• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam

Auteur: willeme, gepost 26 mei 2021 om 12:02 – 23 Reacties

Rechtszaak Sjoemelschandaal

De rechtszaak omtrent het sjoemelschandaal van VW wordt nu in Amsterdam behandeld.

Ah, Dieselgate! Daar hebben we al een tijdje niets meer over gehoord. Voor wie het even gemist heeft, hebben we een piepkleine samenvatting. Komt ie: Volkswagen jokte over de uitstoot van de auto’s. Dat niet alleen, ze hadden software die kon herkennen wanneer een test werd uitgevoerd. Dus de software schakelde dan over op een heel ander ‘programma’. Daar kwam men achter en iedereen werd boos. Sindsdien is VW overigens ‘ineens’ fan van elektrische auto’s bouwen.

Enfin, de rechtszaken omtrent het sjoemelschandaal lopen nog. Uiteraard begonnen de Amerikanen eerst en met succes. Een groot aantal Volkswagens werd per direct geretourneerd aan VW (met teruggave van het aankoopbedrag). In Nederland duren zulke dingen vaak iets langer. Maar nu buigt de rechtbank in Amsterdam zich over deze zaak.

Rechtszaak Sjoemelschandaal

Rechtszaak Sjoemelschandaal

De aanklager is niet het Openbaar Ministerie, maar Stichting Car Claim. Volgens deze stichting zijn er maar liefst 180.000 gedupeerden aangesloten. Ondanks dat het gaat om het ‘Volkswagen dieselschandaal’, zijn de merken Audi, Seat en Skoda er ook bij betrokken. Daarnaast wordt de zaak ook tegen Pon (de importeur van deze merken), de Nederlandse dealers en Bosch (de leverancier van de software) aangespannen.

  • Rechtszaak Sjoemelschandaal

Uitspraak?

Het Europese Hof van Justitie heeft na een hele lange periode van procederen eindelijk bepaald dat VW niet gehandeld heeft volgens de regelgeving. De verwachte uitkomst van de rechtszaak is nog niet duidelijk. Vandaag, morgen en overmorgen zal de rechtbank zich buigen over de zaak. Een bestuurslid laat het volgende weten:

Na lang procederen zal duidelijk worden waar gedupeerde autobezitters in Nederland recht op hebben. it kan variëren van het recht op schadevergoeding tot het recht om de sjoemeldiesel terug te geven aan de dealer, tegen terugbetaling van de koopprijs.

Guido van Woerkom, bestuurslid Stichting Car Claim.

Wanneer de uitspraak volgt, is niet exact bekend. Men verwacht dat aan het einde van dit jaar. Uiteraard houden we je op de hoogte!

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Audi dealerschap onder water
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, Audi, dieselgate, rechtszaak, Seat, Skoda, Volkswagen

Vorig bericht: « Lezersvraag: welke autofabrikant heeft volgens jou de beste EV?
Volgend bericht: Video: auto omzeilt slagbomen (maar waarom?) »

Lees Interacties

Reacties

  1. sonnybonds zegt

    26 mei 2021 om 13:07

    Dit is toch wel het einde van de Diesel

    Login om te reageren
  2. raoufff zegt

    26 mei 2021 om 13:17

    Heeft iemand een VW sjoemeldiesel te koop? Zo ja, wat is je laagste prijs? Hebbon!

    Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    26 mei 2021 om 13:29

    Gewoon de gedupeerden uitbetalen, tenslotte hebben ze iets gekocht wat willens en wetens niet klopte. Gevolg, hoger verbruik, milieu extra vervuild, auto minder waard. Beter idee misschien: goed inruil voorstel op een ID3 of 4, of alsnog auto terugkopen waarbij normale afschrijving in mindering wordt gebracht en niet de VW prijzen, maar een onafhankelijke instantie. Dus, ik heb de oplossing in 3 minuten bedacht.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 mei 2021 om 14:20

      Of, VW heeft boetes en schadevergoedingen betaald aan allerlei landen (Nederland incluis), deze mensen dienen daar hun hand op te houden.

