gemerkt en volgens mij is een barrel maar 60 dollar op het moment, een stuk hoger dan begin 2020 maar niet zo dramatisch. Ik betaalde gisteren 119.7p per liter (1.39 in euros)
wat een gekte, ik zit in Polen en ik betaal zo rond de PLN4,90 voor een liter 98, dat is omgerekend ongeveer EUR 1,09!
En had ik al gezegd dat er hier geen wegenbelasting en BPM bestaat? :D
@bakkerst: er bestaat wel meer niet in Polen…😂😂😂
Democratie bijvoorbeeld :)
Met alle respect, maar waar basseer je dat op?
Laat jij je even naaien zeg. In Venezuela is het veel goedkoper, ik zou daar gaan tanken.
Aan het Poolse straatbeeld kun je ook wel zien dat de overheid minder belastingen heft.
Wat je in het Poolse straatbeeld ziet is 30 jaar verval onder het communisme. Dat wordt overigens in rap tempo weggewerkt.
Dat ben ik ook wel met je eens. Vind het ook een leuk land voor een stedentrip overigens. Maar het straatbeeld is toch wel even anders dan hier in NL. Lage benzineprijzen wegen daar in mijn ogen niet tegenop. Misschien dat de mooie vrouwen dat wel doen.
Voor alleen de benzinepomp prijzen moet je niet gaan verhuizen natuurlijk 😉
Over het algemeen zijn de kosten van levensonderhoud ongeveer een kwart van de kosten in Nederland, en met een degelijke opleiding verdien je netto bijna net zo veel als in Nederland. Je kwaliteit van leven gaat er aardig op vooruit dus.
Ik klaag niet, en ik kom ook niet meer terug, behalve dan voor bezoek ofzo.
Maak er maar 10 euro van. Ik leg hem gewoon aan de stekker
Overduidelijk een gevalletje van prijsafspraken, OPEC en een hoop tankers die met voorraad buiten de kust voor anker zijn gegaan. Als de vraag steady is of zelfs wat is teruggevallen als gevolg van de pandemie, waarom niet die vraag bedienen met een hogere prijs?
Zie mijn opmerking hierboven. Dat kan niet zomaar. Zelfs als producenten als praten met elkaar over dit soort dingen, kunnen er al sancties worden opgelegd.
Rechtstreeks contact zullen ze vermijden, maar informeel of zelfs stilzwijgend wat prijsbandbreedtes zijn kun je nooit voorkomen.
Wel slim van de overheid, eerst veel zakelijke dieselrijders naar benzine jagen, normaal reden ze met hun 190pk diesel 1 op 18 en nu met je 190 pk benzine/hybride 1 op 10 en nu lekker zakkenvullen
In Bahrein tank je vol voor ongeveer 9 Euro (50 liter tank). Die prijsafspraken zijn onzin, het zijn gewoon pure ordinaire belastingen hoor!
Ze verzinnen altijd wel iets om de prijs omhoog te kunnen gooien vaak is een bericht over minder productie of een conflict in het midden oosten al voldoende om de prijs omhoog te doen.
Ik ben benieuwd wat je nu voor een liter ron 102 betaald, als het nog ergens te krijgen is.