Damn! That ass is huge!
Hoe dik had u uw Z4 gewild meneer? Zo dik mogelijk? Prima, gaan we regelen! Zo moet het ongeveer gegaan zijn toen BMW besloot om samen met RLL (Rahal Letterman Lanigan Racing) een opvolger te bedenken voor de BMW M3 GT.
Als basis voor de Z4 GTE werd de Z4 GT3 genomen die we al enkele jaren in Europa kennen. Deze auto werd vervolgens aangepast door BMW Motorsport (vanwege de ACO reglementen) om deel te kunnen nemen aan het ALMS (American Le Mans) kampioenschap.
Zo werd het bodywork nog wat aangepast en werden elektronische hulpmiddelen zoals ABS en DSC eruit gesloopt, want die zijn verboden in de GTE klasse. Onder de motorkap vinden we nog steeds een 4.4 V8 met een vermogen van 480 pk/480 Nm. Dat vermogen zou overigens een stuk hoger zijn als er geen (verplichte) restrictor gemonteerd zou zijn.
Dit racebeest weegt 1.245 kg (bepaald door de ACO) en hij is 4.395 mm lang (excl. achtervleugel), 2.010 mm breed en 1.205 mm hoog.
We hopen er stiekem nog steeds op dat BMW ook een straatversie van de Z4 met V8 gaat uitbrengen. Zou toch een gepast afscheid zijn van de (voorlopig?) laatste ongeblazen BMW M motor.
Breed Maar Waardeloos…
@lowbird: Waardeloos? Tis een raceauto.
Een V8 gaat wel erg onwaarschijnlijk worden. De Z4 GT3 lijkt wel op de straat Z4, maar is onderhuids compleet anders. Desalnietemin, de GT3’s doen het best wel goed en zou toch wel een reden mogen zijn voor een wat sportievere uitvoering.
Blijft toch een slechte replica want een eckte Z4 Coupé heeft geen deurstijlen.
@alcantara: Klopt, maar polycarbonaat blijft niet zo goed zitten als glas, dus die zijn nodig.
@alcantara:
Replica??? Volgens de tekst is dit een product van de motorsport afdeling van BMW….
@jrk68: Ja en??? Er is toch echt geprobeerd om het zoveel mogelijk op een Z4 te laten lijken (vandaar ook de naam en persfoto’s met 2 oranje Z4’s). Maar bij de deurstijlen zijn ze de (spreekwoordelijke) mist ingegaan.
@alcantara:
Dus volgens jouw onnavolgbare logica is een 911rsr ook een replica….
yeah right….
@jrk68: Nee want een 911rsr wordt gebouwd op basis van een gestripte 911. Een Z4 GT3 (of GTE) is een compleet andere wagen dan een Z4 met een eigen carrosserie. Ze proberen het alleen op een Z4 te laten lijken.
@alcantara:
Nope, de Z4GT3 is in de basis ook een gestripte Z4 met een vast dak. Dat is een van de voorwaarden van het GT reglement. Het is niet toegestaan om met een silhouet op basis van een buizenframe of monocoque deel te nemen. Anders hadden ze net zo goed een DTM M3 kunnen gebruiken.
Zoek het ff op in de Annex J, die kan je downloaden/inzien op de website van de FIA.
@jrk68: Krijg het zo snel niet gevonden in de Annex J artikelen. Maar de carrosserie die ik in het volgende filmpje zie lijkt me niet hetzelfde als van een Z4 Coupé.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=arFgcfYb66M#t=9s
@alcantara: een Z4 Coupé bestaat niet. Het chassis dat gebruik is voor de Z4 GTE/GT3 is identiek aan dat van de Z3 Roadster (E89), maar het plaatwerk wijkt af. Is op zich niet zo raar, want dat is bij de meeste raceauto’s zo.
@robbie: Klopt, E89 is altijd met hardtop die open kan, dus ruk van mij om toevoeging coupé erbij te zetten. Maar desalniettemin lijkt de carrosserie van de Z4GT3 anders te zijn dan van een normale Z4, omdat er al een rolkooi in geïntegreerd zit. Bij een 911rsr is de rolkooi een los element dat aan een standaard 911 carrosserie bevestigd wordt.
@alcantara: racewagen, dus rolkooi?
@alcantara:
Deze heeft ook geen deurstijlen, het zwart wat je rond de ramen ziet is een frame wat achter op de ramen geplakt zit om die wat stijfheid te geven.
Dat hebben alle GT’s in dit soort kampioenschappen.
@jrk68: Oké, als dit waar is dan kan ik straks met een gerust hart mijn bedstee induiken! Maar hoe weet ik of jij me niet in de maling neemt, heb je een bron om je bewering kracht bij te zetten?
@alcantara:
Ga eens bij de ADAC GT Masters kijken, dan kan je het zelf zien.
Mij hoef je niet te geloven hoor, ik loop immers pas een jaar of 35 op de internationale circuits rond….
@jrk68: je hebt ’t helemaal juist uitgelegd!
@alcantara: een eckte Z4 Coupe (E89) bestaat sowieso niet.
@alcantara: Er bestaat zelfs geen Z4 coupé dus snap je punt niet?
@voytekbe: Die bestaat wel degelijk (E86), stamt nog uit de tijd dat de Z4 wel gewoon als open en dichte versie te koop was.
@alcantara: De vorige Z4 is ten eerste een E85 ipv E86 en die had je idd in coupé vorm. Maar het gaat hier over de E89 en die heb je niet in coupé, dus mijn stelling blijft. Waar heb je het in godsnaam over?
@voytekbe: E85 is juist helemaal geen coupé, want de coupé is E86. Zoals tegenwoordig de gewoonte is bij BMW om elke carrosserievorm een eigen nummertje te geven. Waar heb jij het in godsnaam over kan ik beter vragen? Not sure if trolling of just stupid.
-edit: check-
Wel een erg dik apparaat zeg! Ben benieuwd hoe dat klinkt!
Wel een mooi profiel zo op foto #4! Die lange neus met die bolle cockpit en de wulpse achterkant.
Zeker niet het lelijkste racebeest ooit gemaakt.
-edit: check-
Ik wist niet dat er ook mooie getunede beamers bestonden.
Wat een monster zeg…
Vet kanon hoor, dit. Goeie zaak dat ie aan de GTE regels voldoet dan kunnen we ‘m, met een beetje geluk, ook op Le Mans verwachten(in 2014).
Zowieso dit jaar weer genieten van die Z4 GT3’s in de diverse kampioenschappen hier in Europa. Dik, snel en een heerlijk hoogtoerige crossplain V8. ‘Kan nie wachten tot de races hier bij ons weer beginnen.
Op Franchorchamps dit jaar waren ze veelbelovend en dat was niet eens met een v8. Ze hebben hun looks ook wel mee.
@Hupke: Op Francorchamps niet met een V8 ? Dan heb je daar iets anders dan de huidige Z4 GT3 zien rijden, die zijn namelijk allemaal voorzien van een briljant klinkende 4,4L V8…
@lemans96:
Goh ik kan me zwaar vergissen natuurlijk maar ik dacht dat die van de 24u dit jaar een 6 cilinder hadden.
WTF heb je de gemiddelde breedte van een parkeervak in Nederland gezien.
@koningcaris: LOL, gelukkig is de gemiddelde pitbox wel wat breder dan die gemiddelde parkeerplaats. Wel jammer hoor, dat er hier geen straatversie van komt.