• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW hengelt een 1.6 motor in de 5-serie, noemt ‘m 520i

Auteur: bart_m, gepost 3 april 2014 om 17:27 – 57 Reacties

BMW hengelt een 1.6 motor in de 5-serie, noemt


Tsja een 516i-badge, die wil natuurlijk niemand op zijn dikke fünfer.

BMW onthulde de 1.6 5-serie onlangs zonder al te veel tamtam. De gedownsizede 5-serie is bestemd voor de Griekse markt en dat zal voorlopig zo blijven. Gaan de Grieken dan eindelijk zuinig aan doen? Ook de X3 zou met dezelfde 1.6 motor in Griekenland geleverd worden.

BMW begrijpt dat een 516i-badge niet echt stoer staat op je 5-serie en houdt het daarom bij 520i. De 1.6 motor met 170 pk en 250 Nm trekkracht kennen we al van de 118i en 318i. Volgens BMW sluipt de fünfer hiermee in 8.7 seconden naar de 100 km/u en bij een topsnelheid van 226 km/u is het blokje buiten adem.

Met de komst van de 1.6 5-serie zou je denken dat BMW de huidige 2-liter 520i met 184 pk aan de kant schuift, maar ook deze variant blijft. Nog vager wordt het als je de verbruikscijfers naast elkaar legt. De 1.6-er stookt er 6,7 ltr benzine per 100 km doorheen, terwijl de 2.0 slechts 6.0 liter per 100 km verbruikt.

Zo te zien heeft het downsize-geneuzel ook Griekenland bereikt… (via: carscoops)

Update: de 1.6 520i is al sinds augustus vorig jaar verkrijgbaar in Turkije. Zie hieronder de testvideo van onze Turkse collega’s:

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, griekenland

Vorig bericht: « Renault Twingo – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Jeep Cherokee is te laat met U-turn, komt die tram! »

Lees Interacties

Reacties

  1. amgg zegt

    3 april 2014 om 17:30

    Doe mij maar een benz.

    Login om te reageren
    • JvT zegt

      3 april 2014 om 17:34

      @amgg:
      Wat een verrassende reactie van iemand met de naam “amgg”…

      Login om te reageren
    • sls63amg zegt

      3 april 2014 om 17:39

      @amgg: rt!

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        3 april 2014 om 19:03

        @sls63amg: vergeet de fekking # niet joh!

        Login om te reageren
  2. coosbmw zegt

    3 april 2014 om 17:32

    Onzin, BMW hanteert al jaren niet meer consequent de motorinhoud voor type aanduiding. De 530d, 535d, 640d, m550d zijn allemaal uitgevoerd met hetzelfde 3.0 liter blok.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      3 april 2014 om 17:37

      @coosbmw: Wat is nu precies onzin? Het artikel of het feit dat BMW er een zootje van maakt in de type aanduiding?

      Login om te reageren
      • coosbmw zegt

        3 april 2014 om 17:42

        @BJ: Dat bart_m suggereert dat hij 516i hoort te heten. BMW maakt er geen zooitje van (los van dat er nu twee 520i’s zijn), zij doen de type aanduiding per vermogen. Marketing technisch helemaal correct en logisch.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          3 april 2014 om 18:04

          @coosbmw: Hadden ze ‘m ook 518 kunnen noemen… Immers hetzelfde blok als de 118i en 318i.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            3 april 2014 om 22:00

            @e1000bmw523i:
            Juist, ooit (in de jaren 80) was er ook een 518i, speciaal voor de Nederlandse leasekneus.
            De 520i was destijds nog gewoon een heerlijke 2.0 6 in lijn.

            Login om te reageren
        • BJ zegt

          3 april 2014 om 21:01

          @coosbmw: In eerste instantie stond het voor de motor inhoud. Toen is er een tijdje geweest dat beide systemen naast elkaar bestonden (= zootje) en nu heeft het in de basis niets meer met elkaar te maken (hoewel sommige waarschijnlijk per ongeluk nog wel gelijk staan aan de motor inhoud), maar wekt BMW wel de suggestie dat het oude systeem nog bestaat. Het heeft namelijk weinig met vermogen te maken, op z’n best welke wat sneller is tov een ander, maar tussen de modelseries gaat dat al niet meer op. Volvo doet dat ook, maar dan logischer (D2, D3, D4, etc en met T voor benzine). Dat heeft in ieder niet de schijn van dat je probeert de indruk te wekken met een 2.8 liter benzine onderweg te zijn, of een 2.0 zoals in dit artikel.

