• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW wil motoren leveren aan GM, Mercedes en Fiat

Auteur: robbie, gepost 2 april 2008 om 18:09 – 99 Reacties

BMW Motor

Het waren eerst nog geruchten, maar nu heeft Friedrich Eichiner (verantwoordelijk voor corporate and brand development) toegeven dat BMW in gesprek is met GM, Mercedes en Fiat over de levering van motoren aan die merken. En dat zou prima passen in de Number One strategie van CEO Norbert Reithofer waarbij de ontwikkelingskosten drastisch omlaag moeten. En dat lukt prima als je de ontwikkelingskosten over meer motoren kan spreiden.

Er is overigens nog niks helemaal zeker. BMW voert momenteel verkennende gespreken en pas aan het einde van het jaar zal de knoop definitef doorgehakt worden. Maar aangezien het binnen de strategie van Reithofer past acht ik de kans zeer groot dat er uiteindelijk een deal komt met 1 van de drie merken (of met alledrie?).

We kunnen wel alvast speculeren over welke BMW motoren we graag in bepaalde producten van GM, Mercedes en Fiat zien verschijnen. Een C-Klasse met een M3 motor? Of een Chevrolet Nubira met 5 liter V10? Of toch maar een Fiat Croma met 3 liter Twin-Turbo diesel? (bron: Automotive News)

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer
  • BMW M4 en AMG C63 driften door de stad
    Video: BMW M4 en Mercedes-AMG C63 driften door de stad

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Fiat, GM, Mercedes

Vorig bericht: « Het was weer lachen, gieren, brullen gister…
Volgend bericht: Amsterdam: geld, klassiekers en droefenis »

Lees Interacties

Reacties

  1. six trey zegt

    2 april 2008 om 18:13

    Ik zou toch nooit een cadillac of chevrolet willen met een bmw motor. Ik hoop dat ze die bmw motoren enkel in de daewoo chevrolets steken

    Login om te reageren
  2. RenesisHP zegt

    2 april 2008 om 18:15

    Mercedes met BMW motoren, hmm.. Ik vind het wel oke. Leuk voor de Mercedes fans. :P

    Login om te reageren
  3. StormRAM zegt

    2 april 2008 om 18:16

    Hmmm, in de Croma de V10, met een Fiat-turbo… :lol:

    Login om te reageren
  4. Phils zegt

    2 april 2008 om 18:17

    Veel mensen kopen tch ook een BMW voor de fantastische motor.
    Als ze dan diezelfde motor gaan terugvinden in een model dat volgens hen beter oogt (Mercedes C-klasse ofzo) dan kan dat hen wel klanten kosten…

    Login om te reageren
  5. Maghrebi zegt

    2 april 2008 om 18:23

    Mercedes was de eerste die motoren aan een ander merk leverde !

    Mercedes gaat nu ook motoren aan Aston Martin leveren (toch?)

    Dus het kan best zijn dat BMW motoren aan Mercedes wil gaan leveren, dat zouden ze wel WILLEN, maar dat gaat toch nevernooit niet lukken.
    De Mercedes motoren zijn veelste goed nog.

    Login om te reageren
  6. vla zegt

    2 april 2008 om 18:33

    Hoera! Zuiniger, milieuvriendelijker en sterker kan haast niet bij die merken!

    Login om te reageren
  7. Arie zegt

    2 april 2008 om 18:36

    klinkt goed, aandezien de motoren van BMW zo hoog gewaardeerd worden, om de prestaties en techniek, kwaliteit ed. Kunnen de merken alleen maar op vooruit gaan met dergelijke motoren….

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    2 april 2008 om 18:38

    Kijk, en zo begint het, het totale werelddominatie van het BMWisme!

    Ik zou het dan ook fijn vinden als jullie mij voortaan aanspreken met: Grote Swami Rick dos.

    Login om te reageren
  9. tom zegt

    2 april 2008 om 18:42

    grote swami rick dos heeft gelijk

    Login om te reageren
  10. Rick dos zegt

    2 april 2008 om 18:49

    @tom

    LOL! :lol:

    Dank u. ;) :P

    Login om te reageren
  11. tom zegt

    2 april 2008 om 18:51

    als ge gelijk hebt hebt ge gelijk he

    en ik denk ook dat het zo is dus tja

    Login om te reageren
  12. CSL zegt

    2 april 2008 om 19:04

    Dat werd tijd. Kunnen andere kopers ook eindelijk van echte prestaties genieten ;)

    Login om te reageren
  13. gerjan zegt

    2 april 2008 om 19:08

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  14. Mr Hyde zegt

    2 april 2008 om 19:11

    Of net zoals vroegah, weer een BMW-diesel in de grootste Opel, net als ze ooit deden voor de Opel Omega

    Login om te reageren
  15. Mercedes zegt

    2 april 2008 om 19:13

    HHHMMM,
    Mercedes was de eerste auto op aarde, pioniers op auto gebied en dan wil BMW motoren gaan leveren voor Mercedes?? integendeel moeten ze gaan leren hoe ze een kwalitatieve motor in elkaar moeten zetten bij Mercedes!!
    Mercedes is en blijft aan de absolute top!!

