• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)

Auteur: Wouter, gepost 22 juni 2009 om 22:19 – 57 Reacties

Afbeelding BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)Afbeelding BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)Afbeelding BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)Afbeelding BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)Afbeelding BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)Afbeelding BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)Afbeelding BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)Afbeelding BMW 735d krijgt 306 pk (update: 740d dus)

BMW 735d
Er zijn van die motoren waar zelfs de verstokte dieselhaters toch een brok in de keel van krijgen. Eén van die diesels is zo juist nog krachtiger geworden dan voorheen.

De bekende x35d twinturbo (o.a. 335 en 535d) krijgt een verjongingskuur en mag voortaan door het leven als de 3.0-litre BMW TwinPower Turbo diesel. Bij die nieuwe naam horen ook nieuwe specificaties en die krijgt deze dikke diesel dan ook. Het vermogen stijgt van 286 naar maar liefst 306 pk (bij 4400 tpm). Het maximumkoppel van 600 nm is al bij 1500 tpm beschikbaar. Toch is de nieuwe diesel ook nog eens 4% zuiniger dan zijn voorganger. De nieuwe motor debuteert in de 7-serie als 735d. Voor diegenen die zich zorgen maken over al dat koppel op alleen de achterwielen biedt BMW ook een 735d xDrive.

UPDATE: het ziet er naar uit dat BMW de nieuwe diesel toch liever 740d gaat noemen.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Heet! BMW i7 krijgt het warm
    Heet! BMW i7 krijgt het warm
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW, Diesel

Vorig bericht: « Komt ie toch? De hybride Toyota Supra
Volgend bericht: BMW heeft nieuw speelgoed: een hele grote windtunnel »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevinw zegt

    22 juni 2009 om 22:21

    hmm leuk
    mss opvolger voor onze 750i :d

    Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    22 juni 2009 om 22:23

    Debuteert in de 7…dus ik neem aan dat ie ook gewoon in de andere 35d beschikbare modellen komt?

    Login om te reageren
  3. bozewolf zegt

    22 juni 2009 om 22:24

    Zal trouwens heerlijk doorraggen, 300 paardjes. En 600 koppels erbij ook nog. Dat zal me toch een douw in de rug geven van heb ik jou daar. Lekker hoor.

    Login om te reageren
  4. Gregorius zegt

    22 juni 2009 om 22:25

    Snelheid, kracht; ja.
    Emotie? Ik heb het nog niet gevonden…

    Login om te reageren
  5. is-music zegt

    22 juni 2009 om 22:30

    Dit is toch dan het model met twee turbo’s, de ene in de andere gebouwd? Of hoe zat dat ook alweer met de nieuwe 335i…?

    Login om te reageren
  6. Papa zegt

    22 juni 2009 om 22:30

    Geweldige auto in 2 woorden.
    Als ik ooit nog eens in een functie kom waarin in een chauffeur nodig heb ( dan is deze 7 serie waarschijnlijk een niet belastingvrije oldtimer ) dan schaf ik hem zeker aan.

    Login om te reageren
  7. micheloo0 zegt

    22 juni 2009 om 22:30

    Het is te hopen dat deze motor in de nieuwe 3-reeks komt vr wanneer isdie eiegenlijk ?

    Login om te reageren
  8. Gerjan zegt

    22 juni 2009 om 22:32

    vind de 7 serie er niet mooier op worden. vond dat model van bouwjaar 2000 volgens mij die waren mooi en nog. sinds dit model en zijn voorgangar word het alleen maar erger. als ik het geld had doe mij dan mar een s klasse. straalt veel meer uit.

    Login om te reageren
  9. Max zegt

    22 juni 2009 om 22:38

    luister verder niet naar mij want ik ben fanboy, maar wat een power _O_

    ben het verder met gerjan eens, de E38 was de mooiste 7. niet dat ik deze niet zou willen rijden, maar mooi is hij wel.

    Een S klasse zou ik alleen overwegen als ik een taxibedrijf begon

    Login om te reageren
  10. pieter zegt

    22 juni 2009 om 22:45

    Tsja, BMW heeft toch echt wel een voorsprong als het om motorentechniek gaat. ’t wordt tijd dat Audi hun V6 TDI eens gaan updaten.

