• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Biobrandstof: koeienpoep en sake!

Auteur: autoblogger, gepost 12 mei 2007 om 18:29 – 23 Reacties

It

Biobrandstof is een trend en wij hollanders kunnen hier wellicht een belangrijke rol in spelen! We kunnen die authentieke koeiestront, waar we oh-zo veel van hebben, namelijk goed gebruiken als brandstof. En als dit aanslaat zijn we binnen. Yep, Farmers would rule the world! Er is echter een kaper op de kust, de kleine Japanners hebben ook plannen. In Tokyo is men bezig met een experiment van biobrandstof op basis van Sake.

De Japanse biofuel komt tot stand dankzij landbouwafval zoals rijstschillen, waar ook sake van gemaakt wordt. Na Amerika is Japan de grootste afnemer van benzine en daardoor ook een land met veel CO2 problemen. In tegenstelling tot Amerika wil Japan zich wel inzetten voor het Kyoto Protocol en is daarom druk bezig met alternatieve brandstoffen.

Terug naar Nederland, waar de vlaaien van onze trotse koeien wellicht als redding gezien kunnen worden. Zo werd een paar weken terug nog bekend dat koeien ervoor gaan zorgen dat ruim 700 woningen in het Friese Leeuwarden voorzien worden van stroom. Door vergisting van de PEOP van de dieren ontstaat biogas. Dat kan in een warmtekrachtstation warmte en energie opwekken.

Begin vorig jaar kwamen er uit Amerika ook nog positieve gluiden, maar daar heb ik sindsdien weinig meer van vernomen. Het ging om een overeenkomst tussen Microgy (een biogas bedrijf) en Applied LNG Technologies USA (een natuurlijk gas- en brandstofbedrijf), deze twee bedrijven zouden samen gaan werken om methaan-rijk biogas te ontwikkelen (op basis van diezelfde koeienpoep). Dit wilde men beschikbaar gaan stellen voor de automobielindustrie.

Meer initiatieven vinden we in Bangladesh, daar is de bekende investeerder Iqbal Quandir bezig met kleinschalige energiecentrales die draaien op koeienstront. De mogelijkheden lijken eindeloos…

Tja, op zich logisch, iedereen die weleens een vuurtje bij de uitgang van een bepaald lichaamsdeel heeft gehouden is ermee bekend dat daar aardig wat kracht achter kan zitten. Over een paar jaar kunnen we dus allemaal onze shit laten opdrogen en in de auto pompen. Een naam heb ik ook al: BrownMotion!

MAAR… Volgens bepaalde bronnen dragen koeien meer bij aan het broeikaseffect dan auto’s! Dus het heeft allemaal wel zin?

Ook interessant!

  • Honda maakt eigen auto's tot hondenhok
    Honda maakt eigen auto's tot hondenhok
  • Marter sloopt je auto
    Zo voorkom je dat marters je auto slopen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Deze man is full-time bezig met de geur van Nissans

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

biobrandstof, co2, dieren

Vorig bericht: « Laguna 300C
Volgend bericht: Aston Martin DB-One Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hansie! zegt

    12 mei 2007 om 18:39

    Vergisting van de PEOP ??? :P

    maar het zou zo mooi zijn als sake en koeien vlaai als brandstof zouden kunnen dienen

    alleen het bij tanken ….

    Login om te reageren
  2. StevenI zegt

    12 mei 2007 om 19:49

    echt wel een wansmakelijke foto

    OT: Het zou geen slechte zaak zijn, rijden op stront

    Login om te reageren
  3. db zegt

    12 mei 2007 om 19:57

    iemand een gokje doen wat de persoon gegeten heeft om dat ‘ding’ van zicht te ontlasten.

    en waarom eigenlijk koeienmest, kan men gewoon geen menselijke uitwerpselen gebruiken, zodat je kak rechtstreeks naar een reservoir gaat dat aangesloten is op een benzineslag in je garage zodat je altijd kan tanken :P

    dit ga ik direct eens testen.

    Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    12 mei 2007 om 20:21

    Japan de tweede benzine afnemer van de wereld? Wow, dat had ik niet gedacht. Had een groter land verwacht. Waar moeten ze allemaal naar toe??

