BMW wil bestuurders lastigvallen met advertenties

Auteur: , 30 Reacties

Advertenties. Volgens mij heeft iedereen er een hekel aan, maar dat weerhoudt BMW er niet van om te werken aan gepersonaliseerde reclame in je auto. De Duitsers noemen het de “Virtual marketplace of the future” en ze testen het momenteel al in een 7 Serie.

BMW Virtual marketplace of the future

BMW Group Research and Technology is sinds 2012 in samenwerking met softwarebedrijf SAP bezig met het ontwikkelen van een systeem dat bestuurders terwijl ze onderweg zijn kan voorzien van aanbiedingen en diensten.

Op basis van tijd, context en locatie is het systeem bijvoorbeeld in staat om je naar de ‘beste’ parkeergarage te dirigeren. Of als een tankstation op je route een aanbieding heeft voor koffie dan krijg je daar een melding van. Informatie uit je navigatiesysteem speelt zoals je waarschijnlijk al had verwacht een grote rol.

“In our vision for a virtual marketplace of the future, the vehicle will provide customers with context-adaptive, preference-based and timely offers and information relevant to their route.”

Gebruikers kunnen hun eigen voorkeuren en filters instellen en als we het goed begrijpen is dit een opt-in systeem dat je als gebruiker zelf moet activeren. Je bent dus niet verplicht om het te gebruiken. BMW legt het systeem als volgt uit:

For example, when the vehicle is approaching the navigation destination a request for parking information is sent to the backend system, which then sends an anonymous query for real-time parking information, including information about availability and fees, to the SAP platform. The BMW-developed system selects the most appropriate parking locations taking into account the user-customised application settings. The in-car app displays these recommendations and allows a location to be selected and adopted as a destination in the navigation system.

Of dit systeem handig is? Dat zal heel erg afhangen van de kwaliteit van de meldingen. Als bestuurder heb je weinig zin in teveel onnodige meldingen die je lastigvallen. Ook lijkt het mij niet fijn om bepaalde meldingen te krijgen omdat daar voor betaald is.

Zit jij te wachten op advies van BMW over waar je moet parkeren, tanken of koffie drinken?



30 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Just leave me alone, I know what I’m doing.
Het lijkt me dat je daar toch enorm door afgeleid wordt. Minstens zo erg als bellen in de auto. Zo’n melding zal toch even je aandacht opeisen.
@tbone: Ido
@tbone: ja net als praten, of eten, of denken, of met de radio meezingen.. Wat is je punt?
@tbone: lijkt mij ook alleen mogen als de auto stil staat.
Het moet niet gekker worden, het lijkt steeds meer of ook de autofabrikanten zijn vergeten waar een auto voor de eerste plaats dient, en dat is om van A naar B te rijden.
Wat komt hierna? Verplicht een reclame filmpje kijken voor dat je de auto kan starten?
@robert110: Hmm, als de auto dan ook gratis wordt kunnen we het er over hebben…
Interessant… Zou je dan ook, wanneer je de sportieve limieten van je BMW bereikt reclame voor Porsche krijgen? Of wanneer het wat oncomfortabel wordt reclame voor Mercedes?
Maar goed dat uit kan!…
Geeft dit geval dan ook aan waar je de beste hoeren kunt vinden?
@bullgod76:
Jaja, en ze worden meteen ook op lengte en flexibiliteit geselecteerd afhankelijk van de ruimte op de achterbank (1 versus 7-reeks enzovoort)…
@StijnB: Je laat je gaan..
Als ze dan geen korting geven bij de aanschaf van je 7-serie, is dit alleen al voldoende reden om geen BMW te kopen, of je huidige te verkopen.
Dat heet een ingebouwd navigatiesysteem met POI’s… oftewel dat bestaat al
@lowrider: ja dan zie je dat er een tankstation langs de weg staat. Niet koop nu een TV ik ben toch niet gek mediamarktreclame.
Ah dus jullie weten dat bijna iedereen een hekel heeft aan advertenties en ondertussen op alle mogelijke manieren advertenties tonen op jullie eigen website.
Kortom: straks besteld iedereen een BMW 7 zonder navigatie:p
@peke: Ik denk niet dat dat nog mogelijk is bij een 7 serie (iets met primium enzo)
@robert110: denk ik ook niet;) maar zou wel grappig gevolg zijn van een dergelijke actie
BMW en SAP? Gniffel, gniffel, dan gaat het immers nog wel even duren voordat er wat afgeleverd wordt. We zijn de onderdelen crisis immers nog niet vergeten.
Ik zie het al voor me: over een aantal jaar is de auto 1 grote reclamezuil.
– pop-up advertentie terwijl je de navigatie aan het instellen bent;
– head-up display gaat kekke viral filmpjes afspelen;
– in de buitenspiegels wordt een lichtkrant gemonteerd;
– de radio switch niet meer automatisch naar de verkeersinfo, maar naar de reclameblokken;
– de massagefunctie van de stoelen gaat in morse codes aanbiedingen ” doortrillen “;
– en als laatste: de spraakfunctie gaat mondelinge enquêtes afnemen;

Jup, tof plan van BMW; die ” Virtual marketplace of the future “….
Leuk communicatieplatform voor Mercedes!
Dat lijkt me echt helemaal niks. Ik kan me niet 1 keer herinneren dat ik doelbewust op een advertentie heb geklikt. Als ik iets nodig heb dan weet ik dat en ga ik er naar op zoek (uiteraard wordt ik ook onbewust beïnvloed door advertenties maar dat is een ander verhaal). Dus die ‘beste’ parkeergarage (lees: best betalende) zoek ik zelf wel op via internet. Het zou dus wel handig zijn als het navigatiesysteem in verbinding staat met bijvoorbeeld Yelp: zo vind je het beste restaurant voor jou in de buurt. Maar advertenties? Nee, alsjeblieft niet.
Wat is nou eigenlijk het probleem?
1. Het is een optie (kennelijk zijn er mensen die het niet kunnen verdragen, vandaar die lange optielijsten tegenwoordig.)
2. Je kan het aan of uit zetten wanneer je wilt.
Als ze het goed uitvoeren hoeft het echt niet zo slecht te zijn hoor.
Ze kunnen beter die electronische borden boven de snelwegen gebruiken om reclame te laten zien zoals ik dat zie bij voetbalwedstrijden langs de lijn ipv die teksten zoals: gordels om ook achterin.
Kan de wegenbelasting omlaag (of helemaal niet) en men bouwt gelijk 6 baans snelwegen omdat er dan meer inkomsten door reclame komt.
(Helaas waarschijnlijk ook verplicht 80 zodat men meer(langer) reclame ziet maar dat terzijde)
Wie goed met programmeren is kan nu gemakkelijk een fortuin verdienen. Maak een Adblock voor BMW en verkoop die voor 20euro/stuk.
Met stip op 1 binnengekomen:
Goede voornemens voor komende jaren: neverdenooitniet een auto met virtueel instrumentenpaneel / HUD kopen.

Een ster op je motorkap is niet alles, maar STER in je auto is echt reden om te gaan fietsen.
zo dan, exit BMW als ze dat gaan invoeren.
de auto is helemaal geen marketplace. het is nou juist die enige leftover cocon waar je jezelf kunt terugtrekken met je favoriete muziek, telefoon uit, en niemand die je kan bereiken.

wat een gelul, mobiliteit stat tegenwoordig gelijk aan bereikbaarheid, ik wil als ik mobiel ben, (onderweg dus) helemaal niet bereikbaar zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).