    Login om te reageren
  16. CSL zegt

    2 april 2008 om 19:15

    @Mr Hyde
    ze zatten ook in de Rovers

    Login om te reageren
  17. K-kalkan zegt

    2 april 2008 om 19:17

    De BMW motoren gaan dan wel in de andere auto’s, maar ze worden echt wel underpowered ;)
    als je bijv. de 335d motor in je Croma ziet, krijg je niet de volle 286peekaatjes :P maar bijv. 210 á 220pk ;)

    Login om te reageren
  18. Mr Hyde zegt

    2 april 2008 om 19:22

    Of net zoals vroegah, weer een BMW-diesel in de grootste Opel, net als ze ooit deden voor de Opel Omega.

    Login om te reageren
  19. victor zegt

    2 april 2008 om 19:23

    @grote swami rick dos, u hebt groot ongelijk, aangezien ik 1 van de 6 miljard aarde bewoners ben zal ik nooit een bwm kopen! dus ze veroveren niet de HELE wereld, STOP DE BMWsering:PXD

    Login om te reageren
  20. Mr Hyde zegt

    2 april 2008 om 19:24

    @CSL, dat was omdat ze toen daar hele nauwe betrekkingen mee hadden in die tijd. Bij de Opel was het zoals ze het nu willen doen, gewoon echt aan een klant waar ze niets mee van doen hebben motoren leveren. Maar het komt uiteindelijk wel ongeveer op hetzelfde neer, daar heb je gelijk in.

    Login om te reageren
  21. RenJie zegt

    2 april 2008 om 19:29

    van mij mogen ze alles delen en leveren..ook de 5.0 V10, als ze de 3.0 Diesel twinturbo (x35d) maar niet weggeven :)

    Login om te reageren
  22. Rick dos zegt

    2 april 2008 om 19:29

    *belt BMW hoofdkwartier*

    “Ja, we hebben een ongelovige hier. Ja, z’n naam is victor. Hij wordt opgepakt? Mooi.”

    :P ;)

    Login om te reageren
  23. Silverarrow zegt

    2 april 2008 om 19:34

    BMW-motoren in een Mercedes?

    1 April is al voorbij, dus kappen met die onzin ;)

    Login om te reageren
  24. Silverarrow zegt

    2 april 2008 om 19:36

    Denk dat ik een film ga maken over het BMWisme: BMWitna.

    Login om te reageren
  25. RenesisHP zegt

    2 april 2008 om 19:40

    @Rick dos.

    Zoom, zoom, zoom. :P

    Login om te reageren
  26. Marc zegt

    2 april 2008 om 19:44

    Grote Swami Rick Dos zwamt maar wat in het rond.. :-D
    Mercedes gaat echt geen BMW motoren in eigen modellen lepelen.. Is dit zo’n 1 april grap met verleng snoer? ;-)

    Login om te reageren
  27. Rick dos zegt

    2 april 2008 om 19:48

    @mx5-owner

    Het is weer lente en gelijk weer van die rotvliegen.

    Wacht ik help je wel even…

    :) :P

    @Marc

    Ik EIS respect! :D

    Login om te reageren
  28. vla zegt

    2 april 2008 om 19:54

    @ Rick dos
    Swami, salami…
    BMW invades Mercedes, Mercedes invades Aston Martin = BMartin?!

    Login om te reageren
  29. RenesisHP zegt

    2 april 2008 om 19:57

    @Rick dos.

    Helaas, deze pak jij niet. ;) :P

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    2 april 2008 om 19:57

    Bob Lutz wil wel .. en gaat er voor ..
    met Fiat en Mercedes gaat het niet door omdat ze voortijdig door krijgen dat het geen gelukkig huwelijk gaat worden ..

    ja .. dat weet ik ja ..

    Login om te reageren
  31. vla zegt

    2 april 2008 om 20:01

    @ mezelf
    Make that BMWastin!

    Login om te reageren
  32. Rick dos zegt

    2 april 2008 om 20:05

    @de vlaeminck

    Heb je ‘m door? The Trojan horse man! The Trojan horse!

    @mx5-owner

    :) Makkie…

    Login om te reageren
  33. Josje zegt

    2 april 2008 om 20:07

    Grote Swami Rick Dos heeft gewoon gelijk!
    hoeveel prijzen won BMW met de beste motor van het jaar?
    volgens mij waren het er 7 van de 12 (waarvan er 1 categorie is waarin BMW geen motoren maakt)
    keiharde cijfers waarop de concurrentie jaloers is (geef ze eens ongelijk :D)
    dusss… iedereen aan de BMW motoren!!!

