• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘BMW X6 M50d doet 0-100 in 4,9 sec, heeft 740 Nm’

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 december 2011 om 11:11 – 74 Reacties

Blurry M50d


Een SUV op diesel die (ongetwijfeld) zo’n 2 ton weegt en toch de 0 tot 100 in minder dan 5 seconden doet? ‘Yes we can’ zeggen ze bij BMW, met dank aan 381 pk en 740 Nm aan koppel.

En als deze geruchten kloppen, dan hebben ze bij mijn weten de eerste diesel-SUV (of SAV, zo je wilt) in handen die de sprint naar de 3 cijfers in minder dan 5 seconden doet. De Audi Q7 V12 TDI, met 500 pk en 1000 Nm, doet hem in 5,5 seconden. De rapste X6-diesel, de Xdrive40d, doet er met 6,5 sec. precies een tel langer over. What a difference an extra turbo makes.

Het is nog even wachten totdat deze dieselbom op de markt komt, met een geplande introductie in Genève (maart) en een productiestart in april 2012. Volgens BMWblog krijgt het motorblok van de BMW X6 M50d de interne codenaam FH81 mee, en zal de M50d een aangepaste motorkap krijgen. En voorheen bleken bronnen die dit leuke nieuwtje kenden ook redelijk scheutig met het lekken van informatie, dus dit klinkt redelijk plausibel.

En de M550dX dan? Die moet de 0-100 in 4,7 seconden kunnen afleggen. En het leuke is dat je, als je er heel rustig mee rijdt, met dank aan allerlei innovaties en een 20-bak die je dieseltor netjes onder de 1200 toeren houdt, er theoretisch heel zuinig mee rijdt. 6,3 liter per 100 km en 165 gr/km aan CO2 wordt gezegd. En hiermee naai je de belastingdienst een mooi oor aan. Zij weten dat je deze cijfers nooit gaat halen, jij weet het, maar de wet is de wet, en dus wordt er lekker weinig CO2-belasting afgetikt. Hatsikidee.

Ook interessant!

  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Koop de chique BMW X6 M van Dirk Kuyt
  • BMW maakt zichzelf belachelijk met nieuwe grille optie
    BMW maakt zichzelf belachelijk met deze grille
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, m50d, SUV, x6

Vorig bericht: « Dit jaar opnieuw record aantal auto’s gekloond
Volgend bericht: Kopen? Ferrari F430 voâh wehnag. »

Lees Interacties

Reacties

  1. PeugeotGTI zegt

    10 december 2011 om 11:18

    Hm wel vreemd dat deze BMW tractor zoveel sneller is dan die Audi . . .

    Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      10 december 2011 om 11:29

      @PeugeotGTI: nee niet zo gek, als je kijkt naar het gewicht van de q7. die weegt 2600kg!!

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        10 december 2011 om 14:13

        @560pkferrari: maar die heeft 1000Newton meter toch?

        Login om te reageren
        • baap zegt

          11 december 2011 om 09:10

          @meneersander: Dan maken die 260 nm extra niet uit als ie 600 kg zwaarder is!!

          Login om te reageren
        • jzaero zegt

          11 december 2011 om 16:20

          @meneersander: die Nm betekent vaak minder bij een sprint. Natuurlijk telt het mee, maar pk’s zorgen voor snelheid, Nm’s meer voor soepelheid.

          Login om te reageren
  2. Punk zegt

    10 december 2011 om 11:22

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • Ruben00 zegt

      10 december 2011 om 11:26

      @Punk: “Een premium is iets wat men gratis krijgt bij de aanschaf van een product.
      Het gaat om een klein cadeau waarmee wordt geprobeerd om consumentengedrag te beïnvloeden en de bekendheid van een merk of bedrijf te vergroten.
      Voorbeelden zijn de flippo’s en het spaarvarken Knorbert”

      Het is maar wat je bij een merk zoekt.

      Login om te reageren
      • Stopwearingpants zegt

        10 december 2011 om 11:32

        @Ruben00: jij hebt de verkeerde betekenis opgezocht, weet je waarschijnlijk ook wel

        Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        10 december 2011 om 11:37

        @Ruben00: Ja heel leuk de betekenis opzoeken op internet, maar je zult meerdere betekenissen vinden. Je hebt gelijk dit is wat premium betekend maar in het geval hier betekend het wat anders dan een kado’tje. Weet ook niet waarom ze premium in het leven hebben geroepen, gewoon weer een marketing trucje, zal me niks verbazen als Audi ermee is begonnen.

