• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW E30 333i uiterst zeldzaam en niet voor ons

Auteur: Alwood, gepost 16 mei 2012 om 23:10 – 39 Reacties

BMW 333i om te hebben!
Een E30 met een gigantische zescilinder voorin. Short-range versnellingsbak, limited slip diff en 200 pk. Oh boy.

Eén land springt er op een of andere manier altijd uit in vanalles BMW-gerelateerds. In Zuid-Afrika heeft BMW gedaan wat de rest van de wereld verbood. Unieke 7 Series, 5 Series, zelfs Land Rover Defenders met een BMW zescilinder. Alleen verkrijgbaar in Zuid-Afrika. De BMW 333i is ook zo’n snoepje. Voor wat lokale hobby’s in de racerij was het nodig een BMW met hele grote zescilinder te maken. Die was vervolgens ook voor particulieren te koop.

BMW Zuid-Afrika is in de jaren ’80 naar Alpina gestapt met het idee van de motor wissel. Die hadden daar wel oor naar. Een 3,2 liter M30 werd voorin de E30 gelepeld. Alpina zou alle auto’s maken, uiteindelijk werden het er 210.

Omdat de 3 Serie in de jaren ’80 nog een vrij kleine auto was had de 333i wel wat eigenaardigheden. Het stuurt natuurlijk niet zoals een M3. Dat was nog de minste zorg. Klanten moesten (!) kiezen tussen airconditioning of stuurbekrachtiging. Een van de 2 kon plek en een V-snaar onder de E30 motorkap krijgen.

Met 197 pk en 285 Nm ging de BMW 333i in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedroeg 228km/u. In tests bleek de auto echter sneller te gaan. Begerenswaardig, laten we het daar op houden. Mocht je de keus ooit hebben: liever stuurbekrachtiging of airco? (bron: e30clubsa.co.za, via bmwblog.com)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, Klassiekers, youngtimer

Vorig bericht: « Pagani Zonda 760 RS gespot!
Volgend bericht: Bizar: een eland koppen en toch op tijd op je werk »

Lees Interacties

Reacties

  1. zender zegt

    16 mei 2012 om 23:17

    Airco, in de winter ga je niet in een 333i rijden..

    Login om te reageren
  2. Justawheelchairguy zegt

    16 mei 2012 om 23:17

    Lekkere wagen hoor! Leuk, zulke bijzondere youngtimers! Mocht ik moeten kiezen tussen stuurbekrachtiging of airco, dan ging ik (in Z-Afrika) voor airco. Beetje werken achter het stuur is juist mooi en airco is daar geen overbodige luxe denk ik.

    Login om te reageren
  3. mgmgb zegt

    16 mei 2012 om 23:18

    In Zuid-Afrika? Airco natuurlijk! Dat lijkt me een no-brainer. Een auto zonder stuurbekrachtiging wen je makkelijk aan, hitte blijf je voelen.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      16 mei 2012 om 23:29

      @mgmgb: ginder heb je nooit file, dus met een raampje open koel je wel af van de rijwind ;)
      Jij zweet liever om je vervolgens te koelen met airco.. Ieder zijn ding.

      Login om te reageren
  4. Supreem zegt

    16 mei 2012 om 23:20

    Stuurbekrachtiging, duh!
    Vreemd blok, met bizar weinig vermogen. Nu weet ik niet uit het hoofd of er een 325i met 24 kleppen te krijgen was in de E30, maar afgaand op de belachelijke vijf pk extra lijkt me dat niet zo te zijn. Dat gezegd zijnde zal het tuningpotentieel van een Inline 3.2 wel steviger wezen dan de 2.5.
    Prachtig hoe die op de foto staat trouwens. Snoepje!

    Login om te reageren
    • BmwFreak68 zegt

      16 mei 2012 om 23:26

      @Supreem: 5 extra pk?
      De E30 325i had 12kleppen 2.5 blok met 171 pk.
      197pk is niet echt hoog nee, maar met zo’n grote blok moet je van de trekkracht genieten ;)

      Login om te reageren
      • Supreem zegt

        16 mei 2012 om 23:36

        @BmwFreak68:
        Het m50-blok had 192pk, maar was blijkbaar niet verkrijgbaar in de E30 coupé.