      Login om te reageren
      • vacano zegt

        26 mei 2021 om 14:38

        Het is niet omdat VW de boetes van de Overheid heeft betaald dat ze de gedupeerden niet meer moeten vergoeden.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 mei 2021 om 15:02

          VW heeft boetes betaald terwijl er nooit bewezen is dat ze in Europa gesjoemeld hebben, ze hebben auto’s aangepast, boetes betaalt. Deze deelnemers zijn wat mij betreft ook geen gedupeerden. Ze hadden een VW diesel, ze hebben die nog steeds, die doet het ook nog steeds. Meer dan gebruikelijke afschrijving hebben ze ook niet gehad. Als er schade is dan is die er bij alle mensen in de samenleving die niet zo schone lucht hebben ingeademd. Daarvoor is er een boete betaald aan de overheid. Daarmee is het gewoon klaar. Een aanklaag- en strafcultuur zoals in de VS moeten we niet willen.

          Login om te reageren
          • monsieurleloure zegt

            26 mei 2021 om 16:53

            @mashell

            Niet meer dan de gebruikelijke afschrijving hebben ze niet gehad?!

            Een diesel is tegenwoordig nog een habbekrats waard, juist door het sjoemelgebeuren die VW veroorzaakt heeft….

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              26 mei 2021 om 20:20

              Dat is niet wat de cijfers laten zien. Een Passat diesel en benzine uit 2016 kosten ongeveer evenveel.

              Login om te reageren
          • MarcoM zegt

            26 mei 2021 om 21:39

            @mashell: nou nou, hun auto is door de aanpassing duidelijk meer gaan verbruiken, wie draait er voor de extra kosten op?

            Login om te reageren
    • rumour zegt

      26 mei 2021 om 14:35

      @marcomanta:

      Huur of lease auto ‘eigenaren’ hebben jarenlang profijt gehad middels lagere leaseprijs.
      Dat vele geld, zou juist terug moeten naar De Staat en belastingbetaler.
      Ook concurrentie dus andere merken, werden zo ‘op afstand’ gehouden
      Deze firma van begin tot eind, door en door… verrot ;-)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 mei 2021 om 15:06

        De meeste fabrikanten zijn beschuldigd, hebben boetes betaald. VW is de enige fabrikant die het heeft toegegeven, de enige waar topmanagers ontslagen zijn, waarvan enkele strafrechtelijk vervolgd worden. Die door en door verrotte fabrikant is eigenlijk de eerlijkste van allemaal.

        Login om te reageren
        • sonnybonds zegt

          26 mei 2021 om 15:23

          Yeah waar. Alle autofabrikanten deden het zelfde als VW onbeschoft gewoon.

          Login om te reageren
          • zesinlijn zegt

            26 mei 2021 om 20:56

            @sonnybonds: kun je érgens aantonen dat BMW ook gesjoemeld heeft? Dat zou ik graag zien.

            Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        26 mei 2021 om 16:44

        @rumour: je baalt dat je zelf niet voor een leaseauto in aanmerking komt? Leasert wist bij aangaan lease niet dat uitstoot op papier niet klopte dus handelde te goeder trouw. Kun je niet plukken dus.

        Login om te reageren
        • rumour zegt

          26 mei 2021 om 20:41

          @variomatic: welnee, nooit gebaald geen enkele reden voor.

          Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        26 mei 2021 om 21:42

        @rumour: het draait om binnenharken van subsidies en vooral de mazen in de wet opzoeken. Ik vind het knap dat men het destijds zo heeft weten te omzeilen en wie weet welke foefjes er momenteel worden toegepast om aan de CO2 norm te voldoen.

        Login om te reageren
  4. Variomatic zegt

    26 mei 2021 om 16:40

    Dit is toch wel zo’n poppenkast om niks.. EU komt met onmogelijk haalbare emissienormen, fabrikanten als VW, Fiat, Renault komen met slimme oplossingen (want geef toe: hoe o.a. Volkswagen het sjoemelen toepaste is een knap staaltje engineering die een prijs verdient..). Berijder blij, want lage bijtelling en veel vermogen (daar keek iedereen toen naar, hoeveel pk zo’n dieseldampfer had). EU ook blij, want in Brussel worden ze altijd blij van dingen die op papier goed lijken te zijn. Niks aan de hand dus. Diesels verbruikten in de praktijk gewoon wat een zuinige diesel hoorde te verbruiken. Die hele hetze is zo overtrokken en al helemaal absurd dat het zich zo op één fabrikant richtte.

