• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW Tri-Turbo diesel uitgelegd

Auteur: Alwood, gepost 27 februari 2012 om 09:41 – 42 Reacties

BMW Diesel Power!


Leuk natuurlijk, zo’n zescilinder diesel met 3 turbo’s, maar hoe werkt het? Hoe groot zijn de turbo’s en hoe heeft BMW ze geschakeld?

Iedere turbo een eigen set cilinders toekennen is al lang niet meer aan de orde. Dat was vroeger, tegenwoordig zet men turbo’s ook graag na elkaar. Dat is met de meeste auto’s met twee turbo’s het geval. Eén kleine en een grote staan achter elkaar. Bij lage toeren werkt de kleine het hardst, trek je door dan komt de grote turbo ‘erbij’.

Is de tri-turbo dan revolutie of evolutie? Absoluut evolutie. Overeenkomsten met de twin-turbo systemen zijn namelijk groot. Totdat je de auto echt op zijn staart trapt werken zelfs maar twee van de tri turbo’s.

BMW heeft twee kleine turbo’s parallel staan achter het blok. Daarachter (in serie) 1 grotere turbo. Bij lage toeren werkt slechts 1 van de kleine turbo’s, meer gas en de grote springt bij, vollast en de tweede kleine turbo gaat aan. De kleine turbo’s hebben bovendien een variabele geometrie. Afhankelijk van het toerental past de turbo zich aan voor een betere respons.

Het resultaat kennen we: 381pk/740Nm. De diesel klinkt in de BMW 5 Serie prima. Verdere uitleg staat in de video op autojunk.nl. (via bmwblog.com)

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • Video: Hert gebruikt BMW als springplank
  • Video: BMW bestuurder gebruikt knipperlicht

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, m50d, m550d, Techniek, Video

Vorig bericht: « Lol: Audi helpt quattro-lozen de sneeuw door
Volgend bericht: Bentley SUV verkoopverwachting: 3500-5000 per jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. mastertje zegt

    27 februari 2012 om 09:53

    Het spijt me meneer, doordat een stukje van een cilinderveer is afgebroken en de éérste turbofan beschadigt heeft, leidde dit tot overtoeren van de 2e turbo die daardoor te heet werd en de olietoevoer naar de 3e turbo blokkeerde. U kunt uw auto blij de sloop verderop parkeren.

    Login om te reageren
    • White_Lightning zegt

      27 februari 2012 om 16:24

      @mastertje: Zulke verhalen hoorde ik inderdaad bij al Opel, maar nog nooit bij BMW (reeds 3×250,000km TD gereden)

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        27 februari 2012 om 20:01

        @White_Lightning: Oh en welke Tri-turbo BWM/Opel heb jij dan gereden ???

        Het is een nieuw systeem, dus er kunnen best kinderziektes inzitten; BMW is meestal vrij degelijk, maar niet feilloos.

        En het is een ‘complexe’ Turbo –> dus als er ooit problemen mee zijn, zal het al snel duur zijn.

        Dat zegt verder niets over de verwachte levensduur van de Turbo, dat zelf best wel 300K+ KM zijn, maar mastertje heeft wel een punt.

        Login om te reageren
  2. 964rs zegt

    27 februari 2012 om 10:09

    Het zal vast werken. Alleen het vermogen lijkt me wel relatief weinig

    Login om te reageren
    • kraakensmaak zegt

      27 februari 2012 om 10:10

      @964rs: relatief weinig? Ben benieuwd wat voor een diesel jij dan hebt.

      Login om te reageren
      • 964rs zegt

        27 februari 2012 om 10:13

        @kraakensmaak: nouja als je kijkt: hij heeft 3 turbo’s. Dan zou je zeggen dat er meer inzit toch? Heb geen diesel thuis, maar de nieuwe a6 3.0 tfsi met nieuwe chip

        Login om te reageren
        • bohica zegt

          27 februari 2012 om 10:16

          @964rs: Dit is behoorlijk veel vermogen hoor.
          En met de enorme marges die bmw houdt heel makkelijk te chippen.
          Verder als je kijkt naar de prestaties die de auto ermee haalt zijn er weinig auto’s die hem bijhouden.

