
Welke auto die jij ooit hebt gehad was de beste?
Mijmeren. Kent u die uitdrukking? Voor de zekerheid ben ik even de Dikke van Dalen ingedoken en dat woordenboek kwam met de volgende definitie:
mij·me·ren
(mijmerde, heeft gemijmerd)
“In gedachten verzonken zijn”
In gedachten verzonken zijn, ik weet niet hoe dat bij jou is, maar ik persoonlijk doe dat geregeld. Aan werkelijk alles denk ik dan. Aan Finse meren, spoorbielzen en dubbelzoute drop, maar ook aan jeugdvriendinnetjes en natuurlijk auto’s.
Wat was nou de beste auto die ik ooit heb gehad, spookt er geregeld door mijn hoofd. Inmiddels is de lijst met auto’s die in mijn bezit zijn of zijn geweest behoorlijk gegroeid, dus wordt de keuze ook iets lastiger.
Of niet?
Wat was jouw beste auto ooit?
Laten we beginnen met de slechtste auto die ik ooit heb gehad, al eindigt die verkiezing ex aequo. Mijn Citroën Acadyane uit 1985 was een zeldzaam slechte auto die het na drie weken volledig voor gezien hield. Maar mijn BMW e30 320i Touring was minstens zo slecht. Die hield het een week vol…
Verder heb ik best veel mazzel gehad. Oké, mijn BMW i3 REX heeft ooit een half jaar bij de dealer gestaan omdat er een nieuw bromfietsmotortje in moest en dat niet voorradig was, maar verder heb ik nooit echte problemen gehad met een auto.
Maar wat was dan de beste ooit, hoor ik je denken. Na lang wikken en wegen is dat niet de Porsche Cayenne Diesel geworden en ook niet de Boster 981. Zelfs niet mijn twee BMW Z4’s. Allebei –1 na een flinke beurt– erg goede auto’s, maar niet zo goed als mijn absolute nummer 1.
Dat was namelijk mijn BMW E91 330d uit 2005. Die heb ik in 2007 gekocht met 45.000 kilometer op de teller en in 2017 ging hij pas weer weg, met op een haar na 4 ton op de klok. In al die tijd heeft de auto me nooit laten staan en heb ik alleen regulier onderhoud laten plegen.
Dat wil zeggen, ik heb de uitlaat nooit hoeven te vervangen, de turbo ook niet, geen gedoe met lagerschalen en swirl-flaps en zelfs de schokdempers waren nog origineel en goed. Nee, alleen olie, filtertjes, remmelarij, de nodige lampjes en banden zijn vervangen.
Ondertussen geen rammeltje, piepje of kraakje te horen en ieder knopje deed nog wat het moest doen. En heerlijk met gemiddeld 160 naar Zuid-Frankrijk met 1 op 13. En het interieur zag eruit alsof hij 50.000 had gereden. Wat een topmachine was dat, veruit de beste auto die ik ooit heb gehad. Af en toe bekruipt me het idee dat ik hem gewoon nooit had moeten wegdoen. Maar ja, milieuzones hè?
Zoals je ziet, ik ben werkelijk vol lof over mijn beste auto ooit. Maar ik ben ook benieuwd naar jouw beste ervaringen op automobiel gebied. Wat was jouw beste auto ooit? En vooral ook, waarom was het de beste?
Wij zijn heel benieuwd naar de lofzang!!





Saab 95 Aero estate uit 2001, handgeschakeld. Heerlijke wagen, bloedsnel in de tussensprint en als de turbo eenmaal op gang was :) Verder relatief zuinig en weinig issues mee gehad, geweldige stoelen, goede audio, ergonomisch top. Mooie herinneringen aan
Same here.
Saab 95 Aero Sedan automaat uit 2003 .
