• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW plant emissievrije auto voor VS

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 maart 2008 om 13:38 – 15 Reacties

Groene Bimmers

BMW is van plan voor 2012 een auto zonder uitstoot van schadelijke stoffen op de Amerikaanse automarkt te introduceren. Dit heeft BMW-chef Norbert Reithofer vandaag laten weten. Een definitieve beslissing hierover moet dit jaar genomen worden.

BMW staat niet bepaald bekend als het zuinigste automerk dat er is. Het houdt vast aan flinke motoren en zoekt milieuvriendelijke oplossingen met behulp van het ‘Efficient Dynamics’-programma. Dat er met dit programma veel winst is te behalen bleek al met de aankondiging dat BMW het groenste premium-merk is.

Ondertussen is het merk druk aan het testen met batterij-aangedreven modellen met Elektromotor, komt er een hybride X6, alsook een hybride X5 diesel.

Welke techniek uiteindelijk voor de emissievrije BMW wordt gebruikt is nog niet uitgemaakt. Wat ook nog niet duidelijk is, is of de milieuvriendelijke auto’s een BMW-logo krijgen of dat er een apart merk zal worden opgezet (het veelbesproken ‘vierde BMW-merk‘)

Als er ‘groene BMW’s’ komen, ligt het het meest voor de hand dat dit modellen uit de X-serie zullen zijn. Het is namelijk voor de Amerikaanse markt bedoeld, en BMW heeft onlangs laten weten de productie van de volledige X-lineup naar Spartanburg te verhuizen. Momenteel worden daar de X5 en de Z4 gemaakt. De X6 zal er ook worden geproduceerd, alsook de volgende generatie X3, die in zijn huidige vorm bij Magna Steyr in Graz, Oostenrijk wordt gemaakt. De productie van de Z4 zal naar Europa verhuizen.

De keuze voor een emissievrije auto is overigens geen keuze, maar een verplichting. Elke grote autofabrikant is in de VS wettelijk verplicht voor 2012 een dergelijk model te maken. (via AMW)

Ook interessant!

  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander
    Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander
  • Mijn Auto: BMW M135i van Stefan
    Mijn Auto: BMW M135i van Stefan

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, co2, Elektrisch, Hybride, milieu

Vorig bericht: « Fiat lanceert ‘dikke’ Grande Punto GP
Volgend bericht: Lexus LS600h by JOB design »

Lees Interacties

Reacties

  1. M Freak zegt

    18 maart 2008 om 13:43

    Ben benieuwd of het wat lukt met die hybride X’en.

    Offtopic: Weet iemand al wat van de powerupgrade van de M5?
    Of wanneer komt er weer nieuws over?

    Login om te reageren
  2. Robbert_W zegt

    18 maart 2008 om 13:51

    Raar eigenlijk dat een fabrikant als BMW dit gaat doen.
    Ze staan er niet echt om bekend. Maar aan een beter
    milieu werken is altijd postitief.

    Login om te reageren
  3. barrie zegt

    18 maart 2008 om 13:51

    ik vind de header van autoblog van deze dag is heel niet vet

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    18 maart 2008 om 13:55

    Wettelijk verplicht voor elk merk dat in de VS levert? Ik mag hopen dat de sportwagenfabrikanten daarvan uitgezonderd zijn?

    En sowieso, emissievrij betekent nog niet dat hij vervuilingsvrij is. Hij stoot mss rijdend niets uit, maar de elektriciteitscentrale waar de energie vandaan komt, nog wel. Voor staten zoals Califonië, waar strenge emissie-eisen zijn, is het een uitkomst, maar een oplossing van het milieuprobleem in het algemeen is het natuurlijk niet.

    @ Robbert; Ze moeten wel. Zie laatste alinea van het artikel. ;)

    Login om te reageren
  5. Alec zegt

    18 maart 2008 om 13:59

    plak een bmw logo op een scootmobiel…. klaar is kees… wetgeving omzeild

    of is dat te simpel??

    Login om te reageren
  6. JH zegt

    18 maart 2008 om 14:04

    De waterstof aangedreven BMW 7-serie heeft een emissie van 5g/km dus bijna nul-emissie. Je kan ervan uit gaan dat het om een waterstof aangedreven BMW met verbrandingsmotor gaat (en misschien deels hybride?)

    Login om te reageren
  7. smoke zegt

    18 maart 2008 om 14:07

    @ Citrofiel

    de nuance zit hem in het middelste woord: ‘Elke grote autofabrikant’

    Login om te reageren
  8. smoke zegt

    18 maart 2008 om 14:21

    @barrie

    Misschien zit je gading van er morgen wel iets tussen.

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    18 maart 2008 om 14:31

    @ Sir S; Oeps… :oops: Gewoon overheen gelezen. Dat soort dingen zou je natuurlijk altijd moeten checken voor je een vraag stelt. Zeker als je erna ook nog eens verwijst naar dat stukje tegen anderen. XD Stom.
    Maar dan heb ik nog een vraag: :twisted: Wat is de grens tussen groot en klein? :P

    Login om te reageren
  10. JW zegt

    18 maart 2008 om 14:44

    Lijkt erop:P, over scootmobielen met bmw logo’s. flauw

    Login om te reageren
  11. K-Kalkan zegt

    18 maart 2008 om 14:53

    naja toch wel leuk ;)
    ik bedoel.. ik heb wel liever een dikke diesel/benzine maarja wij wonen gelukkig neit in de VS :D
    dus lang leve Nederland…. (WTF?!) :P

    Login om te reageren
  12. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 maart 2008 om 17:10

    Mooi die Mercedes reclame eronder…

    Login om te reageren
  13. rgseidl zegt

    18 maart 2008 om 17:28

    @Citrofiel –

    de verplichting is afgeleid uit de ZEV (zero emissions vehicle) wetgeving in Californie. Zodra een bedrijf (alle merken bij elkar geteld) in die staat meer dan 60,000 auo’s per jaar verkoopt zijn ze verplicht een aantal daarvan echte ZEV te maken. BMW gaat ervan uit dat ze ivm met de groei in hun afzet 2012 onder deze regeling zullen vallen.

    Het gaat dus om een puur elektrische BMW of Mini, tenzij BMW ervoor kiest – eventueel in samenwerking met een partner – een nieuw merk op te richten. Een brandstofcel zou ook kunnen, maar zelfs in Californie is er geen infrastructuur voor de productie en verdeling van waterstof. Sommigen pleiten voor brandstofcellen op basis van methanol cq. ethanol i.p.v. waterstof, vloeibare brandstof is immers veel makkelijker te handhaven.

    Login om te reageren
  14. rgseidl zegt

    18 maart 2008 om 17:30

    @JW –

    vroeger maakte Puch ook kleine Autos.

    Puch 500

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    18 maart 2008 om 17:37

    @ rgseidl; Hartelijk dank voor de heldere uitleg! :) Maar laten we even eerlijk zijn, een aantal op de 60.000 auto’s ZEV (wat niet eens ZE is) maken maakt natuurlijk nauwelijks uit hè… Ten eerste verplaats je alleen het probleem, en ten tweede maakt het voor de uitstoot op wegen ook nauwelijks uit als het om zulke kleine aantallen gaat. Het is echter wel een aanmoediging om milieuvriendelijke technieken sneller te ontwikkelen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North