Er zijn van die motoren waar zelfs de verstokte dieselhaters toch een brok in de keel van krijgen. Eén van die diesels is zo juist nog krachtiger geworden dan voorheen.
De bekende x35d twinturbo (o.a. 335 en 535d) krijgt een verjongingskuur en mag voortaan door het leven als de 3.0-litre BMW TwinPower Turbo diesel. Bij die nieuwe naam horen ook nieuwe specificaties en die krijgt deze dikke diesel dan ook. Het vermogen stijgt van 286 naar maar liefst 306 pk (bij 4400 tpm). Het maximumkoppel van 600 nm is al bij 1500 tpm beschikbaar. Toch is de nieuwe diesel ook nog eens 4% zuiniger dan zijn voorganger. De nieuwe motor debuteert in de 7-serie als 735d. Voor diegenen die zich zorgen maken over al dat koppel op alleen de achterwielen biedt BMW ook een 735d xDrive.
UPDATE: het ziet er naar uit dat BMW de nieuwe diesel toch liever 740d gaat noemen.
hmm leuk
mss opvolger voor onze 750i :d
Debuteert in de 7…dus ik neem aan dat ie ook gewoon in de andere 35d beschikbare modellen komt?
Zal trouwens heerlijk doorraggen, 300 paardjes. En 600 koppels erbij ook nog. Dat zal me toch een douw in de rug geven van heb ik jou daar. Lekker hoor.
Snelheid, kracht; ja.
Emotie? Ik heb het nog niet gevonden…
Dit is toch dan het model met twee turbo’s, de ene in de andere gebouwd? Of hoe zat dat ook alweer met de nieuwe 335i…?
Geweldige auto in 2 woorden.
Als ik ooit nog eens in een functie kom waarin in een chauffeur nodig heb ( dan is deze 7 serie waarschijnlijk een niet belastingvrije oldtimer ) dan schaf ik hem zeker aan.
Het is te hopen dat deze motor in de nieuwe 3-reeks komt vr wanneer isdie eiegenlijk ?
vind de 7 serie er niet mooier op worden. vond dat model van bouwjaar 2000 volgens mij die waren mooi en nog. sinds dit model en zijn voorgangar word het alleen maar erger. als ik het geld had doe mij dan mar een s klasse. straalt veel meer uit.
luister verder niet naar mij want ik ben fanboy, maar wat een power _O_
ben het verder met gerjan eens, de E38 was de mooiste 7. niet dat ik deze niet zou willen rijden, maar mooi is hij wel.
Een S klasse zou ik alleen overwegen als ik een taxibedrijf begon
Tsja, BMW heeft toch echt wel een voorsprong als het om motorentechniek gaat. ’t wordt tijd dat Audi hun V6 TDI eens gaan updaten.
306 PK!!! Hammergeil, dat zal wel een flinke worst van tafel trekken, maar toch weer BMW die het flikt, als eerste met de 4 cilinders om de 100pk/liter grens te doorbreken en nu weer bij de 6-cilinders!
De 3.0Hdi van PSA trekt er ook 300 peekaatjes uit.
Maar ik denk dat dit als een kanon gaat.
En wat Gerjan zegt …Mercedes doet me niks. Ik heb liever een ster in mn voorruit dan eentje op de motorkap;-)
Dat is gewoon net zo veel pk’s van de x35i. Dat is best wel netjes. En als je in een 7-serie rijdt, hoor je van binnen toch niet het verschil tussen een benzine en een diesel.
Toch liever een Mercedes Benz S450 CDI; 320 pk, 730 Nm.
Dit ding is snel, en ik denk dat deze diesel ook menig V8 diesel te grazen neemt. Audi en MB hebben wederom achterstand.
Goed werk van BMW, maar wij blijft die V8-diesel nou? Zou de 7-serie zeker niet mistaan… Anyway ik denk dat Mercedes en Audi ook snel met een biturbo V6-diesel zullen komen met 300+ pk en Jaguar is ook goed op weg. Lekkuur!! :D
Mijn collega rijdt met een X6 die ook al die nieuwe motor heeft.
Hij beweert trouwens dat zijn X6 lichtvoetiger rijdt als een Porsche Cayenne.
Ik heb die auto al van heel dichtbij bekeken, ook al is het niet mijn stijl, die X6 is wel een machtig ding!
Audi A8 met z’n 4.2 TDI (een V8) blijft toch de baas: 326 pk @ 3750 rpm (al) en 650 Nm @ 1600 rpm…
0-100 in 5.9 seconden (wat nog best tegenvalt), maar de tussensprints zullen verpletterend zijn…
@ Dennis; Ik wil de feestvreugde niet bederven, maar de 3.0 HDi levert in de C5 en C6 243 pk. In de Jaguar XF levert dezelfde motor 240 pk en in de S-uitvoering zelfs 275 pk. Geen 300… Maar met een chipje zal het wel werken. ;)
@ Volvo 440 turbo; Die nieuwe? Reageer je op iemand, of bedoel je de motor waar dit artikel over gaat, de motor die nog geïntroduceerd moet worden..? :?
