‘BMW werkt aan ultieme versie van de M2’

Auteur: , 37 Reacties

Laat maar komen!

BMW M2 GTS?

De M2 (rijtest) is nu niet bepaald een langzame auto. Meer pk’s zijn echter altijd welkom en BMW lijkt iets van plan te zijn met de hete coupé. Volgens het Duitse Auto Motor und Sport kunnen we een extra hete M2 verwachten. Of de Duitse autofabrikant de benaming GTS hiervoor gaat gebruiken is niet duidelijk. Misschien trekken ze de stoute schoenen wel aan en wordt de naam ‘CSL’ weer eens afgestoft.

De coupé moet sneller en lichter worden dan het reguliere model. Denk aan het gebruik van carbon onderdelen en het weglaten van isolatie. Ook het achterbankje mag exit en een rolkooi komt hiervoor in de plaats. De drieliter turbo is bovendien eenvoudig te kietelen. Meer vermogen uit het blok halen is kinderspel.

De Coupé Sport Leichtbau-badge op een productieauto verdween na de komst van de E46 M3 CSL (rijtest) op zolder. De benaming past prima bij een heet gebakje zoals de BMW M2. Photoshopper X-Tomi Design klom al eerder in de digitale pen en kwam met bovenstaande GTS-render tevoorschijn. (via BMW Blog)



37 reacties

Hopelijk 300 kg er vanaf en een mooie spoiler zoals de csl hommage heeft
@svdv: Nee weer zo’n spoiler als de e46 csl had in de kofferklep staat hem beter
Willen ze het echt goed doen, snoepen ze er minimaal 200 kilo af. Dat moet prima te doen zijn lijkt mij als ‘ie standaard 1449 KG weegt. Nu nog hopen dat ze hem wat cleaner maken dan met de M4. Zo’n grote spoiler staat de M2 niet.
@viezefreddyw: -200 kilo!? Dat zou echt geweldig zijn! Maar bij welke moderne auto wordt zoiets nog gerealiseerd voor een special!? Ik zie het niet gebeuren iig.
@jorden: gewoon het hele interieur eruit strippen en carbon plaatwerk ipv blik.
Dat scheelt al een boel, en bij BMW weten ze vast nog veel meer manieren om gewicht te besparen dan ik.
@jorden: Ik zie het ook niet zo snel gebeuren nee. Als er gewicht af gaat zal het waarschijnlijk zo’n 50 kilo zijn. In mijn ogen te weinig maar goed, wie ben ik!?
@viezefreddyw: begin eens met alle bouten te vervangen van titanium bouten die geen millimeter te lang zijn. Gaat hard.
@kvgorp: En dan honderd miljoen vragen voor een 2 serie zeker.. Bij een huayra is dat logisch maar bij een m2 die nog altijd onder de m4 staat is dat niet realistisch.
@viezefreddyw: Dakraam, airco en electrisch bedienbare ramen eruit en je zit al over 50kg.
@danielj: daarnaast de achterbank eruit slopen, geluiddempend materiaal eruit halen, alle onnodige elektronische gadgets achterwege laten (zie e46 CSL) en je bent nog eens dik 50 kilo kwijt
@viezefreddyw: beginnen met airco eruit, radio eruit, elektrische stoelen eruit, …
@e1000bmw523i: plexiglas.
@viezefreddyw: BMW mag wat mij betreft beginnen met het weggooien van de turbo’s en een mooie NA blok erin te schroeven.

De atmosferische zes in lijn motoren zijn de reden voor velen geweest om BMW liefhebber te worden.

1200 kg
350 atmosferische pk’s
ducktail
Functionele bumpers en skirts
kale interieur
Wat is hardop dromen toch leuk…
@gekketurbo: Ja, leuk inderdaad om hardop te dromen. Maar jij, ik en de rest van de Autobloggers hier weten allemaal dat BMW niet meer met een NA-blok gaat komen. Is niet meer van deze tijd, zal dan ook killing zijn voor het merk. Er zullen maar weinig mensen zo’n ding gaan kopen in verband met de belastingen en dergelijke, vooral in Nederland.

Het allerbeste om te doen is hetgeen wat @willeme allemaal heeft opgenoemd. Dat klinkt namelijk als een waar circuitbeestje waar je echt een hoop lol aan zal beleven.
@viezefreddyw: Buiten de aandrijflijn ga ik ook mee met @willeme.

Vind het bijzonder sneu dat zelfs wij als liefhebbers bij BMW niet meer kunnen vragen om een fun top model. Audi doet het wel met de R8 en Mercedes met de AMG GT, maar voor BMW zou het killing zijn…? Geloof ik niks van! BMW moet gewoon laten zien dat ze ballen hebben en de M divisie carte blanche geven voor de ontwikkeling van de ultieme M2.

Vroeger kregen we nog speciaal ontwikkelde motoren voor de M modellen, nu krijgen we gechipte standaard motoren met extra dikke speakers die het geluid moeten faken. Als liefhebber van BMW’s is het huilen met de pet op..
@gekketurbo: het is inderdaad jammer dat er geen R8 concurrent is van BMW. Maar dit komt echt nog wel…

Wat betreft die motoren: die worden nog steeds speciaal voor een BMW M gemaakt en zijn geen aangepaste reguliere motoren.

