• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M3 rijden, je doet het verkeerd!

Auteur: Alwood, gepost 15 maart 2011 om 21:30 – 73 Reacties

Anders ga je even je banden wisselen...


Woorden schieten tekort, hoe is dit ooit BMW M3 eigenaar geworden?

Een mooi vervolg op de BMW 1-serie van afgelopen winter. Weer gaat de stelling onderuit dat BMW-rijders gretige bestuurders zijn. Deze persoon kan niet van autorijden houden.

Het lijkt op mislukte poging tot banden wisselen. Zogenaamd ‘roteren’ om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Voor en achter, links en rechts wisselen. Een fabeltje als je het mij vraagt, sommige mensen zijn er erg bedreven in. Wellicht dat het op een voorwielaandrijver handig kan zijn. Om terug te komen op bovenstaande bestuurder: wat was het denkende?! (bron: insideline.com)

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • Video: BMW M3 CS op de Nordschleife

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, BMW, e92, fail, Funny, M3

Vorig bericht: « Staal is pauper, Heerhugowaard doet teakhout vangrail
Volgend bericht: Video: Walter Rohrl in een Porsche Carrera GTS »

Lees Interacties

Reacties

  1. bobbreede zegt

    15 maart 2011 om 21:35

    Echt verschrikkelijk, en ’t ziet ‘r ook gewoon eerlijk waar niet uit… Zonde…

    Login om te reageren
  2. porsche911turbo2 zegt

    15 maart 2011 om 21:35

    Hahahah faaaaal!

    Login om te reageren
  3. ascari15 zegt

    15 maart 2011 om 21:37

    WTF!! Dit moet hij wel zelf gedaan hebben.
    Want bij een garage zouden ze dit ooit doen.
    Koop gewoon nieuwe banden, want dit werkt toch niet.
    Ben wel benieuw hoe dit het sturen beïnvloed.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      15 maart 2011 om 21:38

      @ascari15: och, schoolverlatertjes zat hoor ! :lol:

      Login om te reageren
      • Poll zegt

        16 maart 2011 om 20:03

        @Megakix: idd, zou me niks verbazen.

        Login om te reageren
    • 72bug zegt

      16 maart 2011 om 19:46

      @ascari15:

      Haha geloof mij, ik zie dit nog zo uit een garage rollen hoor;)

      Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    15 maart 2011 om 21:37

    Koop dan een audi om op te oefenen…

    Login om te reageren
  5. davidve zegt

    15 maart 2011 om 21:42

    slijtage ‘verkopen” = slijtage ‘voorkomen’ !
    -edit: check, aangepast ;) –

    Login om te reageren
    • davidve zegt

      15 maart 2011 om 21:55

      @davidve: Nu ik toch bezig ben :P : slijtage kun je niet voorkomen, het zou beter zijn als je het zo had geformuleerd: om ongelijkmatige slijtage te voorkomen..

      Login om te reageren
      • oli4k zegt

        15 maart 2011 om 23:34

        @davidve: je kunt het wel voorkomen, maar dan moet je toch vooral stilstaan ;-)

        Login om te reageren
        • davidve zegt

          21 maart 2011 om 20:23

          @oli4k: ZELFS dan ;), het verduren van het rubber :)

          Login om te reageren
  6. Porsche_Fan zegt

    15 maart 2011 om 21:42

    hahah, ik zag het eerst niet. ma dat een dombo, je achterwielen voor monteren en andersom. ;p

    Login om te reageren
  7. halfzuiver zegt

    15 maart 2011 om 21:44

    Je zou denken dat een m3 rijder wel wat weet over zijn eigen auto. Ach ja, het blijft een Amerikaan ;)

    Login om te reageren
  8. ricksteenbeek zegt

    15 maart 2011 om 21:45

    hahaha wat een mafkees:P

    Login om te reageren
  9. the-budel-guy zegt

    15 maart 2011 om 21:46

    dit kan alleen in….. ag ik hoef m’n zin niet af te maken *zucht*

    Login om te reageren
  10. robbie zegt

    15 maart 2011 om 21:49

    En hij rijdt ook nog eens op de carpoolstrook??? Of zie ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
  11. Burdy zegt

    15 maart 2011 om 21:50

    Ziet er wel een beetje (erg) dom uit. Ziet er nog altijd minder slecht uit als deze.

    http://www.autoblog.com/photos/spy-shots-bmw-m3-pickup/#3973615

    Login om te reageren
    • Burdy zegt

      15 maart 2011 om 21:52

      @Burdy: of is het ‘dan’ deze….

