• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘BMW doet engine-swap met de opgepompte M2’

Auteur: RubenPriest, gepost 21 september 2016 om 21:57 – 62 Reacties

M2


LS7, anyone?

Motor swaps zijn van alle tijden, maar vinden voornamelijk plaats in de Verenigde Staten van ‘Murica. Bimmer Today zegt dat de Duitsers het ook gaan doen bij de hetere versie van de M2. Er komt eerst een M2 Cabrio, maar ergens in 2018 kunnen we een gepeperde versie verwachten van het lekkere bommetje. De krachtbron zal mogelijk niet de 370 pk sterke N55B30T0 zijn, maar de S55B30 uit de huidige M3/M4.

Dit is goed nieuws voor de fans van dikke power. Het betekent dat BMW serieus werk gaat maken van het project. Ze konden er immers ook voor kiezen om het N55-blok lichtjes te kietelen zoals menig tuner al heeft gedaan. Het nieuws is echter niet officieel, dus voor nu nemen we het bericht met een klein korreltje zout.

In de M4 levert de S55 standaard een nette 431 pk. Aangezien de M2 (rijtest) het met 370 pk moet doen is de verwachting dat de M2 CS/GTS zo’n 400 pk zal gaan krijgen. Daarnaast is de M4 nog geen 10 centimeter langer dan de M2. Een uitwisseling op het gebied van het onderstel (met de nodige aanpassingen) behoort dus ook nog tot de mogelijkheden. Leuke informatie vanuit de wandelgangen, that is. Op de redactie hopen we vooral dat BMW wat aan het vadsige gewicht van 1570 kilo gaat doen. Veel vermogen is leuk, maar de sleutel tot ultiem rijgedrag begint met een slanke basis.

Ook interessant!

  • Hallelujah: Infinitas voert BMW M4 op tot 1.000 pk!
  • Video: BMW M2 crasht op rechte weg
  • Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u
    Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u
  • Nieuwe sappige details BMW M2 bekendgemaakt
    Video: nieuwe BMW M2 klinkt als M4

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

2-serie, BMW, csl, gts, m2, m4

Vorig bericht: « Ford komt met een kraan voor in de auto
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Mercedes-Maybach S600 Pullman Guard »

Lees Interacties

Reacties

  1. rodger zegt

    21 september 2016 om 22:06

    De nieuwe RS3 zal ook richting de 400pk gaan dus kan me zo voorstellen dat ze niet achter willen blijven

    Login om te reageren
    • lijpelijpe zegt

      21 september 2016 om 22:40

      @rodger: de nieuwe TT-RS heeft 400pk.

      Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      23 september 2016 om 07:50

      @rodger: de RS3 kampt met remproblemen.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    21 september 2016 om 22:16

    Ik denk dat hij er alleen maar zwaarder van gaat worden.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      21 september 2016 om 23:17

      @dutchdriftking: Verwacht dat die motor niet meer dan 10kg zwaarder of lichter is. Maar goed de rest is gemaakt van Volvo staal ofzo…

      Login om te reageren
  3. super zegt

    21 september 2016 om 22:41

    geen idee waarom je een 6 cylinder in zo’n wagentje zou stoppen vooral als het toch al een met turbo is. Met een 4 cylinder turbo zou je een betere vermogen/gewicht verhouding kunnen realiseren.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      21 september 2016 om 23:14

      @super: Het oor wilt ook wat!

      Login om te reageren
      • super zegt

        21 september 2016 om 23:28

        @kennone:
        oh ja, is ook zo, dacht dat t een sportwagen was, maar bij nader inzien Is het een inderdaad een muziekinstrument voor emotie zemels met een midlife crisis.

        Login om te reageren
        • lotuselises2 zegt

          21 september 2016 om 23:53

          @super: via de speakers dan wel

          Login om te reageren
        • michielb10 zegt

          21 september 2016 om 23:59

          @super: jij snapt er helemaal niks van

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            22 september 2016 om 00:29

            @michielb10: helemaal mee eens…’laten we overal een 4-cilinder turbo instoppen voor een betere dit en dat’…wees blij dat er nog zulke dikke zes cilinders worden gemaakt en daarnaast in ‘kleine’ auto’s gestopt. Alles en iedereen heeft al van die saaie 4-pitters, ook A45 AMG…klinkt nergens naar. En ’t karakter van een opgefokte 4-cilinder is ook heel anders dan van een mooi lopende zes-in-lijn, het liefst zonder turbo(‘s).

