De Jaguar C-XF heeft inmiddels op verschillende autobeurzen geschitterd en is ook te bewonderen op de AutoRAI, maar foto’s van de productieversie die in Frankfurt onthuld zal worden hadden we nog niet eerder. Op de foto’s is duidelijk te zien dat de extreem lage daklijn van de Concept-XF het productiestadium niet gehaald heeft en dat de XF zo ongeveer even hoog is als de huidige S-Type (1,45 meter).
Dit is een stuk hoger dan bijvoorbeeld de Mercedes CLS (1,39) die toch als voornaamste concurrent gezien moet worden. Hoe de achterkant er precies uit komt te zien houdt Jaguar nog even spannend. De XF komt begin 2008 op de markt en neemt dan de plaats in van de bejaarde S-Type. Volgens de geruchten zal de XF verkrijgbaar zijn met de 4.2 V8 met supercharger uit de XKR (420 pk) en een nieuwe 5.0 V8 met supercharger met nog meer vermogen (reken op minimaal 500 pk). Is dit de redding voor het kwakkelende Jaguar?
De Concept XF
via autoblog.it
ZeRoo zegt
Mooie striping op de zijkant!!
S AMG zegt
Mooie auto alleen jammer dat ie niet lager word
Casey zegt
Eh…de auto is voor 75% afgeplakt..Hoe ga je nou zeggen dat ie mooi is?
Hugo zegt
Waarom kunnen ze nou nooit het eindproduct hetzelfde maken als de meestal prachtige concepten…
IFI zegt
Dan vind ik die concept een stuk lager en mooier, vooral die koplampen.
SamSam zegt
concept is echt mooi, hoop dat ie zo blijft
Fova' zegt
@Casey
Ja ik snap het ook niet ;)
robert zegt
die auto is echt lelijk dat dak is veeeel te hoog bewijst maar weer dat alleen duitsers auto’s kunnen ontwerpen
Dude zegt
@ Fova’s waarscheinlijk te duur om zo te produceren;)
Dude zegt
oeps, bedoelde @ Hugo:P
robbie zegt
@SamSam, reken er maar niet op…
august zegt
@robert; sterk!
pietje precies zegt
dit soort foto’s stonden ook al in de autoweek, zij denken dat de auto ernaast een mule is omdat hij van die brede wielkasten heeft enzo.
Philip zegt
Mooi!
Klassiekerrally zegt
@ robert: Ehm, het is een gok hoor, maar jij houdt denk ik van Duitse auto’s?
Dat mag, en daarin sta je niet alleen. Maar je uitspraak is nogal -laat ik ’t netjes zeggen- kort door de bocht.
Persoonlijk vind ik de Duitse auto’s erg ’technisch’ vormgegeven en wat mij betreft mist er wat emotie. Daarom hoop ik dat deze nieuwe Jag een echte Brit wordt. Een nieuwe interpretatie van de kernwaarden van Jaguar. Elegantie, sportiviteit en snelheid.
Maar ik geef mijn mening over het ontwerp wel nadat de auto onthuld is. Lijkt me zinvoller.
MarcO zegt
A: die daklijn moet omlaag!
B: dat gaat waarschijnlijk niet. Vandaar dat-ie weer omhoog is gegaan. Dat was ook met de 6 serie van BMW. Op de ontwerptekening en het prototype had deze ook een lagere daklijn (vooral boven de achterbank) Pas in een later stadium (bijna te laat overigens) kwamen ze er achter dat er geen volwassenen achterin konden zitten (het dak moest met 5cm omhoog). Dat zal ook hier het geval zijn. Als ontwerper kan je wel een vet idee hebben, maar de technische mannen kun niet om een aantal praktische voorwaarden heen. Dat er ook nog mensen IN een auto moeten passen is daar 1 van. Resultaat: weg ontwerp.
oedipus zegt
Iemand al gemerkt dat op de foto van de S-Type en het prototype de achterste spoorbreedte precies (!) gelijk is? En dat die S-Type er langs achter wat raar uitziet? Mijn gokje: het is evenzeer een prototype met onopvallende S-Type kleedje op onderstelcomponenten & aandrijflijn van de CX-F… maar iedereen kijkt naar het vermomde prototype.
robbie zegt
@oedipus, de XF zal gebouwd worden op basis van de huidige S-Type dus zo gek is dat dat niet.
joep zegt
hmm ik denk niet dat je de cls als voornaamste concurrent moet zien. het wordt immers de vervanger van de S-type, en die heb je al vanaf 59.000 euro, terwijl de cls pas bij 85.000 begint…
martin zegt
ik verheug me nu al op vrijdag :D (AutoRAI) :D
deze auto ga ik zeker bewonderen en vastleggen op mijn SD kaart
oedipus zegt
@robbie: jawel, was ik van op de hoogte. Reken trouwens op fikse verbetering, want Mike Cross heeft zich opnieuw bezig gehouden met het onderstel.