@ Sorcerer; Alsof een 4.2 liter V8 vergelijken met een 3.0 liter V6 (of is het lijn? Een zescilinder iig) relevant is… Zal ik de 6.0 V12 TDI er ook gelijk bij halen dan maar? :roll:
Velen vroegen zich al af wanneer de 35d een upgrade zou krijgen. De 30d zat ook al aan 245 pk en had een veel geleidelijkere machtsontplooiing en een veel geringer verbruik. Het zal wel geen toeval zijn dat deze 6-cilinder evenveel pk’s per liter haalt dan de 4-cilinder (bekend als 23d). Het valt ook niet meer op dat deze motor debuteert in het vlaggenschip (7-serie) en zijn weg omlaag zoekt. Marketingpraatjes he…
Wanneer gaat BMW audi bashen vanwege de “voorsprong door techniek” reclames
valt ook niet op dat BMW altijd op 286pk of op 306pk uitkomt.
reken maar dat het meer als 306pk is, ik denk rond de 340 paarden.
6 in lijn heerlijke motor !
Zalig! Niets zo leuk als een snelle diesel. Veel koppel én veel pk’s.
Die 6 in lijn is zo prachtig dat geen enkel andere merk het kan evenaren ;)
Lekker inhalen en toch actieradius, prima.
Toegegeven. Deze ex-dieselhater rijdt nu zelf een 535D. Je moet al heel wat benzinemotor onder de kap hebben om zo’n beer van ’n motor baas te kunnen. En alles voor minder dan 10 liter diesel op 100 km (één op tien voor kaassies die niet kunnen rekenen)
Heerlijke motor! Lijkt me echt lekker toeren.
Tja, er is er maar 1 die goede motoren kan bouwen :).
@ pieter
Dat 3.0 Tdi blok is echt wel lekker. Van mijn part mogen ze ‘m zuiniger maken, meer vermogen is eigenlijk al niet meer nodig. Heerlijk blok! Maar toch zou ik nooit diesel willen rijden, ik bedoel, het geluid, de emotie, het gekrijs, allemaal foetsie! Tsja, dan lever ik liever wat Nm in…
@ citrofiel,
Ik reageer op niemand ik geef gewoon een feit, ik kon het haast niet geloven toen mijn collega zei dat zijn x6 diesel meer dan 300pk had, en niet gechipped of dergelijke, ben het gaan opzoeken maar kon het nergens vinden… blijkbaar is er dan toch een nieuwe motor :)
grtz
@ Volvo_440_turbo:
De X6 xDrive35d van jouw collega heeft hoogstwaarschijnlijk 286 pk, tenzij hij hem toch heeft laten chippen of iets dergelijks. Het lijkt me sterk dat je niet kon vinden hoeveel pk die X6 heeft, want dat is gewoon te vinden op de site van BMW. En als je heel even logisch nadenkt, kom je er zelf wel uit dat een motor die nu wordt gepresenteerd, niet al bijna een jaar in een andere auto ligt.
@307hdi: welk blok bedoel jij dan van BWM? Ik weet wel dat toyota met hun 4age blok (dus geen 4agze met supercharger, maar atmosferisch) 165pk uit een 1.6je persen.. En dit blok is toch ook al een heen tijdje op de markt..
chill! dan heeft hij net zo veel vermogen als de (3)35i, alleen wel veel meer koppel!
@Citrofiel: ah, ik zie dat BMW een eigen diesel V8-blok heeft (o.a. in de vorige 7-serie). Hoe dan ook, ik vergeleek het als ’topdiesel in topsedan’… en dan heeft Audi dus nog een snellere.
Wat ze allemaal in de Q7 gooien kan me vrij weinig interesseren verder :P
Wanneer gaan ze bij BMW eens dat stuur aanpassen!!! Past totaal niet bij het interieur… trouwens het interieur is ook een achterhaalde formule.
Leuk als je van rookpluimen houdt en doof bent.
Ik zie nl nog steeds van die rookpluimen, ja ook bij de nieuwste types van alle merken zeker als de heren willen laten zien dat een diesel best wel van zijn plaats kan komen. Zelfs achter de nieuwste S-klasse diesel en dat terwijl ze pas een paar maanden oud zijn,laat staan over een jaar, doe dan je stofbril maar op als je er achter zit.
Oftewel voor mij nooit een diesel als autoliefhebber, misschien alleen voor de zakelijke rijder die echt veel km rijdt.
Ben het trouwens ook met Buick eens. Dat interieur is vast en zeker met de beste materialen gemaakt maar wat saaai en achterhaald en er is totaal niets vernieuwends aan te ontdekken.
Rob: Ik rij nu sinds december (werk ervoor) met een Insignia 2.0 CDTI 160. Met dat ding kan je plankgas rijden vanuit eender welk tot eender welk toerental en daar komt geen pluim rook uit. Vooral ’s nachts zie je het verschil, als je een bumperkleven de vinger geeft met je dieseltje….En dat is zo voor alle diesels met DPF. De rookwolken van voorheen zijn er gewoon niet meer. Je gaat toch niet zeggen dat de laatste generatie S-klasse geen roetfilter heeft?? En het verschil in decibel zou ik nog wel eens willen zien. Hij zal zeker een lichte ratel hebben, maar als je daar doof van wordt had je het allang van iets anders geweest ;-_
Eerst had BMW de eerte 4cilinder diesel die meer dan 100pk/l had en nu de eerste 6cilinder ter wereld. Wat levert die als die gechipt is? Tegenwoordig bied BMW dat gewoon aan. 360pk 750nm!!