Ding was gekieteld met Maptun naar 265pk en 440Nm en ging als een raketslee
Op sprintjes vanaf 60 of 80km/h was dat ding echt achterlijk snel, zag dan menig sterretje/ringetjes/bimmer kleiner worden in de spiegel 😂
Was misschien niet de beste auto qua ondrhoud en kosten, maar wel de leukste.
Het orginele blok plofte op een gegeven moment (stukjes van 1 zuiger lagen in alle cilinders), zeer waarschijnlijk door een defecte MAFS, zelfs de intercooler was uit elkaar geklapt.
Onder coulance van Saab is toen een nieuw onderblok geplaats, de rest van de onderdelen moest ik bij lappen.
Maar van dat blok barste na 150000km een zuiger doormidden (iets met een te agressieve timing van Maptun) dus ging er uiteindelijk een short-blok in.
Zat er op een gegeven moment aan te denken om de stoelen er uit te halen, een sokkel er onder te zetten en deze als bureau stoelen te gaan gebruiken en de rest dan verkopen als spareparts
Al dus de gebruikskosten en rekeningen Fiat Punto 1.3 JTDm die vandaag overigens nog een keertje gerepareerd is. Voor m’n gevoel was de Alfa Romeo GT 1.9 JTD beter maar economisch gezien kan ik dat niet onderbouwen.
Verder alleen short lease en voorlopig auto’s gereden dus kan er niet al te veel over kwijt qua hoe goed die zijn.
Het is al bijna 10jaar geleden dat ik ook een Alfa GT JTD had, er gingen bizar gekke kleine dingen aan stuk maar liet je nooit staan. Een auto die altijd bijblijft, en daar gaat het uiteindelijk om toch?
Volvo 850 T-5R. Ondanks +\- 100 PK meer dan standaard nooit problemen mee gehad, behalve misschien wielspin tot de 4e versnelling. Totdat ik die boom tegenkwam …
‘beste’ is een interessant begrip. Ik heb hele goede herinneringen aan mijn eerste nieuwe auto, een Ford Focus 1. Ding lag perfect op de weg, In 30 maanden op 180000km gezet. Nu een E86 voor de hobby. Fantastische auto om mee te rijden. Het blijft echter een BMW dus er mankeert altijd wel wat aan. @Nicolasr, Bmw gebruikte bij de E90 Sachs dempers. Bij 100kkm waren die dingen al minder dan iedere Focus die ik heb gehad. Wellicht had de eerste eigenaar er andere dempers heeft opgezet maar dan nog gaat geen enkele demper 3.5 ton mee.
435i GC
VW Polo R WRC – nooit weg moeten doen..
Poeh dat zijn mooie bommetjes. Worden alleen maar meer waard denk ik!
Emotioneel gezien was mijn Subaru Impreza 2.0 station uit ‘98 de beste auto. Oké hij druppelde wat olie op de uitlaat waardoor die altijd een karaktervolle geur had maar verder bleef dat ding maar gaan en heeft het me menig besneeuwde bergpas omhoog geholpen. Wat een spielerei is dat.
Mercedes E200d estate. Zag er na 5jr en 180000km vanbinnen en buiten nog helemaal als nieuw uit. En rijden was gelukkig ook nog eens fantastisch.
Een Citroën AX 1.5 diesel op grijs kenteken. Oersimpele techniek. On-ver-ducking-woest-baar. Overal volgas (je moest wel, want anders hield je een beetje bejaarde met rollator nauwelijks bij), gemiddeld verbruik 1 op 22, en er sleet nauwelijks wat aan het ding omdat-ie zo licht was. Tienduizenden kilometers met dat gebakje gemaakt om de andere auto’s te sparen. En het was ook een vrolijk autootje om te rijden, ondanks het amechtige motortje. Denk er met veel plezier aan terug.
Yes. Exact deze ervaring!
1400km plankgas naar Italië gekropen en nog steeds 1:20 rijden. Maar, eenmaal daar hoorde ik een onheilspellende ‘kloenk’ gevolgd veel geratel uit de wielkast. Wat bleek, een van de non-OEM tyraps die de wieldop vasthield had de geest gegeven. Een diepte investering van €0,05 maakte hem weer fabrieksnieuw en klaar voor de volgende 100.000km.
