BMW teast met interieur i8 Spyder Concept

Auteur: , 19 Reacties

Op de jaarlijkse Consumer Electronics Show in Las Vegas toont BMW de i8 Spyder Concept, waarin de laatste technologische snufjes verwerkt zullen zitten wat betreft user interfaces en interieur.

BMW i8 Spyder concept

De BMW i8 Spyder Concept zal bijvoorbeeld beschikken over Gesture Control, waarbij je zonder de touchscreens aan te raken toch de verschillende getoonde opties kunt bedienen. Dit gebeurt door bepaalde gebaren met de vlakke hand. BMW noemt het AirTouch, en het zou zeer intuïtief moeten werken. Sensoren registreren de handbewegingen in het gebied tussen de middenconsole en de binnenspiegel.

Elke beweging moet bevestigd worden met een knop op het stuurwiel, onder de linkerduim. Dit is om te voorkomen dat je ongewenst dingen bediend als je bijvoorbeeld keihard zit te zwaaien naar het knappe meisje naast je in de file. Voor eventuele bijrijders zit eenzelfde knop in de rechterdeur.

Maar wat wij vooral interessant vinden is hoe die BMW i8 er nou uit komt te zien zonder dak, deze man zal niet zonder dak willen waarschijnlijk. Over een weekje zullen we het weten, BMW is overigens niet de enige die een i8 gebruikt om op de CES haar technische hoogstandjes te tonen. Ook Rinspeed gebruikte de plug-in supercar als basis voor een project.



19 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Het zogenaamde ‘Gesture control’ kennen we natuurlijk al van de nieuwe 7-serie, maar blijft een mooie vinding. In het begin vond ik de i8 niets, maar nu ik deze een aantal keer heb zien rijden moet ik toegeven dat het in het echt best wel een indrukwekkend apparaat is.
@dutchdriftking:

ze zijn bij BMW druk aan het innoveren ..
binnenkort heb je maar 1 hand om je raam open te kunnen doen door middel van een zwengel-achtig dingetje op je deur ..
en dan ??
heb je de radio op een andere zender ofzo ..
omslachtig gekut ..
@lincoln: heb je meer freude am fahren… Ofzoiets….
God, wat een geknooi zeg. Eerst een beetje zwaaien en dan een knopje induwen. Ge-wel-dig, wat een uitvinding.
@Rob: Ik denk dat je hiermee je ogen beter op de weg kan houden, en dat is een goede zaak. Wie heeft er niet wel eens een bijna ongeluk gehad door aan de radio te zitten tijdens het rijden?
@dutchdriftking:

een bijna ongeluk staat voor 100% gelijk aan totaal helemaal volstrekt geen ongeluk ..
@lincoln: Eens, maar als wij allemaal meerdere malen een bijna ongeluk hierdoor hebben gehad, zal er ook regelmatig een echt ongeluk door gebeuren. Als we dit kunnen voorkomen moeten we dat doen. En laten we eerlijk zijn, alle zinvolle opties als cruisecontrol,climate control,stoelverwarming en elektrische ramen zitten ook al op mijn bijna 20 jaar oude auto, dan moet BMW toch iets nieuws bedenken. En als er dan niets zinvols te bedenken is, dan maar een minder noodzakelijke optie toch?
@dutchdriftking:

complete onzin ..
des te minder opties des te veiliger een auto .. punt uit ..

dit is net zo een vooruitgang als veel te veel peekaas (waar ze bij BMW ook een handje van hebben) ..
leuk voor in de folder en de kroeg ..
gewoon ordinaire lucht-handel dus ..
@lincoln: Zoals ik boven al aangeef moeten ze wat omdat ze van gekkigheid niet meer weten wat er allemaal nog voor onzin aan een auto toegevoegd kan worden. Is het heel nuttig? Nee. Is het leuk voor de gadgets freaks? Jazeker!

Dit is een van de redenen waarom ik persoonlijk gek ben op Youngtimers/klassiekers uit de jaren 80/90.
Heerlijke mechanische techniek, en de elektronica die je wilt hebben is leverbaar, de rest is gewoon niet aanwezig. Ik bedoel, niemand zit te wachten op een elektrische handrem of spraakbesturing, maar stoelverwarming en cruisecontrole vind iedereen prettig. Wel ABS, geen ESP, heerlijk!
@dutchdriftking:

klopt ..
daarom was het onvermijdelijk om de oldtimer regeling te behouden ..
auto,s van 20 tot 30 jaar oud zijn al helemaal compleet ..
en uit die periode enorm degelijk dus duurzaam ..
@lincoln: Klopt helemaal. Alleen roesten sommige modellen nog wel behoorlijk, maar dat is dan ook meteen het enige nadeel. Naast het brandstof verbruik natuurlijk, maar aan elk voordeel kleeft een nadeel.
@dutchdriftking:
Hier, het stuurwiel uit de nieuwe 7-serie:
http://preview.netcarshow.com/BMW-7-Series_UK-Version-2016-800-48.jpg

Tel het aantal knopjes zou ik zeggen. Je kunt er ongeveer 90% van alle functies mee bedienen (incluis die levensgevaarlijke radio…) die je met enige regelmaat gebruikt. En voor de rest van de functies heb je zo’n handige draaiknop naast de versnellingspook.

Met het stuur en dat draaidingetje krijg zelfs ik het voor elkaar om blindelings, zonder de ogen van de weg te halen, alle functies van de boordcomputer te bedienen. Zit wonderbaarlijk slim in elkaar. En als mij het al lukt, kan iedere boerenlul het. Echt!

Ik vind dat zwaaien gewoon een gadget om het gadget. Niks toevoegend, maar ze moeten iets hebben om mee te bluffen….
@Rob: Ik ben persoonlijk sowieso niet zo van de stuurbediening. Belangrijke functies kunnen op de hendels van richtingaanwijzer en ruitenwisser geplaatst worden, het stuur is om te sturen en te toeteren, Maar wie ben ik.
@dutchdriftking:
Het stuur is om te sturen en toeteren, maar ondertussen laat je je wel afleiden als je de radiozender wilt veranderen…

Dan is bediening aan het stuur echt wat voor jou hoor. Want het werkt gewoon.
@dutchdriftking: bediening voor stuurverwarming is op het stuur toch best wel op zn plaats
@Rob: ik tel toch 17 knoppen :) Met een beetje fantasie weliswaar: ook de flippers en de drie bewegingen van het wieltje tel ik mee. Maar dan heb je ook nog de hendels..

Maar ik ben het helemaal met je eens. Ik rij een nieuwe 3-serie en je kunt bijzonder veel op gevoel bedienen. En met heads-up display hoef je nauwelijks meer naar beneden te kijken.
@rickvanbuuren:
En dat is alleen al het stuur! Het is eigenlijk bizar hoeveel knopjes er in zo’n auto zitten (en hoeveel je er nóóit aanraakt) en dat het dan toch allemaal best simpel werkt…..
Krijg je dus de hele tijd voorslagen van de auto… Lijkt me irritant..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).