    Login om te reageren
  34. RenesisHP zegt

    2 april 2008 om 20:13

    @de vlaeminck.

    BMWasted zeker?

    @Rick dos.

    Dan ben jij dus. ;)

    Login om te reageren
  35. vla zegt

    2 april 2008 om 20:22

    @ mx5-owner
    Maak van die van een X5. :P It’ll be like looking in the mirror!

    Login om te reageren
  36. Rick dos zegt

    2 april 2008 om 20:34

    @mx5-owner

    En dan nog het Superman deuntje erachter denken en dan heb je het. :D

    Login om te reageren
  37. ML320cdi zegt

    2 april 2008 om 20:39

    ik denk dat het hier niet om de grote motoren van bmw zal gaan, maar meer om de kleinere motoren. Aangezien bmw gewoon erg goed bezig is, als je kijkt naar een 520d of 520i die gewoon A label zijn. Erg knap.

    Login om te reageren
  38. hans zegt

    2 april 2008 om 20:59

    Ja bmw is heel goed bezig met fiat techniek (diesels) , nu fiat weer geld heeft moeten ze het weer investeren in waarin ze vroeger zo goed waren daar hebben ze geen bmw voor nodig. terug naar die tijden van die prachtige lampredi motoren toen hun techniek nog toonaangevend was. In de kleine motoren zijn ze nu ook gewoon erg goed. En een alfa met een ….. motor never dat is gewoon vloeken. Hun 4 en 6 cylinders waren ook altijd beter. Ze moeten gewoon weer zelf hun juweeltjes produceren niks geen kosten besparing.

    Login om te reageren
  39. MRTN zegt

    2 april 2008 om 21:09

    ik hoop (en weet bijna zeker) dat ///AMG straks niet wordt vervangen door M, ik heb absoluut niks tegen BMW, maar ik denk dat concurentie het beste uit de uito’s haalt

    Login om te reageren
  40. SQB zegt

    2 april 2008 om 21:15

    Grote salami? Moet dat geen grote Bratwurst zijn, als het over die Heimat gaat?

    Maareh… ’t lijkt wel of iedereen motoren wil maken voor Fiat!

    Login om te reageren
  41. luc be zegt

    2 april 2008 om 21:19

    Het lijkt vanzelfsprekend dat BMW enkel de uitgeklede basismotor zal delen met die andere merken. Ze zullen om geen enkele reden hun positie als premiummerk op losse schroeven zetten.
    @CSL dromen zijn goed, maar beleef je droom en koop een BMW

    Login om te reageren
  42. Benjamin1 zegt

    2 april 2008 om 21:20

    hmm, miss een fiat m500 met een V10 en 500 pk:P

    Login om te reageren
  43. Us zegt

    2 april 2008 om 21:24

    @hans

    Je vergeet hoe verweven auto bedrijven met elkaar (samen)werken, zie ook een post van enkele dagen geleden.

    Anywho…Italiaanse auto’s zijn slecht. Vroeger slecht en nu nog steeds slecht. Onlogisch in elkaar gezet en vallen nog een sneller uit elkaar. Dit heeft niets te maken met bashen maar het ís gewoon zo.

    Italianen zijn idd wel zeer goed in het maken van kleine auto’s en kleine motoren (4 cilinders) en ze hebben aan de basis ontwikkeling gestaan van enkele leuke techieken. Uitrollen en in gebruik nemen van die systemen zijn ze nooit echt goed in geweest.

    Dat 6 cilinders van Alfa beter zijn geweest dan een BMW…neuh dacht het niet. De 6 in lijn van BMW is wereldwijd erkend als een van de best gebalanceerde motoren ooit.

    Wat zei je ook al weer over Alfa?

    Login om te reageren
  44. w0o0dy zegt

    2 april 2008 om 21:29

    Een paar (grotere) diesels en misschien de basis motorblokken…. misschien zaken als de vanos techniek, maar complete motoren lijkt me niet dat BMW dat wil. Verder denk ik niet dat de andere merken die genoemd worden motoren gaan gebruiken zonder er hun eigen versie van te maken…. da’s niet handig qua marketing…..

    Login om te reageren
  45. Us zegt

    2 april 2008 om 21:37

    @w0o0dy

    Ik heb Opel en Range Rover ook nooit begrepen dat ze complete motoren lepelden in hun voertuigen zonder deze aan te passen.

    Dacht je dat je een top of the line Opel had gekocht bleek er een BMW 2.5tds blok in te liggen. Nix mis mee maar er stond wel met koeienletters BMW..Daar ga je dan als fabrikant.
    Daarentegen was Range Rover volgens mij eigendom van BMW en anders hetzelfde verhaal als Opel..

