• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bertone komt in handen van Italiaanse regering

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 januari 2008 om 19:18 – 24 Reacties

Bertone

Een rechtbank in Turijn heeft gisteren besloten dat er een speciale commissaris moet komen om het Italiaanse Bertone te leiden. Deze commissaris, die hulp zal krijgen van maximaal twee collega’s wordt door de Italiaanse regering aangesteld.

Verwacht wordt dat de benoeming rond is voor 8 februari, wanneer de financiële situatie van de noodlijdende carrosseriebouwer weer onder de loep wordt gelegd.
Voor de Bertone-managers is dit niet prettig, want ze moeten alle macht overdragen en daarmee het lot van hun bedrijf in handen van de commissarissen leggen. Deze krijgen 2 jaar de tijd om een levensvatbaar bedrijf achter te laten.

Tot de mogeljkheden behoort een ontslag dat financieël door de staat wordt ondersteund. Een dergelijk aanbod verstreek al op 31 december, maar onderhandelingen kunnen altijd gevoerd worden.

Bertone’s ‘redder in nood’, Domenico Reviglio, heeft geen potten kunnen breken bij de rechtbank. Zij wezen zijn plan af en de man is definitief buiten beeld verdwenen. Ook van andere eventuele redders, zoals de Chinezen of zelfs Spyker is niet veel meer vernomen, dus het lijkt er op dat Bertone weer terug bij af is. (via automotive news)

Ook interessant!

  • Video: Je bestelde eten komt iets later
    Video: Je bestelde eten komt iets later
  • Video: hoe komt die Renault Twingo daar terecht?
  • Video: Range Rover Sport met winterbanden komt helling NIET op
  • GP Frankrijk 2021
    Video: Verstappen geeft leiding uit handen

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone

Vorig bericht: « Nog langer onderweg, met dank aan milieudefensie
Volgend bericht: Kiekjes vanaf de Audi stand in Brussel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Japp zegt

    15 januari 2008 om 19:20

    dit heeft toch geen effect op hun ontwerpen he?? :(

    Login om te reageren
  2. Ejay zegt

    15 januari 2008 om 19:24

    WTF, de overheid kan zomaar een bedrijf claimen wat er slecht voor staat? Communistische praktijken daar in Italië. Slechte zaak dit.

    Login om te reageren
  3. Mustang zegt

    15 januari 2008 om 19:28

    Wat willen ze met die commisarisen doen? Een beetje boekhouding bij houden?

    Login om te reageren
  4. G. de Groot zegt

    15 januari 2008 om 19:33

    Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor communisme in Italië, en het is maar voor 2 jaartjes hoor.

    Login om te reageren
  5. VonStroke zegt

    15 januari 2008 om 19:50

    Waarom is iedereen zo negatief? Ik vind dit juist prachtig dat de regering eventjes in de bres springt. Een beetje chauvinisme is hier (terecht) op zijn plaats. Ik mag er niet aan denken dat zo’n bedrijf in de handen zou vallen van die chinezen om nog maar van ander gespuis te zwijgen dat alleen uit is op geld.

    Login om te reageren
  6. Turbopaultje zegt

    15 januari 2008 om 20:10

    Exact. Italiaans cultuurerfgoed geef je niet uit handen aan de hedgefondsgeneratie.

    Login om te reageren
  7. JPM zegt

    15 januari 2008 om 20:12

    @ Turbopaultje

    Daar geef ik je gelijk in, maar voor al het andere: HEDGEFUND POWER!

    Login om te reageren
  8. The Honda Spirit (die ook verliefd is op de Fiat 500!) zegt

    15 januari 2008 om 20:18

    zouden ze bij Spyker ook moeten doen.

    Login om te reageren
  9. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 20:25

    Liever een regering die instapt dan een hedgefund. Niets is beter geworden van die dingen. Niet dat ik weet, maar ik laat me graag het tegendeel bewijzen.

    Login om te reageren
  10. Armada zegt

    15 januari 2008 om 20:38

    @ JPM.

    Nou, ook niet voor al het andere eigenlijk.
    Als het aan zo’n hedgefund had gelegen was Stork ook opgedeeld in delen en verkocht voor de centjes onder het mom van winstgevendheid (voor de aandeelhouders ja). Zo zijn er nog wel meer bedrijven naar de haaien gegaan.