            Login om te reageren
          • super zegt

            22 september 2016 om 09:20

            @michielb10:
            nee, ik snapte het eerst niet maar nu wel.

            Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          22 september 2016 om 00:31

          @super: koop jij maar mooi een ander merk met zo’n saaie 4-cilinder…een mooie Elise met een toyota blok oid. Ik ga voor dit. Ben blij dat BMW nog dikke zes-cilinders inbouwt in hun kleinere auto’s. Anders wordt ’t allemaal zo’n eenheidsworst. Lekker allemaal hetzelfde, niks onderscheidends meer.

          Login om te reageren
          • super zegt

            22 september 2016 om 09:23

            @skinnybmw:
            er is maar 1 manier waarop een sportwagen zich hoeft te onderscheiden; namelijk door harder te gaan dan andere wagens. Als je gaat wauwelen over emotie enzo heeft het niks meer met sport te maken. Overigens ik heb zelf een bmw met 3L zes cylinder, rijdt op zich best lekker, maar ik heb dan ook niet de illusie dat ik races wil/kan winnen met die bak.

            Login om te reageren
            • imdoctorbob zegt

              22 september 2016 om 09:51

              @super: Grappig over het algemeen worden sportautos juist NIET verkocht op basis van “snelheid”. (Anders kocht iedereen dezelfde auto.) Onderscheiden kun je op veeeeeel manieren doen en zeker niet alleen op snelheid, In dit geval is het feit dat deze auto een 6 in lijn is, juist onderscheidend tov de concurrentie.
              Probleem ligt ook een beetje in de term van “sportauto”. Een mx-5 is zeker een sportauto, maar is verre van snel (zowel in een rechte lijn als op een circuit). Is deze BMW M2 wel een sportauto? Lastig.

              Login om te reageren
              • super zegt

                22 september 2016 om 10:09

                @imdoctorbob:
                uhm, “ringtijden” zijn anders toch een behoorlijk dingetje. maar inderdaad, je hebt gelijk; het gros van de “sport”wagens wordt gekocht door mensen die geen idee hebben wat ze met zo’n ding moeten behalve laten zien dat ze hem hebben. net zoiets als mensen die 1x per jaar gaan fietsen op een carbon racefiets van 15,000E.

              • berlinetta zegt

                22 september 2016 om 13:23

                @imdoctorbob: Ik zou de M2 niet als een sportauto beschouwen, want het is in de basis gewoon een personenauto die is aangepast. Een sportauto is wat mij betreft een auto die van begin af aan is ontwerpen op rijplezier en prestaties.

            • skinnybmw zegt

              22 september 2016 om 13:18

              @super: ik kan je nu een filmpje gaan posten van een oude Mustang met zware V8 die het een Mini Cooper erg lastig maakt tijdens Spa Classic…snap je m’n punt? Ik ben meer van de snelheid EN de sound, en ja, ook daar kun je sportief en hard mee rijden. Deze M2 onderscheidt zich daardoor meer van de rest op de snelweg. Ze worde btw ook veel gebruikt in de racerij ;-), nu we het toch over sport hebben.

              Login om te reageren
              • super zegt

                22 september 2016 om 13:31

                @skinnybmw:
                je punt is dat je appels met peren vergelijkt?

              • skinnybmw zegt

                22 september 2016 om 14:25

                @super: mijn punt is dat je niet slank en licht hoeft te zijn om harder te gaan dan anderen, zoals jij beaamt. Ben het, in dat opzicht, ook nooit eens geweest met Colin Chapman. Wil niet zeggen dat ik ook hoop dat auto’s lichter moeten worden maar dan graag nog wel met deze mooie 6 cilinders. Het wordt anders zo saai, snap je? Ben niet zo van die zenuwachtige 4-pitters die veel vermogen hebben. Ook op een circuit niet.

        • dieselaer zegt

          22 september 2016 om 09:02

          @super: het bijzondere geluid is een belangrijk onderdeel van de beleving van een sportwagen, dus voor de meeste klanten geldt dat je beter het gewicht ergens anders kunt besparen. De I6 is te karakteristiek voor BMW om uit te bannen (gelukkig). Bij Lotus is het bijvoorbeeld wel logisch.
          En wat is een zemel?