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      16 maart 2011 om 00:01

      @Burdy: Leuk geintje, zo’n pickup. En het is ‘minder slecht dan’. ;)

      Login om te reageren
      • Burdy zegt

        16 maart 2011 om 11:12

        @Citrofiel: het was ook een beetje cynisch naar mijzelf

        Login om te reageren
  12. GT-R-drifter zegt

    15 maart 2011 om 21:51

    Het zou zelfs wel eens bewust kunnen zijn: men doet dit wel eens om minder onderstuur te verkrijgen op BMW’s. Zelf doe ik het ook op mijn E90 318d.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      15 maart 2011 om 22:23

      @GT-R-drifter: Ja, want met dát racemachien wil je natuurlijk niet uit de bocht vliegen !

      Login om te reageren
    • Alwood zegt

      15 maart 2011 om 22:33

      @GT-R-drifter: dat is wel een héél banale manier… pas dan je uitlijning of onderstel aan.

      Login om te reageren
    • bassie zegt

      15 maart 2011 om 22:42

      @GT-R-drifter: he sufkut, een m3 onderstuurd niet !!! ;)

      Login om te reageren
      • GT-R-drifter zegt

        15 maart 2011 om 22:57

        @bassie: Je zou beter even goed informeren. Dit is een veel toegepaste truuk uit de rallysport. Van elementaire beleefdheid heb jij ook nog nooit iets van gehoord.

        @Alwood: sommige mensen hebben niet de centen om een andere ophanging te plaatsen of verstelbare camberplates, dan is dit een “goedkope” oplossing.

        Bredere banden vooraan zal er voor zorgen dat je in scherpe bochten meer grip hebt op de voorwielen. Echter in snelle, lange open bochten zal je meer naar buiten worden geduwd en werkt het dus omgekeerd.

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          15 maart 2011 om 23:03

          @GT-R-drifter: als geld een issue is was een E46 met upgrade dus een betere (rijders) optie geweest… ik kan uberhaupt geen E90 kopen. Heb met m’n oude hok wel vrij veel over onderstellen geleerd en aangepast.

          Login om te reageren
        • 72bug zegt

          16 maart 2011 om 19:50

          @GT-R-drifter:

          En nu krijg je dus een zwaar overstuurde auto.. Omdat je achter toch 500 pk op de grond moet zetten via smalle bandjes.. Dit kan echt nooit bedoelt zijn in dit geval!

          Login om te reageren
        • bassie zegt

          18 maart 2011 om 22:12

          @GT-R-drifter: Tuurlijk weet ik dat, de hoeveelheid keren dat ik soortgelijke trucs heb toegepast in mijn rally/race carriere…. Ik heb toevallig gister de eigenaar van deze auto gesproken, en de reden dat hij deze wielen omdraait is ivm slijtage, hoevaak hem ook verteld is dat dat niet kan, zijn antwoord bleef: maar dit is een m3, dat kan altijd!

          @onehp, je laat je vertellen? Ik ondervind zelf voordat ik iets vertel, en ik zeg je, deze m3 onderstuurd niet als je rijd zoals je hoort te rijden..

          Login om te reageren
      • Onehp zegt

        15 maart 2011 om 23:16

        @bassie: dat valt eigenlijk nog ietwat tegen hoor heb ik mij laten vertellen.

        Login om te reageren
  13. DennisS65B40 zegt

    15 maart 2011 om 21:51

    Misschien om het driften makkelijker te maken?!!! Kan hij gelijk zijn boomkleefkunsten vertonen voordat hij nageslacht krijgt….

    Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    15 maart 2011 om 21:55

    Zulke mensen moeten die auto inleveren zodat ie verspreid kan worden onder echte fans.

    Login om te reageren
  15. Lucb zegt

    15 maart 2011 om 21:59

    Dit is pas slecht, volgens mij snapt mijn moeder nog dat je de kleinere velg voor moet doen.

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    15 maart 2011 om 22:00

    Wat ik me vooral afvraag is krijgt hij z’n stuur nu nog wel helemaal omgeslagen?
    Of kan hij zelfs nietmeer parallell parkeren. (geen idee hoeveel plaats er is en hoe breed die dingen zijn)

    Login om te reageren
    • Sebazzz zegt

      15 maart 2011 om 23:36

      @Hupke: Waarom zou dat uitmaken?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        16 maart 2011 om 11:15

        @Sebazzz:

        Heb jij al eens een tunerke gezien die velgen gelegd heeft met een ongepaste off-set en die gewoon veel te breed zijn?

