• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pk

Auteur: robbie, gepost 13 februari 2013 om 20:02 – 33 Reacties

Afbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pkAfbeelding BMW Z4 GTE is kneiterdik en heeft een V8 met 480 pk

BMW Z4 GTE
Damn! That ass is huge!

Hoe dik had u uw Z4 gewild meneer? Zo dik mogelijk? Prima, gaan we regelen! Zo moet het ongeveer gegaan zijn toen BMW besloot om samen met RLL (Rahal Letterman Lanigan Racing) een opvolger te bedenken voor de BMW M3 GT.

Als basis voor de Z4 GTE werd de Z4 GT3 genomen die we al enkele jaren in Europa kennen. Deze auto werd vervolgens aangepast door BMW Motorsport (vanwege de ACO reglementen) om deel te kunnen nemen aan het ALMS (American Le Mans) kampioenschap.

Zo werd het bodywork nog wat aangepast en werden elektronische hulpmiddelen zoals ABS en DSC eruit gesloopt, want die zijn verboden in de GTE klasse. Onder de motorkap vinden we nog steeds een 4.4 V8 met een vermogen van 480 pk/480 Nm. Dat vermogen zou overigens een stuk hoger zijn als er geen (verplichte) restrictor gemonteerd zou zijn.

Dit racebeest weegt 1.245 kg (bepaald door de ACO) en hij is 4.395 mm lang (excl. achtervleugel), 2.010 mm breed en 1.205 mm hoog.

We hopen er stiekem nog steeds op dat BMW ook een straatversie van de Z4 met V8 gaat uitbrengen. Zou toch een gepast afscheid zijn van de (voorlopig?) laatste ongeblazen BMW M motor.

Ook interessant!

  • BMW iX M60
    BMW iX M60: is 619 pk té gek?!
  • Bizarre BMW Z4
    Bizarre BMW Z4 met 400 pk kost, eh, 185 mille
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift
    BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, gte, Racing, z4

Vorig bericht: « Video: Ford-SUV eet uil op #omnomnom
Volgend bericht: Video: Crazy Arabs vervangen wiel terwijl ze rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. lowbird zegt

    13 februari 2013 om 20:06

    Breed Maar Waardeloos…

    Login om te reageren
    • imdoctorbob zegt

      13 februari 2013 om 20:23

      @lowbird: Waardeloos? Tis een raceauto.

      Een V8 gaat wel erg onwaarschijnlijk worden. De Z4 GT3 lijkt wel op de straat Z4, maar is onderhuids compleet anders. Desalnietemin, de GT3’s doen het best wel goed en zou toch wel een reden mogen zijn voor een wat sportievere uitvoering.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    13 februari 2013 om 20:13

    Blijft toch een slechte replica want een eckte Z4 Coupé heeft geen deurstijlen.

    Login om te reageren
    • mierenneuker zegt

      13 februari 2013 om 20:18

      @alcantara: Klopt, maar polycarbonaat blijft niet zo goed zitten als glas, dus die zijn nodig.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 februari 2013 om 20:21

      @alcantara:
      Replica??? Volgens de tekst is dit een product van de motorsport afdeling van BMW….

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        13 februari 2013 om 20:29

        @jrk68: Ja en??? Er is toch echt geprobeerd om het zoveel mogelijk op een Z4 te laten lijken (vandaar ook de naam en persfoto’s met 2 oranje Z4’s). Maar bij de deurstijlen zijn ze de (spreekwoordelijke) mist ingegaan.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          13 februari 2013 om 20:36

          @alcantara:
          Dus volgens jouw onnavolgbare logica is een 911rsr ook een replica….
          yeah right….

          Login om te reageren
          • alcantara zegt

            13 februari 2013 om 20:47

            @jrk68: Nee want een 911rsr wordt gebouwd op basis van een gestripte 911. Een Z4 GT3 (of GTE) is een compleet andere wagen dan een Z4 met een eigen carrosserie. Ze proberen het alleen op een Z4 te laten lijken.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              13 februari 2013 om 20:53

              @alcantara:
              Nope, de Z4GT3 is in de basis ook een gestripte Z4 met een vast dak. Dat is een van de voorwaarden van het GT reglement. Het is niet toegestaan om met een silhouet op basis van een buizenframe of monocoque deel te nemen. Anders hadden ze net zo goed een DTM M3 kunnen gebruiken.
              Zoek het ff op in de Annex J, die kan je downloaden/inzien op de website van de FIA.

              Login om te reageren
              • alcantara zegt

                13 februari 2013 om 21:05

                @jrk68: Krijg het zo snel niet gevonden in de Annex J artikelen. Maar de carrosserie die ik in het volgende filmpje zie lijkt me niet hetzelfde als van een Z4 Coupé.
                http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=arFgcfYb66M#t=9s

              • robbie zegt

                13 februari 2013 om 21:22

                @alcantara: een Z4 Coupé bestaat niet. Het chassis dat gebruik is voor de Z4 GTE/GT3 is identiek aan dat van de Z3 Roadster (E89), maar het plaatwerk wijkt af. Is op zich niet zo raar, want dat is bij de meeste raceauto’s zo.

