• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW overweegt viercilinders voor Noord-Amerika

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 september 2008 om 09:50 – 26 Reacties

You'll never take my sixbanger!Een veelgehoorde stelling over BMW is dat er een zescilinder in hoort, anders is het nét niet. In Amerika weten ze niet anders dan dat Bimmers minimaal een zes-in lijn onder de motorkap hebben liggen, de 1-serie instapper heeft namelijk een 3 liter zescilinder. BMW moet het echter van de 3-serie hebben, en denkt er over de Dreier ook met vierpitter aan te gaan bieden.

BMW zit even in zwaar weer, dus een opsteker op de grote Amerikaanse afzetmarkt is welkom. Dat het merk zijn o zo gekoesterde premium-imago zomaar een beetje wil inleveren zegt genoeg over de huidige stand van zaken.

De 170 pk sterke 320i is in Europa alleszins een goede verkoper, maar of je er Amerikanen ook warm voor krijgt? Ik denk dat een Amerikaan liever voor een tweedehands zespitter gaat dan voor een nieuwe viercilinder, maar ik kan ’t fout hebben.
Aan de andere kant komen er onderaan wel een rits klanten bij voor wie een BMW nu haalbaar wordt.

Hoe dan ook, BMW USA moet reageren op de grote concurrent (en tevens ouwelullenmerk) Mercedes. Deze nam onlangs het besluit vanaf 2010 te proberen viercilinder dieselmotoren aan de man te brengen in Noord-Amerika.

Of de acties van de Duitsers succes gaan hebben hangt in grote mate af van de economische ontwikkeling en de ontwikkeling van de benzineprijs in Noord-Amerika.
Laten we hopen dat ze op het juiste paard hebben gegokt. (via inside line)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, 3-serie, BMW

Vorig bericht: « Audi plugt de Q7 V12 TDI opnieuw
Volgend bericht: Mitsubishi lanceert Racing Lancer, denkt aan milieu »

Lees Interacties

Reacties

  1. DAT zegt

    8 september 2008 om 09:56

    De Amerikanen kopen ook Smarts. Tegenwoordig is dus alles mogelijk.

    Login om te reageren
  2. Rogier zegt

    8 september 2008 om 10:14

    Idd ik was afgelopen zomer in amerika en zag ook gewoon 318 en 320tigjes rijden.
    Dus die zijn daar al te krijgen denk ik.

    Login om te reageren
  3. jorden zegt

    8 september 2008 om 10:20

    @ DAT

    ik dacht precies het zelfde

    De 1 serie 3-deurs op de markt brengen is misschien een goude zet (je hebt alleen maar de coupé in amerika)

    Login om te reageren
  4. Jesper zegt

    8 september 2008 om 10:36

    Ik denk wel dat Amerikanen weglopen met de 4-pitters. Ze halen het typeplaatje eraf zodat niemand kan zien dat er 2 cilinders minder in zitten, en toch kunnen ze opscheppen tegen hun maten/collega’s/familie, etc. dat ze millieubewust rijden.

    Denk dat Amerikanen net als alle andere automotive-bewuste mensen ter wereld liever millieubewust zijn in een 3-serie dan in een strijkijzer.

    Login om te reageren
  5. Majinstar zegt

    8 september 2008 om 10:54

    Of je een type plaatje weghaalt of niet. Je kan aan de dubbele uitlaten zien of het gaat om een 325i, 330i of 335i. De rest daaronder heeft namelijk standaard geen dubbele pijpjes eronder.

    Login om te reageren
  6. Jesper zegt

    8 september 2008 om 11:18

    @ Majinstar: dat weten jij, ik, en de meeste andere bloggers hier, maar de gemiddelde wordt-het-een hybride-of-premium-4-pitter-Amerikaan niet ;)

    Login om te reageren
  7. CSL zegt

    8 september 2008 om 11:23

    Ik vind het juist goed dat ze het gaan doen met 4cilinders.
    Ik bedoel die oude 323i had ook 170pk. Dus waarom niet.
    En de rijeigenschappen gaan er ook denk ik iets voorruit.

    Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    8 september 2008 om 11:46

    @Sir Smokalot,

    Waarom MB weer neerzetten als ouwelullenmerk? Wat voor toegevoegde waarde heeft dat op je bericht?

    Login om te reageren
  9. Jesper zegt

    8 september 2008 om 12:28

    @ 406: hij duidt alleen heel duidelijk en doeltreffend de concurrentie aan ;)
    P.S. Rijdt jij toevallig trouwens zelf in een Mercedes? :P

    Login om te reageren
  10. de sjonnies zegt

    8 september 2008 om 12:56

    Tsja, ik heb zelf BMW altijd draaikonten gevonden met de cilinderkeuze van hun voertuigen, voor de lancering van de eerst M3 was het allemaal 6 cilinder, 6 cilinder en nog eens 6 cilinder; maar toen de eerste M3 met een 4 cilinder uitkwam vertelde men bij BMW plotseling dat ze voor een 4 cilinder hadden gekozen voor de stijfheid van het blok, dus deze verandering van koers verbaasd me geenszins

    Login om te reageren
  11. Bart zegt

    8 september 2008 om 13:20

    Die Amerikanen hebben niet liever een 2e hands zes cylinder want verbruik is daar tegenwoordig een veel groter issue. Gezien de snelheden op hun snelwegen en de mogelijkheid dit zeer constant te kunnen rijden zal een 4cylinder hele mooi IRL cijfers neerzetten. Lagere octaan waarde van hun brandstof werkt wel weer een beetje tegen.

    Login om te reageren
  12. 406_v6 zegt

    8 september 2008 om 13:45

    @Jesper,

    Jazeker, heb -naast m’n Honda Accord 2.4 executive automaat- een Mercedes 500 SL – R107 uit 1984 met 42.000km op de klok.