Ik vind trouwens dat ze deze motor ook gewoon in de 1serie moeten aanbieden. Je hebt toch al de 135i waarom nou geen 335d.
Afgezien dat hij als een tractor klinkt vergeleken met de 6cil diesel van mercedes is die 306pk zeeeer lekker. volgens mij vooral lekker voor tussensprintjes op de snelweg i.c.m. 600 Nm, als er een kneus in een GTI achterop komt terwijl je 120 rijdt, dan netjes naar rechts gaan en vervolgens volgas… haha. wat een visualisatievermogen… zie het al helemaal voor me.
De 7 serie verkoopt niet echt fantastisch dus dachten ze maar om een diesel variant op de markt te brengen.
@ Think-Tank
Ben het niet helemaal eens met de rookpluim. Het is absoluut minder, maar niet helemaal weg. Zeker bij auto’s waar erg rustig mee wordt gereden en vervolgens gaan inhalen. Ik heb zelf ook een roetfilter in mijn V70 D5, maar bij volgas zie je ook (een beetje) rook. Dit zie je echter ook bij de meeste benzine-motoren met wat power.
Fantastische motor, lepel maar in een 3-Serie zou ik zeggen!
@Majinstar: En jij baseert je op welke gegevens? Bovendien heeft de 7 altijd al een diesel gehad.
Het is een heerlijke motor, ookal is het een diesel. Koppel te over en snel! Maar het geluid, vooral stationair, is een beetje… tja, diesel.
@ Maarten & Think-Thank:
Ik rij met een Toyota Yaris 1.4 diesel met roetfilter. Als je daar de gas dieper induwt jaagt ie er ook een heuse rookpluim door, en das dan nog maar een 1.4. Rook heb je altijd met diesels (kijk maar in je achteruitkijkspiegel snachts als je gasgeeft met een bumperklever achter je). Overdag valt de rook wel niet op, dat zeg ik er wel bij (maar hij is er dus zeker wel hoor).
Lekker, gechipped gaat ie dus naar ongeveer 350pk (doet nu zo’n 333pk gechipped).
Heb zelf een 530d (gechipped) en ook al is diesel emotieloos, de power is ongelofelijk! Ieder golfje of ander opgefokt klein petjes-autotje wordt genadeloos er uit getrokken. En de power is bijna over het hele toerenbereik voelbaar. Tik het gas even aan en je vliegt voor uit.
@mezelf hierboven:
Oh, en voor mensen die zeggen dat dit hier niets mee te maken heeft: de 530d heeft hetzelfde blok, alleen een turbo minder ;)
@ Volvo 440 turbo; Officieel gezien is dat onmogelijk… Maar er wordt wel vaker gezegd dat BMW motoren meer leveren dan opgegeven. Misschien heeft die persoon een rollenbanktest gedaan, en bleek er meer dan 300 pk uit te komen.
@ Sorcerer; Ah, op die manier.
Mooi, dadelijk krijgen we dus van één en dezelfde motorinhoud:
730d (3.0) = 245 pk 540nm 1750 o/m 1x turbo
735d (3.0) = 306 pk 600nm 1500 o/m 2x turbo
740d (3.0) = 354 pk 800nm 1750 o/m 3x turbo
Wordt wel steeds mooier allemaal.
Al krijgt het beest een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding!!!
Greetzz,
JMC
@ citrofiel, zou die X6 van mijn collega geen preproductiemodel of dergelijke kunnen zijn?
Als ik hem zie zal ik eens vragen of ik zijn papieren mag zien.
Kan nu wel zijn dat ze voor mijn collega de software hebben aangepast, het is een man die drie bedrijven heeft en redelijk kapitaalkrachtig.
@ Roderick, ik wist wel van die 286pk af, mijn buur waar ik vroeger woonde heeft een 535d break, ding ging wel snel hoor, maar je had dat vond ik nergens. Maar bon, ik kom het wel eens te weten :p
Lepel dat blok in een 1-Serie :)
In men 123d hebk een aangepaste map die het koppel nauwelijks verhoogd maar wel de top-end verbeterd met een topvermogen tot 240+ pk.
Koppel/kracht had ie al genoeg vond ik, nu heeft ie ook (toch een beetje) emotie bij volgas doortrekken, ja, zou bijna zeggen dat ie toerengeil is… perfekt wat mij betreft.
@Benno: dat wordt niet leuk hoor met een extra 130+ kg op de vooras… tenzij je enkel rechtdoor wilt…
@ Volvo_440_turbo
De X6 is gewoon leverbaar met een 306pk diezel blok.
@JMC
Al blijf jij subjectief en onorigineel,
306 pk en 600 nm is best wel veel.