
EV’s zitten gewoon in de lift in Duitsland, en dan nog keldert Tesla hard.
We schreven eerder deze week al dat de totale verkopen van Tesla (wereldwijd dus) met 12,9% zijn gedaald. Dat komt vooral door Europa, want hier zijn de verkopen letterlijk gehalveerd. Om precies te zijn verkocht Tesla in het eerste kwartaal 56% minder auto’s op ons continent. Ouch…
Nederland hadden we al behandeld, maar het is ook interessant om nog even specifiek naar Duitsland te kijken. Dit was altijd de grootste Europese markt voor Tesla en de Model Y wordt hier natuurlijk gebouwd. Het is echter al een tijdje duidelijk dat Musk zich absoluut niet populair heeft gemaakt in Duitsland. Nu weten we ook de schade in Q1: over het hele kwartaal daalden de verkopen met 62%.
De afgelopen maand viel het nog enigszins mee: toen daalden de verkopen ‘maar’ met 42,5%. In Nederland zaten de Tesla-verkopen in maart met 65% in de min. De daling in Duitsland is echter vooral interessant als je kijkt wat de totale verkoop van EV’s deed.
De EV zit juist flink in de lift in Duitsland, vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. Terwijl Tesla voor geen meter verkocht, steeg de totale verkoop van EV’s namelijk met 35,5%. Daar had Tesla dus ook van kunnen profiteren, ware het niet dat Elon Musk compleet zijn eigen glazen heeft ingegooid (figuurlijk, terwijl activisten het ook letterlijk doen).
Het lijkt er wel op dat Elon zijn belangrijke taak bij de Amerikaanse overheid bijna volbracht heeft. Na 130 dagen verloopt sowieso zijn status als speciale overheidsmedewerker. Wellicht heeft hij daarna weer meer tijd voor Tesla, al is Tesla op dit punt waarschijnlijk beter af zonder hem.





I told you so… De daling vorig jaar was een eenmalige correctie na het plotselinge stoppen van de subsidie regelingen. Al die negatieve berichten destijds raakten kant nog wal. Wereldwijd zat ook vorig jaar de EV gewoon in de lift. Dat zal dit jaar niet anders zijn. En met alle technologische verbeteringen (sneller laden, grotere en lichtere accu’s) worden de anti-EV argumenten steeds dunner.
Laten we ‘t hopen. Des te meer benzine blijft er over voor yours truly. Ik zeg : win-win !
Had ik niet verwacht, +35%. Iemand die weet waar dat vandaan komt? Is het gewoon, mensen willen een EV, of zijn er wel weer subsidies e.d. gestart?
Musk is straks uit de Amerikaanse regering en terug bij Tesla, en niemand wil meer een Tesla. Goed gedaan pik.
@Johanneke ik denk ook dat veel mensen vorig jaar de EV aankoop hebben uitgesteld, met de onzekerheid over subsidies. En nu dan toch maar overstag gaan nu duidelijk is dat er op korte termijn echt geen nieuwe subsidies meer gaan komen
Hopelijk is die fabriek in Duitsland aok geschikt om auto’s in plaats van electrische hokken te bouwen
How can I make this bad EV news?
Simpel, als er vorig jaar 100 EV’s zijn verkocht en dit jaar 135 dan komt er ongeveer 35% bij. EV’s waren de afgelopen jaren geen succes in Duitsland. Nu er wat verkoopt, gaan ze insinueren dat het mega is. Not!
EV verkopen groeien gewoon lekker door. Of in andere dalende markten dalen ze niet zo hard als benzine en diesel. Al die negatieve berichten de hele tijd zijn gewoon onzin.
Het meerendeel zijn dealerregistraties. Geforceerd op naam gezet met veel geld van de fabrikanten om hoge voorraden weg te werken en de aandeelhouders tevreden te houden