          Login om te reageren
          • 964rs zegt

            27 februari 2012 om 10:18

            @bohica: de trekkracht is idd mooi. Ben benieuwt wat ze kunnen chippen/hoeveel vermogen ze er nog uithalen

            Login om te reageren
        • Megakix zegt

          27 februari 2012 om 10:47

          @964rs: het is natuurlijk een combinatie van ‘uitstoot’ met ‘vermogen’ met ‘piekbelasting motor’ etc..deze variabelen worden in een soort coctail gegoten, geshaked…en dan heb je inderdaad uiteindelijk ‘slechts’ 381Pk. Ik geef je absoluut gelijk dat het vermogen relatief laag ligt.
          En..ik geef je mee, dat deze motoren behoorlijk slijtvast zijn en daardoor een welhaast ongekende levensduur zullen hebben. Beetje chippen (eigen risico zegmaar) en je rukt er gemakkelijk 500Pk uit.

          Login om te reageren
          • 964rs zegt

            27 februari 2012 om 11:52

            @Megakix: ben ook benieuwt wat deze techniek gaat brengen bij andere merken.

            Login om te reageren
          • dawwg zegt

            27 februari 2012 om 20:09

            @Megakix: Of ze een lange levensduur hebben, kun je nog helemaal niet weten. Algemeen genomen hoe meer Turbo-druk, hoe sneller de boel kapot gaat. Nu zal BMW heus wel een verdomd sterk blok gebouwd hebben, maar een koude diesel motor een Tri-Turbo vollast doortrappen zal niet altijd ongestraft blijven lijkt me.

            Login om te reageren
            • Megakix zegt

              27 februari 2012 om 21:44

              @dawwg: hopelijk hebben de nieuwkopers een beetje respect voor dit dieselblok…zodat wij’m later 2e hands in prima staat kunnen afrijden ;-)

              Login om te reageren
  3. glashelder zegt

    27 februari 2012 om 10:15

    Ach, 500pk is toch wel het minste wat je tegenwoordig verwacht :)

    Mooi hoor. Hoop alleen dat VAG dit niet gaat proberen, want dan gaat het stuk en is PON niet thuis.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      27 februari 2012 om 10:40

      @glashelder: Begin er niet over :) Mijn A3 2.0TDI is ook in de soep gedraaid (95k km), daar gaf PON idd niet thuis. Lag allemaal aan de eigenaar, die hem netjes volgens het boekje onderhoud heeft..

      Login om te reageren
      • bassie zegt

        27 februari 2012 om 11:50

        @widodh:
        Met een idiote rijstijl krijg je het meest betrouwbare blok nog in minder dan 500 km vastgelopen. 999 vd 1000 keer ligt het aan de eigenaar, die gewoon met koude nog niet smerende olie al vol vermogen vraagt. Zeker met auto’s van <150pk zie je dat vaak.

        Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        28 februari 2012 om 21:47

        @widodh:
        Laat me raden:
        “Met steenkoude motor wegrijden en meteen het gas er op”
        en
        “met een bloedhete motor die zojuist veel toeren gemaakt heeft de motor uitzetten zodat de oliepomp stopt met het koelen en smeren van oa. de turbo”

        Veel lease-rijders b.v. zetten de motor gewoon uit als ze de auto in bv. een tankstation aan de snelweg stilzetten. Niet even een half minuutje stationair laten doordraaien zodat de turbo de kans krijgt tijdens de spin-down gesmeerd te worden.
        Het interesseert ze geen hol want de auto is toch niet van hun…

        Vraag het de dealers: het zijn altijd dezelfde soort figuren die turbo’s verslijten alsof het niks is.

        Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    27 februari 2012 om 10:38

    pretty impressive. Cijfers die zelfs in een vrachtwagen niet zouden misstaan.

