
Niemand is zo tevreden over hun auto als BMW X6-eigenaren.
Je kunt lang of kort lullen over zaken als betrouwbaarheid en rijeigenschappen, maar uiteindelijk telt er maar één ding: of je tevreden bent met je auto. Dat is precies wat er onderzocht wordt in het APEAL-onderzoek van J.D. Power. De Amerikanen hebben nu de nieuwste resultaten gedeeld.
Het onderzoek draait om de tevredenheid van de klanten, dus het is allemaal subjectief. Maar als klanten enorm gelukkig zijn met hun auto, dan heb je als fabrikant toch iets goed gedaan. Al is het maar in het creëren van fanboys.
Premium
Omdat het een beetje oneerlijk is om peperdure auto’s te vergelijken met huis-tuin-en-keukenauto’s, heeft J.D. Power onderscheid gemaakt tussen premium auto’s en auto’s voor de massa. In de premiumcategorie heeft Porsche de meest tevreden eigenaren. Dat kunnen we ons heel goed voorstellen.
De tweede plek is wel enigszins verrassend. Daar zien we namelijk Land Rover, terwijl Lexus juist relatief laag scoort. Betrouwbaarheid blijkt dus een slechte indicator te zijn voor klanttevredenheid.
Rivian en Tesla zijn ook nog het vermelden waard. Zij doen officieel niet mee, omdat ze niet voldoen aan de criteria van het onderzoek, maar hebben wel een cijfer gekregen. Dat is opvallend hoog. Als ze wél hadden meegedaan hadden Rivian en Tesla op 1 en 2 gestaan. Deze eigenaren zijn dus dolgelukkig met hun auto. Let wel: het is een Amerikaans onderzoek, dus wellicht speelt een stukje nationalisme mee.
Hieronder de top 5 van de premium merken:
- Porsche: 890
- Land Rover: 886
- BMW: 881
- Jaguar: 877
- Lincoln: 870
Non-premium
In het non-premiumsegment scoort MINI het beste. Dat is best grappig, want MINI’s zijn best wel premium. In ieder geval qua prijs. Naast diverse Amerikaanse merken zijn het verder Hyundai en Kia die tevreden klanten hebben.
Hieronder de top 5 van de non-premium merken:
- MINI: 876
- Dodge: 868
- GMC: 852
- Hyundai: 850
- Ram: 847
Model
Het model dat overall het beste scoorde was de BMW X6. Dit is dus de beste auto ter wereld, als je afgaat op de tevredenheid van de klanten. Sowieso komt BMW goed uit de verf, want ook de 4 Serie, X1 en de X4 scoorden het beste in hun specifieke segment. BMW- en MINI-rijders hebben het dus erg getroffen met hun auto. Je zou bijna denken dat het onderzoek gesponsord is door de BMW Group.
Bron: J.D. Power





Dat geloof ik best. De X6 is een hele fijne auto om te rijden, comfortabel, toch een tikkie sportief, BMW kwaliteit, alle luxe die je nodig hebt. Alleen die styling is echt gruwelijk lelijk, dus ik zou dan toch voor de X5 gaan.
Onverkort mee eens vwb het uiterlijk van de X6, zou ook eerder voor een X5 gaan.
Ik heb er nooit mee gereden eh, dus is van horen zeggen, maar:
Is ie juist niet matig qua comfort, omdat ze zo’n hoge zware auto sportief hebben willen maken? En BMW kwaliteit is juist een negatief iets toch. Het is nou niet dat die dingen een goede reputatie hebben qua betrouwbaarheid.
Hij rijdt in sport lekker maar zeker niet overdreven hard. Dankzij de luhtvering als ie niet in sport staat juist heel comfortabel. Ik kan er heel erg goed mee leven!
Hmm. De hoge en hoekige X5 begint anders ook aardig op een busje te lijken. Ik denk dat ik de X6 prefereer.
De X6 is even hoog volgens mij, alleen onhandiger omdat die minder bagageruimte heeft. Hoekig zijn vrijwel alle auto’s.
Hoelang na aanschaf is deze enquete gehouden?
Hoelang na aanschaf is deze enquete gehouden?
De X modellen en eigenlijk BMW in het algemeen heeft z’n producten goed voor elkaar de afgelopen 8 jaar imho.
Ontwerp (subjectief) daargelaten.
Eens. Voor mijn ix M60 heerlijk gereden in mijn X6 50d. Heerlijke auto. De iX ook trouwens.