• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BIZAR! BMW en Mercedes willen eigenaar van elkaar worden?

Auteur: robbie, gepost 8 maart 2009 om 15:44 – 57 Reacties

Nog betere vriendjes

Ja dat lees je goed! Volgens Der Spiegel wil BMW 7% kopen van Daimler (=Mercedes) en Daimler zou op zijn beurt ook 7% kopen van BMW. Op die manier zouden beide bedrijven sterker moeten worden. We weten al dat BMW en Mercedes al geruime tijd met elkaar aan het spreken zijn om nauwer samen te gaan werken. Zo willen ze oa samen onderdelen gaan ontwikkelen en gezamelijk onderdelen inkopen om de kosten te drukken. Tijden van crisis vragen natuurlijk om drastische maatregelen!

Er is gelukkig/helaas* wel een ‘klein’ probleempje met dit plan de familie Quandt (voor 46% eigenaar van BMW) is zeer fel tegen dit plan. Ze vrezen namelijk dat Daimler op termijn BMW zal opslokken en dat er dan net zo’n situatie onstaat als na de fusie van Mercedes en Chrysler. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Inmiddels is de Duitse overheid al informeel benaderd met de vraag of er bezwaren zouden zijn tegen een eventuele nauwere samenwerking tussen deze twee aartsrivalen.

BMW en Mercedes zullen naar verwachting in elk geval op zeer korte termijn bekend maken op welke manieren beide bedrijven nauwer gaan samenwerken. Op de korte termijn moet dat honderden miljoenen voordeel opleveren en op de middellange termijn zelfs miljarden.

Een BMW manager zegt over de samenwerking:

“We will get closer together through this cooperation, perhaps more will come out of it.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd! (via: Automotive News)

* = doorhalen wat niet van toepassing is

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer
  • BMW M4 en AMG C63 driften door de stad
    Video: BMW M4 en Mercedes-AMG C63 driften door de stad

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Mercedes

Vorig bericht: « Droom ik? Supercars op een rijtje…
Volgend bericht: DiMora Scattare: Briljant? Of krankzinnig? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    8 maart 2009 om 15:49

    oma Quandt heeft gelijk ..
    maakt niet uit wat ze zegt ..
    tis gewoon een slimme taart ..

    Login om te reageren
  2. Emile_Benz zegt

    8 maart 2009 om 15:51

    “Er is gelukkig/helaas* wel een ‘klein’ probleempje met dit plan de familie Quandt (voor 46% eigenaar van BMW) is zeer fel tegen dit plan. Ze vrezen namelijk dat Daimler op termijn BMW zal opslokken”
    Zow, dus nie andersom… :twisted:

    Login om te reageren
  3. Henk Spermatank zegt

    8 maart 2009 om 15:51

    oh noes!

    Login om te reageren
  4. arjontje zegt

    8 maart 2009 om 15:54

    Ja een kat in het nou maakt rare sprongen.
    Oftewel wil men overleven dan zijn er samenwerkingsverbanden nodig.

    Wel weer leuk dat het logo van mercedes groter is. :P

    Login om te reageren
  5. robbie zegt

    8 maart 2009 om 15:56

    @lincoln, ouwe Nazi’s hebben toch altijd gelijk?
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/26/familie-quandt-onder-vuur-in-duitsland

    Login om te reageren
  6. Frank von B. zegt

    8 maart 2009 om 15:58

    ja en straks is het weg M|| en weg AMG

    Login om te reageren
  7. chilleville zegt

    8 maart 2009 om 15:58

    BMW M3 AMG :D

    Login om te reageren
  8. Antonius86 zegt

    8 maart 2009 om 15:58

    * = doorhalen wat niet van toepassing is?

    Login om te reageren
  9. BananaFlip zegt

    8 maart 2009 om 16:00

    Dat vind ik echt jammer.
    De rivaliteit tussen deze twee Duitse ‘premium’ merken is juist zo leuk.
    En het viel mij ook al op dat het logo van Mercedes net ietsje groter is…

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    8 maart 2009 om 16:18

    Och, als VAG zich met een overname zou gaan bemoeien hebben zowel Daimler als BMW niets meer in te brengen. Altijd baas boven baas.

    Login om te reageren
  11. Jonas zegt

    8 maart 2009 om 16:25

    @Chillville

    hoe hard zou dat niet gaan m3 opgefokt door AMG :D

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    8 maart 2009 om 16:31

    @Emile Benz: Daimler is veel te groot om door BMW opgeslokt te worden. En gewoon Mercedes uit de Daimler groep halen is mogelijk, maar dat zal Daimler vast niet toelaten.

    Login om te reageren
  13. Edman zegt

    8 maart 2009 om 16:33

    BMW Z4 63 AMG…

    Lekker!