Bij 120.000 gekocht en bij 450.000 met pensioen laten gaan
Zonder twijfel mijn eerste auto, een Honda Accord uit 1986. Dat was een taaie die zich niet uit het veld liet slaan door een beginnend bestuurder die wel het gaspedaal kon vinden, maar niet de centen als het op onderhoud aankwam.
En op de tweede pkek een eervolle vermelding voor de laatste auto waarvan je het verwacht, een Citroën C6. Buiten de beurten en een set veerbollen niet heel veel mee gehad.
Mijn tweede auto, een Audi A3 1.6 met 102pk uit 2003. Comfortabel maar ook best traag, relatief zuinig (1:14?), fijne ergonomie en alles is enorm ‘logisch’ en praktisch. Er pasten vrij makkelijk 2 29 inch mountainbikes in met de achterbank naar beneden.
Na 5 jaar en bijna 180.000 best saaie en enorm probleemloze kilometers uit verveling weggedaan, ik wilde gewoon wat snellers/leukers. Achteraf had ik er natuurlijk langer mee door kunnen en ook moeten rijden.
Die heb ik ook gehad, heerlijke auto was dat baal nog steeds dat ik die Total loss heb gereden.
Hoe is 1 op 14 relatief zuinig. Dat haal ik bijna met een 2.0 en 40pk meer in een zwaardere auto. Ik had als 1e auto een space star 1.6, ook 100pk, daar haalde ik 1 op 16 mee.
Overigens wel nette auto’s hoor die a3’s, alleen zie ik ze bijna altijd zonder tankklep rijden, is dat een productiefoutje?
Nou een open deur: 100% zeker dat het met de rijstijl te maken heeft. Destijds reed ik veel in de avond/nacht en dat was meestal 145km/u op cruise control. En mijn vriendin (die heb ik nog steeds) woonde destijds 162km van mij vandaan, dat deed ik ook nooit rustig met 105km/u op de teller maar minimaal 130+ op de GPS. Ik hoef niet zuinig te rijden, en ik weet dat er genoeg auto’s zijn die dat niet halen met mijn rijstijl, dus het was prima.
Ik heb ooit een Hyundai i10 (1.1 liter) een week gehad en die haalde de 1:12 gewoon met zulke ritten, en een Fiat Punto 1.3 multijet met 85pk had ook nog een flink verbruik op hoge snelheid toen ik die een keer mee had. Die rijden op papier zuinig, maar als je hard genoeg rijdt op de snelweg vallen bijna alle auto’s door de mand.
En ik heb nog nooit een Audi A3 (type 8P) zonder tankklep gezien, misschien kom je in te gure buurten ;)
Lexus IS200 full TTE van fabriek met het mooie alcantara interieur. Manueel!
Alfa Romeo 33 1.4ie Imola.
Enige “reparatie” in 4 jaar was het verwijderen van de wielslotbouten.
Mijn eerste auto, de Smart Roadster die ik iets minder dan 4 jaar geleden gekocht heb. Het is misschien niet de praktische auto maar hij rijdt lekker en het is leuk om het dak af te doen. Ik heb hem ook laten tunen van 81 pk naar 109 pk en dat maakt hem nog leuker qua rijden, en ik heb er vleugeldeuren er op laten installeren.
Volvo XC70 D5 (P2).
Dat apparaat heeft me echt nog nooit in de steek gelaten of teleurgesteld.
Ik heb de S60 met D5 motor gehad. Van 2002. Heerlijke wagen! Maar goedkoop in onderhoud was ie niet.
Zit tussen 3 of 4 auto’s twijfelen.