              • alcantara zegt

                13 februari 2013 om 21:50

                @robbie: Klopt, E89 is altijd met hardtop die open kan, dus ruk van mij om toevoeging coupé erbij te zetten. Maar desalniettemin lijkt de carrosserie van de Z4GT3 anders te zijn dan van een normale Z4, omdat er al een rolkooi in geïntegreerd zit. Bij een 911rsr is de rolkooi een los element dat aan een standaard 911 carrosserie bevestigd wordt.

    • lambo4all zegt

      13 februari 2013 om 20:25

      @alcantara: racewagen, dus rolkooi?

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 februari 2013 om 20:31

      @alcantara:
      Deze heeft ook geen deurstijlen, het zwart wat je rond de ramen ziet is een frame wat achter op de ramen geplakt zit om die wat stijfheid te geven.
      Dat hebben alle GT’s in dit soort kampioenschappen.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        13 februari 2013 om 20:34

        @jrk68: Oké, als dit waar is dan kan ik straks met een gerust hart mijn bedstee induiken! Maar hoe weet ik of jij me niet in de maling neemt, heb je een bron om je bewering kracht bij te zetten?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          13 februari 2013 om 20:39

          @alcantara:
          Ga eens bij de ADAC GT Masters kijken, dan kan je het zelf zien.
          Mij hoef je niet te geloven hoor, ik loop immers pas een jaar of 35 op de internationale circuits rond….

          Login om te reageren
          • MARS zegt

            13 februari 2013 om 21:13

            @jrk68: je hebt ’t helemaal juist uitgelegd!

            Login om te reageren
    • robbie zegt

      13 februari 2013 om 21:20

      @alcantara: een eckte Z4 Coupe (E89) bestaat sowieso niet.

      Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      13 februari 2013 om 22:07

      @alcantara: Er bestaat zelfs geen Z4 coupé dus snap je punt niet?

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        13 februari 2013 om 22:14

        @voytekbe: Die bestaat wel degelijk (E86), stamt nog uit de tijd dat de Z4 wel gewoon als open en dichte versie te koop was.

        Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          14 februari 2013 om 09:27

          @alcantara: De vorige Z4 is ten eerste een E85 ipv E86 en die had je idd in coupé vorm. Maar het gaat hier over de E89 en die heb je niet in coupé, dus mijn stelling blijft. Waar heb je het in godsnaam over?

          Login om te reageren
          • alcantara zegt

            14 februari 2013 om 17:59

            @voytekbe: E85 is juist helemaal geen coupé, want de coupé is E86. Zoals tegenwoordig de gewoonte is bij BMW om elke carrosserievorm een eigen nummertje te geven. Waar heb jij het in godsnaam over kan ik beter vragen? Not sure if trolling of just stupid.

            Login om te reageren
  3. sportstand zegt

    13 februari 2013 om 20:33

    -edit: check-

    Wel een erg dik apparaat zeg! Ben benieuwd hoe dat klinkt!

    Login om te reageren
  4. bozewolf zegt

    13 februari 2013 om 20:38

    Wel een mooi profiel zo op foto #4! Die lange neus met die bolle cockpit en de wulpse achterkant.

    Zeker niet het lelijkste racebeest ooit gemaakt.

    -edit: check-

    Login om te reageren
  5. ferrari94tr zegt

    13 februari 2013 om 20:50

    Ik wist niet dat er ook mooie getunede beamers bestonden.

    Login om te reageren
  6. voytekbe zegt

    13 februari 2013 om 22:08

    Wat een monster zeg…

    Login om te reageren
  7. lemans96 zegt

    13 februari 2013 om 22:09

    Vet kanon hoor, dit. Goeie zaak dat ie aan de GTE regels voldoet dan kunnen we ‘m, met een beetje geluk, ook op Le Mans verwachten(in 2014).

    Login om te reageren
  8. lemans96 zegt

    13 februari 2013 om 22:16

    Zowieso dit jaar weer genieten van die Z4 GT3’s in de diverse kampioenschappen hier in Europa. Dik, snel en een heerlijk hoogtoerige crossplain V8. ‘Kan nie wachten tot de races hier bij ons weer beginnen.

    Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    13 februari 2013 om 22:59

    Op Franchorchamps dit jaar waren ze veelbelovend en dat was niet eens met een v8. Ze hebben hun looks ook wel mee.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      14 februari 2013 om 00:02

      @Hupke: Op Francorchamps niet met een V8 ? Dan heb je daar iets anders dan de huidige Z4 GT3 zien rijden, die zijn namelijk allemaal voorzien van een briljant klinkende 4,4L V8…

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 februari 2013 om 20:38

        @lemans96:

        Goh ik kan me zwaar vergissen natuurlijk maar ik dacht dat die van de 24u dit jaar een 6 cilinder hadden.

        Login om te reageren
  10. koningcaris zegt

    14 februari 2013 om 09:03

    WTF heb je de gemiddelde breedte van een parkeervak in Nederland gezien.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      14 februari 2013 om 11:47

      @koningcaris: LOL, gelukkig is de gemiddelde pitbox wel wat breder dan die gemiddelde parkeerplaats. Wel jammer hoor, dat er hier geen straatversie van komt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North