BMW 4 Serie Cabrio is officieel [updated]

Auteur: , 39 Reacties

Bij onze zuiderburen werd onlangs al een accessoirefolder met foto's van de nieuwe 4 Serie online gezet, nu heeft BMW zelf het doek van de nieuwste cabriotelg getrokken.

Zoals eigenlijk iedereen al verwachtte heeft BMW wederom niet voor een softtop gekozen, maar een metalen klapdak dat uit drie delen bestaat. constructies die auto’s doorgaans niet bepaald mooier maken, maar BMW lijkt hier nog redelijk weg te komen. Wellicht omdat de hoogte niet meer dan 1 cm toenam ten opzichte van zijn coupébroertje. Ook is hij 2 dB stiller geworden dan zijn voorganger. Het dakje elektronisch openen neemt overigens 20 seconden in beslag, en kan tot een pussysnelheid van 18 km/u.

BMW 4 Serie Cabrio

De motoren

Bij de start is de 4 Serie Cabrio leverbaar met drie turbomotoren (atmosferisch is uit den boze), allen standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak waar handmatig in geroerd mag worden. De achttrapsautomaat is optioneel. Dit zijn de voorlopige modellen:

  • BMW 435i Cabrio: 3.0-liter zescilinder met 306 pk/400 Nm
  • BMW 428i Cabrio: 2.0-liter viercilinder met 245 pk/350 Nm
  • BMW 420d Cabrio: 2.0-liter viercilinder met 184 pk/380 Nm

In het design heeft BMW opnieuw de zogenaamd Air Breathers (wielkasten) en Air Curtains verwerkt om de luchtweerstand te verminderen. Wijkt allemaal niet veel af van de 4 Serie met vast dak. In het interieur heeft BMW uiteraard wel voor een aantal cabriospecifieke elementen gezorgd, zoals een windschermpje en ‘Air Collar’ nekverwarming in de stoelen. Vergelijkbaar met de luchtshawl van Mercedes. Ook de rolbeugels die bij een naderende koprol in 200 ms omhoog schieten en een schedelbasisfractuur of twee helpen voorkomen zijn aanwezig.

Kun je er nog wat in kwijt? Ja, met gesloten heb je 370 liter bagageruimte, iets dat tot 220 liter wordt gereduceerd als het dak zich opvouwt. BMW heeft daar overigens nog een noviteit genaamd ‘Load Assist’ aan toegevoegd. Hierbij draait en herpositioneert een elektro-hydraulische systeem het opgevouwen klapdak, waardoor je de kofferbak beter schijnt te kunnen benutten.

Nederlandse prijzen voor de 4 Serie Cabrio zij nog niet bekend, en mocht je hem graag in het echt willen zien: de onthulling vindt volgende maand plaats tijdens de Los Angeles Motor Show.

Update: video, inclusief designeruitleg, op autojunk.
Update 2: de prijzen zijn inmiddels ook bekend.



39 reacties

Als ik dan cabrio zou willen rijden dan doe me deze maar. Ziet er echt goed uit!
@Kvgorp: Liever Cascada.
@jazzzo: Liever een fenomenale sturende kale BMW dan een full options volks auto Opel!
@Kvgorp: Liever een rijkelijk uitgeruste en mooiere Opel Cascada dan een kale 4 Cabrio voor het zelfde geld!
@jazzzo: Toch liever een kale 4-serie :)
@lohran: me 2
Zal wel weer populair worden onder de Yuppen hier in 020 en dan met name Zuid e.d. zie je toch vaak in premium spul. Als je ziet wat er allemaal langs onze winkel in Oud Zuid ziet rijden, kan nu eindelijk die Aston Martin´s goed uit elkaar houden : ) , zie je ook gewoon van die yuppen in overigens….
@anakiet: En over een jaar of 6 nemen de Noord-Afrikaanse medelanders het stokje over.
Persoonlijk vind ik het geen porum een 4-zits cabrio. Maar gelukkig is er ook gewoon een coupé.
@alcantara: Mijn vorige manager was ook zo’n “Noord Afrikaanse” medelander. Reed een Audi en was de enige die gefouilleerd werd van de 6 ( andere 5 blank) toen we met een bedrijfsuitje naar Nederland-Sweden in de Arena gingen.

Even een pijnlijke stilte, omdat iedere precies wist wat er gebeurde, de Marrokaan moest even gefouilleerd worden omdat ie een Marrokaan is…..
Dan schaam je je kapot….
@anakiet:
Op dat moment schaam je je natuurlijk, dat siert je ook. Goed om te lezen, maar ook goed om te weten waar het vandaan komt. Zolang dat ook gewoon benoemd mag worden (cijfers, statistieken, crime, uitkeringen etc) is er niets aan de hand. Je komt er toch nooit uit, hoe pijnlijk dit soms kan zijn voor de grote meerderheid. Wellicht dat zijn de kleinere groep medelanders er eens openlijk op kunnen aanspreken, dat wekt sympathie en op die manier worden dit soort acties wellicht ook minder noodzakelijk…
@anakiet: En terecht, als je ook weer ziet wat die Marokkanen in het zuiden hebben gedaan is het alleen maar logisch. Moeten ze maar een x opgevoed worden stelletje barbaren.
@anakiet: Ik wordt overigens elke wedstrijd gefouilleerd dus snap het probleem ook niet echt..
@anakiet: Statistisch gezien een logische keuze.