Kadett gsi 2.0 16V
Honda civic EF
Nissan 100 NX
Volvo V40
BMW 5GT, niet de mooiste maar wel de meest comfortabele en ruimste heerlijke BMW. Zo lekker dat ik er weer 1 heb terug gekocht🤩
BMW 535d uit 2011, in die tijd reed ik ongeveer tussen de 40 en 50k km per jaar. Die diesel was fantastisch, altijd koppel en rust in de auto. Naar Oostenrijk of Zuid-frankrijk was een “stukje” rijden. Echt een heerlijke machine.
Als je “beste” definieert als meest probleemloos, dan is het mijn leasebak Renault Megane geweest. Bijna 4,5 jaar gereden, 217.000km erop gezet. Probleemloze auto. Maar saaaai.
Als je “beste” definieert als waar je de beste herinneringen aan hebt, dan mijn Jaguar S-Type 2.7d. Heeft enorme bakken aan onderhoud en reparaties gekost, soms wat pech gehad en verder gewoon hoge onderdeelprijzen en beste uurtarieven.
Maar wat een genot om dat ding te rijden. Het was een soort maîtresse. Kostte bakken met geld, je vraagt je af waar je in godsnaam mee bezig bent en zweert het keer op keer dat je er nu een punt achter zet. Dit keer echt! Zeker na déze enorme rekening! En tegen de tijd dat je van de garage naar de snelweg bent gereden is alles weer vergeven en vergeten.
Ik heb hem nog, maar rij al met zijn opvolger, een 2004 Jaguar XJ 4.2 V8. En voorlopig wint de S-Type nog van de nieuwkomer. Ik moet er nog erg aan wennen. En kan geen afscheid nemen van mijn geliefde, maar moet eigenlijk wel. €185 belasting tikt wel door elke maand.
Renault Twingo, eerste generatie met de distributieketting. Super betrouwbaar, goedkoop, zuinig, 4 heerlijke zetels -of veel bagageruimte. En natuurlijk de nostalgische factor ;-)
Volvo C30 D4
BMW Z4 Coupé (E86 dus), de 3.0si met handbak. Ongelofelijk veel lol mee gehad en er ging nooit iets stuk. Geweldig.
Mijn LCI E60 540i was ook fantastisch en gaf ook nooit kuren. Heerlijk die V8 met automaat, maar de fun factor van de Z4 geeft de doorslag.
100 procent de Golf GTI. Performance, all-round inzetbaarheid, toekomstige klassiekerstatus (ja, vind ik echt) maar bovenal gewoon een vrij compromisloze stevige auto. Die 20 jaar na dato ook nog goed opdroogt qua rijgedrag. Stiekem nog steeds spijt dat ‘ie weg is, al wil ik nog heel graag een ‘frisser’ exemplaar om mooi te houden.
Maar misschien dat de aankomende vervanger van de Mazda de Golf nog kan kloppen de komende tijd. Die bevalt nu al opperbest.
Als ‘geen kosten buiten regulier onderhoud’ de maatstaf is, is de Golf III VR6 de onbetwiste winnaar. Eén keer een defect halogeenlampje gehad – heeft de dealer nog gratis vervangen ook. Kocht ‘m 3 jaar oud en heb er 3 jaar/60.000 km mee gereden. Wilde vanwege de zware motor ver voorin de neus (en het standaard onderstel) niet echt lekker de hoek om. Dus daarom weggedaan. Het enige eat er bij wegdoen op aan te merken viel is, dat de remklauw rechtsvoor een beetje ‘hing’. Verder foutloos, tot verbazing van de inruilende Alfa dealer.
Subaru WRX Limited Edition 555. Tuned naar 1.9 turbodruk, STI goodies all over.
Heb in 2008-2010 een audi 80 quattro competition 2.0 16V omgebouwd naar 2.2 20VT 3B motor met 404 pk omgekeurd op kenteken. Staat tot heden voor de deur en rij er nog zo’n 5000 km per jaar mee.
VW Touran 2.0tdi uit 2012.
Wat een heerlijke familie auto was dat. Zeeën van ruimte, zuinig en betrouwbaar.