    Login om te reageren
  11. Ejay zegt

    15 januari 2008 om 20:45

    @ Jan C. en de rest; in de wetenschap en rechtspraak is het andersom, iets is niet waar/je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

    Blijkbaar snapt men niet wat een hedgefonds is. Een Hedgefonds is niks anders dan een investeerder met kapitaalkrachtige klanten (meestal pensioenfondsen oid) die meestal minimaal 1 miljoen euro mee moeten brengen. De investeerder (fund manager) krijgt een deel van de investeringen of van de winst of combinatie van beiden. Hedgefondsen investeren het op 100en verschillende manieren, afhankelijk van hun juridische kunnen (afhankelijk van of ze offshore of onshore zijn). Ze hebben gemeen dat ze hun risico hedgen, oftewel afbakenen. Daarom heten ze Hedgefondsen. Zijn er duinzenden van. Dan heb je ook nog Private Equity, iets heel anders, alhoel sommige Hedgefondsen zich ook met private equity bezig houden. Private equity betekend dat je een beursgenoteerd bedrijf koopt en van de beurs haalt, omdat het bedrijf slecht presteerd of potentie heeft veel beter te presteren. Meestal door opspiltsing. Het financieren van de aankoop gebeurd voor het grootste deel door het bedrijf dat opgekocht heeft dat zijn uistaande schuld vergroot en de rest word door private equity fondsen betaald (dat laatste kan een hedge fonds of meerdere hedge fondsen bijspringen). De winst gemaakt gaat voor het grootste deel terug naar de rijke klant (pensioenfonds) die het geld vrolijk aan jou uitkeerd als je 65 bent.

    Ik blijf het verschrikkelijk vinden dat overheid bijspringt. Dat Bertone slecht presteerd ligt volledig aan hunzelf. Als ze slecht beleid voeren dan zijn dit de gevolgen. Zonde van Bertone daar niet van, maar er komt vast wel een zakenman op het idee om het merk nieuw leven in te blazen.

    Login om te reageren
  12. Jan C. zegt

    15 januari 2008 om 21:01

    Euh ja, maar dat zeg ik, ik geen geval waarin het goed was.

    Daarbij ben ik niet in de wetenschap of in de rechtspraak en uit diens hoofden doe ik dan geen uitspraak, maar geef een persoonlijke mening.

    Aan mijn uitspraken kun je geen rechten ontlenen en voor eventuele schade die zou zijn ontstaan uit mijn mening kan ik dan ook niet verantwoordelijk worden gehouden.

    Login om te reageren
  13. VonStroke zegt

    15 januari 2008 om 21:13

    Ik ben akkoord dat het Bertone zijn eigen schuld (hoogstwaarschijnlijk) is, maar dat wil niet zeggen dat je het naar de haaien moet laten gaan bij zo’n zakenman/concern die alleen op geld uit is. Ze zullen misschien wel het bedrijf terug winstgevend maken maar de vraag is ten koste van wat. Veelal ten koste van de eigenheid en het karakter van het bedrijf en dat is bij dergelijk bedrijf als Bertone een must.

    Login om te reageren
  14. Turbopaultje zegt

    15 januari 2008 om 21:42

    Theorie en praktijk van hedgefunders zijn 2 werelden. Welcome in the real world……………. !!

    Login om te reageren
  15. Ejay zegt

    15 januari 2008 om 21:48

    Zijn genoeg zakenmensen met passie voor hun bedrijven. Sterker nog zonder passie voor je bedrijf kom je nergens. Wellicht dat LVMH er wat in ziet. Die man heeft passie voor goede ontwerpen en genoeg kapitaal.

    Bovendien een zakenman/concern die op geld uit is zal alles doen om de waarde zo hoog mogelijk te laten zijn. In andere woorden, optimaal te laten functioneren en met name financiëel. Kortom bij verkoop is het weer een financiëel goed bedrijf. Iets waar niks mis mee is.

    @ Turbopaultje, leg dat eens uit als je wilt.

    Login om te reageren
  16. carsofcoolhaven.nl zegt

    15 januari 2008 om 21:49

    Zolang Bertone maar behouden blijft, en de naam niet te grabbel gooit met raar spul… er zijn in de afgelopen eeuw te veel mooie designs afgeleverd om zo maar domme bakken af te gaan leveren in de toekomst. Maar goed, we gaan het wel merken.

