Je kunt tegenwoordig met een bescheiden budget best een nieuwe motor scoren, maar wat is het aanbod als je er eentje wilt met karakter?
Misschien stond ie wel in de garage te glimmen vanmorgen bij jullie thuis. Het is immers vaderdag! Maar hoogstwaarschijnlijk is het gewoon aan jezelf om dat cadeautje op 2 of 4 wielen zelf uit te kiezen EN aan te schaffen. Uren grasduinen online voor een leuk occasion is een prima tijdverdrijf. Maar wat als je gewoon 2 of 3 jaar garantie wilt en 0km op de teller?
De aanleiding voor dit lijstje ‘nieuwe betaalbare motoren met karakter’ is de lancering van de Royal Enfield Meteor. Onlangs waren we te gast op een zonovergoten woensdag in Rotterdam om te rijden op de prijsknaller van Royal Enfield. Om maar direct met de deur in huis te vallen, deze motor kan de jouwe zijn voor € 4.999,- .
Royal Enfield Meteor 350: vanaf € 4.999,-
Royal Enfield behoort tot de oudste motormerken ter wereld. Heritage hebben ze dus wel aan boord. Dat vertaalt zich in dit geval in een modellenlijn die je wel wat karakter kan toedichten. Aan de onderkant van de modellenlijn heeft Royal Enfield onlangs de Meteor 350 toegevoegd, die nu bij de Royal Enfield dealers staat.
Wij hadden de kans om Royal Enfields nieuwste te rijden in en om Rotterdam. Maar ook later voor een iets langere rit richting de molens van Kinderdijk. Precies het soort ritje waar je een dergelijke motorfiets voor wilt gebruiken.
De Meteor komt in 2 versies, de Supernova (de blauwe en bruine op de foto’s) en de Stellar (de zwarte zonder windscherm). Er valt dus iets te kiezen qua kleuren. Ook qua accessoires kan je tegenwoordig bij Royal Enfield shoppen tot je een ons weegt, ook voor de nieuwe Meteor.
De motorfiets is ontwikkeld rond een geheel nieuw lucht-olie gekoeld 349 cc 1-cilinder motorblok. Het produceert een heerlijk stampend 4-takt plofje waar je vooral zelf plezier van hebt zonder dat je buren je zullen verwensen.
De Meteor 350 is geen stoplichtsprinter maar door de soepele versnellingsbak is het start-stop-start-stop verkeer in 010 tijdens de persintroductie prima te doen. Door de prima soundtrack tijdens het rijden vergeet je dat je alleen een sprintje wint van een andere Meteor met een minder oplettende bestuurder. Maar hey, who cares.
Onze indruk na een dagje rijden? Een leuke motorfiets met inderdaad een eigen karakter (daar helpt het leuk geluid zeker aan mee!). Voor een goede prijs. Een motor die echt geschikt is om binnendoor naar je bestemming te rijden, enerzijds omdat het geen snelweg fiets is. Maar anderzijds omdat het stuurkarakter echt positief opvalt en het zitcomfort ook dik in orde is na 2 uurtjes in het zadel.
Dit is in principe de motorfiets die je wilt hebben op een zonnige vakantielocatie. Betaalbaar en voldoende karakter, geslaagd wat ons betreft en we zijn benieuwd of Royal Enfield nog met zwaardere varianten komt.
Yamaha XSR 125: vanaf € 4.999,-
Yamaha lanceerde onlangs ook voor de Europese markt de XSR 125. Deze kleine, retro- geïnspireerde naked bike werd in Azië al geleverd, maar bij ‘ons’ nog niet. Dit is dus de kleinste telg uit de XSR familie. Een Yamaha model dat er eentje is in de categorie: je moet er van houden..
Maar onderscheidend is het design zeker. Ook de grotere broer de XSR 700 heeft een bereikbaar prijskaartje van € 8.999,- maar dat is duidelijk meer dan de A1 versie. De 125cc XSR kan je namelijk al voor € 4.999,- ophalen bij de lokale Yamaha dealer. Dan ga je waarschijnlijk nog wel wat accessoires monteren. Om het volle ‘hipster-potentieel’ van de Yamaha te benutten.