    Login om te reageren
  46. paul zegt

    2 april 2008 om 21:38

    Mercedes maakt, stille en koppelrijke, betrouwbare motoren en bmw is daar niet zo goed in.. Ik ken veel bmw eigenaren met problemen, maar ondertussen heeft de motor al een prijs ontvangen.. ben je lekker mee;-). Nee, ze richten zich meer op iets sportievere aspecten en alleen daarom al is dat verschil te groot om samen te gaan. Bmw zal ook nooit de status bereiken van een mercedes, dat is een feit.

    Login om te reageren
  47. luc be zegt

    2 april 2008 om 21:44

    @ Paul

    Heeft u reeds met een handgeschakelde Mercedes en BMW gereden? Dat de Merc stil is, is waar maar daar stopt het dan ook. Mercedes is zelf niet in staat om een goed functionerende versnellingsbak te maken, laat staan een motor die rijplezier biedt.

    Login om te reageren
  48. w0o0dy zegt

    2 april 2008 om 21:53

    @US: Italiaanse auto’s afzeiken terwijl je er duidelijk geen fuck vanaf weet…. impressive.

    Alfa maakte decennia lang betere auto’s dan welk duits merk dan ook maar vanwege de laatste 25 jaar ga jij de geschiedenis overboord zetten en beweren dat ze er nog nooit wat van gebakken hebben? Tja….. een echte kenner da’s duidelijk. Ik zou zeggen lees eens wat over auto’s tussen 1920 en 1960.

    Login om te reageren
  49. snelste zegt

    2 april 2008 om 22:01

    w0o0dy kan je niet anders dan gelijk geven.

    Login om te reageren
  50. paul zegt

    2 april 2008 om 22:06

    Handversnellingsbakken kunnen ze niet maken idd. al moet je altijd een automaat nemen bij een Mercedes en hebben zich daar ook altijd op gericht. Ik rij zelf geen Mecedes meer, maar de vorige altijd met automaat. Schakelen is alleen echt nuttig, voor sportieve wagens en verder is heel de handbak, om te lachen in deze tijd..

    Login om te reageren
  51. Birger zegt

    2 april 2008 om 22:20

    En BMW haalde dan weer zijn motoren bij Peugeot?? Een kennis heeft een 5-serie (wel het model van een jaar of 10 terug) gekocht met een (aangepast) Peugeot blok erin.

    Login om te reageren
  52. Birger zegt

    2 april 2008 om 22:22

    @ Woody

    Sommige mensen weten niet wat ze missen door hun vooroordelen.

    Login om te reageren
  53. Rick dos zegt

    2 april 2008 om 22:24

    @Birger

    Als dat zo is dan is hij of zij afgezet. ;)

    Login om te reageren
  54. Chorizo zegt

    2 april 2008 om 22:38

    Dit wordt een erg vreemd verhaal :
    – Fiat bouwt top diesels, waarvan het injectiesysteem onder licentie wordt overgenomen door o.a. BMW
    – BMW bouwt dan weer joekels van dieselmotoren en overklast daarmee Fiat in de pk-stakes
    – BMW plant geen nieuwe grote motoren want legislatief en sociaal worden deze minder aanvaardbaar/bruikbaar.
    – En nu zou BMW de nieuwe -dus kleinere- diesels gaan verkopen aan Fiat.

    Dat lijkt me alleen maar zin te hebben als BMW goedkoper kan produceren dan Fiat. Dat zou alleszins wel die enorme winstcijfers kunnen verklaren.
    Werken die Duitse robots dan zoveel efficiënter in Duitsland dan in Italië? Of heeft BMW iets creatiefs gedaan met de ruwe materialen?

    @US
    “Dat 6 cilinders van Alfa beter zijn geweest dan een BMW…neuh dacht het niet.”
    Dat heeft dan hoofdzakelijk te maken met jouw denken. Alfa bouwde al 6-in-lijn met dubbel bovenliggende nokkenassen in 1925, BMW was toen bijna toe aan het onder licentie bouwen van een Austin Seven met minder pk dan een grasmaaier en het heeft een jaar of elf geduurd voordat ze doorhadden hoe ze een zes-in-lijn voor een auto konden bouwen.

    Login om te reageren
  55. hans zegt

    2 april 2008 om 23:31

    @Us ,
    Hoeveel italiaanse auto’s heb jij gehad? Enne lees maar een paar vergelijkingen van de oude V 6 met bmw 6 cylinders zo overtuigd zijn die testers meestal niet van die vermeende superioriteit. En een wasmaschine heeft ook een gebalanceerde motor en daar lig ik ook niet wakker van.

    Login om te reageren
  56. CSL zegt

    2 april 2008 om 23:39

    @w0o0dy
    “Alfa maakte decennia lang betere auto’s dan welk duits merk dan ook”

    Daar gaan we weer hoor.
    Zover zo’n beetje iedere autokenner het weet, hebben ze niet eens een simpele betrouwebare auto kunnen maken, laat staan betere auto dan de Duitsers!!!!
    You are living in the past .