    Login om te reageren
  11. B202-Turbo zegt

    22 juni 2009 om 22:45

    306 PK!!! Hammergeil, dat zal wel een flinke worst van tafel trekken, maar toch weer BMW die het flikt, als eerste met de 4 cilinders om de 100pk/liter grens te doorbreken en nu weer bij de 6-cilinders!

    Login om te reageren
  12. Dennis zegt

    22 juni 2009 om 22:45

    De 3.0Hdi van PSA trekt er ook 300 peekaatjes uit.

    Maar ik denk dat dit als een kanon gaat.

    En wat Gerjan zegt …Mercedes doet me niks. Ik heb liever een ster in mn voorruit dan eentje op de motorkap;-)

    Login om te reageren
  13. Burdy zegt

    22 juni 2009 om 22:49

    Dat is gewoon net zo veel pk’s van de x35i. Dat is best wel netjes. En als je in een 7-serie rijdt, hoor je van binnen toch niet het verschil tussen een benzine en een diesel.

    Login om te reageren
  14. MRStephan zegt

    22 juni 2009 om 22:50

    Toch liever een Mercedes Benz S450 CDI; 320 pk, 730 Nm.

    Login om te reageren
  15. wilco faber zegt

    22 juni 2009 om 22:50

    Dit ding is snel, en ik denk dat deze diesel ook menig V8 diesel te grazen neemt. Audi en MB hebben wederom achterstand.

    Login om te reageren
  16. Tommy zegt

    22 juni 2009 om 22:50

    Goed werk van BMW, maar wij blijft die V8-diesel nou? Zou de 7-serie zeker niet mistaan… Anyway ik denk dat Mercedes en Audi ook snel met een biturbo V6-diesel zullen komen met 300+ pk en Jaguar is ook goed op weg. Lekkuur!! :D

    Login om te reageren
  17. Volvo_440_turbo zegt

    22 juni 2009 om 23:01

    Mijn collega rijdt met een X6 die ook al die nieuwe motor heeft.

    Hij beweert trouwens dat zijn X6 lichtvoetiger rijdt als een Porsche Cayenne.

    Ik heb die auto al van heel dichtbij bekeken, ook al is het niet mijn stijl, die X6 is wel een machtig ding!

    Login om te reageren
  18. Sorcerer zegt

    22 juni 2009 om 23:13

    Audi A8 met z’n 4.2 TDI (een V8) blijft toch de baas: 326 pk @ 3750 rpm (al) en 650 Nm @ 1600 rpm…

    0-100 in 5.9 seconden (wat nog best tegenvalt), maar de tussensprints zullen verpletterend zijn…

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    22 juni 2009 om 23:16

    @ Dennis; Ik wil de feestvreugde niet bederven, maar de 3.0 HDi levert in de C5 en C6 243 pk. In de Jaguar XF levert dezelfde motor 240 pk en in de S-uitvoering zelfs 275 pk. Geen 300… Maar met een chipje zal het wel werken. ;)

    @ Volvo 440 turbo; Die nieuwe? Reageer je op iemand, of bedoel je de motor waar dit artikel over gaat, de motor die nog geïntroduceerd moet worden..? :?

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    22 juni 2009 om 23:18

    @ Sorcerer; Alsof een 4.2 liter V8 vergelijken met een 3.0 liter V6 (of is het lijn? Een zescilinder iig) relevant is… Zal ik de 6.0 V12 TDI er ook gelijk bij halen dan maar? :roll:

    Login om te reageren
  21. Timmie zegt

    22 juni 2009 om 23:22

    Velen vroegen zich al af wanneer de 35d een upgrade zou krijgen. De 30d zat ook al aan 245 pk en had een veel geleidelijkere machtsontplooiing en een veel geringer verbruik. Het zal wel geen toeval zijn dat deze 6-cilinder evenveel pk’s per liter haalt dan de 4-cilinder (bekend als 23d). Het valt ook niet meer op dat deze motor debuteert in het vlaggenschip (7-serie) en zijn weg omlaag zoekt. Marketingpraatjes he…

    Login om te reageren
  22. RDS zegt

    22 juni 2009 om 23:32

    Wanneer gaat BMW audi bashen vanwege de “voorsprong door techniek” reclames

    Login om te reageren
  23. GOD zegt

    22 juni 2009 om 23:37

    valt ook niet op dat BMW altijd op 286pk of op 306pk uitkomt.
    reken maar dat het meer als 306pk is, ik denk rond de 340 paarden.

