
Woorden schieten tekort, hoe is dit ooit BMW M3 eigenaar geworden?
Een mooi vervolg op de BMW 1-serie van afgelopen winter. Weer gaat de stelling onderuit dat BMW-rijders gretige bestuurders zijn. Deze persoon kan niet van autorijden houden.
Het lijkt op mislukte poging tot banden wisselen. Zogenaamd ‘roteren’ om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Voor en achter, links en rechts wisselen. Een fabeltje als je het mij vraagt, sommige mensen zijn er erg bedreven in. Wellicht dat het op een voorwielaandrijver handig kan zijn. Om terug te komen op bovenstaande bestuurder: wat was het denkende?! (bron: insideline.com)
Echt verschrikkelijk, en ’t ziet ‘r ook gewoon eerlijk waar niet uit… Zonde…
Hahahah faaaaal!
WTF!! Dit moet hij wel zelf gedaan hebben.
Want bij een garage zouden ze dit ooit doen.
Koop gewoon nieuwe banden, want dit werkt toch niet.
Ben wel benieuw hoe dit het sturen beïnvloed.
@ascari15: och, schoolverlatertjes zat hoor ! :lol:
@Megakix: idd, zou me niks verbazen.
@ascari15:
Haha geloof mij, ik zie dit nog zo uit een garage rollen hoor;)
Koop dan een audi om op te oefenen…
slijtage ‘verkopen” = slijtage ‘voorkomen’ !
-edit: check, aangepast ;) –
@davidve: Nu ik toch bezig ben :P : slijtage kun je niet voorkomen, het zou beter zijn als je het zo had geformuleerd: om ongelijkmatige slijtage te voorkomen..
@davidve: je kunt het wel voorkomen, maar dan moet je toch vooral stilstaan ;-)
@oli4k: ZELFS dan ;), het verduren van het rubber :)
hahah, ik zag het eerst niet. ma dat een dombo, je achterwielen voor monteren en andersom. ;p
Je zou denken dat een m3 rijder wel wat weet over zijn eigen auto. Ach ja, het blijft een Amerikaan ;)
hahaha wat een mafkees:P
dit kan alleen in….. ag ik hoef m’n zin niet af te maken *zucht*
En hij rijdt ook nog eens op de carpoolstrook??? Of zie ik dat verkeerd?
Ziet er wel een beetje (erg) dom uit. Ziet er nog altijd minder slecht uit als deze.
http://www.autoblog.com/photos/spy-shots-bmw-m3-pickup/#3973615
@Burdy: of is het ‘dan’ deze….
@Burdy: Leuk geintje, zo’n pickup. En het is ‘minder slecht dan’. ;)
@Citrofiel: het was ook een beetje cynisch naar mijzelf
Het zou zelfs wel eens bewust kunnen zijn: men doet dit wel eens om minder onderstuur te verkrijgen op BMW’s. Zelf doe ik het ook op mijn E90 318d.
@GT-R-drifter: Ja, want met dát racemachien wil je natuurlijk niet uit de bocht vliegen !
@GT-R-drifter: dat is wel een héél banale manier… pas dan je uitlijning of onderstel aan.
@GT-R-drifter: he sufkut, een m3 onderstuurd niet !!! ;)
@bassie: Je zou beter even goed informeren. Dit is een veel toegepaste truuk uit de rallysport. Van elementaire beleefdheid heb jij ook nog nooit iets van gehoord.
@Alwood: sommige mensen hebben niet de centen om een andere ophanging te plaatsen of verstelbare camberplates, dan is dit een “goedkope” oplossing.
Bredere banden vooraan zal er voor zorgen dat je in scherpe bochten meer grip hebt op de voorwielen. Echter in snelle, lange open bochten zal je meer naar buiten worden geduwd en werkt het dus omgekeerd.
@GT-R-drifter: als geld een issue is was een E46 met upgrade dus een betere (rijders) optie geweest… ik kan uberhaupt geen E90 kopen. Heb met m’n oude hok wel vrij veel over onderstellen geleerd en aangepast.
@GT-R-drifter:
En nu krijg je dus een zwaar overstuurde auto.. Omdat je achter toch 500 pk op de grond moet zetten via smalle bandjes.. Dit kan echt nooit bedoelt zijn in dit geval!
@GT-R-drifter: Tuurlijk weet ik dat, de hoeveelheid keren dat ik soortgelijke trucs heb toegepast in mijn rally/race carriere…. Ik heb toevallig gister de eigenaar van deze auto gesproken, en de reden dat hij deze wielen omdraait is ivm slijtage, hoevaak hem ook verteld is dat dat niet kan, zijn antwoord bleef: maar dit is een m3, dat kan altijd!
@onehp, je laat je vertellen? Ik ondervind zelf voordat ik iets vertel, en ik zeg je, deze m3 onderstuurd niet als je rijd zoals je hoort te rijden..
@bassie: dat valt eigenlijk nog ietwat tegen hoor heb ik mij laten vertellen.
Misschien om het driften makkelijker te maken?!!! Kan hij gelijk zijn boomkleefkunsten vertonen voordat hij nageslacht krijgt….
Zulke mensen moeten die auto inleveren zodat ie verspreid kan worden onder echte fans.
Dit is pas slecht, volgens mij snapt mijn moeder nog dat je de kleinere velg voor moet doen.
Wat ik me vooral afvraag is krijgt hij z’n stuur nu nog wel helemaal omgeslagen?
Of kan hij zelfs nietmeer parallell parkeren. (geen idee hoeveel plaats er is en hoe breed die dingen zijn)
@Hupke: Waarom zou dat uitmaken?
@Sebazzz:
Heb jij al eens een tunerke gezien die velgen gelegd heeft met een ongepaste off-set en die gewoon veel te breed zijn?
