
Minder lang doorjengelen dan de huidige V8 M3 maar veel verder de toeren in knallen dan menig ander turbo-blok, M5 F10 incluis. Steeds meer ‘nieuwe M3 specificaties‘ lekken uit en die zijn niet kinderachtig.
Nieuwe auto’s zijn net zoiets als nieuwe smartphones. Fabrikanten voeren nooit té wilde upgrades uit en vér voor de uiteindelijke release weet iedereen wat er komt. Specificaties en design lekken allemaal uit. Soms via testmodellen, soms via patenten of lekken elders op het internet. Af en toe verklapt een ‘insider’ wat nieuwe geinigheden.
Terug naar de aankomende über-middenklasser van BMW. Een hele andere auto. Anders dan een C63 AMG Mercedes, E92 M3 en misschien nog wel het meest gelijkend aan Audi’s.
BMW schaalt terug en voegt turbo’s toe. Dat deden ze met de M5 en doen ze nu met de M3/M4. Want gelijktijdig werkt BMW aan een extra snelle sedan én coupe, die vanaf heden ieder een eigen nummertje krijgen. Een 3 Serie F80 sedan (en touring?) en 4 Serie F82 coupé, afgeleiden van de 3 Serie F30 (sedan). Een auto die dus geen V8 krijgt maar wel een eigen zescilinder met twee of drie turbo’s.
Naar alle waarschijnlijkheid produceert de ‘S55’ zescilinder lijn multi-turbo 420 pk. Net zo veel vermogen als de huidige 4 liter V8. De zescilinder turbo doet het echter met 530 Nm koppel, ruim 130 Nm méér dan de huidige M3. Tevens trekt de zescilinder door tot 8000 toeren per minuut. Slechts 300 tpm minder dan de M3 V8, 800 tpm méér dan de huidige M5 V8 (turbo) en 1000 tpm méér dan de zescilinder turbo 1M Coupé.
Je zal kunnen kiezen tussen een DCT of handbak (met 7 versnellingen?). De nieuwe M3/M4 weegt waarschijnlijk 135 kg minder dan de huidige M3. Carbon keramische remmen staan op de optielijst en de bandjes meten voortaan 255/35 R19 en 275/35 R19. (via bimmerpost.com)
Wat een machtige specs zeg niet normaal meer!
Respect voor BMW hier kan geen andere model tegenop!
@punkisback: 420pk 530nm? Ik ken er wel een paar… Ctsv coupe, c63 AMG, Audi rs4 qua pks… En ga zo maar door
@guusboum: qua pk’s ja. Maar die hebben wel een V8…
@Emile_Benz: Ik hoor liever een 6 in lijn, zeker op dat soort toerentallen
@griffendahl: +4
@guusboum: kwa pk’s ja maar pk gewichts verhouding is de BMW m3 (de nieuwe) veel en veel beter. En dat telt meer dan vermogen. Zoals de oprichter van Lotus altijd zij: om een auto sneller te maken moet je hem lichter maken.
@nickjacker14: Leuk was de manier waarop..: to add speed, add lightness :).
@nickjacker14: dat is een leuke vergelijking, maar gaat vooral om de beleving. Net zoals de nieuwe lotus Exige sneller is en toch veel meer dan de oude weegt… en het draait om techniek, als de bmw nog steeds achterwielaandrijving heeft zal hij daar ook nadeel aan hebben als het puur om snelheid draait…..
@guusboum: ja maar wel meer beleving. En ik denk dat als je BMW heel lief aan kijkt ze er best 4wd voor je willen monteren deden ze namelijk ook met de vorige m6 cabrio las ik laatst op een forum.
En op de huidige lexus Mercedes en cadillac monteren allemaal ook achterwielaandrijving. (Nog wel)
Maar ik snap je punt.
Met 4wd kan je (bijna) altijd het volle vermogen aan spreken met achterwielaandrijving moet je meer met beleid het gaspedaal in drukken.
En een optionele extra power plus pakket van 5000 Euro ?