    Login om te reageren
  24. Punk zegt

    22 juni 2009 om 23:38

    6 in lijn heerlijke motor !

    Login om te reageren
  25. Endlezz zegt

    22 juni 2009 om 23:54

    Zalig! Niets zo leuk als een snelle diesel. Veel koppel én veel pk’s.

    Login om te reageren
  26. b0z4 zegt

    23 juni 2009 om 00:14

    Die 6 in lijn is zo prachtig dat geen enkel andere merk het kan evenaren ;)

    Login om te reageren
  27. Bart zegt

    23 juni 2009 om 00:16

    Lekker inhalen en toch actieradius, prima.

    Login om te reageren
  28. Zoef zegt

    23 juni 2009 om 03:17

    Toegegeven. Deze ex-dieselhater rijdt nu zelf een 535D. Je moet al heel wat benzinemotor onder de kap hebben om zo’n beer van ’n motor baas te kunnen. En alles voor minder dan 10 liter diesel op 100 km (één op tien voor kaassies die niet kunnen rekenen)

    Login om te reageren
  29. florisw zegt

    23 juni 2009 om 06:35

    Heerlijke motor! Lijkt me echt lekker toeren.

    Login om te reageren
  30. bimmor zegt

    23 juni 2009 om 07:05

    Tja, er is er maar 1 die goede motoren kan bouwen :).

    Login om te reageren
  31. Edman zegt

    23 juni 2009 om 07:19

    @ pieter

    Dat 3.0 Tdi blok is echt wel lekker. Van mijn part mogen ze ‘m zuiniger maken, meer vermogen is eigenlijk al niet meer nodig. Heerlijk blok! Maar toch zou ik nooit diesel willen rijden, ik bedoel, het geluid, de emotie, het gekrijs, allemaal foetsie! Tsja, dan lever ik liever wat Nm in…

    Login om te reageren
  32. Volvo_440_turbo zegt

    23 juni 2009 om 07:24

    @ citrofiel,

    Ik reageer op niemand ik geef gewoon een feit, ik kon het haast niet geloven toen mijn collega zei dat zijn x6 diesel meer dan 300pk had, en niet gechipped of dergelijke, ben het gaan opzoeken maar kon het nergens vinden… blijkbaar is er dan toch een nieuwe motor :)

    grtz

    Login om te reageren
  33. Roderick zegt

    23 juni 2009 om 07:42

    @ Volvo_440_turbo:

    De X6 xDrive35d van jouw collega heeft hoogstwaarschijnlijk 286 pk, tenzij hij hem toch heeft laten chippen of iets dergelijks. Het lijkt me sterk dat je niet kon vinden hoeveel pk die X6 heeft, want dat is gewoon te vinden op de site van BMW. En als je heel even logisch nadenkt, kom je er zelf wel uit dat een motor die nu wordt gepresenteerd, niet al bijna een jaar in een andere auto ligt.

    Login om te reageren
  34. TJR zegt

    23 juni 2009 om 07:51

    @307hdi: welk blok bedoel jij dan van BWM? Ik weet wel dat toyota met hun 4age blok (dus geen 4agze met supercharger, maar atmosferisch) 165pk uit een 1.6je persen.. En dit blok is toch ook al een heen tijdje op de markt..

    Login om te reageren
  35. NLBUURMAN zegt

    23 juni 2009 om 08:25

    chill! dan heeft hij net zo veel vermogen als de (3)35i, alleen wel veel meer koppel!

    Login om te reageren
  36. Sorcerer zegt

    23 juni 2009 om 08:44

    @Citrofiel: ah, ik zie dat BMW een eigen diesel V8-blok heeft (o.a. in de vorige 7-serie). Hoe dan ook, ik vergeleek het als ’topdiesel in topsedan’… en dan heeft Audi dus nog een snellere.

    Wat ze allemaal in de Q7 gooien kan me vrij weinig interesseren verder :P

    Login om te reageren
  37. Buyck zegt

    23 juni 2009 om 09:12

    Wanneer gaan ze bij BMW eens dat stuur aanpassen!!! Past totaal niet bij het interieur… trouwens het interieur is ook een achterhaalde formule.