Knappe auto, maar de kont van de concept is te hoog voor het lage dak. Het lijkt een karikatuur. Voor een concept kan dat. Nu maar hopen dat ze de echte auto niet te braaf maken. En als ze echt sportief willen zijn, moeten ze de “R” sportversie wel van een lsd voorzien. Zonder oog je spectaculair… traag.
jaguarista zegt
lovely!
engines are : V8 4,2 litre 298 cv
V8 4,2 supercharged litre 416 cv
6i 3,2 litre
V6 2.7D litre 207 cv
V8 3,6D litre 272 cv
…and… V8 5,0 supercharged litre more 500 cv
ENJOY! :-)
RRPhantom zegt
Een Ford Mondeo dat is het!
ron zegt
het is gewoon de nieuwe volkswagen passat!!!
lincoln mark8 zegt
maar ook een beetje een nieuwe jaguar.
robert zegt
als ze niet te veel afwijken van het concept model is goed!
M.M.M zegt
A. De daklijn MOET niet omlaag.
B. Het is absoluut WEL haalbaar, het ontwerp van de concept: Raampjes iets kleiner en de deurpartij iets hoger. Klaar is kees. Ze moeten gewoon even kijken hoe de Duitsers het hebben gedaan met de CLS. ‘Tis niet zo moeilijk :)
stefan zegt
De daklijn heeft weinig te maken met die van de concept jammer.
jan zegt
Wat een hoop gel*l over een paar spyshots van een uiterst gecamoufleerde auto. De daklijn is idd praktisch dezelfde als de S-type maar waarom zouden ze hem verlagen, er is al bijna geen plaats achteraan in de huidige S-type (hoofdruimte, beenruimte). Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de definitieve XF een ‘beauty’ zal zijn, en zeker mooier dan, wat andere beweren, een E-klasse, 5 reeks of A6…(niet zo moeilijk) Hij blijft sowieso sterk gelijken op de C-XF…
SugarFree zegt
Ja, van de afgeplakte bak word je niet veel wijzer.
De concept vind ik een te hoog Mondeo-gehalte hebben.
Verder hoop ik erg dat de definitieve versie een stuk spannender wordt dan de huidige S-type is. Heb ik altijd de lelijkste Jag gevonden.
Xemurai zegt
Ik hoop echt dat hij enorm veel gaat lijken op die concept!
Citrofiel zegt
In de Autoweek van vorige week stonden ook al spyshots…
Davidov zegt
in de Autovisie van 2 weken terug hebben ze er al mee gereden :)
Davidov zegt
en trouwens, de Mercedes CLS vind ik niet mooi :/
RA999 zegt
maar dat was de concept, he :P
Davidov zegt
ja, maar ik vind hem wel erg mooi (H)
Ivo zegt
PFFF…
Het is een Ford Mondeo
Het is een VW Passat
Alleen Duitse auto’s zijn goed…
Hou toch op! Ga lekker buiten spelen met dit weer of zo. Kinderachtige figuren. Zo! Dat moest gezegd.
Davidov zegt
en wat vind jij er dan van?
crew zegt
@jan..
Jij vraagt waarom zouden ze de daklijn veranderen?? ze moeten WAT doen met de ontwerpen van Jaguar.. als ze geen nieuwe lijn met ontwerpen inslaan dan is jaguar strax weer failliet.. het is wel gebloken dat de “oude” stijl van jaguar al jaren niet meer werkt en dus daarom op t randje van uitsterven staat..
een sportievere lijn zal Meer en vooral Andere mensen trekken naar dit mooie britse merk
jules_k zegt
hoe kunnen ze nou zien dat t de XF is?
miss is t wel de opvolger van de x-type of een ander nieuw product!
(k hoop t want hij is minder mooi dan de concept!)