@norge:
jep, 15pk meer, 1cm dichter bij de grond en snelheidslimiet verhoogt tot 280km/h.
Kan je beter voor de extra power plus pro package gaan, krijg je een top van 300km/h ipv 280km/h! kost je maar 6995 euro, prijsje toch ?!
BMW goes Hardcore
@rotjeknor: net niet, want ze grijpen naar turbo’s…
@SimonMc: Wie tegenwoordig nog niet?
@keesje1987: Lexus?
@keesje1987: Kia en Hyundai? :-D
@Henk_he: Kia ook al met de Pro_Cee’d GT en Hyundai met de Veloster.
@keesje1987: honda?
@SimonMc: ik ben het deels met je eens. Auto’s met turbomotoren kunnen zéker wel hardcore zijn. Dat bewees bijvoorbeeld Nissan in 1991 al met de Skyline R32 GT-R V-Spec. Helaas zal dat bij BMW waarschijnlijk inderdaad anders zijn.
@ej20g: in het laatste wat je zegt heb je toch wel gelijk, een Duitser met turbo’s kan eigelijk gewoon niet tippen aan een hoogtoerige (+9000-9500 rpm.) Jap met 1 of meer turbo’s.
@rotjeknor: mee eens. Zat Integra’s met een turbo geblazen originele motor (B18C) die nog rustig over de 9000 toeren per minuut draaien. Hetzelfde geldt voor Skyline’s GT-R (RB26) die ook meer dan 9000 toeren draaien. Onvoorstelbaar wat voor geschreeuw en gekrijs daar dan uit komt!
@ej20g: dat klopt, maar geschreeuw en gekrijs klinkt niet duits. M motoren klinken diep en beschaafd, heel anders dan japanse turboblokken
@nasty: absoluut waar. De BMW blokken vind ik ookerg mooi klinken maar voor mij kan niks op tegen de snerpende en krijsende Japanners.
@ej20g: ‘krijsende’ inderdaad… Staat voor mij gelijk aan een blèrend kind zo’n ‘krijsende’ Jap….
@ej20g: *kuch*F40*kuch*
@ar156sw:
478pk bij slechts 7000tpm en 575nm bij 4000tpm. Betere specs maar wel minder toeren.
Blijft niet verkeerd voor een 25 jaar oud blokje.
@ar156sw: uiteraard!
@SimonMc: en waarom is een turbomotor niet hardcore? Ga maar ’s met een 1M rijden, echt wel hardcore…
Als dit ‘m gaat worden, dan is het een hele mooie bak!
Is vaak een probleem met turbomotoren, de turbodruk ook in het hoogste toerentalbereik op peil te houden. Maar als er één merk is waar ik er vertrouwen in heb dat ze dat wel voor elkaar krijgen, is ’t BMW wel.
@lemans96: Ik heb dan toch veel meer vertrouwen in Japanners dan in gelijk welk Duits merk daarvoor ..
@waxweazel: Al heb ik veel affectie voor de japanners, ik zou BMW toch niet zomaar ‘gelijk welk duits merk’ willen noemen. Niet voor niets slepen zij keer op keer de prijzen voor de meest innovatieve zuigermotoren in de wacht en heeft McLaren destijds besloten om BMW te verkiezen om voor de F1 de V12 te ontwerpen en bouwen…
@lemans96: niet de boel romantiseren. BMW heeft de “engine of the year” titel sinds 2008 al niet meer gewonnen, en die F1 is natuurlijk al een eeuwigheid geleden, McLaren had er vanwege een sponsordeal met Mercedes ook meteen al spijt van. Anno nu besteed McLaren de ontwikkeling gewoon uit aan Ricardo. Misschien is BMW wel over het hoogtepunt heen, dat zou mooi zijn want als een merk een comeback moet maken dan zijn op hun best.