        Login om te reageren
    • vale46 zegt

      16 mei 2012 om 23:27

      @Supreem: 65pk/liter. Maar wel bijna 300Nm
      Toch redelijk voor carbu’s.
      Maar idd niet echt spectaculair te noemen.

      Login om te reageren
      • boris9397 zegt

        19 mei 2012 om 23:33

        @vale46: De 333i heeft injectie geen carbu’s (de ‘i’ in ‘333i’ staat voor injectie)

        197pk is inderdaad niet zo veel voor een 3.3 liter. Zeker niet als je bedenkt dat de M3 van die generatie een 2.3 liter had met 197pk ,later 215pk en een 2.5 met 238pk. Maar volgens mij is dat juist de reden dat deze maar 197pk heeft, anders zou hij er meer hebben dan de M3.

        Login om te reageren
  5. smoked zegt

    16 mei 2012 om 23:21

    stuurbekrachtiging, aangezien de warmte daar niet zo warm aan zal voelen als hier omdat de luchtvochtigheid stuk lager is…

    Login om te reageren
  6. vale46 zegt

    16 mei 2012 om 23:23

    Zalige auto! :)
    Zo’n leuke auto’s hebben altijd een of meerdere vreemde eigenschappen, bij deze is het een keuze tussen 2 redelijk belangrijke componenten :)
    Aangezien ik nu ook zonder airco rondrij kies ik voor stuurbekrachtiging.

    Btw: zo’n dingen wil ik graag meer lezen op AB! Zeer leuk weetje :)

    Login om te reageren
  7. BmwFreak68 zegt

    16 mei 2012 om 23:23

    Toeval? Zat er vandaag nog naar te kijken op Youtube.
    Een MUST-HAVE !
    Ga binnekort naar Zuid-Afrika op stage, laat even weten neem ik er een paar mee. ;)

    Login om te reageren
  8. bmw7 zegt

    16 mei 2012 om 23:28

    jammer dat de rest van de wereld niet mocht, ben benieuwd naar de rijreigenschappen.
    Als je in africa woont kies je natuurlijk airco. Stuurbekrachtiging is alleen in de steden mischien handig.

    Login om te reageren
  9. twentyeight zegt

    16 mei 2012 om 23:42

    Wat was de reden voor het ‘verbod’ op deze variant in de rest vd wereld?

    Login om te reageren
  10. coupe20vturbo zegt

    16 mei 2012 om 23:58

    1 te koop voor een kleine 5700 euro. 150k km. op de teller.
    Meer hier: http://www.ananzi.co.za/motoring/bmw-333-e30-for-sale.html

    Login om te reageren
  11. audirs3 zegt

    17 mei 2012 om 00:00

    Die eerste plaatjes zijn uit ‘Wiel’, het enige Afrikaanse ‘motor tydskrif’. Ik las het vaak toen ik er een tijdje woondje, het is nu helaas uit productie.
    Maar doe mij maar airco. Ik heb daar altijd in een Citi Golf gereden, had ook geen stuurbekrachtiging, krijg je spierballen van!

    Login om te reageren
  12. snorris zegt

    17 mei 2012 om 00:10

    Staat toch echt 0-100 kmph 7.3sec.

    Login om te reageren
    • isobmw zegt

      17 mei 2012 om 04:34

      @snorris: 7.4 seconde..

      Login om te reageren
  13. bempi zegt

    17 mei 2012 om 00:19

    Prachtig !!! sowiezo stuurbekrachtiging. airco aan op een hete dag met een E30 is vragen om problemen of een snel lege accu.