Die krijgt z’n stuur amper nog gedraaid omdat die band dan raakt aan de carrosserie.
oooooooh wat errruuuuuuugggggg! fuck dit
hahaha voor achter voor :-p
In NL wordt je gewoon aan de kant gezet omdat de wielen buiten hun kasten komen…
@Roelio: volgens mij mogen je wielen een aantal millimeters uit de wielkasten steken. Ik dacht zelfs iets van 30 mm.
@oli4k:
Dat dacht je dan verkeerd.
In NL dienen je banden/velgen binnen de wielkasten te blijven, voor de APK tenminste zeker.
@clubbtraxx:
Ik dacht dat ze 30 mm uit mogen steken. Zo is het namelijk wel bij mijn oldtimer, en neem aan dat die regels niet anders zijn
@clubbtraxx: Je zit ernaast. Kijk hier maar, p.37 bij Keuringseisen paragraaf 5: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen.pdf
Volgende keer eerst nadenken, dan typen?
Misschien is het een mule voor een voorwielaangedreven M3 :P
Is het niet zo dat bij de Audi RS3 wel degelijk af-fabrieks vooraan bredere velgen liggen dan achteraan? ( ben te lui om confirmatie te zoeken )
@SimonMc: klopt heeft te maken met dat de RS3 4motion gebruikt i.p.v. hun eigen quattro systeem. Bij het 4motion 4WD is het namelijk zo dat meer power wordt doorgegeven naar de voorwielen, om torquesteer/understeer te minimaliseren doet Audi bredere banden monteren vooraan.
Maarja op een BMW M3 zinloos,tenzij die echt op zijn “centjes” let en zolang mogelijk op zijn bandjes willen rijden.
@Renesis: Dan nog snap ik het niet helemaal, ik wissel banden gewoon per as? werkt mijns inziens op zowel rwd als fwd prima?
@Alwood: Probleem is dat de achterbanden veel breder zijn dan de voorbanden, en dat staat natuurlijk voor geen meter.
Dus die banden passen ook niet helemaal in hun case.
@SimonMc: En wat zou daar dan het nut van zijn?
@oli4k: bij een porsche 911 zijn de achterbanden veel breder omdat daar ook veel meer gewicht op ligt én veel meer power. Bij de RS3 is dat vanvoor dat er meer gewicht en power ligt, en dan kun je dus gewoon wat bredere banden steken vanvoor. Niks aan de hand.
Oké, ik zag het pas na het lezen van het artikel. Het is ziet er idd een beetje knuddig uit en voor de slijtage zal het niet heel veel uit maken. Maar veel mensen zijn niet ‘petrolheads’ maar hebben wel geld en willen een stoere auto. Bij de garage’s werken ook zat mensen die niet al te snugger zijn
Liever een M3 met voor bredere banden dan achter, dan hier op autoblog zeiken over die banden.
@jeanclaude: Haha, ik geef je groot gelijk!
@jeanclaude: Amen.
Zolang hij zich aan de maximum snelheden houdt (en niet teveel ballast aan boord heeft) is er niets aan de hand. Voor wie dat niet gelooft, lees dit eens: http://autospeed.com/cms/title_Tyres-Grip-and-All-That/A_108915/article.html
Banden tussen links en rechts verwisselen moet je sowieso nooit doen, slecht voor de koordlagen in de band…
@Donkervoort: Veel banden kunnen niet eens tussen links en rechts gewisseld worden, omdat het profiel voor links en rechts verschillend is. Dan stuurt je auto ook meteen andersom ;-)
@oli4k: mmm ja, t profiel heeft idd veel met sturen te maken :)
komkommers enzo
Dat hier iets niet goed is gegaan is duidelijk, maar dat het “vreemd” is om banden van voor naar achter te verwissellen is natuurlijk een stupide opmerking.
Iets wat in iedere garage dagelijks gebeurd door de simpele reden dat als je voorbanden er bijna op zitten en je achter banden nog prima zijn je ze gewoon naar voren zet. Dat doen ze in iedere garage en daar is natuurlijk niets vreem aan. Links en rechts verwissellen is natuurlijk onzin tenzij je op een klein eiland woont.
@yerrie: je moet niet achter met minder profiel rijden dan voor. De auto haalt z’n stabiliteit uit de achterkant, onder andere/vooral bij aquaplaning en gladheid. De banden met het minste profiel moet je gewoon weggooien, is veel veiliger.
@oli4k:
Dan wissel je nog steeds tussen voor en achter.
-banden voor op rijden
-achterwielen naar voren brengen
-achterwielen voorzien van een nieuw setje
Zo heb je altijd, wat jij zelf ook al zei de banden met het meeste profiel achterop liggen i.v.m. stabiliteit.
je ziet t toch wel meer, ook bij voorwiel aangedreven drag racers. maar dat is deze niet.
Epic f..
Hij dacht: Europese auto’s doen toch allemaal iets met voorwielen? Bij ons zitten dikke banden achter, maar daar is het toch altijd andersom? Dat zei mijn collega vorige week…
jaa maar zo is die sneller bij het optrekken! (kleinere wielomvang = andere verhouding)
amerikanen kunnen gewoon niet overweg met goede auto’s,
niet zo lullig doen
ik vind de voorbanden wel lekker aansluiten op de bogen van de koets…..
lekker boeiend
WTH! hoe krijg je dat voor elkaar?
Ziet er best raar uit hoor…
zoiets komt me bekend voor,
zag een tijd terug een Opel Omega met sneeuwkettingen voorop!
Okey, welke blonde domme vrouw heeft dit gedaan? Want als het een man is dan is hij zijn l*l niet waardig!
Ala Audi RS3.