          Login om te reageren
          • super zegt

            22 september 2016 om 09:27

            @dieselaer:
            ja, beetje harley davidson verhaal, van die luchtgekoelde k*t v twin motoren die gekocht worden voor het “gevoel” en “geluid” en verder niks met sport te maken hebben ook al staat er “sportster” op. Ik vind 6 in lijn mooie motoren (heb er zelf een in m’n auto) maar bij een sportwagen gaat het erom dat je harder kunt dan je competitie, verder niks. Maar goed, dit is dus geen sportwagen maar een “emotie” auto, dat is me al duidelijk gemaakt en ik heb het licht gezien.

            Login om te reageren
            • dieselaer zegt

              22 september 2016 om 10:02

              @super: Ik denk dat er erg weinig mensen met hun M2 tegen andere wagens gaan racen en wanneer je alleen rijdt wil je niet alleen snel zijn, je wil snelheid voelen. En dat doe je meer met de vermogensopbouw van een minder turbo afhankelijk blok. Voor snelheid kun je het beste de grootste tubo op een klein blok schroeven.

              Login om te reageren
              • super zegt

                22 september 2016 om 10:15

                @dieselaer:
                “snelheid voelen” ok, dat is dus een emotie zemel redenatie, vind het allemaal prima, maar noem het dan geen sportwagen.

              • dieselaer zegt

                22 september 2016 om 11:08

                @super: je houdt wel weinig sportwagens over volgens jouw redenatie.
                Ik heb ook maar even de zemel opgezocht: buitenste vlies van een graankorrel. Dan redeneer ik maar als ware ik een emotionele graankorrel.

              • super zegt

                22 september 2016 om 11:57

                @dieselaer:
                heb je ooit een wielrenner gehoord over “de emotie” die hij voelt bij zijn fiets? of een hardloper over het “geluid” van zijn schoenen? Daarom; wat fabrikanten “sport” autos noemen hebben iha niets maar dan ook helemaal niets met sport te maken.

                ter leering ende vermaeck:
                http://www.woorden.org/woord/zemelen

            • bohica zegt

              22 september 2016 om 13:00

              @super: mijn 6 in lijn rijdt toch Een groot deel van het Nederlandse wagen park schijt .

              Login om te reageren
              • super zegt

                22 september 2016 om 13:32

                @bohica:
                en je punt is?

              • bohica zegt

                22 september 2016 om 18:40

                @super: Overigens ik heb zelf een bmw met 3L zes cylinder, rijdt op zich best lekker, maar ik heb dan ook niet de illusie dat ik races wil/kan winnen met die bak.
                Dit zeg jij .
                Maar de gemiddelde 6 in lijn wint van 90% van het wagenpark dat is mijn punt .!

            • futse zegt

              22 september 2016 om 14:43

              @super: bij een racewagen gaat het daar om, niet bij een sportwagen

              Login om te reageren
        • bassx zegt

          22 september 2016 om 12:37

          @super: als je prestaties wilt kan je tegenwoordig beter het elektrisch rijden toejuichen. Die leveren steeds vaker absurde prestaties. Als dan toch geluid e.d. niet meer uitmaakt…

          Login om te reageren
          • super zegt

            22 september 2016 om 13:37

            @bassx:
            Van mogen mensen hun auto (of stoommachine, of koffiezetapparaat) kopen omdat het zo’n mooi geluid vind maken, maar noem het dan geen “sport” want daar heeft het niets mee te maken.

            als er een beetje leuk uitziende elektrische station met een range van ca. 800km bestond zou ik die zo kopen.

            Login om te reageren
        • oversoft zegt

          25 september 2016 om 10:47

          @super: BMW is een bedrijf. Bedrijven willen winst maken en dat doet BMW door auto’s te maken die mensen willen kopen.
          Mensen kopen auto’s (en dan voornamelijk deze klasse auto’s) op emotie. Een fijne 6 cylinder geeft bij veel mensen een beter emotie dan een 4 cylinder koffiemolen. En dus verkoopt de auto beter.

          Niet zo moeilijk te begrijpen toch?

