• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen

Auteur: ricardo, gepost 24 mei 2013 om 13:55 – 28 Reacties

Afbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagenAfbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagenAfbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagenAfbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagenAfbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagenAfbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagenAfbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagenAfbeelding Renault Twin’Run: 320 pk en 950 kg in een stadswagen


Vergeet de elektrieke Twin’Z-concept, we gaan keihard knallen in deze Twin’Run!

Renault noemt deze conceptauto een ode aan de Renault 5 Turbo en de Clio V6. Ze grijpen hiermee melodramatisch terug naar een tijd met waarin CO2 alleen nog een probleem was als het niet meer in je cola zat, en er nog serieuze motorblokken in koektrommels werden gehangen.

De Twin’Run bestaat eigenlijk uit een buizenframe met een een 3.5-liter V6 (uit de uit de Megane Trophy) achter de twee sportstoelen die 320 pk en 380 Nm aan koppel levert. Schakelen gaat met een sequentiële zesbak en in 4,5 tellen raakt hij de honderd km/u aan. Niet slecht, maar hij weegt dan ook slechts 950 kg. De achterwielaangedreven racer – want dat is het – beschikt over een imited-slipdifferentieel en wordt afgeveerd door Ohlins 2-trac schokdempers. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.

Renault Twin'Run

De buitenkant is na de spyshots en -video’s geen verassing meer; dikke heupen en een rallylook, wat dit samen met de 18-inch velgen in de uiterste hoeken tot een soort Roel van Velzen on steroids maakt. De ‘5’ op het portier verwijst uiteraard naar de Renault 5 Turbo. De vierkanten op de voorkant zijn een moderne intepretatie van de aloude rallykoplampen, maar dan heel dun en met LED’jes.

Maar Renault, wat zijn we eigenlijk van plan met dit stadskanon, behalve een onthulling tijdens de 71e Grand Prix van Monaco dit weekend? Daarover zeggen de Fransen: “De concept car Twin’Run geeft alvast een beeld van de stijl van de toekomstige stadsauto’s van Renault.” Ergo: de nieuwe Twingo. Maar dan zonder heftige zescilinder.

UPDATE: Oelala. Franse dames, de Clio V6, de Renault 5 Turbo en de Twin’Run in één video. Bekijk hem op Autojunk.nl.
Renault Twin'Run

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Renault, renault-5

Vorig bericht: « BMW 1 Serie Coupé krijgt 800 pk toegestopt
Volgend bericht: Grafweer eist derde Gumball-slachtoffer [Porsche 911, updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jack_abarth zegt

    24 mei 2013 om 14:02

    “Maar dan zonder heftige zescilinder.”

    Je mag al in je handen klappen als het er de helft zijn…

    Login om te reageren
  2. metalmike zegt

    24 mei 2013 om 14:03

    Ze hebben goed naar de Fiat 500 gekeken

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      24 mei 2013 om 14:33

      @metalmike: de eerste fors lijkt zo van achteren enorm veel op de Fiat 500 idd.

      Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      24 mei 2013 om 18:43

      @metalmike: ja erg origineel ontwerp ook…

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    24 mei 2013 om 14:07

    Wel een paar leuke styling elementen! Die mistlampen in de correct setting alleen dan modern. En die iets bredere heupen die de R5T ook had. Zou leuk zijn als er wel weer een Renault Sport versie van komt. Zeker nu ze naar RWD willen met de Twingo. Je hoort over de huidige Twingo RS ook goede dingen, zeker met het Cup Pack. Moet zeggen dat ie er ook leuk uitziet op die 17inch wielen!

    Login om te reageren
  4. meatpuppet zegt

    24 mei 2013 om 14:08

    Brute look, van de zijkant fiat500

    Login om te reageren
  5. The_12oach zegt

    24 mei 2013 om 14:10

    Huppa! In productie ermee! 1.6 turbo met 200pk is al meer dan voldoende

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 mei 2013 om 15:01

      @The_12oach:
      Zelfs dan is het voor de meeste een hand vol, zou wel gaaf zijn als dat op de markt komt.
      Ik zet eerder in op een 120 pk muesli turbo blokje.
      Ook genoeg om er een geinige gooi en smijt auto van te maken. Bijkomend voordeel is dat je ze dan niet bij bosjes om bomen gevouwen ziet.

      Login om te reageren
      • The_12oach zegt

        24 mei 2013 om 15:33

        @jrk68: Zolang het minstens een 4 cilinder is, vind ik helemaal mooi!

        Login om te reageren
  6. ferrari94tr zegt

    24 mei 2013 om 14:11

    Toen ik het plaatje snel zag dacht ik fat het om een getunede 500 ging.

