‘BMW doet engine-swap met de opgepompte M2’

Auteur: , 62 Reacties

LS7, anyone?

M2

Motor swaps zijn van alle tijden, maar vinden voornamelijk plaats in de Verenigde Staten van ‘Murica. Bimmer Today zegt dat de Duitsers het ook gaan doen bij de hetere versie van de M2. Er komt eerst een M2 Cabrio, maar ergens in 2018 kunnen we een gepeperde versie verwachten van het lekkere bommetje. De krachtbron zal mogelijk niet de 370 pk sterke N55B30T0 zijn, maar de S55B30 uit de huidige M3/M4.

Dit is goed nieuws voor de fans van dikke power. Het betekent dat BMW serieus werk gaat maken van het project. Ze konden er immers ook voor kiezen om het N55-blok lichtjes te kietelen zoals menig tuner al heeft gedaan. Het nieuws is echter niet officieel, dus voor nu nemen we het bericht met een klein korreltje zout.

In de M4 levert de S55 standaard een nette 431 pk. Aangezien de M2 (rijtest) het met 370 pk moet doen is de verwachting dat de M2 CS/GTS zo’n 400 pk zal gaan krijgen. Daarnaast is de M4 nog geen 10 centimeter langer dan de M2. Een uitwisseling op het gebied van het onderstel (met de nodige aanpassingen) behoort dus ook nog tot de mogelijkheden. Leuke informatie vanuit de wandelgangen, that is. Op de redactie hopen we vooral dat BMW wat aan het vadsige gewicht van 1570 kilo gaat doen. Veel vermogen is leuk, maar de sleutel tot ultiem rijgedrag begint met een slanke basis.