        Login om te reageren
      • potjak zegt

        10 december 2011 om 12:16

        @Ruben00: wat jij omschrijft heet een ‘give away’.

        Login om te reageren
    • kraakensmaak zegt

      10 december 2011 om 11:31

      @Punk: BMW premium? Kijk is naar dat Miljonair filmpje van gisteren jonguh!

      Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        10 december 2011 om 11:40

        @kraakensmaak: Dat is gebasseerd op de knopjes van een stoel, door 2 half bezopen mensen dit soort knopjes gebruikt Mercedes ook bijvoorbeeld. maar goed als we het over knopjes gaan hebben, heb je de knopjes in een Audi wel eens gevoeld? Niet voor de stoel maar gewoon op het dashboard, voelen erg goedkoop aan en in mijn ogen zien ze er vaak ook goedkoop uit(A8 niet mee gerekend die is erg netjes).

        Login om te reageren
  3. circlestorm69 zegt

    10 december 2011 om 11:30

    En dat met ‘maar’ 381 pk. Maar wel vreemd dat ie zoveel sneller is dan de diesel beul van Audi!

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      10 december 2011 om 12:17

      @circlestorm69: Weight makes a difference? Die Q7 weegt meer dan mijn schoonmoeder!

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        10 december 2011 om 13:00

        @xilver: En de grap is?

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          10 december 2011 om 18:05

          @The360box: Ook lichtjes geraakt precies… je moet haast wel een schoenmoeder zijn met het gewicht van een Q7…

          Login om te reageren
      • Megakix zegt

        10 december 2011 om 13:17

        @xilver: jemig, dus méér nog dan de 2.500kg ? ;-)

        Login om te reageren
  4. sdk16420 zegt

    10 december 2011 om 11:33

    SAV? Die kende ik nog niet.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      10 december 2011 om 13:18

      @sdk16420: term bestaat nu ongeveer 8 jaren…met de komst van de vorige X3…

      Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    10 december 2011 om 11:36

    4.9 naar de 100 in de X6, wat wordt dat straks dan in de 5 serie? Die wordt sneller dan de M5. Voel nu toch wel een lichte depressie opkomen. Straks moet ik aan de 525TDS :(

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      10 december 2011 om 11:42

      @E34M5Touring: gewoon deze motor in die ouwe e34 zetten jo, ben je sneller dan iedereen :-D
      dan zet ik er eentje in een e28, en ben ik weer de snelste :-D

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        10 december 2011 om 11:45

        Dan doe ik er een in een 2002! Oh, wacht…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 december 2011 om 12:12

          @sir_smokalot: Zet em dan in de Isetta!

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            10 december 2011 om 12:14

            @E34M5Touring:

            Dan moet je onderhand op het motorblok gaan zitten, heb je in elk geval geen stoelverwarming meer nodig ;-)

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              10 december 2011 om 12:16

              @jack_abarth: Gewoon volbouwen dat ding, lekkere grip ook op dat ene achterwiel ;)

              Login om te reageren
              • undifined1 zegt

                10 december 2011 om 13:08

                @E34M5Touring:
                zoiets:

              • E34M5Touring zegt

                10 december 2011 om 13:26

                @undifined1: Kijk jij hebt em ;)

    • drivingpleasure zegt

      10 december 2011 om 11:42

      @E34M5Touring: Nou de M5 zit zo ongeveer op 4 seconden op de 100, dat is aardig rap, snel genoeg als je het mij vraagt. Hij is zelfs onder de 4 sec geklokt.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 december 2011 om 12:15

        @drivingpleasure: Jawel maar vergis je niet, de 5 serie is een goede 300-350kg lichter en lager. Dat kon nog wel is lastig worden, zeker op tussen acceleraties. Zou toch zonde zijn als je voorbijgeblazen wordt door iemand met een dikke D op z’n kont.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          10 december 2011 om 13:19

          @E34M5Touring: yup…en met een beetje Ziptuning beul je de M5 er op de snelweg vanaf…toch jammer…

          Login om te reageren
        • drivingpleasure zegt

          14 december 2011 om 11:52

          @E34M5Touring: Nee klopt dat zou inderdaad zonde zijn. Dan heeft het weinig nut een M5 te kopen in mijn ogen. Ik denk dat BMW daar dus ook wel rekening mee houdt. Ze wilde eerst toch een M5 met Xdrive uitgeven, misschien heeft deze diesel wel Xdrive, dan komt er dus ook gewicht bij.