    Maar een idee als dit is niet echt realistisch, als je ’t mij vraagt. Waarmee willen we onze weilanden en akkers bemesten als dit big business wordt? Naar mijn weten is dat toch doel nummer 1 van mest. Anders raakt ’t eten gauw op.

    Ik zie meer in andere bronnen van biobrandstof, zoals ethanol uit suikerriet.

    Login om te reageren
  5. Micha zegt

    12 mei 2007 om 20:33

    Ik hoop dat ze dan wel iets doen aan de uitstoot. Want ik hoef geen luiers te ruiken als uitlaatgas!

    Login om te reageren
  6. dennis zegt

    12 mei 2007 om 20:37

    lekker!!!
    dan rij ik altijd gratis met zo`n auto:P

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    12 mei 2007 om 20:37

    Zo, shiiiiiiiiiiiiit zeg! So shit does sell?

    Maar is dit nou waar of is dit gewoon bullshit?

    Login om te reageren
  8. autoblogger zegt

    12 mei 2007 om 20:44

    @Arnoud: weilanden en akkers hebben we natuurlijk neit meer nodig tegenwoordig, daar hebben we van die mooie fabriekshallen voor. Daarnaast neemt de wereldbevolking in hoog tempo toe en zal de bioindustrie dus ook gaan groeien. Oftewel: er zijn steeds meer koeien nodig…

    Login om te reageren
  9. M Freak zegt

    12 mei 2007 om 21:53

    Ik dacht dat bezine lekker rook :P

    Login om te reageren
  10. mert zegt

    12 mei 2007 om 22:21

    dat gaat stinken bij de pompstation

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    12 mei 2007 om 22:34

    Idd dacht ik dat koeien vervuilender waren dan auto’s, ooit gezien op tv. Eén koe stond gelijk aan 13 auto’s of zo (uit mijn hoofd). Vroeger dacht men dat één koe voor 80 auto’s uitstoot maakte, maar dat is dus bijgesteld… Maar toch: “Ook aanpassingen aan het grasland kunnen leiden tot een vermindering van hun methaanproductie. De gemiddelde koe produceert per jaar 90 kilo methaan, wat vergelijkbaar is met 120 liter benzine. Volgens een recente studie van de landbouworganisatie van de VN (FAO) zorgt het door vee geproduceerde methaan voor meer schade aan het klimaat dan de uitstoot van CO2 door auto’s.” Dus:”Twintig tot dertig procent van de opwarming van de aarde is te wijten aan het door vee geproduceerde methaan. Koeien en schapen produceren via hun mond en achterste grote hoeveelheden methaan, met kooldioxide het belangrijkste gas dat bijdraagt aan de versterking van het broeikaseffect.” Er zijn inmiddels oplossingen voor: “Het traditionele koeienvoedsel wordt verrijkt met een mengsel van organische suikers en een in het eigen lab ontwikkelde bacterie. Volgens de onderzoekers laten de koeien tot 70 procent minder winden.” (bron: http://www.klimaatnieuws.nl ) (waar een beetje Googlen al niet tot kan leiden. Weer wat geleerd!)

    Login om te reageren
  12. Jesko zegt

    12 mei 2007 om 22:56

    Ze kunnen beter mensen poep gebruiken, in Top Gear bleek dit sneller te zijn!

    Login om te reageren
  13. Arnoud zegt

    12 mei 2007 om 23:21

    @ Autoblogger:
    Jij komt duidelijk NIET van het platteland. Wat dacht je een koe te voeren? Die doen het niet heel best op producten uit de petrochemie.
    En jij en ik eten elke dag voer dat gewoon verbouwd wordt op akkers. Van graan maakt men meel, en daarvan bakt men brood, of er worden macaroni elleboogjes van gemaakt. Groente is ook geen produkt van aardolie en wordt ook niet gewonnen uit een of ander erts en fruit vind je ook niet in een mijn.