    Login om te reageren
  17. Turbopaultje zegt

    15 januari 2008 om 22:11

    Plannen, doelen , ideeen tegenover bedrijfsverslagen en de aandelenkoersen……….

    Login om te reageren
  18. Ejay zegt

    15 januari 2008 om 22:32

    @ Turbopaultje, dus? Concrete voorbeelden misschien?

    Login om te reageren
  19. Juppe zegt

    15 januari 2008 om 23:08

    Gaat de Camorra nou ook auto’s ontwerpen? Die zijn ook van alle markten thuis zeg…. ;)

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    16 januari 2008 om 08:35

    @Ejay: als ik even mag….. Hedgefunds moeten goede financiële resultaten neerzetten want daardoor verdienen ze meer en verdienen hun klanten meer… dat leidt tot meer klanten etc… Om genoeg/of meer te verdienen wordt spijkerhard gekeken hoe (meestal op korte termijn) de “investering” zo snel mogelijk een fors positief resultaat oplevert.

    De ellende zit em in het korte termijn deel….. een bedrijf laten herstellen en weer gezond maken kost geld (kosten van sanering extra investeringen etc) en een bedrijf ophakken in interessante delen en verkopen levert in de regel 2 tot 3 keer zo snel een hoog rendement op…. dus splitsen want geduld is er niet. Investeren en saneren is gewoon te duur en duurt te lang. Dat geld voor private equity maar ook voor bijna alle andere hedge funds.

    Dat de overheid instapt is opmerkelijk maar wel een goede zaak. Dat de managers macht moeten inleveren lijkt me logisch… als je de zaak de grond in stuurt dan verliest men het vertrouwen, gek hè?

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    16 januari 2008 om 08:40

    nou nou .. elk auto gerelateerd bedrijf in italie bestaat (nog) omdat de overheid ooit is bijgesprongen ..
    nix nieuws dus ..

    Login om te reageren
  22. JPM zegt

    16 januari 2008 om 09:47

    @ Armanda

    Wiens fout is dat? Niet die van de hedgefunds, die houden zich gewoon aan de regels. Als de overheid niet wil dat dit soort dingen gebeuren moeten ze hedgefunds verbieden. Maar zolang het toegestaan is waarom niet gigantische hoeveelheden geld bij elkaar harken?

    Login om te reageren
  23. Ejay zegt

    16 januari 2008 om 11:05

    @ wOoOdy, klopt korte termijn is niet altijd de beste manier. Alleen zit het hem daar niet in. De waarde van een bedrijf is gewoon meer als je losse onderdelen verkoopt. Net als bij auto’s bijvoorbeeld. Als jij een auto koopt bij de dealer ben je goedkoper uit dan dat je alle losse onderdelen besteld en hem zelf in elkaar zet.

    Investeren en saneren maak je ook geen vrienden mee als bedrijf. Krijg je de Italiaanse FNV en CNV op je dak.

    Maar wat ik we lzou willen weten is waarom Bertone nou verlies draait. Bertone bestaat uit 4 divisies:
    – Stile Bertone (design)
    – Bertone Engineering (wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling)
    – Carrozzeria Bertone (productie van carrosserieën)
    – Bertone Glass

    De design afdeling is de belangrijkste vanwege zijn historische ontwerpen. Carrosserieën zijn ook belangrijk, want daar is de beste man ooit mee begonnen. Maar die andere twee. Als die nou verliesgevend zijn zie ik geen probleem om ze af te stoten.

    Login om te reageren
  24. Turbopaultje zegt

    16 januari 2008 om 11:45

    Verliesgevend ? Dus afstoten ? Volledig foute denkwijze. Precies hetgene wat je niet moet doen, en de meeste hegdefunds dus ook hanteren. Over-oppertuun zakendoen noem ik dat.

    Je gooit daarmee veel know how en potential business direct weg. Omstructureren en gewoon keihard nwe opdrachten binnenhalen is de juiste manier. En als er geen marktpotentiaal is/komt en de kosten dus veels te hoog worden, dan pas kun je besluiten de deuren dicht te doen en de boel te schenken aan durfkapitalisten……….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North