    Login om te reageren
  13. Michael zegt

    8 september 2008 om 13:50

    “heb -naast m’n Honda Accord 2.4 executive automaat- een Mercedes 500 SL – R107 uit 1984 met 42.000km op de klok.”

    ben ik de enige die dit grappig vind?! :D

    Login om te reageren
  14. 406_v6 zegt

    8 september 2008 om 14:13

    Wat vindt je er zo grappig aan?

    Login om te reageren
  15. Jesper zegt

    8 september 2008 om 15:00

    Dat je zo trots op je Accord 2.4 executive automaat bent, en dit zo volledig omschrijft :P
    Wel respect voor die Mercedes trouwens, mooie (ouwelullen) bak ;)

    Login om te reageren
  16. Ramshoek zegt

    8 september 2008 om 15:27

    @Bart,

    Niet alleen het lagere octaangetal van de brandstof aldaar is een issue, ook het zwavelgehalte is dat.
    Voor de nieuwe direct ingespoten (atmosferische) motoren is dat een probleem. Niet dat ze er niet op zouden draaien, maar het voordeel van de directe inspuiting (op een arm mengsel draaien) wordt daar volledig teniet gedaan omdat zwavel rijke brandstof voor een grotere NOx productie zorgt en de motor daarom veel te vaak rijk moet draaien om de NOx opslag katalysator te reinigen.
    Dat is ook de reden dat een auto als de 125i Coupe (een wagen speciaal voor de amerikanen ontwikkeld, maar wij mogen hem ook aanschaffen) niet is voorzien van een 2,5 liter (direct ingespoten) 6 cilinder, maar van een 3 liter indirect ingespoten blok.

    BMW zal zijn moderne 4 cilinders dus niet op een arm mengsel kunnen laten draaien en daarmee feitelijk nieuwe motoren moeten ontwikkelen.
    Maar aangezien er ook nog steeds geruchten gaan over in samenwerking met Peugeot ontwikkelde 2 liter turbo’s, moeten we het wellicht daarin zoeken.

    Login om te reageren
  17. Fortuna zegt

    8 september 2008 om 17:30

    De Amerikaanse klant smeekt om de 4-cilinders, ik ken er verschillende die wel een 1-serie willen, maar niet kopen omdat de 6-cilinder teveel verbruikt.

    Login om te reageren
  18. prop zegt

    8 september 2008 om 17:51

    een haalbare move van bmw lijkt mij.. als die amerikanen ergens voor gaan doen ze het gelijk goed en massaal… dit kan zomaar een dikke hype worden

    Login om te reageren
  19. 406_v6 zegt

    8 september 2008 om 18:07

    @Jesper,

    Ben geweldig in m’n sas met de Japanse Beemer…ehm …Honda!!

    Wel frappant trouwens die verschillen in prestaties; de Accord perst 190 pk uit 2.4 liter 4 cilinder, de SL 231 pk uit 5 liter V8…..

    Login om te reageren
  20. RobertJ zegt

    8 september 2008 om 19:12

    Goed idee lijkt me, zolang het gewoon flink groen is happen ze toch wel toe :)

    Login om te reageren
  21. Sjaaky zegt

    8 september 2008 om 19:15

    Ach wat een onzin trouwen de gemiddidelde Europeese 4 pitter haalt 1.5x meer vermogen dan een Amerikaanse 6 pitter. Kijk nou de 1.4 TSI van VW nu max rond de 170 pk, daar is toch gewoon niets mis mee. Misschien het geluid? Maarja dat kan je kunstmatig aanpassen.

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    8 september 2008 om 19:33

    amerikanen kunnen zich over het algemeen heel makkelijk aanpassen en schikken aan nieuwigheden .. makkelijker dan de oude wereld iig ..
    so .. what,s the rush ??

    Login om te reageren
  23. Bob zegt

    9 september 2008 om 01:37

    @lincoln … precies. Trouwens .. ik heb de komende 2 weken een nieuwe Lincoln Navigator als een vervangende auto ernaast. Lekkere bak.

    Login om te reageren
  24. Sorcerer zegt

    9 september 2008 om 08:40

    CSL: nou, met een kleiner aantal cilinders (en motorinhoud) zal je koppel er waarschijnlijk wel op achteruit gaan; meer toeren maken om die 170pk te halen dus.

    Verder denk ik zeer zeker dat het aanslaat: in de VS gaat het minder goed met de economie, brandstofprijs begint ineens heel belangrijk te worden (vandaar ook dat Hummer dik in de problemen zit door stagnerene verkoop), en 4-cilinders hebben een flinke ontwikkeling doorgemaakt hier: net zo krachtig als 6-cilinders van 10 – 15 jaar geleden (en in sommige gevallen nog best koppelrijk ook, kijk bijv. naar de 1.4 en 1.8 T(F)Si van Audi/VW).

    Login om te reageren
  25. Jesper zegt

    9 september 2008 om 10:18

    @ 406: Helemaal waar! Japanners (en Zweden nog meer!!) halen al jaren veel meer pk’s per liter uit hun motoren dan Duitsers, om van de Yanks nog maar niet te spreken ;) Zo haalde Saab laatst kleine 400pk uit een 2.0, met een turbo uiteraard…

    @ Sorcerer: Ook nog nieuwtjes die niet algemeen bekend zijn? ;)

    Login om te reageren
  26. CSL zegt

    9 september 2008 om 12:49

    BMW ’s CEO Norbert Reithofer recently revealed that the next-generation 1-Series is going to get the 4-cylinder engine that is a result of the PSA-BMW relationship. The current 4-cylinder is used in the Mini Cooper MINI .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North