    Login om te reageren
  57. w0o0dy zegt

    2 april 2008 om 23:46

    @CSl: je kunt lezen of niet? “Maakte” is verleden tijd…. dezelfde tijd dat BMW Austin’s in licentie maakte of die geweldige Isetta’s…… Feit is dat BMW pas echt meetelt sinds de jaren 70, daarvoor stelde het in vergelijking tot andere merken niet zoveel voor…. Het punt is dus dat een figuur als US de hele geschiedenis van 50 jaar auto’s bouwen die races wonnen, zeer succesvol waren en volgens velen met verstand van zaken serieus goede auto’s waren van tafel veegt en BMW superieur verklaart terwijl het simpelweg onzin is… de laatste 25 jaar doet BMW het goed maar ja…. van 1920 tot 1960 deed Alfa het prima qua techniek, en meestal ook qua verkopen…..

    Ik heb een hekel aan figuren die geen kennis van zaken hebben maar wel menen dat soort uitspraken te kunnen doen…. het is gewoon tamelijk dom gebral van een no-know.

    Ik leef niet in the past, maar ik ontken de waarheid van het verleden ook niet. Die van Alfa niet, en die van BMW ook niet.

    Login om te reageren
  58. Negativan zegt

    3 april 2008 om 00:10

    Wat betreft design en in iets mindere mate qua prestaties is Alfa m.i. nog steeds de norm in autoland. Dit zeg ik als duidelijk als autoliefhebber. Alfa geniet desondanks niet mijn voorkeur.

    We leven alleen wel in NL en vergeten daarom (helaas) de factor ‘roest’.

    Volgens mij zijn 9/10 klassieke Alfa’s die nu nog in NL rijden (Italie, Zwitserland) import.

    Hulde aan garages met klimaatregeling!

    Login om te reageren
  59. peter zegt

    3 april 2008 om 00:44

    Mercedes heeft de langste historie, Alfa Romeo, ook een hele lange historie.
    Bmw, niet. Maar van mij mogen ze. Alleen wat meer respect van sommige Bmw liefhebbers, voor andere merken zou op zijn plaats zijn.
    Als ze een historie hebben van meer dan honderd jaar, zullen er toch ook wel eens wat mindere dingen tussen zitten.

    Login om te reageren
  60. INSIDEMAN zegt

    3 april 2008 om 00:46

    @w0o0dy

    Moet je nagaan….met ‘maar’ 40 jaar ervaring wat een motoren ze maken.

    Ken jij 1 BMW die echt een flop is geworden?

    Login om te reageren
  61. Negativan zegt

    3 april 2008 om 00:53

    @ INSIDEMAN

    De iBMW Isetta misschien(over historie gesproken)! Ik ken herinner me zo snel geen driewieler van Mercedes. Of anders de BMWC1.

    Nu de auto’s………. You win.

    Login om te reageren
  62. IlCuoreSportivo zegt

    3 april 2008 om 08:17

    HAhahahah
    alsof alfa daarop zit te wachten,
    Die weten zelf veel beter hoe een motor moet zijn dan die schweinehunden.
    Het is net als Hitler, die dacht ook dat hij helemeel ûber…was, hoogheidswaanzin. Vele trapten erin, met bmw is net herzelfde verhaal.

    Login om te reageren
  63. IlCuoreSportivo zegt

    3 april 2008 om 08:31

    Sukkels toch die altijd blijven beweren dat alfa’s slecht zijn,
    Er is in de geshiedenis maar één slechte alfa geweest en das de alfasud. En de reden hiervoor was dat de nieuwe fabriek in het zuiden van Italie vele problemen had met de arbeiders, stakingen,…. De auto’s waren aan het roesten nog voor ze in elkaar gezet worden. En dan nog was deze auto qua techniek de concurrentie jaren vooruit.
    Voor de rest waren alfa’s sportiever afgesteld en hadden vandaar iets meer onderhoud nodig. Als je dat niet deed kreeg je natuurlijk problemen. En in de tijd dat alfa’s last hadden van roest, had elke auto last van roest, meestal veel meer dan alfa.
    Blijven jullie maar lekker met die saaie bmw rijden, ik weet beter, en voor mij is elk moment dat ik in mijn alfa zit, een verhoging van mijn levensvreugde.
    Jullie weten gewoon niet beter en kopen een auto o.b.v.wat anderen ervan vinden, ik koop een auto o.w.v.het gevoel dat hij me geeft.
    Ieder zijn eigen keuze, betaal maar een paar ton extra. Maar kom aub niet zagen dat alfa’s slecht zijn als je er nooit één gehad hebt of er geen verstand van hebt moet je zwijgen.
    Let maar eens op wat clarckson, wouter, en andere bekwame auto testers van alfa’s zeggen, let alleen al op de gelaatsuitdrukking terwijl ze aan het stuur zitten en je weet genoeg. De auto maakt je gewoon blij.