Kijktip: tel bij een willekeurige aflevering van opsporing verzocht eens de “getinte” verdachten, en de blanke.

Juist.

En bekijk nu eens de ratio getint:blank onder de Nederlandse bevolking, en je ziet dat dit zo’n 1:16 is.
@opabrutus: Opsporing Verzocht is racistisch, die zenden alleen zaken uit die waarin allochtonen voorkomen.
@anakiet: Daar hoef je geen zandneger voor te zijn, mijn zwager wordt in de omgeving van Hoorn ook redelijk tot vaak tot stilstand gemaand in zijn spiksplinter nieuwe RS4. Of hij wel even bewijzen kan dat hij de rechtmatige eigenaar van de bolide is, i.p.v. een potentiële ramkraak aan het voorbereiden is…Bij de hermandad zijn ze best wel jaloers/achterdochtig*
Ziet er goed uit in het wit , foto’s in de gallery wil ik (door reclame) niet bekijken.
@rob68: Idd filmpje voor foto’s gaat wel erg ver. Maar pas op geen commentaar, je hebt zo een edit te pakken :)
@rob68: installeer een adblocker en je hebt er geen last meer van
Aaaah geen stoffen kap!
Naja.. Dan pak ik mn fiets wel de komende tijd..
Mooie auto hoor. Heeft in de VS wel een vanafprijs van 49,675 USD, en dat voor een 428i. Redelijk veel als je het mij vraagt.
@kapiteinaudi: maar met welk standaard uitrustings niveau? Meestal veel meer dan in NL.
@spidermann: Daar heb je een punt.
De 4-serie coupe begint in de VS zelfs al bij 40 000 USD, wat zeker niet slecht is. Heb juist op de site een 428i coupe gemaakt met M pakket en vrijwel alle opties, komt uit op 60 900 USD. Veel minder dan dat het in Europa zou kosten, maar nog steeds vrij veel geld. Lederen zetels, automaat, … zijn standaard in VS.
@kapiteinaudi: eigenlijk is het natuurlijk belachelijk weinig als je beseft dat je in Nederland – waar je de fabriek haast kunt zien staan – voor dat geld krap aan een 1 serie koopt.
Wauw! erg lekker!!
Enne, wat weegt deze sportieveling?

Die aflopende naad vanaf de onderkant van de c-stijl naar de achterlichten waar eigenlijk al dit soort harde-klapdak-cabrio’s aan lijden, kan ik onmogelijk fraai noemen.

Verder weer een tsunami aan lijntjes, vouwtjes en tierelantijntjes. Een beetje een onrustig, wat infantiel ontwerp, zoals de meeste hedendaagse bmw’s.
@kempenaer: schaduwwerking. Bekijk hem eerst maar eens in het echt. Als we het vouwtjes tierelantijntjes etc. gaan hebben kunnen we het hele wagenpark van de franse merken wel door de shredder halen.
Kinda Boring
Heeft weer dezelfde afgekapte vorm aan de kont zoals de E93, erg spijtig. Ook vind ik de praktische zaken nogal teleurstellend: maar tot 18km/h open of dicht en 150l bagageruimte weg? Je zou denken dat ze dit anno 2013 beter zouden doen.
Mooi als het dak open is, maar met het dak dicht vind ik de daklijn te hard aflopend en heeft die tevens een te lange kont.
Achterste hoofdsteunen in de kofferbak en altijd open rijden want het dak ziet er wel heel erg hoekig uit, dat stond toch wel veel beter op de 3 serie cabrio.
Het lijkt wel of de cabrio een iets andere achterbumper heeft bij het M-pakket.
Ben geen cabrio man maar zo ziet dit ding er beter uit dan de coupé.

http://www.autoblog.nl/gallery/BMW/4_Serie_Cabrio_F33/bmw-4-serie-cabrio-f33-002.jpg
@Rick-dos: Vind ik juist niet omdat je die gave daklijn mist van de coupé.

http://s1.bimmerfest.com/gallery/2014-bmw-4-series-launch/medium/2014-bmw-4-series-launch-142.jpg

De 4 coupé maakt mij hebberig en doet mij de lust naar een E92 vergaan. Enige probleem is dat je de 4 nog niet gebruikt voor 25k kunt oppikken.
@Rick-dos: Weet niet of ik het eens ben met mooier dan de coupe. Maar deze is in tegenstelling tot het vorige model wel nog mooi met het dak dicht.
In het grijs, met dat contrasterende leer, toch wel heel erg mooi.
Bah wat is ie mooi al vind ik de 3 serie een vrouwenauto… Ik ben meer van de 5 en 6 serie.
Locatie van de fotoshoot is rincon de loix in Benidorm, zegt genoeg over het koperspubliek dat BMW hoopt te bereiken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).