Phaeton W12 (2006). In 2013 gekocht met km-stand 75.000. Eén jaar in gereden (40.000km) en toen weer verkocht. Alleen standaard onderhoud vlgs. het boekje + setje nieuwe banden.
De anonimiteit en het comfort nooit meer geëvenaard. Rijd nu BMW X7, deze is moeilijk anoniem te noemen, maar qua comfort komt het weer in de buurt (stoelventilatie/massage ontbreekt nog).
De titaniumgrijze Alfa 155 1.8 TS uit 1996. Probleemloos de 330 k km mee gehaald op LPG. Of toch de 156 2.4 JTD die erna kwam?
Honda Prelude van de laatste generatie. Wat een heerlijke wagen. 2.0 motor was vlot maar niet bizar snel. Fantastische versnellingsbak en prima stoelen. Had ik nevernooit weg moeten doen…
Ik heb alleen een Suzuki Swift en een BMW F31 320 gehad maar beiden enorm blij mee geweest.
F31 rijd ik nog steeds in. Fijne bak, tot op heden ook nooit wat mis mee. Die Swift paste niet bij m’n huidige familie maar was er wel echt heel blij mee. Basic, maar reed geweldig, had alles aan boord (stoelverwarming, climate- en cruise control etc) en er was werkelijk nooit wat mis mee.
Die BMW is wel een leuke upgrade moet ik zeggen, heb er nog elke dag lol van.
Was close, ik twijfelde tussen de MX5 ND of mijn vorige auto, de BWM 220 cabrio, doordat de MX5 toch best krappies was gaat de BMW winnen…De BMW 220 cabrio dus
Naast mijn eerste auto die nog steeds in bezit is en de beste auto ooit is, is mijn classic mini cooper.
Mijn beste daily was een vw Arteon diesel 190pk
Audi A4 1.9 TDI, gekocht met 200.000 km verkocht met 495000 op de teller. Enigste wat er aan mankeerde was dat het alarm af ging tijdens het rijden, die heb ik maar uit gebouwd. Lekker op 1 tank diesel naar Oostenrijk .
Volvo S80 2.5T Summum, heb ik nu nog. Geweldig fijne wagen voor de langere afstanden! Anders pak ik gewoon het fietsje
Mijn zilvergrijze Citroën Xantia Activa Hdi. De beste auto die ik ooit had, en goed beschouwd de beste auto ooit gemaakt.
Subjectief: Peugeot 106 Rallye
Objectief: skoda superb 190pk Diesel (2016)
Verder nogsteeds blij met mijn mini Cabrio uit 2004
Heb een paar bijzondere daily drivers gehad. O.a. een opgevoerde Fiat 500 uit 1970, een Audi A2 met glazen dag (leek op een pissebed), een bmw 125i cabrio met de mooie ongeblazen 3 liter 6 cilinder. Maar mijn beste auto was uitgevoerd met de bekende Alfa turbodiesel: de rode Fiat Multipla 1.9 JTD ELX met dubbel schuifdak en paarse bekleding. Ik mis ‘r nog elke dag.
2003 Golf 4, 2.3 vr5, automaat, geheel origineel met zwart recaro. Van 130.000 naar 230.00 gereden in 5 jaar. Rijdt als een oude taxi, veel koppel, zit heerlijk en een motor geluid dat ik eigenlijk mooier vind dan mijn hobby v8 auto. 4000 piek voor betaald en ik denk dat hij amper afschrijving heeft. Laatst de multiriem geklapt, kreeg ik een nieuwe polo te leen van de anwb. Na een dag rondrijden in die 3 cilinder besloten om te gaan investeren in een opfris beurt van het onderstel en de automaat bak binnenkort, dan kan ik er gewoon nog 100.000 km mee verder.