    Login om te reageren
  64. Rick dos zegt

    3 april 2008 om 08:43

    “Het is net als Hitler, die dacht ook dat hij helemeel ûber…was, hoogheidswaanzin.”

    Gelukkig hadden ze in Italië ten tijden van Hitler een evenwichtig persoon zitten….

    Waar hebben we het hier in godsnaam nog over?

    Login om te reageren
  65. Doewap zegt

    3 april 2008 om 08:48

    @Mercedes: de eerste auto was een Benz, geen Mercedes

    @Paul: Mercedes heeft die ‘status’ te danken aan het 3e rijk en andere criminelen, BMW heeft zijn reputatie (heel wat anders) te danken aan de geweldige kwaliteit.

    @Birger: BMW haalt geen moteren bij Peugeot. Ze hebben samen de 1600 uit de Mini en diverse Peusjes ontwikkeld. Samen betekent: samen betalen, BMW ontwikkelen. Het gaat bij BMW om de centen. Die hebben ze niet en ze zijn bang voor het doen van overnames (Rover…).

    @Chorizo: dat injectie-systeem (common rail) is bedacht door Fiat EN Bosch en die laatste heeft destijds afgedwongen dat de techniek ook aan andere merken mocht worden verkocht.

    Kleine diesels heeft Fiat niet nodig. Eerder de wat grotere voor in de Croma en de Lancia’s die gaan komen.

    Ik denk dat BMW zelfs meer dan motoren aan GM gaat leveren (Efficient Dynamics!).

    Voor Mercedes weet ik niet waar het voordeel ligt. Die kunnen het absoluut niet maken teveel met BMW geassocieerd te worden. Wellicht op onderdelen de ontwikkeling delen, maar ze gaan geen Beierse blokken kopen.

    Login om te reageren
  66. Jhn zegt

    3 april 2008 om 09:00

    Hoezo een c classe met een M3 motor denk da die dikke V8 van mercedes meer pret levert. Zit nog nie zo te wachte op die BMW motoren alleen de Twin turbo diesel staat me aan

    Login om te reageren
  67. Bart zegt

    3 april 2008 om 09:22

    Natuurlijk gaat BMW haar M-motoren niet verkopen het zal waarschijnlijk ok kleinere motoren gaan.

    Login om te reageren
  68. Marc zegt

    3 april 2008 om 09:25

    Mercedes kan het zich inderdaad niet veroorloven om BMW motoren te gebruiken. Ontwikkeling van producten samen met BMW is nog te verteren en een goede zaak, maar op het moment dat MB blokken van BMW in eigen modellen lepelt loopt MB een gigantische deuk in het imago op.
    Hoe wil je als 1 van de grote 3 Duitse fabrikanten verkopen dat je motoren van een andere grote Duitser gebruikt? Dat kan toch niet? Dan krijg je VAG praktijken terwijl MB en BMW niet eens in 1 bedrijf zitten… Hmm… MBG? Mercedes-BMW-Group? :-P Nehh.. stoute dromen of liever gezegd een nachtmerrie.

    Login om te reageren
  69. jopie zegt

    3 april 2008 om 09:31

    Dan krijgen we ineens een betrouwbare Fiat, dat is even wennen.

    Login om te reageren
  70. Bisazza zegt

    3 april 2008 om 09:37

    @IlCoureSportivo:

    hohohohoho: “Blijven jullie maar lekker met die saaie bmw rijden”
    Dat gaat een beetje HEEL erg ver nietwaar? Ik ken eigenlijk geen saaie BMW.

    Ik weet dat Alfa een ERG mooie historie heeft. Ik weet dat Alfa Erg goede motoren maakt maar ik denk niet dat je kan ontkennen dat BMW op dit moment een van de beste motorenfabrikant is voor auto’s.
    En IlCoureSportivo. Laat je aub nou niet opnaaien door al die reacties hier maar ga gewoon van je eigen geloof uit. Ps voor jou: naast mijn bmwleasesletje staat er nog een Duetto in de garage.

    Login om te reageren
  71. chorizo zegt

    3 april 2008 om 09:42

    @Doewap
    Zou kunnen, maar vindt het toch vreemd dat BMW kleine diesels zou gaan maken en die dan zou verkopen aan Fiat. Met het GM R&D budget heb ik ook zo’n vermoeden dat er niet al te veel efficient dynamics – achtige technieken zijn die BMW ze kan verkopen.

    Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer het hier moet gaan over schaalvergroting, maw input van allemaal die leidt tot een gezamelijke techniek. Dat heeft zin.
    Vergeet niet dat de uitspraken die hier gedaan worden komen van BMW, en die kunnen moeilijk gaan beweren/toegeven straks met Mercedes/Fiat motoren te gaan rijden, terwijl ze een heftige premium blijven vragen voor hun producten.

    @INSIDEMAN
    De 3 compact, de Z3, de eerste “Bangle” 7 serie, de Z8…

    @Jhn
    De tijd van de dikke motoren zit er voorlopig weer op. Binnenkort allemaal 1300 met een electrisch aangedreven supercharger en meer van dat.

    Login om te reageren
  72. ColinZ3 zegt

    3 april 2008 om 10:59

    Oooh, kom nou eens kijken! wat er in mijn fiat zit.. :P :D (ik weet het, niet echt de datum voor sinterklaas liedjes)

    Login om te reageren
  73. j zegt

    3 april 2008 om 12:48

    DIE ARME FIATJES SPATTEN HELEMAAL UIT ELKAAR MET EEN BMW MOTOR

    Login om te reageren
  74. LPJ zegt

    3 april 2008 om 12:51

    Braaf J, braaf …

    Login om te reageren
  75. Us zegt

    3 april 2008 om 13:14

    @Woody

    Alfa was de BOM van 1920 tot 1960…That’s like wooooowwww!

    Veranderd geen ene cent aan het feit dat elke fatsoenlijke Alfa die de gemiddelde Nederlander kan kopen, waaronder ik, uit elkaar valt.
    En iid je hebt gelijk als je zegt dat BMW voor 1960 weinig voostelde en Alfa na 1960. Was het niet dat de nieuwe Alfa’s later zijn geintroducerd omdat een Duitser ze nog niet betrouwbar genoeg vond?

    Je weet nix en je praat poep man..

    Login om te reageren
  76. w0o0dy zegt

    3 april 2008 om 14:25

    @us: tuurlijk, jongen ik weet niets van auto’s. En verder kan ik natuurlijk niet op tegen jou briljante inhoudelijke bijdragen. Met dit soort lui ga ik geen discussies aan.

    Login om te reageren
  77. hans zegt

    3 april 2008 om 16:15

    BMW vond in de jaren 60 in alfa romeo hun grote voorbeeld hoe zij verder wilden gaan nl sportieve sedans bouwen. Zelfs de 4 cylinder uit die tijd was sterk gebaseerd op alfa’s 4 cylinder minus de kop en veel details die te geavanceerd waren voor bmw. het blok dat van gietijzer was werd zelfs aluminiumkleurig gespoten om er maar op te lijken. Vind het helemaal niet erg dat er zoveel bevooroordeelde type’s zijn laat ze maar lekker dat spul van hun blijven rijden, maar alfa moet wel alfa blijven.

    Login om te reageren
  78. realist zegt

    3 april 2008 om 16:18

    En zie hier:

    http://www.motorauthority.com/news/technical/bmw-wins-engine-of-the-year-award%e2%80%a6again/

    Login om te reageren
  79. CSL zegt

    3 april 2008 om 17:12

    @W0o0dy

    “1920 tot 1960 ”
    Waarom moet je altijd terug grijpen naar hele vage tijden die werkelijk nu niemand wat kan schelen.
    Wat hebben de kopers nu aan 1920 als ze nu een auto willen kopen.
    Zo kun je steeds terug gaat in de tijd. Ik kan ook van alles zeggen over BMW met vliegtuig motoren etc.. Maar dat heeft absoluut niks met heden te maken.
    Dus het is beetje zielig om steeds terug te grijpen in vage tijden die niemand wat kan schelen.
    De afgelopen 40jaar is BMW inderdaad een Knaller geweest onder auto merken. Zij hebben juist heel veel dingen van vroeger weer leven in geblazen. En over hun ontwikkelingen en technische innovatie in de afgelopen 40jaar valt ook niet te discuseren. Dat er nu andere merken graag met BMW motoren rond willen rijden, dat was gewoon te verwachten. Ze zijn gewoon het benchmark als het aankomt op het motorengebied, dat weet Alfa, dat weel Fiat, dat weel Mercedes, dat weet iedereen. Ik bedoel je gooit ook niet in je PC een pentium 1 terwijl je een Quadcore kan krijgen ;)

    Login om te reageren
  80. Us zegt

    3 april 2008 om 17:16

    @hans

    Vroeger was alles beter Hans..alles..ook Alfa’s.

    @W0o0dy
    Jij hebt echt gelijk man..wat goed!

    Login om te reageren
  81. RenesisHP zegt

    3 april 2008 om 17:20

    @CSL.

    Voorzichtig zijn met wakker worden, dalijk val je van je roze wolk.

