• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bizar: Volkswagen ontkent gesjoemeld te hebben

Auteur: jaapiyo, gepost 4 november 2016 om 18:15 – 20 Reacties

langneus


De waarheid is weer eens aparter dan fictie.

In de claimcultuur die Amerika heet genieten advocaten misschien niet de beste reputatie. Toch moet je het het Amerikaanse rechtssysteem nageven: na Lance Armstrong kregen ze ook Martin Winterkorn en de zijnen op de knieën. Na jarenlang sjoemelen is uiteindelijk toch wel vrij duidelijk dát er gesjoemeld is bij Volkswagen en dat de top van het bedrijf lang voordat dit naar buiten kwam op de hoogte was van die praktijken.

Toch weerhoudt dat de jongens uit Wolfsburg er niet van om de Europese autoriteiten glashard te vertellen dat ze de Europese wetgeving niet hebben overtreden, zo meldt de Süddeutsche Zeitung.

Volkswagen stelt vraagtekens bij het standpunt van het Duitse Umwelt-Bundesamt (UBA) en diverse milieuorganisaties dat de stikstofoxiden in dieselemissies überhaupt schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Volgens de Duitsers is daar geen onomstotelijk wetenschappelijk bewijs voor. Dat de fabrikant toch auto’s terugroept in Europa is volgens Volkswagen slechts een kwestie van ‘goodwill’. De miljarden kostende schadevergoedingen die het concern in Amerika wél gaat betalen, doen kennelijk ook niet terzake.

Voor de leek lijkt dit in eerste instantie wellicht een cynische en desperate move van Volkswagen, maar de juridische werkelijkheid zou zo maar eens anders kunnen liggen. In Europa is de consumentenbescherming toch heel wat anders geregeld dan in Amerika. Bovendien heeft Volkswagen als groot concern ongetwijfeld ook politiek het nodige in de melk te brokkelen.

Dat laatste blijkt nu al in in de Europese Commissie, waar D66-lid Gerben-Jan Gerbrandy heeft aangegeven dat ‘de Europese wetten en regels niet te vergelijken zijn met de Amerikaanse’. Misschien is dit wel het snode plan achter de wens van Volkswagen om al haar merken te behouden.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, rechtszaak, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Waarom dieven een zegen waren voor een Polo-rijder
Volgend bericht: Boeddhistische monnik beleeft Uber-rit des doods »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmwm3gtr zegt

    4 november 2016 om 18:25

    Zucht…..

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    4 november 2016 om 18:26

    Maakt toch geen reet uit wat je tegen een Europese rechter zegt ..

    Europese consumentenorganisaties zijn nogal corrupt ..

    En Europese consumenten zijn simpelweg dom ..

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 november 2016 om 18:27

      @lincoln: hue? Je hebt gelijk?

      Login om te reageren
    • evian zegt

      5 november 2016 om 00:22

      @lincoln: Ik ben blij in Europa te zitten en niet in Amerika. Ik zou daar niet eens een eigen bedrijf durven te beginnen met al die idiote rechtszaken. Iedereen denkt alleen maar aan zo snel mogelijk miljonair worden en dat de rest daar voor op draait boeit ze niet.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        5 november 2016 om 08:34

        @evian: Nou, qua levensstandaarden leef ik graag in Europa. Maar zo’n ramp is Amerika niet om een onderneming te beginnen. Er zijn alleen geen vangnetten als je gierend failliet gaat. Verder kun je er nog altijd veel bereiken, American Dream blabla, enz.

        Login om te reageren
  3. lekkaah zegt

    4 november 2016 om 18:29

    Ehm, DLD is de engine van Europa, de autobranche is de engine van DLD, even een poppenkast opvoeren, rustig pappen en nathouden en de tijd doet de rest.. voor je kijken doorlopen..

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 november 2016 om 19:10

      @lekkaah: En nog steeds veel te hoge concentraties van schadelijke stoffen in de Europese steden (en daarbuiten)

      Login om te reageren
  4. basv zegt

    4 november 2016 om 18:34

    Ik zie nergens dat ze ontkennen te hebben gesjoemeld, of lees ik het verkeerd?

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    4 november 2016 om 18:38

    Feit is dat de Amerikaanse wetgeving specifiek het gebruik van “cheat-devices” adresseert en dat dit in de Europese wetgeving (waarschijnlijk tot stand gekomen mede dankzij de invloed van de vele lobbyisten (betaald door VAG) niet is opgenomen. Je kunt dus stellen dat ze in die zin een andere situatie hebben dan in de VS.

    Login om te reageren
    • hoglard zegt

      5 november 2016 om 08:34

      )

      Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    4 november 2016 om 19:01

    Hoe lang zijn we nu al bezig? Zit nog steeds te wachten op die monsterboete die ze de das om doet…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 november 2016 om 19:06

      @henkhupelschoten:

      Job Cohen staat aan het hoofd van de onderzoekscommissie ..
      En zal binnen 3 jaar een team samenstellen ..

      Maar dan moet er echt nix tegen zitten hoor ..

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        5 november 2016 om 08:21

        @lincoln: als de thee niet opraakt lukt dat zeker.

        Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 november 2016 om 19:06

    ‘Macht corrumpeert’, dat blijkt maar weer… Nu maar hopen dat er genoeg consumenten zijn die wél een geweten hebben! Maar ik vrees het ergste…

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 november 2016 om 19:14

      @svenska_aeroplan_ab:

      In Amerika is een VW een ouwe wijvenbak ..
      In Europa ook ..

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 november 2016 om 19:54

      @svenska_aeroplan_ab:
      Nee
      Wij zijn de debieltjes die hun producten maar blijven kopen.
      Toen de Exxon Valdez die milieuramp in Alaska veroorzaakte, stuurden de Amerikanen en masse hun Exxon tankkaarten terug naar Exxon.
      Europa is verdeel en heers, uitgevonden door Caesar , geperfectioneerd door lobbyisten.

      Login om te reageren
  8. mout zegt

    4 november 2016 om 19:33

    Zou ook vreemd zijn als het anders was; Europese organisaties hebben onder leiding van de industrie ook 50 jaar volgehouden dat er geen verband was tussen roken en longkanker.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    4 november 2016 om 22:16

    Hahaha, slecht.

    Login om te reageren
  10. alfablog zegt

    4 november 2016 om 22:58

    Laten we gewoon ophouden met dit circus. VAG gaat niks betalen in Europa. Andere merken gaan ook niks betalen. De EU gaat het oplossen met nieuwe regels omdat de huidige regels niet duidelijk genoeg blijken te zijn.

    Jammer natuurlijk, want het is fraude. Maar onder druk is alles vloeibaar. Ook fraude.

    Login om te reageren
  11. Onehp zegt

    5 november 2016 om 09:06

    Vergelijk het met een examen op school. Je kent je stof op het moment dat je die schrijft, van de seconde dat je je papieren inlevert, ben je meer dan de helft vergeten. Je hebt je diploma maar er is geen garantie dat je prestaties in je vak de maat houden…

    Puntje bij paaltje hebben ze gelijk en het Europese regelwerk zat vol gaten voor personenwagens zoals WOoOdy ook al aangeeft. Bij vrachtwagens is die veel duidelijker en moeten de uitstoot ook op de weg en na x jaar en y kilometers nog steeds binnen de normen blijven. Niks zo bij personenwagens…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North