        Die krijgt z’n stuur amper nog gedraaid omdat die band dan raakt aan de carrosserie.

        Login om te reageren
  17. Stopwearingpants zegt

    15 maart 2011 om 22:03

    oooooooh wat errruuuuuuugggggg! fuck dit

    Login om te reageren
  18. tom307 zegt

    15 maart 2011 om 22:07

    hahaha voor achter voor :-p

    Login om te reageren
  19. Roelio zegt

    15 maart 2011 om 22:11

    In NL wordt je gewoon aan de kant gezet omdat de wielen buiten hun kasten komen…

    Login om te reageren
    • oli4k zegt

      15 maart 2011 om 22:59

      @Roelio: volgens mij mogen je wielen een aantal millimeters uit de wielkasten steken. Ik dacht zelfs iets van 30 mm.

      Login om te reageren
      • clubbtraxx zegt

        16 maart 2011 om 19:35

        @oli4k:

        Dat dacht je dan verkeerd.

        In NL dienen je banden/velgen binnen de wielkasten te blijven, voor de APK tenminste zeker.

        Login om te reageren
        • 72bug zegt

          16 maart 2011 om 19:51

          @clubbtraxx:

          Ik dacht dat ze 30 mm uit mogen steken. Zo is het namelijk wel bij mijn oldtimer, en neem aan dat die regels niet anders zijn

          Login om te reageren
        • oli4k zegt

          16 maart 2011 om 20:52

          @clubbtraxx: Je zit ernaast. Kijk hier maar, p.37 bij Keuringseisen paragraaf 5: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen.pdf

          Volgende keer eerst nadenken, dan typen?

          Login om te reageren
  20. Edge zegt

    15 maart 2011 om 22:21

    Misschien is het een mule voor een voorwielaangedreven M3 :P

    Login om te reageren
  21. SimonMc zegt

    15 maart 2011 om 22:25

    Is het niet zo dat bij de Audi RS3 wel degelijk af-fabrieks vooraan bredere velgen liggen dan achteraan? ( ben te lui om confirmatie te zoeken )

    Login om te reageren
    • Renesis zegt

      15 maart 2011 om 22:53

      @SimonMc: klopt heeft te maken met dat de RS3 4motion gebruikt i.p.v. hun eigen quattro systeem. Bij het 4motion 4WD is het namelijk zo dat meer power wordt doorgegeven naar de voorwielen, om torquesteer/understeer te minimaliseren doet Audi bredere banden monteren vooraan.

      Maarja op een BMW M3 zinloos,tenzij die echt op zijn “centjes” let en zolang mogelijk op zijn bandjes willen rijden.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        15 maart 2011 om 22:55

        @Renesis: Dan nog snap ik het niet helemaal, ik wissel banden gewoon per as? werkt mijns inziens op zowel rwd als fwd prima?

        Login om te reageren
        • laurensl zegt

          15 maart 2011 om 23:10

          @Alwood: Probleem is dat de achterbanden veel breder zijn dan de voorbanden, en dat staat natuurlijk voor geen meter.
          Dus die banden passen ook niet helemaal in hun case.

          Login om te reageren
    • oli4k zegt

      15 maart 2011 om 23:00

      @SimonMc: En wat zou daar dan het nut van zijn?

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        15 maart 2011 om 23:18

        @oli4k: bij een porsche 911 zijn de achterbanden veel breder omdat daar ook veel meer gewicht op ligt én veel meer power. Bij de RS3 is dat vanvoor dat er meer gewicht en power ligt, en dan kun je dus gewoon wat bredere banden steken vanvoor. Niks aan de hand.

        Login om te reageren
  22. mrB zegt

    15 maart 2011 om 22:25

    Oké, ik zag het pas na het lezen van het artikel. Het is ziet er idd een beetje knuddig uit en voor de slijtage zal het niet heel veel uit maken. Maar veel mensen zijn niet ‘petrolheads’ maar hebben wel geld en willen een stoere auto. Bij de garage’s werken ook zat mensen die niet al te snugger zijn

    Login om te reageren
  23. jeanclaude zegt

    15 maart 2011 om 22:47

    Liever een M3 met voor bredere banden dan achter, dan hier op autoblog zeiken over die banden.

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      15 maart 2011 om 23:11

      @jeanclaude: Haha, ik geef je groot gelijk!

      Login om te reageren
    • barney zegt

      16 maart 2011 om 22:02

      @jeanclaude: Amen.