    Login om te reageren
  82. hans zegt

    3 april 2008 om 17:47

    @realist
    dat is zeker net zoiets als auto van het jaar……

    @CSL
    Welke innovatie dan noem een iets, bijna alles van bmw is een reactie op wat anderen doen. Zelf komen ze met weinig nieuws

    Login om te reageren
  83. CSL zegt

    3 april 2008 om 18:13

    @hans
    Jou reacties zijn eerder op wat anderen doen.

    Login om te reageren
  84. Us zegt

    3 april 2008 om 18:51

    @hans

    Alle autofabrikanten werken op de een of andere manier samen. Denk aan commonrail. Fiat of eigenlijk een dochteronderneming (R&D) werkt aan commonrail en verkoopt deze aan Robert Bosch.

    Mercedes-Benz werkt aan ABS samen met Bosch en zo heb je meer voorbeelden maar deze zijn toch wel een van de bekende. Nog een laatste dan Xenon..deze bestaat al meer dan 100 jaar:-)

    Anyway:

    Paar bekende dingen dan van BMW..

    * Tweemassa vliegwiel in samenwerking met Luk
    * Vanos
    * Een van de eerste productieauto’s met turbo
    * Valvotronic (je hebt geen gasklep meer nodig)
    * iDrive

    Login om te reageren
  85. ries zegt

    3 april 2008 om 19:25

    Waarom geen motoren kopen? Tegenwoordig zijn alle motoren afgedekt met grote “plastic” kappen. Wat is makkelijker dan een kap met een andere merknaam te monteren? En hoeveel mensen weten dan nog dat de motor bij een ander vandaan komt? Klaagt er wel eens iemand dat zijn cd speler bij philips of pioneer vandaan komt, wen er maar vast aan.

    Login om te reageren
  86. Chorizo zegt

    3 april 2008 om 21:17

    @US
    Ik hoop dat je vorige post om te lachen was, en niet serieus bedoeld is.
    Maar ik vrees er een beetje voor. Straks kom je nog vertellen dat BMW het wiel uitgevonden heeft.

    Login om te reageren
  87. CSL zegt

    3 april 2008 om 23:28

    @Us

    weet jij eigenlijk waarom ze Tweemassa vliegwiel gebruiken en geen singelemassa.

    Login om te reageren
  88. Pannekoek zegt

    4 april 2008 om 01:02

    Maaree Riiiceke Dose..

    Dat BMW wil die motorrren an onse wiil leveren, zechte nog niiite dat wei dii motorre ook willen..

    Snap ii.. ?!

    Groettten dii Iitaliaanen

    Login om te reageren
  89. Rick dos zegt

    4 april 2008 om 01:08

    @Pannekoek

    We’re gonna stuff them down your throat and you’re going to like it!

    Capice?!

    Grussgott! Von dem Deutschers!

    Login om te reageren
  90. CSL zegt

    4 april 2008 om 01:23

    @Rick dos
    wahahahahah lol

    Login om te reageren
  91. chorizo zegt

    4 april 2008 om 10:47

    Fanboy masturbation 1:1
    Laatste post hier, tabee ermee.

    Login om te reageren
  92. Rick dos zegt

    4 april 2008 om 11:00

    En je hebt zo aan je reacties hier te zien er intens van genoten.

    Login om te reageren
  93. chorizo zegt

    4 april 2008 om 11:27

    Fap maar lekker door eikeltje.

    Login om te reageren
  94. Rick dos zegt

    4 april 2008 om 11:31

    LOL! :)

    Login om te reageren
  95. Us zegt

    4 april 2008 om 16:02

    @CSL

    Ja dat weet ik.

    Login om te reageren
  96. CSL zegt

    6 april 2008 om 01:23

    Voordelen zijn dus:

    • Vermindering van het klapperende geluid van de versnellingsbak
    • Vermindering van metaalachtige geluiden
    • Vermindering van het trillen van de carrosserie

    Je kan je dus goed voorstellen wat een lichte vliegwiel bijvoorbeeld met de gasreactie van een M3 doet ;)

    Login om te reageren
  97. mercedes driver zegt

    20 april 2008 om 08:49

    o ja !
    een mercedes met een bmw koetswerk.
    kan niet beter.

    Login om te reageren
  98. dylan zegt

    3 mei 2008 om 23:32

    aan csl,

    ik denk dat fiat kopers de fiats kopen voor echte prestaties( grande punto 1.4tjet 155pk, 1.9jtdm 200pk, 4.0jtdm 400pk,3.0jtdm 300pk) dat zijn pas echte prestaties. ik zie zo’n k*tmerk als bmw dat nooit nadoen.

    Login om te reageren
  99. dylan zegt

    3 mei 2008 om 23:35

    alfa romeo is altijd al de beste geweest kijk maar naar de tz1,tz2,guilia gta,
    niemand heeft zo’n rijke geschiedenis en niemand zal die ook nog hebben!
    –edit: dank voor je zeer inhoudelijke en gefundeerde bijdrage–

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North