          Login om te reageren
        • stancedjetta zegt

          3 april 2014 om 21:26

          @coosbmw: lexus doet hetzelfde dat bijv. De ls450h helemaal geen 4,5l v8 heb, maar een gecombineerd vermogen dat ongeveer het zelfde is als het vermogen van die v8

          Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    3 april 2014 om 17:39

    8,7 seconden vind ik nog erg rap. Een 118i doet er volgens mij 8 tellen over.

    Login om te reageren
    • 9114life zegt

      3 april 2014 om 19:10

      @berlinetta: 8,7 rap? Mijn vespa is rapper…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 april 2014 om 20:07

        @9114life: Relatief gezien.

        Login om te reageren
  4. jaapiyo zegt

    3 april 2014 om 17:48

    Laat me raden…In Griekenland wordt er belasting geheven op motorinhoud?

    Wel apart dat BMW de moeite neemt om dit te doen voor zo’n kleine markt.

    Login om te reageren
    • ruyjo zegt

      3 april 2014 om 17:51

      @jaapiyo: ‘als men maar winst kan maken’ is tegenwoordig het belangrijkste uitgangspunt.

      Login om te reageren
      • skendel zegt

        3 april 2014 om 18:19

        @ruyjo: ik neem aan dat jij (nog?) geen (meer?) baan hebt. Als je binnenkort naar het voortgezetonderwijs gaat kun je misschien Economie in je vakkenpakket nemen.

        Login om te reageren
        • ruyjo zegt

          3 april 2014 om 18:33

          @skendel: ik heb eco in mn vakkenpakket en ik geloof dat de vraag naar deze motorisering groot genoeg is om de ontwikkelingskosten te dekken. Het lijkt me sterk dat er nog genoeg Grieken zijn die een luxesedan willen rijden maar daar niet veel (belasting) voor willen betalen, uitgaande als men volgens jaapiyo kijkt naar motorinhoud.

          Login om te reageren
          • torsen zegt

            3 april 2014 om 19:15

            @ruyjo: Denk eerder dat skendel op het feit doelde dat winst maken altijd het belangrijkste uitgangspunt is bij dit formaat bedrijven en zeker niet iets van tegenwoordig.

            Verder lijken de r&d kosten voor een bestaande motor in een 5 serie lepelen me beperkt en zie ik de moeite voor BMW waar Jaapiyo het over heeft niet echt.

            Login om te reageren
            • ruyjo zegt

              3 april 2014 om 19:33

              @torsen: mja dan klinkt die reactie van mij nogal achterlijk. Maar wat ik wilde zeggen was dat het lijkt alsof men tegenwoordig wel erg veel geeft om het maken van zoveel mogelijk winst en omzet. Als voorbeeld neem ik de vele niche modellen die merken lanceren. Dat gaat in rap tempo in deze tijd.

              Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              3 april 2014 om 20:26

              @torsen: Nou bij de bijtellerts die net een grammetje teveel verstoken hoor je wel eens het argument ‘maar ja die kleine nederlandse markt daar houdt merk X geen rekening mee bij het ontwikkelen van een auto’.

              Nou snap ik wel dat die motor erin schroeven op zich geen probleem is, maar zeker een merk als BMW moet toch weer testen of het allemaal lekker loopt in de zwaardere 5, of de turbo niet verbrand na 5 km…en dan stel ik me nog een bureaucratisch traject voor van typegoedkeuringen en dergelijke…Om een handjevol Grieken een ‘516’ te verkopen waar sommigen anders toch een ekte 520 hadden gekocht leek me dat teveel moeite, maar het model is dus ook voor de veel grotere Turkse markt en dat maakt het alweer een ander verhaal.