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      22 september 2016 om 01:28

      @super: een grotere motor heeft een veel prettiger vermogensopbouw. Òòk belangrijk in een sportwagen want daarmee accelereer je sneller uit de bochten.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 september 2016 om 07:29

        @lekbak: een grotere motor bestaat uit meer onderdelen en is dus zwaarder en de wagen daarmee trager. Komt nog bij dat het verbruik ook hoger is net als de onderhoudskosten.

        Login om te reageren
        • stihl zegt

          22 september 2016 om 07:52

          @mashell: wauw simpel mannetje..

          Login om te reageren
        • 't Peugje zegt

          22 september 2016 om 08:43

          @mashell: Blabla wat een onzin allemaal. Waar is dat allemaal op gebaseerd? De E46 M3 6-in-lijn is zwaarder dan een E92 M3 V8. Het verbruik van een 6 cilinder hoger dan een opgefokte 4 cilinder met het zelfde vermogen? Als je gaat trappen zeker niet altijd. En als iemand gaat piepen over onderhoudskosten dan moet je geen ///M kopen.

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          22 september 2016 om 08:53

          @mashell: Allemaal aspecten die ik persoonlijk minder interessant vind. De motorloop van een I6 is prachtig, kan geen opgefokt vierpittertje tegenop.

          Login om te reageren
          • wimbraber zegt

            22 september 2016 om 09:08

            @racerx: zeker wel, het woord ‘opgefokt’ zegt al genoeg..
            Dan maar een iets minder snelle auto, een 4 pitter heeft niks exclusiefs met zich, geen USP eigenlijk. Een 6 in lijn ligt tegenwoordig niet meer in elke auto, des te specialer als je er wel eentje hebt!

            Login om te reageren
      • bassx zegt

        22 september 2016 om 12:35

        @lekbak: technisch is een geblazen motor een grotere motor. Alleen geef ik wel de voorkeur aan blowers en niet aan turbo’s ondanks het hoger verbruik.

        Login om te reageren
    • bogey zegt

      22 september 2016 om 10:41

      @super: Die gewichtsbesparing is nochthans niet te zien aan de CLA 45AMG. Ja ok, die heeft vierwielaandrijving en zo, maar ja, ze bouwen hem dus alleen in die zware versie.
      Het is inmiddels duidelijk dat deze auto’s (te) zwaar zijn voor velen. Heeft ook met meer en meer eisen te maken. Als je specifiek voor lichte auto kiest is het vaak een roadster, maar daar kan je enkel 0-100’s mee doen. Op de autosnelweg wordt het genant en krijg je er niets meer uit. In de bochten is het ook puurder, maar mij vertel je niet dat je geen plezier hebt in de M2 op ‘Eifelachtige’ weggetjes. Daarbij is klank toch ook leuk, wie houdt er nu niet van een uitlaatmuziekje als je je auto de toeren in jaagt?

      Login om te reageren
  4. c350cdi zegt

    21 september 2016 om 22:51

    Obesitas slaat ook bij auto’s toe als vijand nr 1

    Login om te reageren
  5. turboboy zegt

    21 september 2016 om 23:03

    1570kg hoe krijgen ze het voor elkaar, echt waar hoe ?
    Mijn V50 T5 AWD weegt 120kg minder en daar zit behoorlijk wat veiligheid en 2 extra deuren in.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      21 september 2016 om 23:14

      @turboboy: Ach ja zo is er altijd wat. De M2 maakt met zijn zwaardere gewicht natuurlijk nog steeds gehakt van een V50.

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      21 september 2016 om 23:16

      @turboboy: volgensmij is hij ook zwaarder dan mijn 240 Polar.. Menig man beschouwd dit model als een tank!!

      Login om te reageren
    • super zegt

      21 september 2016 om 23:47

      @turboboy:
      je volvo heeft geen motor, aandrijflijn en chassis die bijna 400pk aan kunnen denk dat dat een groot verschil is. En voor zover ik het begrijp komen een hoop chassis en aandrijflijn delen bij de m2 bij de m3 vandaan zodat ze eigenlijk overbemeten en dus te zwaar zijn.