Die staat bij mij ook hoog op het lijstje. Ik had een drie deurs handbak, blauw met een Eibach onderstel en 17 inch ‘rs4’ wielen. Foutloos zeker niet, maar wat en heerlijk auto, meer heb je niet nodig.
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro (full options, uit Duitsland geïmporteerd)
Opel C-Kadett. Bouwjaar 1979, gekocht in 1990. Legendarisch trage maar nuke-proof 12N motor en verder zat er werkelijk niets op wat kapot kon, want er zat verder ook niets op. Gekocht voor 800 gulden plus voor 150 gulden een nieuw tweedehands interieur van de sloop, bracht de luxe van velours ter vervanging van de zwarte skai. En om hem nóg trager te maken (maar wel spotgoedkoop rijdend), lag er een lpg tank in waarmee je 350-400 km kon rijden voor slechts 20 gulden aan lpg.
Buiten de jaarlijkse apk heb ik er nooit meer geld ingestopt dan een setje banden, af en toe een litertje olie, en één keer 150 gulden om een paar gaatjes in de dorpel en de vloer dicht gelast te krijgen. Na drie jaar verkocht ik het Opeltje voor 650 gulden, dus ook de afschrijving was nihil. Briljant, als ik er zo op terug kijk.
Wij hebben heel fijn met 2 Audi A3 8L’s gereden. Beide de 1.9 TDI pompverstuiver, 130pk, heerlijk die koppelkromme en 6-bak.
Eerste van 300.000 naar 430.000. Tweede van 180.000 naar 300.000km.
Milieuzones en andere levensfase hebben voor andere auto’s gezorgd. Maar heerlijke reiswagens!
Qua autoherinneringen ga ik voor Golf 2 GTI 16v (KR) en de TT 225pk.
Of het ook de beste was durf, ik niet te stellen maar de auto waar ik met het meeste weemoed aan terugdenk is de Fiesta ST150 die ik ooit had. Niet de snelste voorwielaandrijver, maar man wat stuurde dat ding ongelofelijk fijn.
BMW e39 540
Lexus IS300h
Als ik het lees als “over welke auto was je het meest tevreden?”, dan gooi ik maar even de knuppel in het welbekende hoenderhok: Tesla Model 3 dual motor (long range).
Ja, het plastic “leer” straalde geen kwaliteit uit, de afwerking was matig, na een paar jaar bladderde er al lak/folie van de deurgrepen af, etc.
Maar wat reed het geweldig! Uitstekende wegligging, super acceleratie, erg makkelijk te rijden. Intuïtieve bediening, puur gericht op gemak. En de muziekinstallatie zorgde menigmaal bij nieuwe passagiers voor oorsuizen.Heerlijk.
Tja beste auto. In welk opzicht.
Met mijn 480, nu bijna 14 jaar in bezit, heb ik onwijs veel schik gehad. 5 jaar lang als daily gehad en nooit iets bijzonders mee gehad. Als er iets was, was het zelf op te lossen. Maar in huidig leven past die auto niet echt meer. Meer emotioneel mee verbonden waardoor ik geen afscheid kan nemen.
Heb een BMW E46 320 cabrio gehad uit 2003, wat heb ik spijt dat ik die verkocht heb. Wat was dat een fijne auto. Had achteraf beter in m’n huidige (gezins)leven gepast.
Heb een tijdje een Polo 1.4 TDI uit 2003 gereden, als daily. Reed comfortabel en heel zuinig. Alleen verre van snel. Maar goed, met gemak 1:22 rijden maakte een hoop goed.
Ben ook onwijs te spreken over de V60 die ik nu van mn werk rijd. Heerlijke auto. Zou m zo nog een keer nemen. Of privé overnemen als ‘ie 5 wordt. Misschien doe ik dat wel…
Maar van dit lijstje ga ik voor de 320Ci. Wie weet… ooit nog eens.
Mijn Xantia was behoorlijk bulletproof, sowieso een hele fijne auto.