              Login om te reageren
              • torsen zegt

                3 april 2014 om 22:20

                @jaapiyo: Eens, toen ik mijn reactie plaatste stond de update over de Turkse “516i” er ook al.
                Of alleen de Griekse markt aantrekkelijk genoeg geweest was voor het overlepelen weet ik niet.

    • mlbenz zegt

      3 april 2014 om 19:46

      @jaapiyo: Ik kan dat bevestigen. Ze betalen belasting berekend op basis van de motorinhoud!

      Login om te reageren
  5. paulaner zegt

    3 april 2014 om 17:55

    Met de prestaties is niks mis. Mits het ding ook een beetje koppel heeft heb ik geen problemen. Wel erg onzuinig. Wetende dat je die 6.7 nooit gaat halen.

    Login om te reageren
  6. Vinny_93 zegt

    3 april 2014 om 17:58

    …want een 520i, dat heeft inderdaad superveel status.

    Kom nou, als je een 5-serie rijdt puur voor de status is 25 of hoger wel het devies.

    Anders rijd je er gewoon in voor het freude am fahren niveau 3.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      4 april 2014 om 20:40

      @Vinny_93:

      Ik vind met een 520i (2.0 dan wel) toch niets mis (zelf hadden we een 530) een 5 rijd je omdat je meer ruimte en comfort wil dan in een 3-serie (en omdat de huidige 3 echt wel heel lelijk is) en met 180pk is die niet supersnel maar ook niet tergend traag.

      Een 1.6 motor in het vooronder is dan weer heel weinig. Je gaat eigenlijk gewoon dat blokje moeten vermoorden.

      Login om te reageren
      • Vinny_93 zegt

        8 april 2014 om 17:32

        Ja precies, dat zeg ik dus.

        Login om te reageren
  7. vonvau zegt

    3 april 2014 om 18:09

    Er is idd een Griekse mrb categorie tm 1600 cc

    Login om te reageren
  8. TDI-goeroe zegt

    3 april 2014 om 18:10

    ik vraag me af, waarom de blokjes kleiner moeten als het duidelijk niet minder, maar eerder meer verbruikt.

    Login om te reageren
    • bastiaangt zegt

      3 april 2014 om 18:21

      @TDI-goeroe: Puur voor de verkoop: sommige landen heffen belasting per motorinhoud.

      Login om te reageren
  9. ImportHagenees zegt

    3 april 2014 om 18:17

    Bij de huidige 3 serie (F30) noemen ze ‘m niet 318i, maar 320i EDE (Efficient Dynamics Edition).

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    3 april 2014 om 18:25

    Maakt het uit? Na een paar jaar wordt de aanduiding toch door een M vervangen…

    Login om te reageren
  11. sydney zegt

    3 april 2014 om 18:35

    In het artikel lees ik niet over de Co2 uitstoot van deze auto,mits deze in de 20% zou vallen gaat dit ook in Nederland verkopen.Het ‘verwijder typeaanduiding’vinkje aankruisen en achteraf goeie wielen eronder en je hebt toch een 5 serie als leasert onder je kont.Not my cup of thee,170 PK houdt immers niet over in zo een auto, maar er zijn genoeg mensen die daar niet om geven.
    En volgens mij waren een jaar of twintig plus geleden auto’s als een BMW 518i en Mercedes 190 1.8E (met zonder rechterbuitenspiegel en enkele claxon) best een succes in o.a. Nederland.

    Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      3 april 2014 om 19:01

      @sydney: de huidige 520i met de 2.0 verbruikt minder en stoot dus minder CO2 uit. Zou dus helemaal niet goed verkopen

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        3 april 2014 om 19:19

        @560pkferrari: Er zijn meer manieren om de Co2 naar beneden te schroeven, om dat alleen aan het verbruik te koppelen is wel erg makkelijk.Ook jij kent de Co2 cijfers blijkbaar niet.Neemt niet weg dat ik het mezelf simpelweg af vroeg en ik daardoor natuurlijk ook fout kan zitten.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 april 2014 om 20:39

          @sydney: de CO2 uitstoot aan het verbruik koppelen is niet alleen heel makkelijk het is ook heel correct. Er is een 1 op 1 relatie. Het gaat zo ver dat men de CO2 uitstoot niet eens meet maar berekend aan de hand van het verbruik.