    @ Citrofiel:
    Toe maar, koeienvoedsel nog verder aanpassen zodat ze minder winden laten. Ik denk dat de koe van vandaag niet goed kan leven van dat voedsel. Dus moet de koe verder doorgefokt worden. Alleen is de koe al zo enorm ver doorgefokt… Iemand enig idee waarom een koe van die dunne stront produceert? Een buffel doet dat toch ook niet? Dat komt omdat de koe al zover is doorgefokt dat deze z’n hele leven aan de diarree is. (Weer wat geleerd)

    Login om te reageren
  14. ZOEF zegt

    12 mei 2007 om 23:24

    “een land met veel CO2 problemen”
    Wat zijn dat, “CO2-problemen”?

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    12 mei 2007 om 23:40

    @ Arnoud; Zeker weer wat geleerd. Dankjewel! :P

    Login om te reageren
  16. autoblogger zegt

    13 mei 2007 om 00:14

    @Citrofiel: heb je op mijn laatste link geklikt? (“bronnen”)
    De oplossing is dus minder vlees te eten…

    @Arnoud: wat is je definitie van het platteland? ;)
    Groente en fruit verbouwen ze hier gewoon onder de lamp hoor.

    @ZOEF: ik weet hoe jij erover denkt, maar lees het even in de context van het Kyoto verdrag. Dit had als doel de uitstoot van CO2 te verminderen, in Japan hadden/hebben ze wat dat betreft dus een probleempje;)

    Login om te reageren
  17. Martijn Roskam zegt

    13 mei 2007 om 00:47

    De Nederlandse waterschappen zijn voorlopig nog niet zo enthousiast om poep te gebruiken voor hun energiewinning.
    http://www.amt.nl/web/show/id=56093/contentid=9674/Tanken-op-het-toilet.html

    Login om te reageren
  18. Jelle zegt

    13 mei 2007 om 00:59

    Die zogezegde stront, dat is juist gelijk de sjipolatta van de beenhouwer van hier om de hoek. Zijn jullie zeker dat auto’s niet zullen rijden op sjippolatta’s?

    Login om te reageren
  19. Arnoud zegt

    13 mei 2007 om 08:33

    @ Autoblogger: Onder platteland versta ik dat deel van Nederland dat zich ten oosten van Utrecht bevindt. Daar waar de wide open spaces beginnen en de lucht van uitlaatgas zich verruilt voor die van schone lucht afgewisseld met de geur van drijfmest.

    En niet alle groenten zijn te verbouwen onder de lamp. Van sommige zijn zoveel nodig dat het ondoenlijk is daar allemaal kassen voor te bouwen. O, en had ik de aardappelen al genoemd? Ga eens kijken in de Flevopolder. (Kom je ook nog grote boomgaarden tegen)

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    13 mei 2007 om 09:53

    Laatst was er weer een bericht op het journaal waarvan ik dacht: “zo moeilijk is het toch niet?”

    Het bericht ging over subsidies die we aan boeren die suikerbieten verbouwen gaan geven om daar mee op te houden….. Want er is een gigantisch suikeroverschot en daardoor zijn de prijzen extreem laag en dat is slecht voor landen die toch al arm zijn en die ook suiker produceren… Ok dat kan ik op zich nog wel volgen, maar is suiker niet uitstekend geschikt om alcohol van te maken? Leveren motoren die lopen op benzine met bio ethanol niet meer vermogen dan auto’s op “zuivere benzine”? Waarom maken we niet gewoon van die berg suiker een sloot Ethanol? Een paar procent door de benzine mengen en we worden er allemaal beter van….

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    13 mei 2007 om 13:59

    @ Autoblogger; Nee, dat had ik niet… *shame* Soms kijk ik dus ook niet verder dan mijn neus lang is, zoals ik pas iemand verweet. ;)

    Login om te reageren
  22. autoblogger zegt

    22 mei 2007 om 09:40

    Filmpje over Japanners, rijst en sake:
    http://dvplayer.anp.tv/player/anp_popup.php?seed=88bb6f66c7ffb2fdf8eb5a5d3ad69331&quality=breedband&client=anp

    Login om te reageren
  23. Sake-Simon zegt

    28 januari 2008 om 00:26

    En nu maar hopen dat ze geen sake van deze site gaan gebruiken. http://www.sake.nl/ Dan wordt autorijden wel heel erg duur. Het is echter wel lekkerder om in de walm van je voorganger te zitten dan met benzine.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North