• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW’s Connected Drive-systeem zo lek als een mandje?

Auteur: Author, gepost 30 januari 2015 om 18:32 – 38 Reacties

BMW M5 30 Jahre


Kacke am Dampfen!

Middels Connected Drive kunnen BMW’s draadloos communiceren met de fabriek en kunnen verschillende functies met een smartphone-app (deuren openen, claxonneren etc.) worden aangestuurd. De Duitse ADAC wilde weleens weten welke info precies naar München wordt verzonden, maar uit de resultaten van de uitgevoerde tests bleek dat het systeem vrij gemakkelijk te hacken is.

Met een klein beetje voorbereiding, een smartphone en 2 minuutjes geduld is al in Connected Drive in te breken zónder ook maar een spoortje achter te laten. Het probleem is verspreid over maar liefst 2,2 miljoen auto’s uit de BMW-groep (BMW, Rolls-Royce en MINI) en het Beierse merk heeft al aangegeven dat de mazen in het systeem morgen gedicht zijn.

Een lijst met auto’s die met bovenstaand probleem te maken hebben check je hieronder.

BMW
1-series, incl. Cabrio, Coupé and Touring (E81, E82, E87, E88, F20, F21)
2-series, incl. Active Tourer, Coupé and Cabrio (F22, F23, F45 )
3-series, incl. Cabrio, Coupé, GT, M3 and Touring (E90, E91, E92, E93, F30, F31, F34, F80)
4-series Coupé, Cabrio, GranCoupé and M4 (F32, F33, F36, F82, F83)
5-series, incl. GT and Touring (E81, E82, F07, F10, F11, F18)
6-series, incl. Cabrio and GranCoupé (F06, F12, F13)
7-series (F01, F02, F03, F04)
I3 (I01), I8 (I12)
X1 (E84), X3 (F25), X4 (F26), X 5 (E70, F15, F85), X6 (E71, E72, F16, F86), Z4 (E89)

Mini
3-door and Countryman (F56, F60)

Rolls Royce
Phantom, incl. Coupé and Drophead Coupé (RR1, RR2, RR3)
Ghost (RR4)
Wraith (RR5)

Auto’s die op of na 9 december 2014 gebouwd zijn ontspringen de dans en lopen geen beveiligingsrisico’s. Eigenaren van auto’s van voor die datum kunnen een draadloze update verwachten die het probleem oplost.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

adac, BMW, ConnectedDrive, hacken, MINI, Rolls-Royce

Vorig bericht: « Lexus LF-LC Vision Gran Turismo, hints naar een GT3-racer?
Volgend bericht: Ook de Volkswagen Touareg is niet veilig voor de Chinezen »

Lees Interacties

Reacties

  1. gillesss123 zegt

    30 januari 2015 om 18:38

    Maakt niet uit, toch al goed dat ze het oplossen!

    Login om te reageren
  2. phaeton zegt

    30 januari 2015 om 18:39

    Moet het bij de 5-series niet E60/61 zijn ipv E81/82?

    Login om te reageren
  3. wimbers zegt

    30 januari 2015 om 18:43

    pff, deuren openen via een online systeem, en niemand die even:”security hazard” roept??
    ongelofelijk.. een deur hoort open te gaan alleen voor de eigenaar. de makkelijkste manier is een sleutel, al dan niet met knop.

    het internet heeft daar niets tussen te zoeken…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      30 januari 2015 om 18:56

      @wimbers:
      Internet heeft in mijn optiek sowieso niets in een auto te zoeken, net als 90% van de meuk di er tegenwoordig in een auto gepleurd wordt.

      Ja, ik ben ouderwets, ik koop mijn auto’s om te rijden, niet om te compleuteren, niet om te ruilen of indruk te maken op de buurvrouw of secretaresse maar gewoon voor het ouderwetse rijplezier….

      Login om te reageren
      • 4poorte zegt

        30 januari 2015 om 19:14

        @jrk68: amen

        Login om te reageren
      • ej20g zegt

        30 januari 2015 om 19:43

        @jrk68: dan ben ik met mijn 19 jaar ook maar ouderwets, maar dat is inderdaad ook waarom ik een auto koop. Oké, ik heb een telefoonhouder in de auto zodat ik het scherm goed kan zien, maar dat is enkel en alleen voor Flitsmeister. Verder heeft internet niks in mijn auto te zoeken.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          30 januari 2015 om 21:24

          @ej20g:
          Zelfs voor die app is een oldschool oplossing, uit je doppen kijken noemde wij dat vroeger….

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            31 januari 2015 om 01:06

            @jrk68: haha. Heb je uiteraard gelijk in. Maar een beetje hulp is altijd welkom, zeker op de momenten dat ik op onbekende plaatsen kom.

            Login om te reageren
      • tombe zegt

        30 januari 2015 om 22:03

        @jrk68: en wat is/zijn/waren dat voor auto(s)?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          30 januari 2015 om 22:18

          @tombe:
          Teveel om op te noemen, maar allemaal basic of stuurmansauto’s van Italiaanse of Engelse makelaardij.
          1 Duitse met meer computers dan me lief zijn en het meeste inmiddels is uitgeschakeld omdat het mij hopeloos in de weg zat….

          Login om te reageren
      • super zegt

        31 januari 2015 om 13:35

        @jrk68:
        De meeste mensen kopen hun autos niet om in te rijden maar om van a naar b te komen al dan niet met passagiers en/of baggage. Dat is altijd al zo geweest en zal ws altijd wel zo blijven.