          Login om te reageren
          • sydney zegt

            3 april 2014 om 21:13

            @mashell: Dat begrijp ik wel, maar er zijn genoeg andere manieren om uitstoot te verminderen.Gewichtreductie of het verminderen van de cw waarde bijvoorbeeld door smallere banden,het sluiten van lamellen in de grille op bepaalde snelheden en noem maar op.Hoeveel voorbeelden van dat soort kunstgrepen kennen we inmiddels al niet? Ook bij BMW.Zie de vorige 3 serie EDE.Nogmaals op een 5 serie is het moeilijk en misschien daardoor niet haalbaar.

            Login om te reageren
        • anakiet zegt

          3 april 2014 om 20:51

          @sydney: Uitstoot is zo’n 2400 gram per liter verbrande benzine. Er zit namelijk een vaste hoeveelheid koolstof in een soort brandstof en die reageert in een vaste verhouding met zuurstof en dus krijg je ook een vaste hoeveelheid koolstof als uitstoot, in de vorm van CO2.

          Login om te reageren
  12. mstiic zegt

    3 april 2014 om 18:54

    In Turkije heb je dit wel vaker. Auto’s met kleinere motoren wat hier bijna nergens te vinden zijn. Hoe groter de motor hoe meer je belasting betaald in Turkije

    Login om te reageren
  13. 230kompr zegt

    3 april 2014 om 19:07

    Verrast me niks. Turkije is namelijk het duurste land ter wereld wat benzine betreft.

    Login om te reageren
  14. mout zegt

    3 april 2014 om 19:24

    De naamgeving bij BMW – dat is nou echt badge-engineering.

    Login om te reageren
  15. 2cool4school zegt

    3 april 2014 om 19:32

    Groter voor doen, dan dat je bent. Want anders zouden ze hem inderdaad 516 of 518 kunnen noemen.. iig geen 520, want die is er al! Zonde hoor

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      3 april 2014 om 22:03

      @2cool4school:
      516i houden ze nog even apart voor de voorwielaangedreven versie met de 3 cilinder uit de MINI one.

      Login om te reageren
  16. steefgti zegt

    3 april 2014 om 19:35

    Heeft het niks met wegenbelasting te maken ? Volgens mij is in Portugal deze belasting ook op cilinder inhoud, hierdoor is deze misschien aantrekkelijker ivm lagere belasting.

    Login om te reageren
  17. Corrado16v zegt

    3 april 2014 om 19:55

    Ben ik de enige die ”dikke führer” las? Waar zit ik met m’n gedachte.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      3 april 2014 om 20:25

      @Corrado16v: in een bunker? ;-)

      Ik las het ook hoor…

      Login om te reageren
  18. reggie-boy_rood zegt

    3 april 2014 om 21:53

    Echt slecht dit.. gelukkig doet Benz dat niet !

    Login om te reageren
  19. steelfighter zegt

    3 april 2014 om 22:28

    Klopt, benz detuned de ecu chip voor de nl markt

    Login om te reageren
  20. Maarten123 zegt

    3 april 2014 om 23:10

    Mijn keuze zal het niet zijn, maar er is altijd markt voor dit soort auto’s. Nog niet zo lang geleden had de A6 een ongeblazen 1.8. De nieuwe C heeft ook een 1.6 en het is wachten tot de E hem krijgt. Met 170pk is niet zoveel mis natuurlijk. Wie meer wil dokt bij.

    Login om te reageren
  21. hacker zegt

    4 april 2014 om 07:27

    Lijkt me logisch dat die 1.6 meer slurpt dan de 2.0. De 1.6 moet natuurlijk veel meer toeren maken om zo’n 5 vooruit te krijgen. Voor de failliete Grieken zal dit echter een godsgeschenk zijn want zo’n 1.6 kost natuurlijk minder dan een 2.0.

