BMW 1 Serie Coupé krijgt 800 pk toegestopt

Auteur: , 19 Reacties

Standaard producten uit de BMW-catalogus bestellen is zó 2012.

Welkom in het midden van dit Zweedse M-project. Ee auto die zijn leven begon als een kaal, standaard 1 Serie E82-chassis. Maar al snel werd omringd door een uitbouwkit en werd uitgerust met een koolstofvezel dak. De vering en het subframe zijn afkomstig van een BMW M3 (E92), en voor de aandrijflijn werd een majestueus BMW-blok gebruikt: de S54 zes-in-lijn uit de E46 M3. Een recept vol e-nummers om van te kwijlen, nietwaar?

Vordering van de opbouw:

Aan het 3.2-liter blok, vol versterkte onderdelen, werd een blaasinstrument van PPF Turbo ter grootte van een bierfustje voor de thuistap gekoppeld. Met de turbodruk op 1,3 bar en met E85-peut in de racetank komt het vermogen op ongeveer 800 pk uit. Die 800 paarden waren echter net iets teveel voor de budgetbanden op de achteras toen hij volle polle ging op de testbank. Check de klapbandravage hieronder.

Als de auto af is zal hij uitkomen in de Scandinavische Gatebil Extreme-klasse. Een fotoserie van de opbouw vind je HIER. (bron: 1Addicts)

Hieronder de specs:

Chassis:

– 2012 make factory new bodyshell
– Glassfiber bodykit and doors
– Carbonfiber hood, roof, trunk, inner fenders and dash

Suspension/subframe:

-E92 front and rear subframe incl diff and electric steering
-Custom K-sport E92 M3 spec coilovers
-K-sport 356mm front and 330mm rear brakes
-Custom exhaust with twin pipes
-noname wheels

Interior

-Sparco bucket seats and 6 point harness
-E30 carbondash
-Dashllogger
-Pedalbox
-Hydraulic handbrake

Engine:

-S54B32 fully forged block internals , CP pistons, H rods, ARPs ++
-Stock cylinder head w/blocked and removed VANOS
-PPF S38 turbo tubular manifold with S54 flange
-Homemade aluminium 5mm plenum
-Turboservice T4 SX1000 turbo
-Megasquirt EMS
-Tilton 3 disc clutch
-6 speed E46 M3 transmission

Met dank aan Baardtijn voor de tip!



19 reacties

Dit kan dus ook op de autobahn gebeuren. Lijkt me spannend
@melkkoe: Daarom moet je dus altijd 3 man in je kofferbak hebben. Dan blijft het blijkbaar nog enigszins controleerbaar ;)
@E34M5Touring: Meneer agent, ik kan het uitleggen..
Lekker nutteloos. Is toch veels teveel vermogen voor een auto die daar niet op gebouwd is. Leuk hoor, wielspin in zn 6….
@loekie125: “Als de auto af is zal hij uitkomen in de Scandinavische Gatebil Extreme-klasse”

Heeft dus wel zijn nut. :)
Jøtebrøt, wat ’n gekløt. Jammer dat de camera aan de verkeerde kant stond.
Ik krijg tranen in de ogen van die wielkasten, dat zou ik een 300 euro e36 nog niet aandoen.
En voor die enkele ziel die zegt dat snelheid classificatie niet uitmaakt hier een mooi bewijs ervan =D
Dan zijn zelfs de duurdere banden pure rotzooi.
Beetje overdreven, voor zo’ bak is 400 pk genoeg ik weet more is beter maar vind het een beetje nutteloos.
@v12biturbo: en je nickname is v12biturbo…. Uhhhh??
@ferryr: Denk dat die v12 biturbo dan hoort bij een heel wat grotere 7-serie. Scheelt toch een paar maatjes met een 1 serie coupe…
@ferryr: ooh omdat dat me nickname is ben ik gelijk van mening dat je veel cilinders of veel motor/vermogen inhoud moet hebben?
Correctie; het spruitstuk is van ppf en de turbo zelf is van turboservice…

Ot: heerlijk hoe die Zweden te werk gaan!
Doodzonde van zo’n heerlijk S54 M3 blok!
Weer zo’n totaal nutteloos pk monster wat alleen maar hard rechtuit kan.
Het zoveelste turbo project, jongens stop maar internet/youtube staat al vol met die troep.
@bofkont: lees ff waarvoor dat ding in elkaar gezet wordt. Verre van nutteloos en zeker niet alleen snel in een rechte lijn.
http://www.youtube.com/watch?v=Ja6KgfQdhtU
Ready for Gatebil 2013?
De muziek is misschien een beetje lame maar leuk filmpie.
Meesterlijke motor en aandrijflijn. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.. de hele koets vind ik helemaal niks.. één grote kale glasfiber, ijzer, zelfbouw-dash troep. Snap het allemaal wel.. je weet gewicht toch jonguh.. maar niet mijn ding. Ik zou graag een originele 1M zien met deze motor. En dan alles standaard en netjes houden. Wat de auto betreft dan hè. Veel cooler.
@Freewarefreak: denk niet dat je dan door de wedstrijd keuring komt.
dan ben je in eens niet zo cool als je aan de kant staat te kijken hoe de rest los gaat
@qoekje: Nee haha da’s waar. Dit moet gewoon een driftauto worden en geen straatauto.. dus gewoon een chassis met een powerhouse er in. Dat is het doel. Roken zal die.. :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).