KTM Duke 125/390: vanaf € 5.600,- / € 6.600,-
KTM heeft de laatste jaren een naam hoog te houden als merk dat goed lijkt te snappen wat jonge beginnende motorrijders zoeken. A1 en A2 motorfietsen en een modellenlijn die ook lekker veel aanbod heeft onder de tienduizend euro. De Duke range is inmiddels de sterkste modelnaam van KTM (al zullen cross/enduro/adventure KTM fans dat graag ontkennen). Dat KTM motoren met karakter maakt wordt wel duidelijk als je door de folder bladert van de Oostenrijkers.
Het design van KTM moet ook je smaak zijn #Teamorange . Maar het heeft zeker zijn eigen karakter. Of je voor de 125 of of 390 gaat zal afhangen van je rijbewijs. Het prijsverschil tussen de twee versies is namelijk bescheiden. Als je A2 of A onbeperkt rijbewijs hebt dan kies je sowieso de 390. Dan krijg je een 373 cc 1 cilinder met 44 pk en prima stuureigenschappen en 0 windbescherming.
Mash Dirt Track 250: € 4.299,-
Het ‘Franse’ Mash (productie in China) is nog steeds een relatief jonge speler op de markt. Maar inmiddels ben je geen pionier meer als je kiest voor één van de motorfietsen, want de verschillende modellen van dit merk bevolken al enkele jaren de Europese steden en wegen.
De modellenlijn bestaat uit relatief lichte motorfietsen (tot 650cc). Allemaal met wederom retro-geïnspireerd design.
De motorfietsen hebben allemaal een scherpe prijsstelling. Dit helpt om mensen over te halen om voor niet één van de traditionele merken te kiezen. De Mash Dirt Track 250 haakt in op de Flattrack trend. Driftende motorfietsen zijn nu eenmaal behoorlijk instagram-waardig, Met zijn 112 kg is de Dirt Track 250 ook nog eens redelijk geschikt om achterop de camper mee te nemen naar vakantie. Want er mee naar Zuid Frankrijk rijden lijkt in eerste instantie minder aantrekkelijk.. Er is overigens ook een 650cc versie van de Dirt Track. Ook die is nog bereikbaar geprijsd met een vanafprijs van € 6.299,- . Die til je met zijn 163kg dan echter minder makkelijk op een camper, dat weer wel.
Nieuwe motoren met karakter, dat kan dus ook wel voor minder dan laten we zeggen 7 duizend euro.
mashell zegt
Ik heb niks met motoren, eerder er wat tegen maar wat is zo’n Royal Enfield mooi zeg. Industrieel design van topklasse.
techniekmeneer zegt
@mashell: Hoe kun je als petrolhead nou iets tégen motoren hebben? Althans, als je hier zit neem ik aan dat je een petrolhead bent.
sabrerator zegt
Die Royal Enfields zijn toch wel echt ontzettend leuk.
Ik zie mezelf ooit nog wel eens een nieuwe kopen, maar dan wel zo’n 650 Interceptor. Die zijn ook niet duur en er staan lyrische recensies van op YouTube.
Maar die Meteor is ook echt enorm leuk.
Met de rest van het goedkope aanbod heb ik niks. En met KTM nog het minste. Wat een lelijke dingen vind ik dat. Dat spuuglelijke insectendesign in de meest extreme vorm.
MrHyde zegt
Gelukkig hebben ze ook nog Husqvarna met de kleine Svartpilen en Vitpilen in het portfolio: zelfde fiets,maar dan met een hip retro-futuristisch design.
svdv zegt
Honda msx (grom) mag hier ook bij in het rijtje
techniekmeneer zegt
Elke motorfiets heeft karakter.
marcomanta zegt
KTM spreekt mij nog het meeste aan.
kennone zegt
Een Ducati. Helemaal als je een uit het luchtgekoelde caburateur tijdperk haalt. Veel meer karakter ga je niet snel vinden🙂