62 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
De nieuwe RS3 zal ook richting de 400pk gaan dus kan me zo voorstellen dat ze niet achter willen blijven
@rodger: de nieuwe TT-RS heeft 400pk.
@rodger: de RS3 kampt met remproblemen.
Ik denk dat hij er alleen maar zwaarder van gaat worden.
@dutchdriftking: Verwacht dat die motor niet meer dan 10kg zwaarder of lichter is. Maar goed de rest is gemaakt van Volvo staal ofzo…
geen idee waarom je een 6 cylinder in zo’n wagentje zou stoppen vooral als het toch al een met turbo is. Met een 4 cylinder turbo zou je een betere vermogen/gewicht verhouding kunnen realiseren.
@super: Het oor wilt ook wat!
@kennone:
oh ja, is ook zo, dacht dat t een sportwagen was, maar bij nader inzien Is het een inderdaad een muziekinstrument voor emotie zemels met een midlife crisis.
@super: via de speakers dan wel
@super: jij snapt er helemaal niks van
@michielb10: helemaal mee eens…’laten we overal een 4-cilinder turbo instoppen voor een betere dit en dat’…wees blij dat er nog zulke dikke zes cilinders worden gemaakt en daarnaast in ‘kleine’ auto’s gestopt. Alles en iedereen heeft al van die saaie 4-pitters, ook A45 AMG…klinkt nergens naar. En ’t karakter van een opgefokte 4-cilinder is ook heel anders dan van een mooi lopende zes-in-lijn, het liefst zonder turbo(‘s).
@michielb10:
nee, ik snapte het eerst niet maar nu wel.
@super: koop jij maar mooi een ander merk met zo’n saaie 4-cilinder…een mooie Elise met een toyota blok oid. Ik ga voor dit. Ben blij dat BMW nog dikke zes-cilinders inbouwt in hun kleinere auto’s. Anders wordt ’t allemaal zo’n eenheidsworst. Lekker allemaal hetzelfde, niks onderscheidends meer.
@skinnybmw:
er is maar 1 manier waarop een sportwagen zich hoeft te onderscheiden; namelijk door harder te gaan dan andere wagens. Als je gaat wauwelen over emotie enzo heeft het niks meer met sport te maken. Overigens ik heb zelf een bmw met 3L zes cylinder, rijdt op zich best lekker, maar ik heb dan ook niet de illusie dat ik races wil/kan winnen met die bak.
@super: Grappig over het algemeen worden sportautos juist NIET verkocht op basis van “snelheid”. (Anders kocht iedereen dezelfde auto.) Onderscheiden kun je op veeeeeel manieren doen en zeker niet alleen op snelheid, In dit geval is het feit dat deze auto een 6 in lijn is, juist onderscheidend tov de concurrentie.
Probleem ligt ook een beetje in de term van “sportauto”. Een mx-5 is zeker een sportauto, maar is verre van snel (zowel in een rechte lijn als op een circuit). Is deze BMW M2 wel een sportauto? Lastig.
@imdoctorbob:
uhm, “ringtijden” zijn anders toch een behoorlijk dingetje. maar inderdaad, je hebt gelijk; het gros van de “sport”wagens wordt gekocht door mensen die geen idee hebben wat ze met zo’n ding moeten behalve laten zien dat ze hem hebben. net zoiets als mensen die 1x per jaar gaan fietsen op een carbon racefiets van 15,000E.
@imdoctorbob: Ik zou de M2 niet als een sportauto beschouwen, want het is in de basis gewoon een personenauto die is aangepast. Een sportauto is wat mij betreft een auto die van begin af aan is ontwerpen op rijplezier en prestaties.
@super: ik kan je nu een filmpje gaan posten van een oude Mustang met zware V8 die het een Mini Cooper erg lastig maakt tijdens Spa Classic…snap je m’n punt? Ik ben meer van de snelheid EN de sound, en ja, ook daar kun je sportief en hard mee rijden. Deze M2 onderscheidt zich daardoor meer van de rest op de snelweg. Ze worde btw ook veel gebruikt in de racerij ;-), nu we het toch over sport hebben.
@skinnybmw:
je punt is dat je appels met peren vergelijkt?
@super: mijn punt is dat je niet slank en licht hoeft te zijn om harder te gaan dan anderen, zoals jij beaamt. Ben het, in dat opzicht, ook nooit eens geweest met Colin Chapman. Wil niet zeggen dat ik ook hoop dat auto’s lichter moeten worden maar dan graag nog wel met deze mooie 6 cilinders. Het wordt anders zo saai, snap je? Ben niet zo van die zenuwachtige 4-pitters die veel vermogen hebben. Ook op een circuit niet.
@super: het bijzondere geluid is een belangrijk onderdeel van de beleving van een sportwagen, dus voor de meeste klanten geldt dat je beter het gewicht ergens anders kunt besparen. De I6 is te karakteristiek voor BMW om uit te bannen (gelukkig). Bij Lotus is het bijvoorbeeld wel logisch.
En wat is een zemel?
@dieselaer:
ja, beetje harley davidson verhaal, van die luchtgekoelde k*t v twin motoren die gekocht worden voor het “gevoel” en “geluid” en verder niks met sport te maken hebben ook al staat er “sportster” op. Ik vind 6 in lijn mooie motoren (heb er zelf een in m’n auto) maar bij een sportwagen gaat het erom dat je harder kunt dan je competitie, verder niks. Maar goed, dit is dus geen sportwagen maar een “emotie” auto, dat is me al duidelijk gemaakt en ik heb het licht gezien.
@super: Ik denk dat er erg weinig mensen met hun M2 tegen andere wagens gaan racen en wanneer je alleen rijdt wil je niet alleen snel zijn, je wil snelheid voelen. En dat doe je meer met de vermogensopbouw van een minder turbo afhankelijk blok. Voor snelheid kun je het beste de grootste tubo op een klein blok schroeven.
@dieselaer:
“snelheid voelen” ok, dat is dus een emotie zemel redenatie, vind het allemaal prima, maar noem het dan geen sportwagen.
@super: je houdt wel weinig sportwagens over volgens jouw redenatie.
Ik heb ook maar even de zemel opgezocht: buitenste vlies van een graankorrel. Dan redeneer ik maar als ware ik een emotionele graankorrel.
@dieselaer:
heb je ooit een wielrenner gehoord over “de emotie” die hij voelt bij zijn fiets? of een hardloper over het “geluid” van zijn schoenen? Daarom; wat fabrikanten “sport” autos noemen hebben iha niets maar dan ook helemaal niets met sport te maken.