    Login om te reageren
  5. vos115 zegt

    27 februari 2012 om 10:38

    Moet niet gekker worden. Straks hebben we nog meer turbo’s onder de kap dan cillinders!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      27 februari 2012 om 10:48

      @vos115: turbinemotoren ftw ! :lol:

      Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      27 februari 2012 om 11:01

      @vos115: idd.
      Nu zijn het nog 3 turbo’s voor de gehele motor.
      Het is dus nog ff wachten voordat we 3 turbo’s per cilinderbank of zelfs cilinder krijgen.

      Login om te reageren
  6. griffendahl zegt

    27 februari 2012 om 10:46

    Ah kijk, de Engine of the year 2012 ;)

    Login om te reageren
    • smokin zegt

      28 februari 2012 om 11:18

      @griffendahl: Oh die zal BMW inderdaad wel aan zichzelf uitreiken ;)

      Login om te reageren
  7. Volvo_440_turbo zegt

    27 februari 2012 om 11:09

    Ziet er mooie techniek uit, maar wat als 1 van de turbo’s kapot gaat? Die lijken me niet echt bereikbaar…

    Login om te reageren
  8. Hoebb zegt

    27 februari 2012 om 11:19

    en natuurlijk niet te vergeten:
    Zijn alle waardes die BMW opgeeft correct?

    Sinds de turbo’s in het leven zijn geroepen bij BMW, schieten de pk’s de pan uit! Beter, gratis PK’s, klopt wel maar je gaat ook niet gewichtheffen tegen iemand die anabolen gebruikt als je dat zelf niet doet.

    Voor hen die niet bekend zijn met dit voorkomen, enkele bronnen:

    http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/27/video-bmw-1m-levert-veel-meer-vermogen

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N54

    http://danielmiessler.com/blog/the-bmw-335is-power-is-underrated

    http://www.caranddriver.com/reviews/2011-bmw-335i-sedan-first-drive-review

    verder wel high tek, 3 turbo’s!

    Login om te reageren
  9. panzerknacker zegt

    27 februari 2012 om 11:38

    Behoorlijk monsterlijk piekvermogen, 381pk uit een 3 litertje diesel, gecombineerd met een waarschijnlijk zeer goede response en goede verdeling over de toeren. Denk dat daar bij deze genoeg over gezegt is. Wat onderhoud betreft, het is allemaal inderdaad wel meer storingsgevoelig, maar in een premium auto als dit waar je toch al een godsvermogen voor het onderhoud betaald kan het nog wel. Het geluid van de motor echter in dat andere filmpje klinkt goed maar lijkt me zeer kunstmatig, alsof het meer uit de speakers komt dan uit de motor zelf.

    Login om te reageren
  10. akrapovic zegt

    27 februari 2012 om 11:59

    Zalige motor voor een diesel! Het zal niet meer lang duren voordat VAG (audi) met een antwoord komt denk ik.. De v8 tdi wordt nu toch ineens ouderwets (maar blijft wel lekker)

    Login om te reageren
  11. spylegion zegt

    27 februari 2012 om 12:09

    M ooie techniek!
    (zolang het allemaal heel blijft dat is..)

    Login om te reageren
  12. Nv zegt

    27 februari 2012 om 12:25

    Ja zo kan je wel “eeuwig” blijven doorgaan met turbo’s zetten zodat de nieuwe turbolag kan opvangen van de andere turbo totdat de andere turbo start. Uiteraard als de eerste turbo al werkt vanaf ong 500 toeren per minuut, dan is het niet echt nuttig voor nog een extra turbo te plaatsen.

    Login om te reageren
  13. Onehp zegt

    27 februari 2012 om 12:35

    Evolutie? Wat een simplistische opinie. Dit is pure ingenieursKUNST, een creatie van de beste motoringenieurs ter wereld en meneer noemt het evolutie omdat de maker uitgelegd heeft in welke volgorde de turbos geschakeld zijn.
    Maar hoe dit schakelen gebeurd, hoe het geregeld wordt, hoe dit complexe geheel gepackaged wordt op een productiemotor, hoe dit geheel geproduceerd wordt, hoe dit geheel betrouwbaar gemaakt is, hoe het ontwerpprocess gecoördineerd en georganiseerd is, etc. etc.????