    Login om te reageren
  38. Rob USA zegt

    23 juni 2009 om 09:25

    Leuk als je van rookpluimen houdt en doof bent.
    Ik zie nl nog steeds van die rookpluimen, ja ook bij de nieuwste types van alle merken zeker als de heren willen laten zien dat een diesel best wel van zijn plaats kan komen. Zelfs achter de nieuwste S-klasse diesel en dat terwijl ze pas een paar maanden oud zijn,laat staan over een jaar, doe dan je stofbril maar op als je er achter zit.
    Oftewel voor mij nooit een diesel als autoliefhebber, misschien alleen voor de zakelijke rijder die echt veel km rijdt.

    Login om te reageren
  39. Rob USA zegt

    23 juni 2009 om 09:29

    Ben het trouwens ook met Buick eens. Dat interieur is vast en zeker met de beste materialen gemaakt maar wat saaai en achterhaald en er is totaal niets vernieuwends aan te ontdekken.

    Login om te reageren
  40. Think-Tank zegt

    23 juni 2009 om 10:12

    Rob: Ik rij nu sinds december (werk ervoor) met een Insignia 2.0 CDTI 160. Met dat ding kan je plankgas rijden vanuit eender welk tot eender welk toerental en daar komt geen pluim rook uit. Vooral ’s nachts zie je het verschil, als je een bumperkleven de vinger geeft met je dieseltje….En dat is zo voor alle diesels met DPF. De rookwolken van voorheen zijn er gewoon niet meer. Je gaat toch niet zeggen dat de laatste generatie S-klasse geen roetfilter heeft?? En het verschil in decibel zou ik nog wel eens willen zien. Hij zal zeker een lichte ratel hebben, maar als je daar doof van wordt had je het allang van iets anders geweest ;-_

    Login om te reageren
  41. CSL zegt

    23 juni 2009 om 10:18

    Eerst had BMW de eerte 4cilinder diesel die meer dan 100pk/l had en nu de eerste 6cilinder ter wereld. Wat levert die als die gechipt is? Tegenwoordig bied BMW dat gewoon aan. 360pk 750nm!!

    Login om te reageren
  42. CSL zegt

    23 juni 2009 om 10:19

    Ik vind trouwens dat ze deze motor ook gewoon in de 1serie moeten aanbieden. Je hebt toch al de 135i waarom nou geen 335d.

    Login om te reageren
  43. Japie zegt

    23 juni 2009 om 10:32

    Afgezien dat hij als een tractor klinkt vergeleken met de 6cil diesel van mercedes is die 306pk zeeeer lekker. volgens mij vooral lekker voor tussensprintjes op de snelweg i.c.m. 600 Nm, als er een kneus in een GTI achterop komt terwijl je 120 rijdt, dan netjes naar rechts gaan en vervolgens volgas… haha. wat een visualisatievermogen… zie het al helemaal voor me.

    Login om te reageren
  44. Majinstar zegt

    23 juni 2009 om 10:42

    De 7 serie verkoopt niet echt fantastisch dus dachten ze maar om een diesel variant op de markt te brengen.

    Login om te reageren
  45. Maarten zegt

    23 juni 2009 om 10:49

    @ Think-Tank

    Ben het niet helemaal eens met de rookpluim. Het is absoluut minder, maar niet helemaal weg. Zeker bij auto’s waar erg rustig mee wordt gereden en vervolgens gaan inhalen. Ik heb zelf ook een roetfilter in mijn V70 D5, maar bij volgas zie je ook (een beetje) rook. Dit zie je echter ook bij de meeste benzine-motoren met wat power.

    Fantastische motor, lepel maar in een 3-Serie zou ik zeggen!

    Login om te reageren
  46. PCCB zegt

    23 juni 2009 om 10:59

    @Majinstar: En jij baseert je op welke gegevens? Bovendien heeft de 7 altijd al een diesel gehad.

    Het is een heerlijke motor, ookal is het een diesel. Koppel te over en snel! Maar het geluid, vooral stationair, is een beetje… tja, diesel.