@mashell: Vrind, weet waar je ’t over hebt als je met mij de degens wilt kruisen. BMW mag dan, de laatste 4 jaar, wel niet de overall prijs hebben gewonnen, ze hebben dat wel gedaan in de categorieën beste motor met een inhoud tussen de 3 en 4 liter. De afgelopen VIJF jaar. ;-)
Niks romantiseren, gewoon koude, harde feiten…
@mashell: Dit zie jij verkeerd. Inderdaad ze hebben een paar jaar niet de hoofdprijs gewonnen. Maar ze hebben wel is waar met een aantal motoren prijzen in de wacht weten te slepen. Het is niet 1 Award, ja dat is de ‘hoofdaward’ en die heeft dacht ik Ford gewonnen afgelopen keer, maar er zijn nog veel meer awards en daar sleept BMW er toch een aantal van binnen…
@lemans96: … en heeft McLaren besloten om Honda te verkiezen om voor de F1 de V6 turbo te ontwerpen en bouwen… ;)
@bungabungastig: De straat auto, mijn beste, de McLaren F1, je weet wel. ;-)
@lemans96:
Kwamen ze niet bij BMW uit omdat Honda niet in zee wou gaan?
Enfin, niets dan respect voor BMW alhoewel er ook andere (even goede) motorbouwers zijn.
@bungabungastig: ja want? BMW zit niet in de F1.
@lemans96: Ja de F1 is oud, maar tot op de dag van vandaag ontzettend snel. Ik weet nog wel dat hij de Bucati in het eerste stuk gewoon wegreed. De motor die BMW had ontwikkeld was fenomenaal, het was zo’n sterke, krachtige motor dat ze een hele nieuwe aparte versnellingsbak moesten ontwikkelen omdat er nog geen versnellingsbak bestond die deze motor aankon. Dus ja je mag op dit succes lang teren. En volgens mij gaat mclaren een beetje stoppen met Mercedes net als in de Formule 1.
@drivingpleasure: Was @ marshell bedoelt excuses
@lemans96:
De turbo’s van turbomotoren leveren al vaak genoeg koppel en pk’s bij lagere toeren. Daarom maakt het gros van de fabrikanten de keus voor een lage redline. Zo hebben de draaiende delen minder te lijden en kan de motor langer heel blijven. Het afregelen van turbo’s is niet zo belangrijk. Als de turbo teveel overdruk levert dan kan er simpelweg afgeblazen worden. Aangezien de BMW M3 toch wel een van de paradepaardjes is van het merk (in mijn ogen zelfs de meest pure BMW naast de 1M) denk ik dat BMW graag het gevoel en de beleving van een atmosferische motor wil houden. Daarbij hoort natuurlijk een hoogtoerig en jankend motorgeluid. Ik denk dat deze M3 weer echt een begerenswaardige BMW gaat worden, nu en later.
@lowbird: Bedankt voor deze uitstekende toelichting. ;-)
Uiteraard zal BMW in de M3 een ‘screamer’ willen. Ik kan niet wachten om te horen hoe deze motor gaat klinken.
Prima combi zelfde aantal pk, meer NM en 135 kg lichter in gewicht, klinkt goed.
wanneer levert u hem af meneer BMW? Nee niet afleveren bij de buren als we niet thuis zijn.
Wat een heerlijke photoshop plaat is dat zeg :O…
Klopt wel, dat van het hoge toerental voor een turboblok.
De enige die ik zo nog direct kan bedenken,die ook een hoog toerental heeft voor een turboblok, is de Mclaren MP4-12C, die een 3,8 biturbo V8 heeft met een max toerental van 8500.
Ik ben heel benieuwd of dit waar is. Zo ja hulde. Tevens benieuwd of ze dit vermogen goed op de weg krijgen. De M5 heeft er al genoeg trubbels mee.
@paulaner: De huidige M5 heeft 140 Pk meer dan de M3 in huidige en nieuwe uitvoering, zal geen probleem worden
Ben benieuwd hoe dat gaat klinken!
@keesje1987: Het is een BMW.. heerlijk natuurlijk! alvast genieten?:
http://www.youtube.com/user/BimmerPost/videos?query=m3+f80
275/35? Leuke maten achter…
Bmw m4 zal ongetwijfeld door iedereen opeens “geweldig” worden gevonden. Tenminste, die hem ooit zullen kunnen besturen. Daar draait het natuurlijk om en niet om al die “fans” zonder Bmw. Hij zal enkel om het design al verkocht worden..