ter leering ende vermaeck:
http://www.woorden.org/woord/zemelen
@super: mijn 6 in lijn rijdt toch Een groot deel van het Nederlandse wagen park schijt .
@bohica:
en je punt is?
@super: Overigens ik heb zelf een bmw met 3L zes cylinder, rijdt op zich best lekker, maar ik heb dan ook niet de illusie dat ik races wil/kan winnen met die bak.
Dit zeg jij .
Maar de gemiddelde 6 in lijn wint van 90% van het wagenpark dat is mijn punt .!
@super: bij een racewagen gaat het daar om, niet bij een sportwagen
@super: als je prestaties wilt kan je tegenwoordig beter het elektrisch rijden toejuichen. Die leveren steeds vaker absurde prestaties. Als dan toch geluid e.d. niet meer uitmaakt…
@bassx:
Van mogen mensen hun auto (of stoommachine, of koffiezetapparaat) kopen omdat het zo’n mooi geluid vind maken, maar noem het dan geen “sport” want daar heeft het niets mee te maken.

als er een beetje leuk uitziende elektrische station met een range van ca. 800km bestond zou ik die zo kopen.
@super: BMW is een bedrijf. Bedrijven willen winst maken en dat doet BMW door auto’s te maken die mensen willen kopen.
Mensen kopen auto’s (en dan voornamelijk deze klasse auto’s) op emotie. Een fijne 6 cylinder geeft bij veel mensen een beter emotie dan een 4 cylinder koffiemolen. En dus verkoopt de auto beter.

Niet zo moeilijk te begrijpen toch?
@super: een grotere motor heeft een veel prettiger vermogensopbouw. Òòk belangrijk in een sportwagen want daarmee accelereer je sneller uit de bochten.
@lekbak: een grotere motor bestaat uit meer onderdelen en is dus zwaarder en de wagen daarmee trager. Komt nog bij dat het verbruik ook hoger is net als de onderhoudskosten.
@mashell: wauw simpel mannetje..
@mashell: Blabla wat een onzin allemaal. Waar is dat allemaal op gebaseerd? De E46 M3 6-in-lijn is zwaarder dan een E92 M3 V8. Het verbruik van een 6 cilinder hoger dan een opgefokte 4 cilinder met het zelfde vermogen? Als je gaat trappen zeker niet altijd. En als iemand gaat piepen over onderhoudskosten dan moet je geen ///M kopen.
@mashell: Allemaal aspecten die ik persoonlijk minder interessant vind. De motorloop van een I6 is prachtig, kan geen opgefokt vierpittertje tegenop.
@racerx: zeker wel, het woord ‘opgefokt’ zegt al genoeg..
Dan maar een iets minder snelle auto, een 4 pitter heeft niks exclusiefs met zich, geen USP eigenlijk. Een 6 in lijn ligt tegenwoordig niet meer in elke auto, des te specialer als je er wel eentje hebt!
@lekbak: technisch is een geblazen motor een grotere motor. Alleen geef ik wel de voorkeur aan blowers en niet aan turbo’s ondanks het hoger verbruik.
@super: Die gewichtsbesparing is nochthans niet te zien aan de CLA 45AMG. Ja ok, die heeft vierwielaandrijving en zo, maar ja, ze bouwen hem dus alleen in die zware versie.
Het is inmiddels duidelijk dat deze auto’s (te) zwaar zijn voor velen. Heeft ook met meer en meer eisen te maken. Als je specifiek voor lichte auto kiest is het vaak een roadster, maar daar kan je enkel 0-100’s mee doen. Op de autosnelweg wordt het genant en krijg je er niets meer uit. In de bochten is het ook puurder, maar mij vertel je niet dat je geen plezier hebt in de M2 op ‘Eifelachtige’ weggetjes. Daarbij is klank toch ook leuk, wie houdt er nu niet van een uitlaatmuziekje als je je auto de toeren in jaagt?
Obesitas slaat ook bij auto’s toe als vijand nr 1
1570kg hoe krijgen ze het voor elkaar, echt waar hoe ?
Mijn V50 T5 AWD weegt 120kg minder en daar zit behoorlijk wat veiligheid en 2 extra deuren in.
@turboboy: Ach ja zo is er altijd wat. De M2 maakt met zijn zwaardere gewicht natuurlijk nog steeds gehakt van een V50.
@turboboy: volgensmij is hij ook zwaarder dan mijn 240 Polar.. Menig man beschouwd dit model als een tank!!
@turboboy:
je volvo heeft geen motor, aandrijflijn en chassis die bijna 400pk aan kunnen denk dat dat een groot verschil is. En voor zover ik het begrijp komen een hoop chassis en aandrijflijn delen bij de m2 bij de m3 vandaan zodat ze eigenlijk overbemeten en dus te zwaar zijn.
@super: de 5 cilinder met turbo is anders ook een zware lel van een motor en 300pk kan de auto al tijden aan.
Ging me verder niet echt om mijn auto aan te prijzen maar de M2 is 10jaar jonger in ontwikkeling dus dat verbaasd mij.
Van zo mooi merk en sportief model had ik iets meer focus verwacht op gewichtsreductie .
@turboboy:
ligt er misschien een beetje aan “hoe” ze dat vermogen aankunnen, denk dat een v50 een stuk slapper is qua chassis etc. maar goed, daar gaat het niet om. idd is die m2 erg zwaar, uit wat ik gelezen heb komt dat inderdaad omdat ze allemaal delen van de m4 gebruiken (e.g. subframes) enzo die eigenlijk te zwaar zijn voor die auto.
@turboboy: 100kg lichter, niet 20kg