    Login om te reageren
  47. JoVanWittenberg zegt

    23 juni 2009 om 11:00

    @ Maarten & Think-Thank:

    Ik rij met een Toyota Yaris 1.4 diesel met roetfilter. Als je daar de gas dieper induwt jaagt ie er ook een heuse rookpluim door, en das dan nog maar een 1.4. Rook heb je altijd met diesels (kijk maar in je achteruitkijkspiegel snachts als je gasgeeft met een bumperklever achter je). Overdag valt de rook wel niet op, dat zeg ik er wel bij (maar hij is er dus zeker wel hoor).

    Login om te reageren
  48. OverSoft zegt

    23 juni 2009 om 11:08

    Lekker, gechipped gaat ie dus naar ongeveer 350pk (doet nu zo’n 333pk gechipped).
    Heb zelf een 530d (gechipped) en ook al is diesel emotieloos, de power is ongelofelijk! Ieder golfje of ander opgefokt klein petjes-autotje wordt genadeloos er uit getrokken. En de power is bijna over het hele toerenbereik voelbaar. Tik het gas even aan en je vliegt voor uit.

    Login om te reageren
  49. OverSoft zegt

    23 juni 2009 om 11:12

    @mezelf hierboven:
    Oh, en voor mensen die zeggen dat dit hier niets mee te maken heeft: de 530d heeft hetzelfde blok, alleen een turbo minder ;)

    Login om te reageren
  50. Citrofiel zegt

    23 juni 2009 om 11:26

    @ Volvo 440 turbo; Officieel gezien is dat onmogelijk… Maar er wordt wel vaker gezegd dat BMW motoren meer leveren dan opgegeven. Misschien heeft die persoon een rollenbanktest gedaan, en bleek er meer dan 300 pk uit te komen.

    @ Sorcerer; Ah, op die manier.

    Login om te reageren
  51. Olé zegt

    23 juni 2009 om 11:39

    Mooi, dadelijk krijgen we dus van één en dezelfde motorinhoud:

    730d (3.0) = 245 pk 540nm 1750 o/m 1x turbo
    735d (3.0) = 306 pk 600nm 1500 o/m 2x turbo
    740d (3.0) = 354 pk 800nm 1750 o/m 3x turbo

    Wordt wel steeds mooier allemaal.

    Login om te reageren
  52. JMC zegt

    23 juni 2009 om 11:53

    Al krijgt het beest een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding!!!

    Greetzz,
    JMC

    Login om te reageren
  53. Volvo_440_turbo zegt

    23 juni 2009 om 12:17

    @ citrofiel, zou die X6 van mijn collega geen preproductiemodel of dergelijke kunnen zijn?
    Als ik hem zie zal ik eens vragen of ik zijn papieren mag zien.
    Kan nu wel zijn dat ze voor mijn collega de software hebben aangepast, het is een man die drie bedrijven heeft en redelijk kapitaalkrachtig.

    @ Roderick, ik wist wel van die 286pk af, mijn buur waar ik vroeger woonde heeft een 535d break, ding ging wel snel hoor, maar je had dat vond ik nergens. Maar bon, ik kom het wel eens te weten :p

    Login om te reageren
  54. Benno zegt

    23 juni 2009 om 12:23

    Lepel dat blok in een 1-Serie :)

    Login om te reageren
  55. Onehp zegt

    23 juni 2009 om 12:39

    In men 123d hebk een aangepaste map die het koppel nauwelijks verhoogd maar wel de top-end verbeterd met een topvermogen tot 240+ pk.
    Koppel/kracht had ie al genoeg vond ik, nu heeft ie ook (toch een beetje) emotie bij volgas doortrekken, ja, zou bijna zeggen dat ie toerengeil is… perfekt wat mij betreft.

    @Benno: dat wordt niet leuk hoor met een extra 130+ kg op de vooras… tenzij je enkel rechtdoor wilt…

    Login om te reageren
  56. GOD zegt

    23 juni 2009 om 18:46

    @ Volvo_440_turbo

    De X6 is gewoon leverbaar met een 306pk diezel blok.

    Login om te reageren
  57. jip_pino zegt

    23 juni 2009 om 20:21

    @JMC
    Al blijf jij subjectief en onorigineel,
    306 pk en 600 nm is best wel veel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North