      Login om te reageren
      • turboboy zegt

        22 september 2016 om 09:20

        @super: de 5 cilinder met turbo is anders ook een zware lel van een motor en 300pk kan de auto al tijden aan.
        Ging me verder niet echt om mijn auto aan te prijzen maar de M2 is 10jaar jonger in ontwikkeling dus dat verbaasd mij.
        Van zo mooi merk en sportief model had ik iets meer focus verwacht op gewichtsreductie .

        Login om te reageren
        • super zegt

          22 september 2016 om 10:13

          @turboboy:
          ligt er misschien een beetje aan “hoe” ze dat vermogen aankunnen, denk dat een v50 een stuk slapper is qua chassis etc. maar goed, daar gaat het niet om. idd is die m2 erg zwaar, uit wat ik gelezen heb komt dat inderdaad omdat ze allemaal delen van de m4 gebruiken (e.g. subframes) enzo die eigenlijk te zwaar zijn voor die auto.

          Login om te reageren
    • fconderkantlat zegt

      22 september 2016 om 00:12

      @turboboy: 100kg lichter, niet 20kg

      en jouw v50 is uiteindelijk alsnog slechts een ford focus formaat, geen 3 serie of c klasse formaat, dus in verhouding niet zo erg als dat jij het voor doet stellen

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      22 september 2016 om 01:26

      @turboboy: mijn 190 weegt 1140 kilo. Dat is op enkele opties na full options en een zware motor. Toch is het wel de voorganger van de c-klasse!

      Login om te reageren
    • rvds15 zegt

      22 september 2016 om 06:27

      @turboboy: denk dat al die BMW badges welke in de auto verwerkt zitten voor dat extra gewicht zorgen.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      22 september 2016 om 07:33

      @turboboy: en AWD!

      Login om te reageren
  6. ivemoto zegt

    22 september 2016 om 00:02

    BMW M2: 1.570 kg
    BMW M4: 1.497 kg

    …

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      22 september 2016 om 07:17

      @ivemoto: Autoblog logica, de M2 is in het echt ‘slechts’ 1470kg.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        22 september 2016 om 09:33

        @griffendahl: http://www.bmw.be/nl/new-vehicles/M/m2-coupe/2015/technische-gegevens.html

        1570kg volgens BMW zelf.

        Login om te reageren
  7. pinut187 zegt

    22 september 2016 om 02:27

    Ze zullen vast nog wel wat aan het gewicht kunnen doen, met carbon enzo..

    Login om te reageren
  8. rd1991 zegt

    22 september 2016 om 08:13

    Ik droom al van een M2 CSL

    Login om te reageren
  9. GeoBem007 zegt

    22 september 2016 om 08:14

    Het onderstel van de M4 zit nu toch al (grotendeels) onder de M2?

    Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    22 september 2016 om 09:23

    Hopelijk maken ze er dit keer ook eens echt werk van. Bij de M4 GTS hebben ze dat in feite al gedaan, want het is namelijk echt een bizar snel apparaat. Alleen ziet hij er nog altijd uit alsof hij bij AC Schnitzer vandaan komt.
    Ik hoop dat ze bij de M2 subtieler te werk gaan. Een paar kleine aanpassingen aan het uiterlijk, zoals een geïntegreerde kofferbakspoiler en een iets gewijzigde bumper bijvoorbeeld. Verder hoeven ze van mij niet teveel te doen aan het vermogen, maar aan het gewicht. Haal er 100 kg vanaf en je hebt een klassieker in wording.

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      22 september 2016 om 11:37

      @berlinetta: Volledig mee eens. Dat AC Schitzer uiterlijk komt denk ik vooral door het oranje wat verwerkt zit in de velgen. Zonde, want het zijn prachtige en per dure lichtgewicht velgen. Op een F80 M3 of F82 M4 met competition package kun je ze ook bestellen alleen dan zonder dat oranje erin verwerkt. Errugg fraai!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        22 september 2016 om 13:25

        @straatzakelijk: Precies, dat oranje maakt het lelijk. De velgen zelf vind ik wel fraai.

        Maar vooral die spoiler achterop valt bij mij niet in de goede smaak. Een lekker ducktailtje a la CSL had ik zoveel mooier gevonden. Uiteraard is het altijd mogelijk om zelf die aanpassing te doen.

        Login om te reageren
  11. HZW zegt

    22 september 2016 om 16:48

    Er mag minimaal wel een kilootje of 300 af van zo’n M2,veel te zwaar dat ding.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North