    Login om te reageren
  7. jorn_v_v zegt

    24 mei 2013 om 14:13

    niks 500 aan, juist een mooie reincarnatie van de r5!

    Login om te reageren
  8. pjotr zegt

    24 mei 2013 om 14:24

    Als die linker dame instapt, weegt hij 955 ipv 950kg…

    Login om te reageren
    • baap zegt

      24 mei 2013 om 14:55

      @pjotr: Indd, die anorexia types moeten es gauw wieberen.. zet ze aan een ‘vet’-infuus.. No Ass, No Class!

      Login om te reageren
  9. dotternetta zegt

    24 mei 2013 om 14:26

    hmm.. led schijnwerpers! Kwijl kwijl!

    Login om te reageren
  10. Daniel073 zegt

    24 mei 2013 om 14:26

    Geef mij die maar binnenkort, gaaf wagentje zeg!
    Net al geslaagd voor m’n theorie dus bijna rijden haha

    Login om te reageren
  11. porsche928 zegt

    24 mei 2013 om 14:35

    Wat is die oude 5 Turbo toch een ontzettend gave bak!

    Login om te reageren
  12. EdGaR zegt

    24 mei 2013 om 14:49

    Blijft een vrouwen auto dus..

    Login om te reageren
  13. jweelden zegt

    24 mei 2013 om 14:52

    Wat mis ik toch een echt mini kanon. Wordt tijd voor zoiets als dit.

    Login om te reageren
  14. str8six zegt

    24 mei 2013 om 14:52

    Oftewel, de nieuwe Twingo

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    24 mei 2013 om 15:59

    Mag ik even braken?
    ’t is nix 5 Turbo
    ’t is nix 5 Alpine
    ’t is nix R8 Gordini

    Dat waren auto’s die niet uit de marketing hoed kwamen zoals deze GRUWEL.

    Ode ammehoela, ding zijn blauw komt niet in de buurt van Gordini blauw, noch de metallic tint blauw van de 5 Alpine
    Dikke achterschermen zonder enige vorm van ventilatie openingen doen me ook niet aan een 5 Turbo denken.

    Zoals @metalmike opmerkte dacht ik ook eerst aan een 500 van Fiat.

    En die LED lampen, zieig als je er een echte Cibie Oscar naast houdt.

    Oude snelle Renaults sprongen eruit, de vier gemene koplampen van een 8 Gordini,
    de voorspoiler met ver-stralers van de 5 Alpine en het echte over de top van de 5 Turbo.

    Dit is marketing geklungel, waarschijnlijk dezelfe jongetjes die bij de woorden R8 destijds op een tentoonstelling een grote poster van een Audi R8 ophingen, op de Renault stand.
    En nu de bel hebben horen luiden bij het horen van de kleur Bleue de France

    Laten ze jurkjes gaan verkopen, maar snelle Renaults met rust laten.

    Want dat kan ik beter.
    Zo !

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      24 mei 2013 om 16:27

      @desjonnies:

      Man, jij moet echt gaan solliciteren bij Autoblog als redacteur. Je posts zijn echt geniaal en weten nagenoeg altijd de juiste snaar te raken!

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 mei 2013 om 17:42

      @desjonnies:
      En toch vind deze ouwe sok het wel een kek ding.
      Sec genomen heb je natuurlijk gelijk.
      Laten we deze Kyoto overeenkomst sluiten, dat hij losjes gebaseerd is op het idee achter de R5 Turbo.
      Het zou qua rijden wel een verademing zijn als Renault weer eens zo’n bommetje op de markt los laat.
      Ik zie dat de Duitsers niet doen, die zijn daar te laf voor.

      Login om te reageren
    • flippert zegt

      24 mei 2013 om 17:43

      @desjonnies: je vergeet roest..

      Login om te reageren
  16. guusboum zegt

    24 mei 2013 om 17:35

    Zit in de 350z dan een racemotor? Ik hoorde toch in een interview met een ingenieur van renault dat ie daaruit kwam… ;)

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      24 mei 2013 om 18:39

      @guusboum: de VQ35DE (pre-facelift 350Z) is door Nissan en Renault samen ontwikkeld. En deze is inderdaad ook in de racerij gebruikt (nog steeds).

      Login om te reageren
  17. benz190 zegt

    24 mei 2013 om 18:20

    Levensgevaarlijk!

    Login om te reageren
  18. RazorHead zegt

    24 mei 2013 om 19:04

    MAKEN !!!!
    leuke opvolger voor de 5 Turbo & Clio V6

    Login om te reageren
  19. ronaldddvos zegt

    26 mei 2013 om 01:21

    Straatlegaal? Nee
    Onhadig? Ja
    Een enorme fun factor? Ja
    Zou ik er 1 willen hebben? Ja
    Komt hij ook naar nederland trouwens btw en beperkte oplage?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North