Peugeot 1.9 diesel ging en ging maar
E93 335i, heerlijke machine
Mijn huidige bmw f31 335d. Inmiddels bijna 3ton op de klok, rij er 60k km per jaar mee.
432pk & 965nm, 3.8sec 0-100, top 270kmh, zf8 automaat (met xhp stage 3) en gemiddeld 1 op 14.
lekkere station dus kan een hoop mee, adaptive cruise, head up display en de hele shabang erop. Echt een heerlijke daily. Elke 10k km verse olie en laatst verse diff olie, tussenbakolie en versnellingsbakolie en nog nooit grote problemen gehad naast regulier onderhoud van slijtagedelen.
Fijnste auto die ik ooit heb gehad en betrouwbaarheid ook prima.
Ultieme daily
Op de BMW 530d E60 na (destijds nieuw gekocht)heb ik geen enkele slechte ervaring met auto’s en heb ik in principe van elke auto genoten. Als het echt over degelijkheid gaat dan geniet ik nog steeds van auto’s uit de jaren 90 en rijd ik nog steeds met een grote smile af en toe in de SL R129, 500E, S600. Wat emoties betreft waren bij mij de 993 4s en de 991.1 gts de absolute toppers. Misschien is de 993 derhalve overal de beste auto die ik heb gehad
Mijn huidige V70 2,4 t5 met automaat. 366k km. Loopt als een zonnetje.
Mijn fijnst rijdende, met afstand, was een Audi A6 C4 met een 2.3 liter 5 cilinder. Een snelwegkanon met super comfort voor lange afstanden. Ondanks de hoge kilometerstand en het doorgerookte interieur staat deze bak bij mij op 1.
Daarna heb ik nagenoeg altijd nieuw gereden (zakelijk), incluis meerdere Audi’s en Citroën heb ik hetzelfde comfort nooit zelf meer gereden. Achterin een s-klasse taxi een paar jaar geleden ervoer ik sinds lange tijd weer eens iets vergelijkbaars.
Niet was maar is, mijn daily driver de Mehari. Niet stuk te krijgen. Oké, neem de tijd als je ergens moet zijn in de buurt, zeker heuveltje op. Maar stuk gaan, never.
Enorm veel plezier beleefd met een 2003 Hummer H2 in de bossen en bergen in Mexico. Verschrikkelijk crappy interieur vol krakende harde plastics maar heerlijke 6 liter V8 en verrassend capabel offroad voor een 3 ton wegende obese mammoet.
Mijn huidige 2011 BMW E70 X5 met de 3 liter N55 benzine motor doet me nog steeds glimlachen bij elke autorit en rijdt zalig, zonder het logge vrachtwagengevoel van pakweg een Touareg of een XC90 uit die tijd.
Voor de rest nog steeds bijzonder content van mijn 2017 Strömer ST2.
Een Honda Accord 2008. Amerikaans model (woonde toen daar). Nooit een probleem mee gehad. Verkocht aan een vriend in 2014. De auto rijdt nog altijd probleemloos rond… Mooi design, comfortabel and ruim. Niet premium, maar wel betrouwbaar.
Audi A5 sportback 4wd 310 pk met chip .
Mijn CLS 350 Shooting Brake. Heerlijke reisauto, genoeg vermogen. Alle luxe die je wilt.
Volkswagen Phaeton V8. Dat ding leek uit een blok graniet gehouwen.
Aardig wat auto’s gehad en gereden. Hier drie stuks zonder echt een voorkeur te hebben
1. Honda Accord 1.8 vtec uit 2000, geërfd van opa die in 10 jaar tijd maar 40k had gereden. rondom dubbele wielophanging dus comfortabel en strak op de weg. Een strakke versnellingsbak, redelijk verbruik en op de snelweg stil.
2. 2014 BMW F11 530d (LCI) achterwielaandrijving, M-sport pakket, adaptive vering, meesturende achteras en van alle luxe voorzien. De beste snelweg cruiser/vakantie auto. Relatief zuinig met een verbruik van 1:17 op lange afstand. Beul van een motor met leuk geluid, helaas ging het roetfilter stuk en was de wegenbelasting niet meer te betalen (190,- per maand).