en jouw v50 is uiteindelijk alsnog slechts een ford focus formaat, geen 3 serie of c klasse formaat, dus in verhouding niet zo erg als dat jij het voor doet stellen
@turboboy: mijn 190 weegt 1140 kilo. Dat is op enkele opties na full options en een zware motor. Toch is het wel de voorganger van de c-klasse!
@turboboy: denk dat al die BMW badges welke in de auto verwerkt zitten voor dat extra gewicht zorgen.
@turboboy: en AWD!
BMW M2: 1.570 kg
BMW M4: 1.497 kg

@ivemoto: Autoblog logica, de M2 is in het echt ‘slechts’ 1470kg.
Ze zullen vast nog wel wat aan het gewicht kunnen doen, met carbon enzo..
Ik droom al van een M2 CSL
Het onderstel van de M4 zit nu toch al (grotendeels) onder de M2?
Hopelijk maken ze er dit keer ook eens echt werk van. Bij de M4 GTS hebben ze dat in feite al gedaan, want het is namelijk echt een bizar snel apparaat. Alleen ziet hij er nog altijd uit alsof hij bij AC Schnitzer vandaan komt.
Ik hoop dat ze bij de M2 subtieler te werk gaan. Een paar kleine aanpassingen aan het uiterlijk, zoals een geïntegreerde kofferbakspoiler en een iets gewijzigde bumper bijvoorbeeld. Verder hoeven ze van mij niet teveel te doen aan het vermogen, maar aan het gewicht. Haal er 100 kg vanaf en je hebt een klassieker in wording.
@berlinetta: Volledig mee eens. Dat AC Schitzer uiterlijk komt denk ik vooral door het oranje wat verwerkt zit in de velgen. Zonde, want het zijn prachtige en per dure lichtgewicht velgen. Op een F80 M3 of F82 M4 met competition package kun je ze ook bestellen alleen dan zonder dat oranje erin verwerkt. Errugg fraai!
@straatzakelijk: Precies, dat oranje maakt het lelijk. De velgen zelf vind ik wel fraai.

Maar vooral die spoiler achterop valt bij mij niet in de goede smaak. Een lekker ducktailtje a la CSL had ik zoveel mooier gevonden. Uiteraard is het altijd mogelijk om zelf die aanpassing te doen.
Er mag minimaal wel een kilootje of 300 af van zo’n M2,veel te zwaar dat ding.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).