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      26 mei 2021 om 16:50

      @variomatic: en dan nog dit: die sjoemeldiesels zijn al 100 keer schoner dan al die oude diesels zonder roetfilter, zonder EGR klep etc. Als alle energie nou eens werd gestoken in de hele EU op rigoreuze wijze verlossen van die miljoenen oude stinkdiesels, dan zou iedereen daar écht profijt van hebben. Maar nee, we gaan ons alleen maar richten op diesels die al superschoon zijn en de fabrikanten (die ook hele grote werkgelegenheid creeëren) tot op het bot toe uitkleden omdat ze een ietsjepietsje liepen te sjoemelen met de uitstoot.. absurd!!

      Login om te reageren
      • jeroentje2 zegt

        26 mei 2021 om 19:36

        @variomatic: exact en ook de gebruiker aanpakken. Oh u zaagt uw roetfilter er onderuit omdat u te gierig bent een nieuwe te plaatsen. Nee tuurlijk krijgt die auto gewoon een APK. Idem voor alle huurbusjes etc. Zoals altijd matige wetgeving leidt tot gebruik van ruimte in de marge en totaal gebrek aan enige vorm van handhaving maakt het af met een dikke saus on top. Wellicht moeten de overheden idd eens gaan nadenken en de horizon iets verder zetten dan 2-4 jaar en dan God behoede komen we als samenleving echt verder. En ja deel daarvan is dat het voor sommigen slecht uitpakt. Zo is het nu eenmaal. Zelfs bij de mini playbackshow was niet iedereen een winnaar.

        Login om te reageren
  5. Ot92 zegt

    26 mei 2021 om 16:56

    Is dit gezeik nog steeds gaande? Hier in Europa mogen ze niet eens zeiken. Na de update is er qua prestaties en verbruik niks veranderd. Ook zijn ze niet ineens in waarde verminderd. Sommigen rijden met een gechipte TDI of een TDI die niet meer beschikt over een roetfilter en/of een EGR klep, daar hoor je ze ineens weer niks over roepen, terwijl ze toch meer uitstoten. Het enige wat dat volk wil is centjes zien te pakken. Je hebt zelfs types ertussen zitten die zich hebben aangemeld bij die claim voor een winst van 50 euro ofzo al. Walgelijk volk.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 mei 2021 om 08:01

      @Ot92:

      Dat ben ik niet met je eens. Toevallig had het bedrijf van mijn ouders twee Polo Bluemotions destijds. De nieuwe software was bijna gevaarlijk. De auto hield nog meer dan dat hij al deed en viel geregeld stil. Gewoon omdat er nog minder vermogen en koppel voorhanden was. Normaal rijden was bijna niet mogelijk, terwijl het verbruik juist toenam! Volgens de dealer lag het aan mijn moeder en haar ‘perceptie’. Ze hebben het hele koekwaus-verhaal ook aan mij verteld totdat ik melde dat ik van Autoblog was :-D. Toen gingen ze er nog een paar keer naar kijken. De VW’s gingen er zo spoedig mogelijk uit, want ze reden niet meer zoals ze daarvoor reden.

      Met een simpele ECU-tune kun je die auto’s tegenwoordig prima goed laten lopen, maar destijds was de computer nauwelijks te kraken. Dan moest je met externe powerboxen werken, iets dat altijd ‘knaak’ is. Al die voorbeelden die je noemt zijn heel specifiek, bijna niemand doet dat.

      De meeste eigenaren zijn mensen die een auto hebben gekocht en gewoon bedonderd zijn. Dus op zich logisch dat ze compensatie vragen, toch?

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        27 mei 2021 om 15:47

        @willeme In dat geval heb ik er begrip voor. Bij de 1.2 TDI hoorde ik dat de EGR klep vaker stuk begon te gaan na de software update. Alleen, ik had het meer over de 1.6/2,0 TDI’s. Ik zit in een community waar er velen van rijden en die merkten geen verschil na de software update.

        Zijn die mannen van de VW dealer wel even ermee wezen rijden? Bij de VW dealer roepen ze wel vaker dingen en als ze het opeens zelf ervaren, dan veranderd het verhaaltje heel snel. Zelf vaker mogen ervaren.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          27 mei 2021 om 15:52

          @ot92: ja, met de werkplaatschef en mijn moeder een rondje gereden. Bleef lang beweren ‘dat het zo hoorde’. Die auto’s waren écht niet goed na de update. Prima autootjes, verder.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North