    Evolutie kan niks. De ingenieurs van BMW, zij kunnen. En wij kunnen enkel hun creaties bewonderen.

    Amen!

    Login om te reageren
    • Jimmy zegt

      27 februari 2012 om 12:41

      @Onehp: Zeker geen technische (werktuigbouwkundige) achtergrond?

      Niet heel speciaal dit stukje techniek. Er is wederom voortgeborduurd op het turbo verleden bij BMW.

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      27 februari 2012 om 21:47

      @Onehp: het is ook wel een heel knap staaltje werk…maar het blijft ‘evolutie’ (voortboorduren op bestaande zaken).

      Login om te reageren
  14. baasbas zegt

    27 februari 2012 om 12:55

    Als de betrouwbaarheid in orde is: topblok! Klasse werk BMW! Chapeau, chapeau, chapeau!

    …en dan nu, hup, iets doen aan dat misbaksel van een 1-serie

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      27 februari 2012 om 13:18

      @baasbas: +1

      Login om te reageren
  15. Onehp zegt

    27 februari 2012 om 12:57

    Ik ben zo een ingenieur die achter het decor er toe ziet dat de lezers hier niet verkruimeld worden indien we ons werk niet goed zouden doen. Alles wat automobiel ingenieurs doen bouwt verder op wat al gedaan is, maar dat maakt de prestatie er niet minder op omdat ze collectief is en bouwt op ervaring. En zonder de creativiteit en intelligentie van voor jullie anonieme individuen, wordt er niet veel van gebakken ondanks alle historiek. 99% hier beseft niet hoe veel werk echter zelfs ogenschijnlijk kleine innovaties liggen…

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      27 februari 2012 om 13:00

      @Onehp: bovenstaand @Jimmy

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      27 februari 2012 om 15:59

      @Onehp: Toch is de term evolutie niet slecht gekozen, vind ik. Ook in de natuurlijke evolutie zijn er (relatief) korte periodes waarin evolutie ge-turbocharged werd en er een soort van “doorbraak” kwam (slechte woordkeuze in de biologische context, maar goed).

      Dat zelfde is hier min of meer het geval. De techniek evolueert verder en in dit geval met een iets groter sprongetje.

      Login om te reageren
  16. bozewolf zegt

    27 februari 2012 om 16:01

    Zou dat toerentellertje ook echt bij de motor horen trouwens?

    Redline @ 5400? :D Voor een diesel?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      27 februari 2012 om 17:48

      @bozewolf: in theorie kan een diesel maximaal iets van een +- 7000rpm en dan heb je het wel gehad mbt de ontbrandingssnelheid…

      dus eigenlijk is 5400rpm nog ruim onder de marge :)
      materiaaltechnisch kunnen we immers met grote blokken toch wel gemakkelijk naar de 7000rpm, niet?

      Login om te reageren
  17. SimonMc zegt

    27 februari 2012 om 17:17

    3 turbo’s? Dat noem ik een devolutie ipv evolutie.

    Wat is het volgende, een 2.0 tdi met 400 pk en 5 turbo’s?

    Login om te reageren
  18. tjorque zegt

    27 februari 2012 om 17:51

    Ik ben benieuwd of we ooit variabele multi-stage turbo’s zullen krijgen… Waarin multi turbo technologie in één turbo gecombineerd wordt….

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      27 februari 2012 om 21:48

      @tjorque: volgens mij krijg je dan niet een mooie ‘motorloop’ over de rev-linie..

      Login om te reageren
  19. kliko zegt

    28 februari 2012 om 11:30

    Ik vermoed dat BMW nog lang niet het maximale vermogen uit dit blok heeft gehaald. Puur om de betrouwbaarheid wat tegemoet te komen. But who knows…

    Erg mooie techniek. Ben benieuwd hoelang de blokjes het goed blijven doen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North