(Alleen de M2 heeft het blok uit de M235i)
@gekketurbo: Neh, er worden al jaren BMW’s omgebouwd naar Turbo’s. Doe mij maar een E46 M3 met het nieuwe turbo blok…
@viezefreddyw: Ik zal ook wel even een duit in het zakje doen.

En we doen het even compleet anders. Want een BMW zonder airco en radio zit niemand op te wachten. Bij veel Porsche RS’en, M3 GTS/CSL’s en andere lichtgewicht auto’s wordt het alsnog bij besteld.

Het nadeel is de aandrijflijn van de M2, die is killing. Het is gewoon een M4 met een 2-serie koets erop, dus relatief zwaar.

Wat ze beter kunnen doen is het volgende:
1. Pak een BMW 228i. Inderdaad, de viercilinder. Daar moet toch wel 300-320pk uit te halen zijn? Meer dan voldoende
2. Uiteraard handbak, achterwielaandrijving.
3. Clubsport uitvoering: geen achterbank, rolkooi, brandblusser, kartonnnen vloer in kofferbak. Wel sportkuipen uiteraard. Airco en radio zou ik er wel in laten. Doe maar eens een trackday op een snikhete dag, dan is airco echt wel prettiger om scherp te blijven.
4. Lichtggewicht Dymag velgen, koolstofvezel profpshaft, Akropoviç uitlaat.
5. Quaiffe diff, verkorte eindreductie.
6. Glasvezel panelen

Heb je voor het geld van een m2 een moderne interpretatie van de 2002 turbo!
@willeme: Helemaal mee eens Willem, hetgeen wat jij opnoemt is het beste recept voor een ultieme M2 versie. Alleen ik vrees, en jij waarschijnlijk ook, dat hij niet op die manier uitgevoerd zal zijn.

Overigens, als het om een circuitbeestje zou moeten gaan met de som geld wat hij waarschijnlijk moet gaan kosten, zou ik iets heel anders kopen en jij denk ik ook. Gewoon een fraaie Lotus, hou je waarschijnlijk nog wat centen over ook.
@viezefreddyw: De kracht van bijvoorbeeld de M3 of 911 is dat je er prima elke dag mee kunt rijden, en op het circuit meer dan goed mee komt.

De CSL is natuurlijk veel indrukwekkender, maar niet elke dag inzetbaar. En dat is jammer, want het is maar een BMW. Geen Lotus of Porsche, inderdaad.
Deze beauty M2 is absoluut de grote vedette van zijn klasse! Chapeau voor grootmacht BMW! Absoluut de grootste premiummerk!
CSL klinkt niet stoer GTS wel.. Kijk maar naar de AMG GT, die naam past totaal niet bij een merk als Mercedes maar puur om de jonge kopers en liehebbers te kunnen charmeren. Wel jammer dat de naam ‘CSL’ verdwijnt heeft wel iets…
@henkhupelschoten: als je van BMW houdt (zoals de potentiële kopers), doet CSL je meer dan GTS.
@beefcake: Daar zal de boekhouder en de marketeer het niet mee eens zijn maar ik snap wat je bedoelt. Maar reken er maar niet op.
Uitmelken die handel
Zal toch mooi zijn als dat de m1 word
BMW, willen jullie alsjeblieft die achterlijke oranje velgen uit het gamma nemen, en de E46 M3 CSL velgen terugbrengen? B.v.d.
Nog steeds denk ik dat BMW net als de R8 en de AMG GT een echte sportauto moet maken. En dan vooral een soort hedendaagse M1
@ruvo: heheh eindelijk iemand die het zegt.. En dat ze het dan een keer goed doen ipv weer met een model te komen dat 1700 kilo of meer weegt. Gewoon een lichtgewicht sportwagen 1250 a 1300kg gewicht – 500 pk – achterwielaandrijving en goede looks. Kan BMW best als ze echt willen
@ruvo: en dat hebben ze met de i8 toch ook gedaan? Geen simpel ding met een dikke motor maar iets anders, iets vooruitstrevends.
@mashell: ja het is zeker een mooi en vooruitstrevend concept waar er niet veel van zijn. Maar echt een concurrent van de R8 en AMG GT zou ook vet zijn
BMW moet een nieuwe 320si maken, nog steeds een briljante auto!
CSL zou natuurlijk geniaal zijn. Ik denk dat we al blij mogen zijn als er 100kg af gaat.
In mijn ogen de enige echte BMW. geen groot lomp ding maar een strak,snel,flitsende auto
Voorlopig is het nog vapor ware…
Als er maar een fatsoenlijke spoiler op komt, eentje à la M3 CSL (netjes verwerkt in het kofferbakdeksel) of à la CSL Hommage. Vooral die laatste in combinatie met nog verder uitgeklopte wielkasten zou ik gaaf vinden. Wie het breed heeft, laat het immers breed hangen.

Qua gewichtsbesparing verwacht ik toch dat er minimaal 100 kg vanaf gaat. Verwijder alle onnodige onzin en gooi er wat carbon en plexiglas tegenaan. Dan moet het best te doen zijn.

Verder een pk’tje of 400. Dat vind ik wel een mooi getal.
Die lelijke Halfords spoiler kan echt niet! Krijg je bij aankoop van deze auto er ook een gratis petje bij?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).