          Login om te reageren
          • drivingpleasure zegt

            14 december 2011 om 11:55

            @drivingpleasure: excuses ik reageer off topic, was voor een andere topic bedoelt, maar komt op hetzelfde neer, zonde om dan een M5 te kopen…

            Login om te reageren
  6. Hubert zegt

    10 december 2011 om 11:47

    Indrukwekkend, maar eigenlijk ook heel zielig…
    Mooie auto’s verkopen zichzelf, daar hoef je geen 381pk/740Nm in te hangen.

    Login om te reageren
    • Burdy zegt

      10 december 2011 om 14:22

      @Hubert: Daarom kan je bij bmw ook een 520d kopen, zonder typeaanduiding. Schroef daar een stel m-bumpers op en niemand kan het verschil zien.

      Login om te reageren
  7. janklaassen zegt

    10 december 2011 om 11:48

    Ja; wel snel; alleeb op tussensprints heb ik toch liever de Q7 V12 TDI, alleen al om het geluid en idee dat je echt powerrr hebt.

    Login om te reageren
  8. Dimitriej zegt

    10 december 2011 om 11:49

    Hoe groot is het blok wat erin ligt?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      10 december 2011 om 12:00

      @Dimitriej:

      Eens zo klein als de Audi, 3.0 6-pitter voor zover ik weet.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        10 december 2011 om 12:37

        Correct

        Login om te reageren
  9. vale46 zegt

    10 december 2011 om 11:57

    Ik denk niet dat ze er gaan komen met 381pk & 700Nm. Vooral als je naar de Q7 kijkt. Die mag dan wat zwaarder zijn, er moet dan ook een volle seconde af van de 0-100!

    In zo’n auto komen diesels tenminste tot hun recht. Zuinig bij normaal rijden, niet abnormaal veel belastingen er op en als je hem op zijn staart trapt toch een enorme acceleratie (inclusief zwart rookgordijn).

    Als ze er nu nog een goede bak met 2 koppelingen aan weten hangen, dan word het zeker een succes!

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 december 2011 om 12:27

      @vale46: Goed lezen, de nieuwe motor is 0,6 sec sneller naar de 100 dan de Q7 V12 TDI.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      10 december 2011 om 12:36

      Gewicht is echter een behoorlijk bepalende factor. De 40d weegt bijna 2.100 kg. Stel dat ze er nou 100-200 kg af snoepen in de nieuwe generatie? Dan is ie meer dan een halve ton lichter dan de Q7

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        10 december 2011 om 13:53

        @sir_smokalot: Een half ton minder, maar ook 300Nm en 180pk minder. Terwijl hij (zoals @E34M5Touring goed opmerkte) 0,6sec sneller naar de 100 moet gaan.
        Misschien is BMW gewoon aan het liegen over hun vermogen, zoals ze wel meer doen en stiekem proppen ze er gewoon 420pk in :D

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 december 2011 om 14:02

          @vale46: Dan nog, 500kg is veel hoor. Dat is alsof je een Ariel Atom mee sleept. Het vermogensverschil is wel groot maar gewicht is de grootste killer van acceleratie.

          Login om te reageren
  10. noir8 zegt

    10 december 2011 om 12:03

    Ik vermoed dat de 0-100km/u tijd van de m550xd net zo snel is als die van de e60 M5. Best knap in 4.9sec naar de 100km/u. De tussensprints zullen verbazingwekkend snel zijn. Als de bakverhoudingen en mechanische grip optimaal zijn dan heb je de NM’s en pk’s minder nodig…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      10 december 2011 om 13:21

      @noir8: never…de M5 doet het in 3,84 seconden 0-100

      Login om te reageren
      • Ferdinand1 zegt

        10 december 2011 om 14:00

        @Megakix: de E60??? Never…

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          10 december 2011 om 16:57

          @Ferdinand1: oh, las over de E60 heen…die is ook sneller, maar niet binnen 4 sec.

          Login om te reageren
  11. audicoupe84 zegt

    10 december 2011 om 12:14

    Al heeft een x6 een turbo, het is en blijft een lelijk ding (variatie op: al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding)

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      10 december 2011 om 12:19

      @audicoupe84: no shit sherlock!

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        10 december 2011 om 12:23

        @xilver:
        Ik dacht al, ik ken die spreuk ergens van…

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      10 december 2011 om 12:38

      Is goed dat je dat laatste nog even toevoegde voor de duidelijkheid (..)

