• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie GP Japan 2025: een spannende ontknoping!

Auteur: machielvdd, gepost 5 april 2025 om 09:17 – 16 Reacties

Kwalificatie GP Japan 2025: een spannende ontknoping!

McLaren pakt GEEN pole in Japan. En hoe zit het met Tsunoda versus Lawson?

Na twee races is het duidelijk dat McLaren de favoriet is dit seizoen, maar er kan nog van alles gebeuren dit seizoen. Voor de GP van Japan zijn de ogen ook vooral gericht op Yuki Tsunoda. Kan hij wél wat met de Red Bull, nadat Lawson rücksichtlos aan de kant is geschoven? Of is Lawson beter af in de Racing Bull? We gaan erachter komen tijdens de kwalificatie voor de GP van Japan 2025.

Q1

Als de eerste sessie in volle gang is prijkt Lando Norris alweer bovenaan het scoreboard. Wat telt zijn de laatste minuten. Tsunoda – die tijdens de vrije trainingen al een goede indruk maakte – geeft meteen zijn visitekaartje af door direct achter Verstappen aan te sluiten op een zevende plek. Intussen weet Lawson op het nippertje zijn Racing Bull naar Q2 te rijden (wat hem niet lukte met de Red Bull, mind you). De beide Saubers en Alpines vliegen eruit, net als Stroll en Bortoleto.

De afvallers zijn dus:

16. Nico Hulkenberg

17. Gabriel Bortoleto

18. Esteban Ocon

19. Jack Doohan

20. Stroll

Q2

Tijdens Q2 moet de rode vlag weer tevoorschijn gehaald worden, met nog 8 minuten te gaan. Op dat moment staat Lando Norris weer bovenaan. De rode vlag wordt niet veroorzaakt door een crash, maar door gras dat in de fik staat. De vrije trainingen werden ook al geteisterd door dergelijke bermbrandjes. Als de sessie weer hervat wordt zien we dat Yuki Tsunoda het toch moeilijk krijgt. Hij noteert een matige tijd en is daarmee kansloos voor Q3. Extra pijnlijk is het feit dat Lawson een snellere tijd noteert… Dat is echter ook niet genoeg om door te gaan naar Q3. Isack Hadjar krijgt dat wél voor elkaar en steek zowel Lawson als Tsunoda de loef af. Intussen noteert Verstappen de derde tijd.

De afvallers zijn:

11. Pierre Gasly

12. Carlos Sainz

13. Fernando Alonso

14. Liam Lawson

15. Yuki Tsunoda

Q3

Als Q3 goed op gang is gekomen noteert Verstappen een mooie tijd van 1:27.278, maar Piastri klapt er meteen overheen. Norris kan Verstappen echter niet verbeteren en noteert slechts een vierde tijd. Russell is sneller dan Norris, en Leclerc even later ook. Daarmee zien we vier verschillende teams in de top vier. Lando vecht echter terug met een paarse eerste sector. En inderdaad: hij noteert de snelste tijd met nog een paar seconden op de klok. MAAR… Verstappen is ook nog onderweg en verbetert de tijd van Norris! Piastri rijdt nog twee paarse sectors, maar grijpt toch mis. Oftewel: Verstappen flikt het gewoon weer en pakt pole ten koste van de McLaren’s!

Top 10 Kwalificatie GP Japan 2025

De top 10 ziet er nu als volgt uit:

  1. MAX VERSTAPPEN
  2. Lando Norris
  3. Oscar Piastri
  4. Charles Leclerc
  5. George Russell
  6. Kimi Antonelli
  7. Isack Hadjar
  8. Lewis Hamilton
  9. Alex Albon
  10. Oliver Bearman

Ook interessant!

  • Start GP Japan: zware crash en rode vlag [video]
  • Kwalificatie GP Australië 2025: Max is NIET de snelste
  • GP Japan 2025: tijden en alles wat je moet weten!
  • Kwalificatie GP China 2025: wie weerhoudt Hamilton van zijn volgende succes?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, japan, kwalificatie

Vorig bericht: « Rimac wil Porsche uitkopen voor volledige controle over Bugatti
Volgend bericht: EV-verkopen +35% in Duitsland, maar Tesla keldert »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    5 april 2025 om 09:20

    Dit soort rondjes laten zien waarom Verstappen de beste coureur op de grid en een van de beste ooit is. Die auto van Red Bull heeft helemaal niks te zoeken op pole position, maar toch flikt Verstappen het om die auto met een minimale marge op die eerste startplek te zetten. Fenomenaal!

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      5 april 2025 om 10:11

      Alonso over Verstappen’s pole-rondje in z’n post-qualifying interview: “Only he can do it. It’s magical”.

      Login om te reageren
  2. KEV9 zegt

    5 april 2025 om 09:44

    Tsunoda al vervangen ? Lawson lacht stilletjes in zijn vuistjes.. Er is niemand die met die 2e RB om kan gaan, Perez krijgt meer en meer gelijk dat de auto alleen voor Max te rijden is en verder voor niemand.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      5 april 2025 om 10:08

      Tsunoda heeft juist laten zien dat ie er wél bij kan zitten, en dat in z’n eerste weekend in een wagen waarvan bekend is dat ie enorm tricky kan zijn.