    Login om te reageren
  14. Timmie zegt

    8 maart 2009 om 16:33

    Hiermee geven beide merken een stukje van hun identiteit op. Ze mogen dan nog zo beweren dat ze sterk in hun schoenen staan, de economische crisis kunnen ze niet negeren

    Login om te reageren
  15. erikkie zegt

    8 maart 2009 om 16:35

    Wow, dan krijgen we misschien een mercedes die wel wat aan zijn vermogen heeft, en normaal een bocht om kan.

    Login om te reageren
  16. eendje zegt

    8 maart 2009 om 16:37

    als dit waar is vreet ik m’n l*l op!

    Login om te reageren
  17. Antonius86 zegt

    8 maart 2009 om 16:42

    @edman
    AMEN!!

    Login om te reageren
  18. henkalicious zegt

    8 maart 2009 om 16:44

    begin dan maar alvast eendje

    Login om te reageren
  19. Emile_Benz zegt

    8 maart 2009 om 16:45

    Esprit de Flandre: VAG is ook groter dan Porsche…
    En begrijp me niet verkeerd. Ik vind ’t wel leuk zo…

    Login om te reageren
  20. Pordon zegt

    8 maart 2009 om 16:47

    @ Erikkie, In welke tijden leef jij, wel eens met de C63 AMG, SL63 AMG, SLR gereden? (en uiteraard ook de SL 65 AMG BS, maar daar heb ik zelf nog niet meergereden) Al die auto’s willen echt wel goed de bocht om.

    Login om te reageren
  21. Rick dos zegt

    8 maart 2009 om 16:48

    Dit is een gerucht dat niet nieuw is. Ik sta er alleen een beetje van te kijken dat er wordt gesuggereerd dat de Quandt familie hier tegen is.

    Een ander gerucht gaat namelijk dat Stefan Quandt BMW, Mercedes én ook Opel onder één holding wilt brengen. Daarvoor heeft Stefan in oktober de holding Aqton opgezet. Zijn aandeel in BMW (ongeveer 17%) zou ondergebracht worden of zal dat al zijn in die holding.

    Daarom sta ik er ok niet van te kijken dat de Duitse regering niet ingrijpt bij Opel. Volgens mij wordt er een politiek spel gespeeld. Waarbij er wordt aangestuurd om Opel in Duitse handen te krijgen.

    Het zou voor iedereen een win-win situatie betekenen. BMW kan qua expantie geen kant meer op. Ze kunnen met niche modellen wellicht wat markten aanboren maar dat zal niet meer dan broodkruimels zijn. Mercedes zit feitelijk in hetzelfde schuitje. Zij zullen op de één of andere manier naar beneden toe moeten groeien. Onder eigen naam zal afbreuk aan de identieit zijn. Dan zal Opel daar een mooie kar voor zijn. Daarnaast is Opel op zich een gezond bedrijf. Dus dat is al een betere voorwaarde voor overname dan Volvo dat is/was (voor BMW). Duitse regering behoudt de banen en Opel is gered. Daarnaast loopt BMW al tijden te tobben over het “iproject” en of ze daar een ieuw merk voor moeten creëren. Laat Opel daar nou ook een mooie kar voor zijn.

    Maar goed, that’s just my opinion if the rumors are to be believed.

    Login om te reageren
  22. Cantago zegt

    8 maart 2009 om 16:51

    @ eendje: succes!

    Maar 2 rivalen, die ieder een team van full-time supporters hebben, samenvoegen? Dan hou je geen supporter of fan over!
    Ik denk niet dat het in dat opzicht slim is…

    Login om te reageren
  23. Mr.Abarth zegt

    8 maart 2009 om 16:52

    En dan is BMW ook nog altijd in gesprek met Fiat over de ontwikkeling van kleine BMW’s..

    Dat worden dan FCBMM (Fiat Chrysler BM(W) Mercedes? ehhh

    Autosalon van Geneve in 2012: FCBMM presenteert een nieuwe sportive compacte auto, de AbarthSLRM700 AMG-Alpina McLaren :roll: :roll: :roll:

    Ehh woordwaarde iemand? :mrgreen:

    Login om te reageren
  24. arjontje zegt

    8 maart 2009 om 17:01

    @Rik dos.

    Die geruchten heb ik ook al vaker gelezen.
    En ik hoop alleen maar dat het waar is.
    Hier bij denk ik ook dat het allen maar goed kan zijn voor de duitse auto industrie.
    Want als mercedes of bmw weer een nieuw merk moeten beginnen,
    weet niet of dat gaat lukken. Met smart ging het ook niet helemaal lekker.

    En opel heeft toch wel een aardige naam. (al denken veel mensen hier anders over)

    Login om te reageren
  25. Buyck zegt

    8 maart 2009 om 17:08

    Dat is allezins een interessante cocktail! Wat voor projecten zullen die uitrollen in de jaren 2010-2020 enz… Ben zeer benieuwd!