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        10 december 2011 om 18:05

        @sir_smokalot: Hij wil maar zeker zijn dat we het allemaal door hebben ;-)

        Login om te reageren
  12. xilver zegt

    10 december 2011 om 12:19

    Deze is mooi. Maar ik zou toch voor de Q7 gaan… het feit dat er een V12 onder de motorkap ligt verkoopt mij helemaal! (of een G-Brabus :mrgreen:)

    Login om te reageren
  13. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    10 december 2011 om 12:21

    Vooral de specs zijn indrukwekkend… De gloednieuwe 4.4 TDV8 in de Range vond ik al zo knap met 0-100 in iets meer dan 7 sec.! Maar ook die is (veel) zwaarder natuurlijk…

    Login om te reageren
  14. KEV9 zegt

    10 december 2011 om 12:42

    Onzin, de abt A8 4.2 Tdi doet 0 naar 100 binnen de 4.5 seconden, naar 200 in 14 seconden. Tijd dat autoblog eens een bezoekje bij abt gaat afleggen

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      10 december 2011 om 12:51

      @Soulmaster:

      Tijd dat jij langs pearl gaat, er staat namelijk: “eerste diesel-SUV (of SAV, zo je wilt)”,

      Login om te reageren
    • mightymike zegt

      10 december 2011 om 13:20

      @Soulmaster: A8 is niet een zeecontainer model toch? Tijd dat jij is iets over auto’s gaat leren @FAIL

      Login om te reageren
      • Burdy zegt

        10 december 2011 om 14:24

        @mightymike: Idd Burn…..

        Login om te reageren
  15. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    10 december 2011 om 12:49

    Ik raad bmw aan deze motor in de 7 serie te leveren

    Login om te reageren
  16. The360box zegt

    10 december 2011 om 13:01

    Leuk maar je betaalt toch nog 2 x zoveel houderschapbelasting…

    Login om te reageren
  17. love4sportcars zegt

    10 december 2011 om 13:05

    Sorry, maar mijn keuze gaat naar een V12, BMW!

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      10 december 2011 om 13:59

      @love4sportcars: BMW heeft nu eenmaal een liefde voor 6 cilinders, het liefst allemaal mooi op een rijtje ;)

      Login om te reageren
      • love4sportcars zegt

        10 december 2011 om 17:56

        @vale46: een V12 zon toch 2 6-in-lijns in elkaar geschroefd. ;)

        Login om te reageren
  18. noir8 zegt

    10 december 2011 om 13:29

    @megakix,

    De F10 M5 bedoel je?

    Login om te reageren
  19. Initial_D zegt

    10 december 2011 om 13:33

    Heel leuk zo’n Maersk zeecontainer, echter een BMW M3 X50d zou onder de 4 seconden naar de 100 moeten gaan. Dat is indrukwekkend.

    Login om te reageren
  20. masterstig zegt

    10 december 2011 om 15:52

    Lever hem aan mij maar in het zwart….

    Login om te reageren
  21. audi18 zegt

    10 december 2011 om 16:28

    Doe mij toch maar de Audi! Ik kan me niet voorstellen dat die cijfers in de praktijk ook waar zijn, zo’n x6 is ook niet bepaald een lichtgewicht.

    Login om te reageren
  22. Tommy2 zegt

    10 december 2011 om 16:43

    Audi’s gaan in de praktijk vaak sneller dan opgegeven, BMW geeft veel scherpere tijden op. Toch denk ik dat deze wel nipt kan winnen door zijn lagere gewicht.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      10 december 2011 om 23:56

      @Tommy2: ja hoor, dat zal het zijn… Ouwe fanboy!

      Login om te reageren
  23. AudiQuatro zegt

    10 december 2011 om 18:02

    Doe mij toch maar de Q7. Een V12 diesel is leuker! En al is de Q7 geen plaatje, de X6 zou echt verboden moeten worden! btw, ik zie een leuke dubbeltest aankomen!

    Login om te reageren
  24. isobmw zegt

    10 december 2011 om 21:20

    Zou wel een testritje willen in de 550DX ! Een e60 535D vind ik al snel

    Login om te reageren
  25. rodger zegt

    11 december 2011 om 01:14

    TUUURRRBOOOO!!!

    Login om te reageren
  26. KaCh1ng zegt

    11 december 2011 om 15:40

    sneller dan een E39 M5 .. :(

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      11 december 2011 om 15:40

      @KaCh1ng: 5.3s , 1695kg… ik weet nog toen de E39 uitkwam, wat een machine ..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North