• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ex-Volkswagen CEO Winterkorn is een sjoemelkont

Auteur: jaapiyo, gepost 25 september 2016 om 11:14 – 32 Reacties

Winterkorn


Interne documenten van Volkswagen geven een nieuwe kijk op wat de BFF van Ferdinand Piech wist vóórdat dieselgate ontplofte.

Het wordt steeds moeilijker voor de gevallen voormalig eindbaas Martin Apfelkorn Winterkorn om nog te ontkennen dat hij persoonlijk al enige tijd op de hoogte was van dieselgate voordat de rest van de wereld het wist. Nieuwe interne documenten die in de grijpgrage handen van Bild zijn gevallen tonen aan dat Winterkorn minimaal zeven weken voordat de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) het dieselgate-lont aanstak al op de hoogte was van de malversaties binnen ‘zijn’ concern.

De EPA bracht op 18 september 2015 naar buiten dat ze Volkswagen op het matje riepen vanwege het breken van de ‘Clear Air Act’. Uit een memo getiteld “Zulassung Diesel USA” en gedateerd op 30 juli 2015 blijkt echter dat Winterkorn ten laatste op 28 juli 2015 bekend was met het probleem. Tevens koos hij ervoor om de problematiek slechts gedeeltelijk uit de doeken te doen via twee vertegenwoordigers in een ‘informeel’ gesprek met buurman Dr. Alberto Ayala van de California Air Resources Board (CARB). In de memo staat dat deze benadering op 28 juli is goedgekeurd door Prof. Winterkorn. Toch mooi hoe die gründliche Germanen al dit soort van dingen netjes vastleggen op papier.

Eerder al bleek dat Ferdinand Piech Winterkorn reeds in maart aansprak op de mogelijke problemen van Dieselgate. Winterkorn verzekerde Piech er volgens van dat hij de zaak onder controle had, echter Piech had daar geen vertrouwen in. De nazaat van Ferdinand Porsche zei daarop zijn vertrouwen in Winterkorn op, maar trok uiteindelijk zelf aan het kortste eind toen de andere VW-bonzen wel vasthielden aan die laatste. Sommige boze tongen beweren dan ook dat Piech een rol heeft gespeeld in het bekend maken van Dieselgate om wraak te nemen op Winterkorn, maar dat is slechts speculaas.

Ondertussen wordt Volkswagen momenteel overigens vrijwel letterlijk bedolven onder de rechtszaken. Dankzij puike wetgeving moesten sommige claimers een jaar wachten met hun rechtszaak. Een Duits advocatenkantoor claimt dat ze met een truck naar Volkswagen zijn gereden om 5.000 schadeclaims te bezorgen. Bloomberg claimt dat de fax-machines in de Duitse rechtzalen inmiddels aan het smelten zijn. Voor de jongere lezers: een fax kan een document lezen en via de telefoonlijn verzenden. Omgekeerd kan hij een document ontvangen en afdrukken. Ze komen uit de goede oude tijd dat mensen nog in de rij stonden voor Volkswagen-diesels.

Ook interessant!

  • Volkswagen CEO: 'Ga lekker fietsen'
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen CEO kritisch op Ionity: alles behalve premium!
    Volkswagen CEO kritisch op Ionity: alles behalve premium!
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

ferdinand-piech, fraude, martin-winterkorn, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Politie knalt man neer na wilde achtervolging in 010
Volgend bericht: Nieuwe F1-eigenaar wil Max Verstappen vaker zien racen »

Lees Interacties

Reacties

  1. badmat zegt

    25 september 2016 om 11:21

    Één grote leugen, dat Volkswagen. Daar gaan ze vroeg of laat heel erg veel spijt van krijgen….

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      25 september 2016 om 18:27

      @badmat: TTAC becijferde dat Winterkorn bij z’n weggaan kon rekenen op zo’n 65 miljoen dollar. Laat die man onder 1 of andere clawback regeling vallen. Over alle jaren dat gewerkt werd met de sjoemelsoftware dienen alle verantwoordelijke managers, dus incl. Winterkorn, de bonussen terug te betalen. Alleen zo, kan strafrechtelijke vervolging worden ontlopen.

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    25 september 2016 om 11:23

    Raar! Uit het wc-eend onderzoek kwam toch duidelijk naar voren dat het management er niets van af wist!

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      25 september 2016 om 11:25

      @pomoek: ‘Ich habe es nicht gewusst.’ Stukje mentaliteit dat nogal cultureel bepaald lijkt te zijn.

      Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      25 september 2016 om 11:31

      @pomoek: het typische is dat je weet dat zoiets toch altijd boven tafel komt. Zo ook dit.

      Waarom ze dus toch met die haast instinctieve reactie komen om een laag/middelhoog niveau zondebok te komen. Is er dan niemand die rationeel denkt op zo’n moment?

      Ze moeten zich daar op de top floor onaantastbaar voelen.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        25 september 2016 om 15:04

        @dunhozzie: proberen kan geen kwaad… Elke maand is weer een tonnetje extra…

        Login om te reageren
  3. martinus zegt

    25 september 2016 om 11:23

    Het zegt toch wat over het crisismanagement dat Dieselgate bij VW een inktvlek is waar meer en meer in gewreven wordt.. terwijl bij alle andere Europese sjoemelende dieselaars.. een geen vuiltje aan de lucht lijkt te zijn.

    Login om te reageren
  4. dimitricalitri zegt

    25 september 2016 om 11:26

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. josvanrey zegt

    25 september 2016 om 11:27

    Volkswagen…. Niks mis mee! Zeer kundig en betrouwbaar bedrijf..