M4, k blijf t n gekke naam vinden.
Doe mij de sedan M3 maar. Net iets praktischer met de kids op de achterbank
Opzich leuk dat BMW nu een M3 en M4 maakt. M3 wordt (kwa uiterlijk) de mildere variant, terwijl ze met de M4 een stuk sportiever kunnen gaan, net zoals bij de M5 en M6 nu. Ben erg benieuwd, die fotoshop boven dit artikel belooft veel goeds!
Hoop dat er een mooie 4 deurs M3 met bescheiden uiterlijk komt.
Prima dat het blok 8000 toeren kan gaan draaien, dat is toch wat je wil in een sportieve auto. Bovendien zorgt dat voor een fijne snerp in het uitlaatgeluid. Eigenlijk snap ik niet waarom fabrikanten hun turbomotoren minder toeren laten draaien dan hun atmosferische motoren. Dat het niet nodig is, is al lang bewezen.
@ej20g: Omdat het piekvermogen lager ligt hoeft hij minder door te trekken. De turbo kan maar een bepaald aantal druk leveren, wordt dit meer dan gaat de wastegate open om niet meer druk te leveren. Dus je hebt er weinig aan om lang in die versnelling te blijven hangen want je bent dan over je piekvermogen heen.
@michelyman: jep dat weet ik, ben relatief goed thuis in de turbotechniek. Maar het is zo ontzettend jammer omdat een hele hoop geluid en daarmee beleving verdwijnt. Zo klinkt een aangepaste Toyota Supra die 8500 toeren draait veel beter dan een standaard Supra die pakweg 7200 toeren draait. Dat heeft natuurlijk met het uitlaatsysteem te maken maar ook veel met het maximaal aantal toeren dat er bereikt kan worden.
@michelyman: maar je kunt toch gewoon zorgen dat die wastegate wat later open gaat en ervoor zorgen dat de motor wat meer brandstof krijgt? Dan heb je bij een hoger toerental je piekkoppel en dus een hoger piekvermogen. M
Twee turbo’s en nog steeds veel minder koppel dan de C63, poeh.. Vreemd is dit wel:
E90 > E90 M3
F30 > F80 M3
Shoot me…
@phaeton: Die heeft ook een veel grotere motor.
@phaeton: Een C63 draait geen 8000 toeren en biedt een hele andere beleving. Een grote V8 is heerlijk voor schakellui cruisen en voor het geluid maar een lichtvoetige zescylinder die meer toeren draait biedt een sportievere beleving. Als het vermogen 420pk is en dat vermogen wordt bereikt bij een hoog toerental (7000-7500 toeren?) kun je wel uitrekenen dat het koppel lager moet zijn dan van een C63, vermogen is immers het product van koppel en toerental.
8000 toeren maar liefst, dus uitermate geschikt om schakellui te rijden ;) Ze maken er weer soort van een cruiser van, is ook niet gek bij een auto die primair voor de Amerikaanse markt is.
@mashell: vroeger maakten BMW motorsport auto’s ook veel toeren, maar deden ze ook pas wat 5000 toeren, ook niet echt geschikt voor schakelui rijden :-D Maar toen waren BMW motorsport motoren ook nog direct afgeleid van racemotoren. De M88 straatmotor was direct afgeleid van de m49 racemotor. De s14 was weer een ingekorte versie van de M88
De nieuwe BMW 2 en 4 series zien er waanzinnig mooi uit! Moeilijk te geloven dat datzelfde merk ook gedrochten als de 5GT op de markt brengt.
@Carreza: Dan noem je ook niet het meest vanzelfsprekende model. De 3, 5, 6, en 7-serie (met alle daar bijbehorende M-modellen).. Naar mijn mening stuk voor stuk prachtige, heerlijke wagens. BMW weet wel hoe het hoort.