        Login om te reageren
    • healey zegt

      30 januari 2015 om 19:06

      @wimbers: Mercedes heeft dat ook hoor. Daarmee kunnen ze op afstand de deueren openen in geval van bijvoorbeeld een ongeval. Als je het goed beveilgd is dat best veilig.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        30 januari 2015 om 20:35

        @healey: Als Mercedes het ook heeft, geeft het niks dat je auto gejat kan worden door een overbodige functie.

        Login om te reageren
      • tombe zegt

        30 januari 2015 om 22:08

        @healey: volgens mij worden deuren sowieso ontgrendeld bij een ongeval

        Login om te reageren
  4. AMGS zegt

    30 januari 2015 om 18:45

    Gewoon lekker handmatig (deuren openen, claxonneren etc.)

    Login om te reageren
  5. ziekegeest zegt

    30 januari 2015 om 18:46

    Snel m’n Phantom DHC terugsturen dus

    Login om te reageren
  6. dwersbongel zegt

    30 januari 2015 om 18:54

    Tja wat hadden ze verwacht bij BMW? Dat niemand zou proberen het te kraken? In dat geval, verkeerd gedacht.

    Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    30 januari 2015 om 18:59

    Lijkt me geen prettige gedachte dat criminelen je auto zo makkelijk kunnen hacken en je stappen kunnen volgen, zeker als je vermogend bent. Je weet maar nooit met al die idioten tegenwoordig. Aan de andere kant is het misschien maar beter ook dat ze je auto mee kunnen nemen zonder eerst naar binnen te hoeven komen om de sleutels op te halen.

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    30 januari 2015 om 19:04

    Reden dat er zoveel bimmers gejat werden?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 januari 2015 om 23:00

      @norge: nee, dat is dankzij verouderde sleutels en de mogelijkheid nieuwe sleutels aan te leren via de ODB poort zonder dat er een bestaande sleutel aanwezig is in het contact of dat er een challenge response met München nodig is.

      Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    30 januari 2015 om 19:06

    Mag je toch niet verwachten als je een Rolls Royce koopt voor een half miljoen!

    Login om te reageren
  10. jrk68 zegt

    30 januari 2015 om 19:10

    Waar gaat dat heen als ze straks zelf rijdend zijn, rijden ze straks zelfstandig naar Roemenistan…?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      30 januari 2015 om 19:31

      @jrk68: zou je die opschepper die je een beetje opjaagt ook de tandjes kunnen laten schrikken door esp uit te zetten? Kijken of ie het ook zonder zijwieltjes kan, hahaha.

      Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      30 januari 2015 om 19:55

      @jrk68: Nu je het zegt, ik zie de laatste wel heel veel nieuwe BuMuWu’s hier in Roemenistan rondtuffen…. ;)

      Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    30 januari 2015 om 19:33

    Alles wat software in zich heeft en benaderbaar is zonder kabel hoort niet in een auto. Hoezooet dat ding instructies via een draadloze verbinding ontvangen? Om op te scheppen verder heeft het niet/nauwelijks nut.

    Login om te reageren
  12. ej20g zegt

    30 januari 2015 om 19:46

    Mooi dat BMW aan een oplossing werkt, maar dit lijkt mij toch ook weer het bewijs dat dit soort dingen niet nodig zijn in een auto. Ik zie niet wat de toegevoegde waarde is en het levert in dit geval wel weer problemen op.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    30 januari 2015 om 19:50

    erg premium allemaal bij BMW

    Login om te reageren
  14. azuli zegt

    30 januari 2015 om 19:54

    Nou zeg! Wat een nieuws!

    Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    30 januari 2015 om 19:56

    Slechte zaak!

    Login om te reageren
  16. lekkaah zegt

    30 januari 2015 om 20:15

    Z0mg premium fake trolol bigbrother kapitalisten geldklopperij afpersers fake duitse arrogantie #ikbenoccupyer

    Login om te reageren
  17. toniominestrone zegt

    30 januari 2015 om 20:31

    Mijn e 30 -je staat er niet tussen!

    Login om te reageren
  18. mout zegt

    30 januari 2015 om 20:36

    Moet ik nu ook bang zijn dat mijn carburateur gehacked wordt?

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      30 januari 2015 om 21:38

      @mout: alleen het kettingslot van je fiets.

      Login om te reageren
  19. Tonnie zegt

    30 januari 2015 om 22:24

    Een privacy gevaar, in ieder geval niet levensbedreigend zoals hangende gaspedalen en dergelijke.

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    30 januari 2015 om 23:04

    Volgens Heise is het probleem opgelost door naar https verkeer over te gaan waardoor BMW servers geverifieerd kunnen worden. Blijkbaar werd de data onversleuteld verzonden. Dat is toch best wel knullig. Net als de manieren van sleutels aanleren toont dit aan dat BMW toch een beetje te weinig verstand heeft van beveiliging. Dit doen bread and butter merken gewoon beter.

    Login om te reageren
  21. zakar36 zegt

    30 januari 2015 om 23:40

    Hoe the fuck is het mogelijk met zoveel engineers dat NIEMAND denkt aan of het wel veilig is?!!!!!!!!
    Zal wel onder zogenaamde “Premium” vallen…

    Login om te reageren
  22. hillegaar zegt

    31 januari 2015 om 10:09

    doe mij maar een sleutel

    Login om te reageren
  23. lowlow zegt

    31 januari 2015 om 12:12

    Wie vertelt eens wat ze morgen gaan doen ? Is dat een OTA update ? Moet je daar iets specifiek voor doen ? We hebben hier ook zo’n bimmer met connected drive

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North