    Login om te reageren
  26. guzmann zegt

    8 maart 2009 om 17:10

    Nou….Daimler is volgens mij ietsjes groter dan BMW AG….. :(

    http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler_AG
    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW

    Jammer dat de total assets er bij BMW niet bij staan, maar kijk maar eens naar de employees en revenue.

    Login om te reageren
  27. Audi Rs6 zegt

    8 maart 2009 om 17:17

    Tja, dat heb je he als je niet premium bent. Ik meende dat Audi de crisis sterk uitkwam, zelfs met zwarte cijfers!

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    8 maart 2009 om 17:21

    @guzman, maar BMW is wel een stuk winstgevender:

    Profit
    BMW €3,135 miljard
    Daimler €1,414 miljard

    Login om te reageren
  29. Dirk zegt

    8 maart 2009 om 17:33

    Waarom niet twee weten meer dan één.
    Hopelijk kunnen ze zo de prijzen wat laten zakken bij de kleinere modellen want een drie reeks is schandalig duur vergeleken met een vergelijkbare Focus.

    Login om te reageren
  30. Benz.. zegt

    8 maart 2009 om 17:39

    Hmm.. twee eeuwige rivalen die (waarschijnlijk) nu ”intiemer” gaan samenwerken met elkaar. Als alles maar gewoon hetzelfde blijft bij de modellen van beide merken.. In grote lijnen dan!

    @Erikkie

    Jongen.. Ga je mond eens snel met zeep wassen. wel even met de tijd meegaan als het even kan. Heb je ooit eens gereden met de C63 AMG bijvoorbeeld.. Ik wel. Er is goed mee te rijden, mede door de goede gewichtsverdeling van de auto kan hij prima bochten nemen, daar staan Benzen o.a. ook goed bekend om. Dus… prima als je een mening hebt, maar onderbouw die dan want dit slaat nergens op! ;)

    Login om te reageren
  31. VivelaFRANCE zegt

    8 maart 2009 om 17:53

    Van de Duisters vind ik VAG toch beter, alleen Mini en Smart zijn naar mijn mening interessante bedrijven.

    Login om te reageren
  32. gogogomagazine.com zegt

    8 maart 2009 om 17:58

    Wie had nou ook weer voorspeld dat in de komende jaren het aantal automobielmerken drastisch zou afnemen? Volgens mij die snuiter van Renault, hulde, t lijkt alsof hij hij gelijk gaat krijgen onder de omstandigheden op dit moment.

    Login om te reageren
  33. robbie zegt

    8 maart 2009 om 18:03

    @gogogomagazine.com, dat was Sergio Marchionne van Fiat:
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/06/fiat-over-2-jaar-zijn-er-nog-maar-6-autoproducenten

    Login om te reageren
  34. gogogomagazine.com zegt

    8 maart 2009 om 18:06

    @Robbie: Dankje voor het linkje! Ik wist wel dat ik daarover op autoblog iets had gelezen.

    Login om te reageren
  35. Vinny_93 zegt

    8 maart 2009 om 18:11

    Hmm dat vind ik wel een leuk vooruitzicht.

    Login om te reageren
  36. Een betere ontwerper zegt

    8 maart 2009 om 18:30

    Zolang ze in München maar niet denken dat ze AMG onderdelen kunnen halen als zijnde rondlopend bij de Euroshopper, gewoon tengels thuis houde bij je eigen Motorsport, en Merc ook, je heb AMG al dus ga niet heulen met de vijand.

    Login om te reageren
  37. Een betere ontwerper zegt

    8 maart 2009 om 18:37

    EDIT: waarmee ik niet wil zeggen dat BMW 0 is en Merc 100, maar gewoon, beide handen van elkaar af.

    Login om te reageren
  38. JH zegt

    8 maart 2009 om 18:59

    Het hoeft niet zo slecht te zijn. Alleen al een gezamelijk inkoop en ontwikkeling van nieuwe technologien (zoals de nieuwe hybride aandrijving die in de versnellingsbak is geintegreerd) kan zo een hoop geld sparen…

    Login om te reageren
  39. AriM6 zegt

    8 maart 2009 om 19:20

    @ Emile_Benz
    Ja maar Porsche was al onderdeel van VAG.
    En ze hadden al 33% van de aandelen.
    Om dan VAG over te nemen is veel makkelijker dan als buitenstaander zonder aandelen het bedrijf over te nemen.

    Login om te reageren
  40. b0z4 zegt

    8 maart 2009 om 19:38

    Vind het zeer jammer dat deze 2 bedrijven samen gaan werken.