    Login om te reageren
  6. maxidyne zegt

    25 september 2016 om 11:28

    Dit gaat slecht aflopen voor VAG! Duitsland zal de portemonnee moeten gaan trekken om deze fabrikant te laten bestaan. Gewoon sluiten in mijn opinie, erg vervelend voor de werknemers en Duitse economie, maar weg met die rommel! Produceren rotzooil voor veel te veel geld. Daar worden ze nu flink voor gestraft.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      25 september 2016 om 14:55

      @maxidyne: sluiten is een beetje drastisch… Overnemen of herorganisatie is beter.

      Login om te reageren
  7. bartbanaan zegt

    25 september 2016 om 11:35

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • bmwalpina zegt

      25 september 2016 om 12:18

      @bartbanaan: ja inderdaad, was mij ook opgevallen

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        26 september 2016 om 12:20

        @bmwalpina: ik lees het net nog eens na en zie opeens ook dat dat niet klopte ;).

        Login om te reageren
  8. Crosscabouter zegt

    25 september 2016 om 11:36

    Dit kon de Duitse overheid nog wel eens heel veel geld gaan kosten alls V ag failliet verklaard moet worden vanwege wanbeleid.
    De overheid zal m.i. kosten wat t kost, het bedrijf overeind willen houden vanwege de werkgelegenheid.

    Of zit ik er helemaal naast? De tijd zal t leren (kwestie van lang de adem inhouden…….)

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      25 september 2016 om 15:07

      @crosscabouter: delen van het bedrijf verkopen heeft ook geen zin, overal worden onderdelen gedeeld…

      Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        25 september 2016 om 15:17

        @davelepeef: oa daarom denk ik dat t de Duitse overheid heel veel geld gaat kosten….

        Alhoewel. Misschien heeft Fiat nog wel interesse in een over te nemen concern. Voor een symbolisch bedrag van € 1,-

        Login om te reageren
  9. tragepater zegt

    25 september 2016 om 11:39

    Speculaas…. krijg meteen weer zin in sinterklaas

    Login om te reageren
  10. rrvliet zegt

    25 september 2016 om 11:45

    Er staat in de tekst; “De nazaat van Ferdinand Porsche zei daarop zijn vertouwen in Piech op”. Moet denk ik Winterkorn zijn?

    Login om te reageren
  11. vorsprungdurchbetrug zegt

    25 september 2016 om 11:49

    Dit gaat een lang draadje worden, vermoed ik zo.
    Terecht dat VAG aangepakt wordt.
    Een bedrijf dat zo misselijkmakend handelt verdient geen bestaansrecht.
    Ondertussen maar weinig nieuws omtrent over de oplossingen waarmee ze zouden komen, veel marketinggeblaat, weinig daden.

    Login om te reageren
  12. bofkont zegt

    25 september 2016 om 12:03

    Niet dat ik bij de fanbase hoor maar mensen staan nog steeds massaal in de rij voor een VW getuige de goede verkoop cijfers in NL .

    Login om te reageren
  13. meridian zegt

    25 september 2016 om 12:13

    Waarom hoor ik nog steeds niets van de Nederlandse overheid, over de financiële schade die Nederland en de Nederlandse burger heeft geleden? Waarom worden niet alle onderhandelingen met VW over nieuwe voertuigen voor de Nederlandse overheid stopgezet tot de fraude zaak met VW is opgelost? Waarom zou dit schandaal niet gebruikt kunnen worden bij de onderhandelingen over de aanschaf van nieuwe Volkswagens?

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      25 september 2016 om 14:14

      @meridian: Geen idee, pak je fakkel en hooivork maar alvast.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      25 september 2016 om 15:09

      @meridian: Nederland kan nogal mild zijn met mensen die “nogal afwijkende” normen en waarden hanteren…

      Login om te reageren
    • FelixF zegt

      25 september 2016 om 17:27

      @meridian: Oh ja? Welke financiële schade dan?

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      25 september 2016 om 17:51

      @meridian: ‘Nederland’ en reageren….slechte combi; de uitslag van het referendum van april wordt ook al 166 dagen genegeerd. En zo gaat het met veel dingen, uitgezonderd die zaken die de schatkist dien vullen; dan reageert men vaak sneller dan het licht

      Login om te reageren
  14. audirijder zegt

    25 september 2016 om 12:41

    Ik weet nog destijds dat iedereen winterkorn de hemel zat in de prijzen in de reacties. En dat piech maar een oude lul was die maar machtsgeil was.

    Login om te reageren
  15. jrsmoke zegt

    25 september 2016 om 13:38

    Wel grappig dat iedereen het over rommel heeft als ze het over de auto’s hebben van VAG waar de meeste alleen ervaring hebben met een Batavus

    Login om te reageren
  16. dolledries zegt

    25 september 2016 om 15:00

    Fouten maken kan. Maar geef het toe. De beerput gaat toch open…..

    Login om te reageren
  17. patrickklein zegt

    25 september 2016 om 19:41

    Kom na een software-update van voor de bouwvak opeens 100 km verder op een tank! Heb dus 150.000km zo’n 10% te veel aan brandstof betaald. Volgens mij is oa het toerental naar beneden geschroefd.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 september 2016 om 19:59

      @patrickklein: Het toerental regel je met je rechtervoet.

      Login om te reageren
      • patrickklein zegt

        27 september 2016 om 21:07

        @towi1989: tis een multitronic.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North