• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW verslaat Tesla

Auteur: RubenPriest, gepost 25 juni 2024 om 08:51 – 17 Reacties

BMW Personal Pilot

Tesla was ooit een pionier, maar links en rechts beginnen andere merken de Amerikanen in te halen.

Zeg je zelfrijdende auto, zeg je Tesla. Geen ander merk ter wereld heeft de marketing op dit gebied zo goed voor elkaar als de Amerikaanse autofabrikant. Dat begon met Autopilot en later de veelbelovende woorden Full Self-Driving (FSD). In de wereld van autonoom rijden gaat het om rijassistenten van level 2.

En in dat opzicht begint Tesla achter te lopen. Mercedes had met Drive Pilot al level 3 technologie in huis. BMW is nu het eerste automerk ter wereld dat level 2 en level 3 in één auto combineert. De eer gaat naar de BMW 7 Serie, waar de technologie op debuteert.

Level 2

Level 2 autonoom rijden betekent dat de BMW Highway Assistant je helpt met snelheden tot 130 km/u. De auto zorgt dat je netjes binnen de lijntjes blijft rijden en de bestuurder kan rustig het stuur tijdelijk loslaten. De bestuurder moet wel altijd blijven opletten en kunnen ingrijpen met level 2. Men krijgt dan ook af en toe de melding om het stuur even vast te houden.

BMW Personal Pilot

Level 3: BMW Personal Pilot

Het grote nieuws hier is dat BMW level 2 en level 3 voor het eerst combineert. Met BMW Personal Pilot kan de auto zelfstandig rijden in wegverkeer tot 60 km/u. Deze assistent helpt je vooral in de file. Met level 3 mag je als bestuurder andere dingen doen in de auto en hoef je niet langer op de weg te letten. De auto neemt het echt over.

BMW spreekt over lezen, bellen, tekstberichten sturen of video’s streamen. Oef, dat klinkt toch een beetje gek om dat in een rijdende auto te doen als je achter het stuur zit. De auto kan nog steeds vragen om in te grijpen. Ga dus zeker niet achterin je BMW 7 Serie zitten en voetbal kijken op het Theater Screen. De level 3 autonoom rijden assistent kan bijvoorbeeld stoppen met functioneren als er wegwerkzaamheden zijn.

Kost dat?

Het zit niet standaard op je BMW 7 Serie. De Highway Assistant en Driving Assistant Professional zijn exclusief verkrijgbaar in Duitsland als pakket (BMW Personal Pilot L3) voor 6.000 euro. Vanaf augustus is de technologie verkrijgbaar. Onder andere vanwege regelgeving rolt BMW de techniek voorlopig enkel uit voor de Duitse markt.

Ook interessant!

  • Video: BMW en een parkeerplaats
  • Video: karma voor BMW-hufter
  • Video: BMW-aso gooit hem ervoor
  • Video: BMW probeert parkeerplek te kapen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, BMW, Video

Vorig bericht: « Audi RS Q8 Performance: mooie Lamborghini
Volgend bericht: Novitec Ferrari 296 GTS is een must [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Trojan zegt

    25 juni 2024 om 09:20

    “BMW verslaat Tesla”? Laat me niet lachen…. je hoeft maar 1 minuut van dit filmpje te kijken om te zien hoe gigantisch het gat is: https://youtu.be/43Lrrhn0CMk?si=y_Rty_O7tVQjj_6a .

    Login om te reageren
    • Reggy zegt

      25 juni 2024 om 09:59

      De tesla fanboy is gevonden

      Login om te reageren
      • janboel zegt

        25 juni 2024 om 10:07

        Hij heeft wel gelijk. Dat Tesla FSD (hier in Europa) nog niet uitgerold heeft betekend niet dat ze ingehaald zijn. Alle FSD (beta) filmpjes bewijzen het tegendeel. BMW en Mercedes zijn nog lang niet zo ver is als Tesla.
        En op zich is dat logisch. Tesla is een techcompany en hebben het software defined rijden groot gemaakt.
        De traditionele autoindustrie is voor deze ontwikkelingen sterk afhankelijk van externe (tech) bedrijven.