      Jammer dat ze hem op oude bandjes naar buiten hebben gestuurd en hij schijnbaar een foutje maakte, maar hij heeft het verder tot nu toe prima gedaan.

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      5 april 2025 om 11:30

      Tsunoda kwam vlak voor aanvang van z’n snelle ronde in een slip, waardoor de snelheid er compleet uit was bij opdraaien rechte stuk. Daar heeft hij zoveel verloren dan q3 buiten bereik was.
      Het is lang geleden dat Max een teamgenoot had die zó dicht in zijn buurt kwam als Yuki.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      5 april 2025 om 12:52

      Tsunoda heeft meer gedaan met red bull dan Lawson. Lawson is om zijn oren gereden door hadjar die pijn had door zijn gordel en Tsunoda reed met een andere afstelling (meer downforce) dan Verstappen waardoor hij snelheid inboette op het rechte stuk. In Q1 zat Tsunoda best dichtbij. Waarschijnlijk kan Tsunoda door zijn afstelling wel langer met zijn banden doen, de vraag is of het langer doorrijden genoeg is om het gebrek aan snelheid te compenseren. Maar hij probeert tenminste iets.

      Login om te reageren
  3. awesome zegt

    5 april 2025 om 09:51

    Ik denk dat Verstappen een mooi afscheidscadeau aan Honda heeft gegeven: het ronderecord op het eigen circuit.
    Nu de overwinning nog, maar dat zal zwaar worden met de 4e auto op de grid

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      5 april 2025 om 10:19

      4e? Ik dacht 7e, 2 mclarens die veel sneller, en 2 mercedes die sneller zijn, Ferrari leek ook nipt beter afgelopen races, maar hadden 1x zwakke strategie, en in China gingen de banden van leclerc eraan, reed ook met schade. Maar Ferrari lijkt toch minder te zijn dan ik dacht. Beter dan de RB? Ik denk het, en dat Verstappen het gewoon maskeert. Antonelli kan je hebben want rookie, Russel is snel maar maakte in bocht 2 al een fout in zijn Q3 ronde die 2 tienden koste.

      Verstappen is echt van een ander niveau. Net zoals Senna was bijvoorbeeld. Messi en Ronaldo zijn die 2, de rest is Zlatan.

      Login om te reageren
  4. bietje zegt

    5 april 2025 om 10:09

    De Britten op F1TV riepen het meteen al: dit is waarom Verstappen 4-voudig wereldkampioen is… en zo is het gewoon wel 🤷🏻‍♂️

    En al die suggesties dat de auto helemaal rond hem ontworpen is en daarom niet te rijden valt door anderen ? Natuurlijk ligt het accent de laatste jaren op Max, maar toen hij bij Toro begon te rijden en zijn eerste jaren bij RB-Racing moest hij gewoon werken met wat er was en dat deed hij als geen ander kon door 150% uit een auto te persen die maar 100% was.

    Sowieso: als anderen er ‘niet mee kunnen rijden’ hadden ze maar een vak moeten leren, je bent F1-coureur, dus mag er van je verwacht worden dat je zulke wagens mastered.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 april 2025 om 12:21

      Er wordt geen auto om Verstappen ontworpen. Dat hoeft ook helemaal niet. Er wordt in de computer een auto ontworpen die zo snel gaat als mogelijk is. Het bijzondere talent van Verstappen is dat hij daar dan gewoon mee om kan gaan.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        5 april 2025 om 12:52

        Precies dit inderdaad.

        Login om te reageren
    • marcus zegt

      5 april 2025 om 12:21

      Was inderdaad een verademing bij Sky deze keer. Niet een maal lopen zeuren dat ie zijn overwinningen alleen aan Newey heeft te danken. We gaan zien hoelang ze dat volhouden…

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      5 april 2025 om 12:56

      Volgens eigen woorden van de coureurs. De red bull heeft een nauw prestatie window waarin alles goed moet zitten om het potentieel te benutten. De RB is langzamer maar meer vergevingsgezind. Tsunoda zei ook dat hij best wat verschil merken tussen de sim en de auto op de baan, dus mogelijk zijn er ook correlatie problemeb tussen de windtunnel en werkelijkheid. Iets wat vaker gebeurd. Maar naar het schijnt zijn de mensen die erover gaan overtuigd dat ze op het goede pad zitten en de coureurs zich moeten aanpassen aan het probleem. Rijstijl aanpassen enzo.

      Login om te reageren
  5. R zegt

    5 april 2025 om 13:34

    Colapintje gaat Doohan bonnet 3 races vervangen denk ik

    Login om te reageren
  6. 550maranello zegt

    5 april 2025 om 15:09

    Het is toch gekmakend voor McLaren? Alles klopt aan die auto en de coureurs zijn ook fantastisch. Snelste in Q1, Q2 en Q3 tot de laatste minuut. En dan toch Verstappen om je oren krijgen. Ik kan me voorstellen dat dat tussen de oren gaat zitten. Als McLaren dus niet significant sneller is dan Verstappen dan komen ze in de problemen.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      5 april 2025 om 22:31

      Dan hebben ze nog wel het voordeel dat ze met z’n tweeën zijn, al pakt dat bij McLaren soms nog uit tot een nadeel…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North