3. 2017 VW Passat station 2.0 TDI, R-line pakket (must have een zwarte hemel) goede stoelen, led koplampen, CarPlay, adaptive cruise en ontzettend veel ruimte op de achterbank en kofferbak. Met 120 op de cruise makkelijk een verbruik van 1:22 halen op vakantie plus het smeuige blok is dit qua aanschafprijs (12.000,-, auto net 2ton gereden) rationeel de beste auto die ik heb gehad.
Toyota Supra, omdat het ook één van de leukste is en Volvo V40, die veruit de saaiste was. Was ik na een half uur al zat.
Kwalitatief goed waren al mijn Japanners, de duisters mijn G31 en de leukste, dus die waar bij het mijmeren mijn gedachten naar gaan was mijn Honda CRX Coupé 1.6 uit 1989. Kocht ik als student rond de eeuwwisseling, was geheel origineel (met die fraaie wieldoppen!), net 100.000km op de teller, geen roest (binnenslaper ) en originele dubbelpijpse uitlaatdempertje. Ik verkocht ‘m in 2006 pas, toen ik m’n eerste huis kocht. Voor die relatieve handvol euro’s had ik ‘m nooit nooit NOOIT moeten verkopen…. De enige auto die ik echt nog weleens mis én bovendien inmiddels grofweg verviervoudigd zou zijn in waarde…
Ik ga wss heel controversieel zijn hier gezien hoe geliefd ze overal unaniem zijn, maar BY FAR de slechtste auto die ik gehad heb ooit, was mijn MX5 NA, je wist nooit of die wel of niet aan zou slaan (startmotor ging altijd rond, maar sloeg gewoon de ene x wel andere x niet aan, warm of koud maakte niet uit daarin)
Partijdig wellicht omdat het ook de grootste droom was die ik ooit gehad heb in mn leven, maar de beste is toch wel de F430 spider die ik nu heb. altijd genieten, erger me minder aan langzaam verkeer voor me, raak minder opgefokt in het verkeer etc, tis gewoon genieten om in te zitten, werkt altijd, klinkt goed
Herken ik wel, een leuk voertuig doet je minder irriteren aan het verkeer. Ik heb dat op mijn Ducati Panigale V4. Dat is zo’n gave machine dat ik me gek genoeg nergens meer aan erger.
Precies dat, bij de daily drivers etc rijdt ik veel roekelozer omdat ik eruit wil, geniet er niet van, in speciale autos heb ik die issues vele malen minder, je geniet vd omgeving en waar je inzit op dat moment, iets wat ik niet kan in normaal spul helaas
Mijn Volvo C30 uit 2012. Twee ton mee gereden in vier jaar tijdzonder enig probleem.
De leukste was de Alfasud Sprint Veloce, de beste de 159 jtdm. Die is met 4 ton op de teller en 17 jaar oud eruit gegaan en nu moet ik met de VAG-bak die ik nu rijd weer wennen aan interieurrammels en olie- en koelvloeistofverbruik.
Mijn huidige BMW 318d G20 is m’n beste ooit. Alhoewel m’n e46 en e36 ook nooit echt teleurgesteld hebben. Maar die hadden minder leuke toeters en bellen dan nu.
Ook Mazda MX5 NB behoord tot één van m’n beste. Zowel qua betrouwbaarheid als rijbeleving. Enkel niet zo praktisch natuurlijk.
Mercedes 190d was ook best ok, maar die had al verschillende levens meegemaakt voor mij en niet meer in de fleur van z’n leven. Dan wat eerder gemiddelde ervaringen met Suzuki Baleno, Swift, Ford Focus, Skoda Octavia en nog een best ok voor n Mazda 6 2.2 diesel.
Een echte miserie-auto gelukkig nog niet gehad.