        Login om te reageren
        • b00st zegt

          25 juni 2024 om 10:30

          Ook gewoon beschikbaar op ELKE Tesla. Als tech company is het idd niet logisch om dit enkel op topmodellen te doen, veel efficienter om overal dezelfde hardware te gebruiken en massa’s data te verzamelen.

          Login om te reageren
      • Trojan zegt

        25 juni 2024 om 14:41

        Oeps iemand zegt iets positiefs over Tesla, dat moet dan wel een fanboy zijn ja.

        Login om te reageren
    • 718s zegt

      25 juni 2024 om 10:25

      Klopt exact wat je zegt. Bmw heeft niets online staan wat zelfstandig rijden in steden laat zien. Als je de fsd betas ziet wat je net post is ’t ongekend wat er allemaal al kan. Bmw kan dit nog niet misschien.

      ’t nadeel in Europa heb je hier niks aan ivm de wetgeving. Ik rij ook tesla en gebruik de autopilot met een stuurgewicht om inet elke keer m’n stuur te hoeven aanraken. Op snelweg functioneert dit buitengewoon goed. (ook in files werkt dit goed)

      Je hebt wel witte lijnen en markering nodig op de weg anders kan je die autopilot niet inschakelen.

      Login om te reageren
    • fastshifter zegt

      25 juni 2024 om 11:26

      Ik begrijp ook nooit hoe mensen dit nu niet kunnen zien. Volgens mij wil je het dan niet begrijpen als je dit soort marketingpraat 1 op 1 overneemt.

      Login om te reageren
  2. ghost zegt

    25 juni 2024 om 10:52

    Blijf erbij dat dit alleen gaat werken als “het raster” waarop je je begeeft ook digitaal wordt. Nu heb je digitale voertuigen op analoge omgevingsveranderingen, en zal het dus altijd actie->reactie technologie blijven.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    25 juni 2024 om 10:55

    Mij een raadsel wat de attractie van dit soort gadgetry is. Ik vind otorijden namelijk wél leuk.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      25 juni 2024 om 11:25

      +10. Maar ja… blijkbaar geeft het gros van de mensen daar niet om en hebben ze liever een autonoom rijdend infotainmentpaleis…

      Login om te reageren
    • Trojan zegt

      25 juni 2024 om 15:09

      Voor mij hangt het er vanaf. Filerijden of in een treintje op de A2 kan mij gestolen worden terwijl ik een lekker lang stuk sturen wel enorm kan waarderen (al helemaal als dat in de bergen is). Zo’n rij-assistent kunnen inschakelen als je ff geen zin heb is wat mij betreft ideaal.

      Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    25 juni 2024 om 11:24

    Lijkt me doodeng.. Blijf gewoon zelf voor me kijken..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juni 2024 om 19:20

      Jij kijkt voor je en ziet het niet maar als je om je heen eens kijkt hoeveel mensen nu al achter het stuur met het mobieltje zitten te spelen dan weet dat er heel veel zullen zijn die het niet doodeng zullen vinden.

      Login om te reageren
  5. mc96 zegt

    25 juni 2024 om 13:18

    Het verschil tussen iets aanbieden dat nog niet feilloos werkt en iets aanbieden dat wel voldoende getest is.

    Login om te reageren
  6. revstars-net zegt

    25 juni 2024 om 13:30

    “Freude am Gefahrenwerden”?

    Login om te reageren
  7. Roskampies zegt

    25 juni 2024 om 14:18

    Eigen best sneu allemaal. Wie heeft de beste techniek in huis om maar niet te hoeven rijden. En allemaal vallen ze over elkaar heen. Nog efkes en we kijken verlekkerd naar een Ferrari en Porsche zonder stuur, geen dash, variabele stoelen, nep geluid maar o zo luxe van binnen. Dus eigenlijk vatianten van bussen(touringcars) met auto chauffeur. Waar evt alleen de badge en materiaal en opties verschillen. Hmm hoop dat je uberhaupt nog zelf mag rijden verzekering technisch… (i robot anyone?)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 juni 2024 om 19:24

      Zo’n tien jaar terug was het de trend op de IAA om de auto van de toekomst te laten zien en de fabrikanten die dat deden hadden allemaal ongeveer dezelfde cocon gebouwd. Is ook waarom zowel Samsung als LG zich in de auto industrie naar binnen geworsteld hebben, alleen op infotainment kan de fabrikant zich nog onderscheiden.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North