    Login om te reageren
  14. wobwobgaserop zegt

    17 mei 2012 om 00:53

    Stuurbekrachtiging…. no doubt! SSD erbij en mooi in wit bestellen

    Login om te reageren
  15. mbevo zegt

    17 mei 2012 om 00:53

    Fftjes wat anders in Italie hadden ze toch een 320S wel geen 6cilinder,meer een verkrachte m3 in mijn ogen

    Login om te reageren
  16. dawwg zegt

    17 mei 2012 om 01:14

    Airco all the way, stuurbekrachtiging is over-rated, na 10 minuten ben je al vergeten dat je het hebt (of niet); alleen bij inparkeren is het even werken, maar verder juist een beter stuurgevoel.

    Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    17 mei 2012 om 02:26

    Een auto waarin je wil rijden is stuur bekrachtiging nu ook niet echt noodzakelijk, airco in Zuid-Afrika lijkt me echter onmisbaar.

    Login om te reageren
  18. jzaero zegt

    17 mei 2012 om 03:43

    Stuurbekrachtiging mag wel eruit. Heb ik in de Starlet ook niet, mis het ook niet. Heb je alleen maar ‘last’ van bij het fileparkeren, voor de rest is het alleen maar puurder. Airco daarentegen is superchill!

    Login om te reageren
  19. isobmw zegt

    17 mei 2012 om 04:36

    Net zo snel als een 328i e36 dus, (7.3 sec 0-100) 4 pk minder en 5 nm koppel minder

    Login om te reageren
  20. J0riz0s zegt

    17 mei 2012 om 08:36

    Ik ben verliefd.. wat een bak!!

    Login om te reageren
  21. neal zegt

    17 mei 2012 om 09:27

    In Zuid Afrika verkocht men ook de Astra F GSI met C20LET turbomotor uit de Calibra (Superboss). In eerste in stantie enkel voor de lokale politie maar later ook voor particulieren

    Login om te reageren
  22. Megakix zegt

    17 mei 2012 om 10:19

    @Alwood : leuk artikel (hoewel ik elke dag op bmwblog zit ;-))

    Login om te reageren
    • bmwfreak zegt

      17 mei 2012 om 10:36

      @Megakix: BMW-BLOG THE BEST!

      Login om te reageren
  23. norge zegt

    17 mei 2012 om 10:41

    Doe mij deze Evolution maar

    Login om te reageren
    • bonkers zegt

      17 mei 2012 om 14:15

      @norge: mee eens, gave bak is dat zeg.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      17 mei 2012 om 15:33

      @norge: * KWIJL * Prachtige bak … de E30 blijft mooi, puur en licht qua gewicht.

      Login om te reageren
  24. kaeser zegt

    17 mei 2012 om 10:48

    Ik ga voor stuurbekrachtiging. Die heb ik achteraf ook in de mijne gezet. Bij het parkeren is de lol er snel af kan ik je zeggen…

    Login om te reageren
  25. hdla zegt

    17 mei 2012 om 11:12

    BMW was niet de enige in Zuid Africa met afwijkende modellen. Ik heb nog een Engels klassiekerblad waar deze BMW vergeleken wordt met een Alfetta gt v6 (3 liter?) en een Ford Sierra V8 die ook speciaal geproduceerd waren voor de eigen markt. Alfa had net als BMW een eigen fabriek in Zuid Africa.

    Login om te reageren
  26. The360box zegt

    17 mei 2012 om 11:45

    Airco.. nee daar wordt je alleen maar ziek van en echte mannen rijden met het raampje wagewijd open natuurlijk!

    Login om te reageren
  27. mrbones zegt

    17 mei 2012 om 12:28

    Cradle of humankind ben ik geweest haha

    Login om te reageren
  28. demko zegt

    17 mei 2012 om 14:26

    Hier een 333i special met mooie picas gevonden:

    http://www.bmwblog.nl/bmwblog-nl-special-bmw-333i/

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      18 mei 2012 om 03:14

      @demko: Lowrida

      Login om te reageren
  29. schellekens006 zegt

    29 mei 2012 om 01:23

    echt super gaaf zo’n 333i nooit geweten, zo is er ook een Golf GTI G60 16v gemaakt ook zo exclusief (normaal is dat 8v). Ik hou er van die exclusieve duitse auto’s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North