@Carreza: BMW weet idd wel hoe t hoort, maar met de 5 GT en 3GT zijn ze echt aant doortrappen. Ook de X1 vind ik helemaal nix! De 1 reeks zou met n ander neusje ook mooi kunnen zijn.
Mooiste blijft de M550d touring vind ik. Die mogen ze zo bij mij thuis op de oprit zetten!
Dat geluid wil ik wel horen
@jessetje: uit de motor of uit de luidsprekers???
@saxoke: Haha goeie. Maar het liefst van de motor natuurlijk;-)
klinkt goed! ik kijk enorm uit naar deze topper.
135kg minder en een 6 cilinder,… dat klinkt leuk.
Vraag we wel af over welke boeg alpina het dan gaat gaan gooien.
Dat betekent dat ie bijna 300 kg lichter wordt dan de nieuwe RS5. Doei Audi.
Dit belooft veel goeds. Meer power, minder massa.
Wanneer komt da kreng nou?
( Gordon Ramsey ) F*ck me !!! Mja sneller dan een M5 of M6 zal hij nooit gaan. Dus sws faal voor de koper. Wederom puur voor the looks maar niet voor het ultieme rijgevoel. Sorry dat ik te kritisch ben. Ik denk dat je beter af bent met een 435i met chip en after sales goodies of M kitje. Ik vind de M5 F10 verreweg de mooiste en beste BMW op dit moment ( type model ) en prestaties zijn nagenoeg perfect voor een sedan die een coupé flink kan pesten.
@bempi: …want het enige verschil tussen een .35i en een M is het vermogen?
Vorige .35i motor kon je ook relatief makkelijk naar de 550peekaa+ tunen.
@bempi: Jij relateert rijgevoel aan rechtuit snelheid? Als die m4 gewoon 400kg lichter is dan de M5 zal het echt wel veel scherper sturen en te plaatsen zijn, dus meer ” rijgevoel”
En toch heb ik liever een NA 6-cilinder, dan maar wat minder pk’s…
Meer koppel, meer toeren, minder gewicht en waarschijnlijk zuiniger. Dan moet je toch wel een échte purist zijn wil je nog bezwaar hebben tegen turbo’s. Historisch natuurlijk zeer correct: terug naar de 2002 Turbo (ik zeg M4 actiemodelletje met deze striping:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/BMW_2002_Turbo_dutch_licence_registration_38-FP-18_pic2.JPG
@ar156sw:
Niet helemaal historisch correct, dan moet er een 4 cilinder in.
@jrk68: ja en moet’ie een stukkie kleiner worden… misschien is dat toch meer de M2 dan… Hmm, M2 002? :D
@ar156sw: Op papier is het allemaal ‘beter’ inderdaad, maar qua karakter komt het totaal niet overeen en kan er niets op tegen een NA.
@motoragent: tja, aan de ene kant geloof ik dat helemaal. Aan de andere kant zijn moderne turbo’s natuurlijk wel ver doorontwikkeld… Ik heb zelf geen ervaring met veel PK’s, maar bij gemiddelde vermogens vind ik een turbo juist wel grappig rijden… blijft toch ook een stukje persoonlijke voorkeur denk ik.
@ar156sw: Dat is zeker waar, ik heb er zelf helemaal niets mee, terwijl sommige vrienden van me zweren bij een turbogeblazen blok. Kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur inderdaad.
De M3 is met de S14
@motoragent,
Zal je me aanhouden als ik op een rustige snelweg even gas geef of een klacerbladje iets harder pak dan je motor? ;)
Respect krijg je toch wel vanuit het korps met een nieuwe m4?
420pk? Dat is hetzelfde als de vorige. Acceleratie zal ook wel magertjes zijn vergeleken met de duitse concurrentie, ze beginnen achter te lopen bij BMW.
De laatste echte M was volgens veel kenners de E46. benieuwd wat deze gaat doen en of ze het M weer terug weten te pakken.
Ben bang dat zelfs M ten onder gaat aan politieke correctheid :( en ik zou E46 M-bezitters adviseren om extra zuinig te zijn op hun M. Het kon nog wel eens een ikoon gaan worden in de toekomst.