    Login om te reageren
  22. Ash zegt

    4 april 2014 om 08:45

    “Nog vager wordt het als je de verbruikscijfers naast elkaar legt. De 1.6-er stookt er 6,7 ltr benzine per 100 km doorheen, terwijl de 2.0 slechts 6.0 liter per 100 km verbruikt.”

    Is ook logisch.. een kleinere motor in een grotere auto zuipt meer dan een iets grotere motor in een “evengrote” auto. In de 5 serie moet er minstens een 2.0 inzitten wil je een “normaal” verbruik hebben..

    BMW had ook in de 316i E36 ipv een 1.6, de motor van een 318i.
    En in de 318i/318is zat de motor van een 320i… En een 320i was geen match in een sprintje voor een 318i/318is… tenzijn je een 325i had…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 april 2014 om 12:26

      @Ash: helemaal niet logisch. Normaal gesproken is de “kleinste” motor bij een auto ook het zuinigst. En dat is wel logisch want die levert de minste prestaties. Prestaties kosten energie en die energie komt uit de brandstof. In dit geval is de 1.6 waarschijnlijk een goedkoop ouderwets ding en is de 2 liter een stuk moderner. Maar als BMW een beetje haar best doet kan ze best een 1.6 bouwen die zuiniger is dan een 2 liter.

      Login om te reageren
      • Ash zegt

        4 april 2014 om 12:55

        @mashell: niet logisch? stop jij maar 1 AAA batterij in een apparaat waarin normaal 2 CR1 batterijen in gaat en kijken of die nog steeds “even zuinig” is.
        Waar jij wel gelijk in hebt is dat de kleinste motor het zuinigst is en dus de minste prestaties levert.. maar net als m’n vergelijking hierboven zal de kleinste motor ook iets meer zuipen in zo een grote auto, vooral vanwege het gewicht.

        Login om te reageren
    • bmwtouring2 zegt

      15 februari 2017 om 19:38

      @Ash:
      Ik weet niet waar jij je info haalt, maar ik zou die bron maar laten vallen.
      Een E36 316i was gewoon een 1600.
      En een 318i / 318is was gewoon een 1800, buiten de laatste modeljaren, toen was het een 1900.

      Login om te reageren
  23. lowlow zegt

    4 april 2014 om 10:40

    Nu vraag ik mij toch hard af wat het NUT hiervan is. Niemand is ermee geholpen en allerminst de Grieken want hij verbruikt meer. In de praktijk moet je m harder op z’n staart trappen en dan is het verschil nog groter.
    Ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat de motor bijna exact evenveel kost om te produceren en alle andere componenten zijn dezelfde.
    Aangezien het alleen om de motor gaat maar hij toch 520i is er qua standaarduitrusting ook geen noemenswaardig verschil.
    Ik snap sommige keuzes toch niet, ze baden daar in het geld maar voor een paar euro zetten ze hun, vaak trouwe, klant keihard in de zak.
    Ik ken genoeg pseudo autokenners die gewoon denken dat een 20i een 2 liter is, een 28i een 2.8 liter is enzoverder.
    BMW moet zoals andere merken eens rustig ademen in plaats van elke dag een persbericht de deur uit te krijgen.
    PS mijn 320i 2 liter komt volgende week binnen…:)

    Login om te reageren
  24. Hupke zegt

    4 april 2014 om 20:43

    Die 1.6 mag dan wel ongeveer hetzelfde vermogen hebben dan een 2.0 die motoren zullen toch niet gelijkwaardig zijn. Je zal dat kleinere blokje volledig moeten uitputten om hetzelfde eruit te krijgen en dat zal je zien in verbruik en in levensduur.

    Nu de toekomst zoals het nu gaat in het downsize klimaat gaat ons sowieso meer van dit geven. Al hoop ik dan wel dat de wagens ook lichter worden. In een ‘luxe-sedan’ van 1000a1200kg is een 1.6 turbo-blokje wrs nog wel te pruimen.

    Login om te reageren
  25. hanzel zegt

    5 april 2014 om 17:37

    Met deze cijfers onder de kap mag er van mij op deze 5 rustig 516 staan, niks om je voor te schamen, er zijn zat andere 1.6jes die dit niet halen.
    Alleen benieuwd hoe lang zo’n blokje mee gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North