    Login om te reageren
  41. Kenneh zegt

    8 maart 2009 om 20:04

    @ Frank von B,

    M-Power en AMG kunnen niet verdwijnen want die zijn geen eigendom van Mercedes of BMW, zijn gewoon op zichzelf staande bedrijven. Hoe hun het uitzoeken als BMW en Mercedes werkelijk samen gaan zou ik ook niet weten maargoed.

    Login om te reageren
  42. slk zegt

    8 maart 2009 om 20:38

    Kan er alleen maar beter op worden.Beide zijn topmerken

    Login om te reageren
  43. Citrofiel zegt

    8 maart 2009 om 21:26

    Ach, wat samenwerken om de prijs te drukken is nooit mis. Die extreme prijzen die ze nu hebben… Niet dat ik denk dat het effect zal hebben, de kostenvermindering zal vooral worden uitgevoerd voor winstvermeerdering, niet om de klanten tegemoet te komen. Ze worden nu tenslotte ook verkocht…

    Login om te reageren
  44. Rob USA zegt

    8 maart 2009 om 21:49

    Fijn voor de echte hardcore fanboys, lijkt een beetje op FC Limburg. :)

    Login om te reageren
  45. Audi Rs6 zegt

    8 maart 2009 om 21:52

    @ Kenneh, M en AMG zijn beide bv’s. BMW respectievelijk Mercedes zijn daar eigenaar van het grootste gedeelte van de aandelen. DUs het klopt niet wat je zegt dat ze op zichzelf staan.

    Login om te reageren
  46. willie zegt

    8 maart 2009 om 21:56

    in tijden van crisis moet je je concentreren op je kernactiviteit(en). zowel bmw als mercedes zijn zeer bedreven in het produceren en verkopen van automobielen voor klanten met een totaal gebrek aan smaak. samenwerking ligt dus voor de hand.

    Login om te reageren
  47. bozewolf zegt

    8 maart 2009 om 23:34

    Rob USA met de reactie van de week.

    Login om te reageren
  48. Guido zegt

    8 maart 2009 om 23:59

    BMW Power :P Gewoon alleen blijven werken!

    Login om te reageren
  49. 9000cse zegt

    9 maart 2009 om 03:36

    Dat deze twee topmerken gaan proberen samen te werken op het gebied van de ontwikkeling van onderdelen en gezamenlijke inkoop vind ik een prima idee. Het is een goed middel om kosten te besparen en zo bedrijfsresultaten te verbeteren.
    Wat mij echter ontgaat, is de reden voor die wederzijdse aankoop van 7% van hun aandelen, die daarvoor nodig zou zijn. Volgens mij kun je ook goed samenwerken op basis van goede contracten. Maar ik ga het uitzoeken, want ik wil toch wel weten wat hier eigenlijk achter zit.

    Login om te reageren
  50. Benz.. zegt

    9 maart 2009 om 07:08

    @willie

    bmw’s en benzen smakeloos?
    ik noem: S-klasse, CL, CLS, 7-serie, 3serie cabrio……..
    niet bepaald auto’s die er lelijk of niet stijlvol uitzien lijkt mij zo!

    Login om te reageren
  51. bmw sloper/killer zegt

    9 maart 2009 om 08:27

    een minpool en een pluspool moet je niet bijelkaar doen!!!

    Login om te reageren
  52. AriM6 zegt

    9 maart 2009 om 14:01

    @ Rob USA
    Ja en dan is BMW een beetje te vergelijken met Roda
    En Merc een beetje met Fortuna.

    Ik denk dat de Mercedes fan boys die een beetje verstand hebben van voetbal begrijpen wat k bedoel.
    en daar zullen ze niet al te blij mee zijn :P

    Login om te reageren
  53. dennis zegt

    9 maart 2009 om 19:27

    @Dirk:

    ROFLMAO: “een vergelijkbare Focus”

    Login om te reageren
  54. Gemballa zegt

    9 maart 2009 om 20:46

    moeten ze niet doen, straks krijg je een bwenz;)

    Login om te reageren
  55. masta_rittzio zegt

    9 maart 2009 om 22:35

    Ik vind dit geen slecht idee. Ze kunnen er maar beter van worden!

    Ik hoop wel dat ze beiden zichzelf blijven en niet gaan veranderen qua imago e.d.

    Zo zie je maar, de marktleiders van de autoindustrie verenigen zich en schakelen de zwakken uit…

    Login om te reageren
  56. JH zegt

    18 maart 2009 om 16:22

    BMW zegt vandaag dat ze door deze samenwerking in 2012 minstens 4 miljard kunnen besparen bij het inkopen van onderdelen (samen met Mercedes)

    Login om te reageren
  57. lamborgfan zegt

    2 september 2010 om 18:01

    ach ja … op papier concurenten, In de praktijk totaal anders.. Gewoon doen die shit!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North