      Login om te reageren
  24. oli4k zegt

    15 maart 2011 om 23:07

    Zolang hij zich aan de maximum snelheden houdt (en niet teveel ballast aan boord heeft) is er niets aan de hand. Voor wie dat niet gelooft, lees dit eens: http://autospeed.com/cms/title_Tyres-Grip-and-All-That/A_108915/article.html

    Login om te reageren
  25. Donkervoort zegt

    15 maart 2011 om 23:21

    Banden tussen links en rechts verwisselen moet je sowieso nooit doen, slecht voor de koordlagen in de band…

    Login om te reageren
    • oli4k zegt

      15 maart 2011 om 23:30

      @Donkervoort: Veel banden kunnen niet eens tussen links en rechts gewisseld worden, omdat het profiel voor links en rechts verschillend is. Dan stuurt je auto ook meteen andersom ;-)

      Login om te reageren
      • Gioor zegt

        17 maart 2011 om 15:27

        @oli4k: mmm ja, t profiel heeft idd veel met sturen te maken :)

        Login om te reageren
  26. lowlow zegt

    15 maart 2011 om 23:24

    komkommers enzo

    Login om te reageren
  27. yerrie zegt

    15 maart 2011 om 23:33

    Dat hier iets niet goed is gegaan is duidelijk, maar dat het “vreemd” is om banden van voor naar achter te verwissellen is natuurlijk een stupide opmerking.
    Iets wat in iedere garage dagelijks gebeurd door de simpele reden dat als je voorbanden er bijna op zitten en je achter banden nog prima zijn je ze gewoon naar voren zet. Dat doen ze in iedere garage en daar is natuurlijk niets vreem aan. Links en rechts verwissellen is natuurlijk onzin tenzij je op een klein eiland woont.

    Login om te reageren
    • oli4k zegt

      15 maart 2011 om 23:42

      @yerrie: je moet niet achter met minder profiel rijden dan voor. De auto haalt z’n stabiliteit uit de achterkant, onder andere/vooral bij aquaplaning en gladheid. De banden met het minste profiel moet je gewoon weggooien, is veel veiliger.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        16 maart 2011 om 07:21

        @oli4k:

        Dan wissel je nog steeds tussen voor en achter.

        -banden voor op rijden
        -achterwielen naar voren brengen
        -achterwielen voorzien van een nieuw setje

        Zo heb je altijd, wat jij zelf ook al zei de banden met het meeste profiel achterop liggen i.v.m. stabiliteit.

        Login om te reageren
  28. guust zegt

    15 maart 2011 om 23:39

    je ziet t toch wel meer, ook bij voorwiel aangedreven drag racers. maar dat is deze niet.

    Login om te reageren
  29. JT zegt

    15 maart 2011 om 23:55

    Epic f..

    Login om te reageren
  30. mout zegt

    16 maart 2011 om 00:11

    Hij dacht: Europese auto’s doen toch allemaal iets met voorwielen? Bij ons zitten dikke banden achter, maar daar is het toch altijd andersom? Dat zei mijn collega vorige week…

    Login om te reageren
  31. NLBUURMAN zegt

    16 maart 2011 om 07:32

    jaa maar zo is die sneller bij het optrekken! (kleinere wielomvang = andere verhouding)

    Login om te reageren
  32. Matthijs0402 zegt

    16 maart 2011 om 08:10

    amerikanen kunnen gewoon niet overweg met goede auto’s,
    niet zo lullig doen

    Login om te reageren
  33. highperformance zegt

    16 maart 2011 om 12:04

    ik vind de voorbanden wel lekker aansluiten op de bogen van de koets…..

    Login om te reageren
  34. DePannekoek zegt

    16 maart 2011 om 12:51

    lekker boeiend

    Login om te reageren
  35. bmwr zegt

    16 maart 2011 om 16:55

    WTH! hoe krijg je dat voor elkaar?

    Login om te reageren
  36. Dimglor zegt

    16 maart 2011 om 17:54

    Ziet er best raar uit hoor…

    Login om te reageren
  37. tomL zegt

    17 maart 2011 om 22:37

    zoiets komt me bekend voor,
    zag een tijd terug een Opel Omega met sneeuwkettingen voorop!

    Login om te reageren
  38. Cantago zegt

    22 maart 2011 om 21:29

    Okey, welke blonde domme vrouw heeft dit gedaan? Want als het een man is dan is hij zijn l*l niet waardig!

    Login om te reageren
  39. tierelier zegt

    18 januari 2012 om 21:31

    Ala Audi RS3.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North