• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Auteur: willeme, gepost 18 maart 2021 om 09:58 – 22 Reacties

M4 veel sterker

De handgeschakelde M4 blijkt veel sterker dan BMW opgeeft. Handig man.

Het meten van pk’s is eigenlijk een beetje een nutteloze bezigheid. Ondanks dat we altijd spreken over auto’s met een hoeveelheid aan pk’s, hoeft dat zeker niets te betekenen. Ja, een Honda S2000 heeft 240 pk, maar die zitten helemaal boven in de toeren ‘verstopt’. Een E400 CDI uit dezelfde periode heeft ‘slechts’ 250 pk, maar sleurt er altijd aan.

PK’s

Rollenbank-metingen zijn van alle tijden en geven vooral een indicatie. Omstandigheden qua weer, brandstof, hoogte, luchtvochtigheid en onderhoud kunnen een grote invloed hebben over het vermogen dat een motor levert. Maar dan nog is het de vraag: haalt jouw auto zijn vermogen wel? Een paar procenten afwijking is niet iets om van wakker te liggen. Dus als je naar bed gat met 27 pk en wakker wordt met 24 pk: dat verschil merk je niet.

M4 veel sterker

Handgeschakelde M4 veel sterker dan opgegeven

Toen alle motoren nog atmosferisch waren, kwam het geregeld voor dat auto’s hun opgegeven vermogen niet haalden. Tegenwoordig hebben alle auto’s een turbo en komt het veel minder voor. Sterker nog, vaak leveren auto’s meer pk’s dan opgeven. In het geval van het laatste M-product van BMW is het gekkenwerk. De nieuwe handgeschakelde M4 is véél sterker dan BMW aangeeft.

  • M4 veel sterker
  • M4 veel sterker
  • M4 veel sterker

Want hoewel power zit er dan in? Volgens BMW moeten het er 510 paarden zijn als je de Competition-uitvoering besteld. Als je gaat voor de handbak in ‘non-Competition’-trim, krijg je ‘slechts’ 480 pk. Nu ging IND Distribution (een Amerikaanse tuner) de M4 op een rollenbank zetten om te zien wat de auto doet voordat ‘ie getuned wordt. Het resultaat was indrukwekkend: 465 pk! Nee, dat is niet minder. De M4 levert namelijk 465 pk op de wielen, terwijl de opgaven altijd ‘op de krukas’ zijn.

  • M4 veel sterker
  • M4 veel sterker
  • M4 veel sterker

Omrekenen

Krukas-vermogen is motorvermogen, bij wielvermogen zijn er transmissieverliezen. In het geval van de M4 worden die geschat op zo’n 15% (handbak, achterwielaandrijving). Omgerekend betekent dat 547 pk (bij 5.780 toeren) en 650 Nm (bij 4.530 toeren).

Over de transmissieverliezen gesproken, tegenwoordig zijn auto’s véél efficiënter, ook in de aandrijflijn. Dit terwijl deze 15% al tientallen jaren wordt aangehouden als vaste waarde.

Maar, mocht je een M4 hebben en deze dan chippen, check van te voren wat het vermogen is. Straks heb je wél het beloofde vermogen, maar had je dat stiekem dus gewoon altijd al.

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
    Video: BMW M4 G82 met handbak doet de Hockenheimring
  • BMW M4 GT3 speelt buiten zonder camouflage
  • Video: BMW M4 rijden met alleen je handen werkt zo
    Video: boenderen met de BMW M4 'CSL'

Nieuwste artikelen

  • Video: Een bizarre verkeersruzie
  • Bied mee op een fabrieksnieuwe BMW M4 CS
  • Oscar Gräper vs. politie: de camerabeelden
  • Max Verstappen haalt op X uit naar Mercedes-coureur
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, BMW, BMW-M4, rollenbank

Vorig bericht: « Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2
Volgend bericht: Video: grijze Camry remt veel te laat »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    18 maart 2021 om 10:32

    @willeme: welke transmissie verliezen zijn tegenwoordig dan realistischer om rekening mee te houden? Slechts de helft van die gedateerde 15%?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      18 maart 2021 om 10:58

      @ouwedibbes83: hele goede vraag! We gaan binnenkort even wat dieper in op de materie. Het is een beetje omstreden methode, want minder verliezen betekent ook dat de tuners en fabrikanten minder vermogen kunnen opgeven. Net nu we gewend zijn aan heel veel pk’s ;-))

      Login om te reageren
    • pogostick zegt

      18 maart 2021 om 13:54

      Een rollenbank meet vaak het grootste deel v/d transmissieverliezen door een uitroltest. Waarom je 15% zou noemen is mij dus niet duidelijk.

      Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    18 maart 2021 om 10:37

    Dat is een groot pluspunt voor ons als niet G8X M3/4 rijders… dat houd in dat ie ook sneller uit ons zicht kan verdwijnen met die hideous styling….

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      18 maart 2021 om 10:40

      Eigenlijk een non-issue. In de regel zitten ze zo dicht in je kont dat je blij mag zijn als je hun grootlicht überhaupt nog waar kunt nemen.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        18 maart 2021 om 10:45

        @karhengst Jij doelt denk ik op de Audi’s (desnoods met een RS label in de grille)…. dit is toch echt een BMW….

        Login om te reageren
        • Zjonnie zegt

          21 maart 2021 om 11:39

          @petroldrinker: haha en die doen dat niet wil je zeggen

          Login om te reageren
  3. subaru555 zegt

    18 maart 2021 om 10:51

    Dus eigenlijk is die 15% niet meer actueel, zoals het artikel zegt. Uitgaande van 10% en een M4 Competition, levert deze dus met 511pk de fabrieksopgave

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      18 maart 2021 om 11:03

      @subaru555: De fabrieksopgave van een handbak is 480pk.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 maart 2021 om 11:13

        @atrak: Dan zal het verschil in vermogen tussen de gewone en de competition wel niet zoveel zijn ;). De handbak is natuurlijk wel een hele goede reden om voor de gewone te gaan. Een groene sedan graag.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 maart 2021 om 11:09

      @subaru555 : Precies! Het vermogen aan de krukas klopt dus, echter zijn er minder verliezen in de aandrijflijn. En nu maar hopen dat een tuner je er inderdaad niet mee nept…

      Login om te reageren
    • okdoei zegt

      18 maart 2021 om 12:02

      @subaru555: mierenneukerij maar volgens mij afgerond 517 pk.

      465/0,9 = 416.67

      Daarnaast hebben ze het volgens mij over een niet competition variant tijdens de test, tenminste zo lees ik t.

      Maar als t 480 aan de krukas moet zijn en je hebt 465 aan de wielen dan is het verlies iets meer dan 3%.

      Lijkt me vrij weinig, dus er zullen wel meer pks aan de krukas zitten.

      Waarom ze overigens niet het whp altijd rapporteren is me een raadsel. Je gaat toch ook niet zeggen: ik weeg 40 kg op de maan…

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        18 maart 2021 om 15:50

        @okdoei: als je whp zou opgeven en dus de transmissie verliezen meeneemt, dan kom je bij een 4WD variant met hetzelfde blok dus op een lagere waarde ten opzichte van een 2WD. Dat gaat ook vragen oproepen…

        Login om te reageren
        • okdoei zegt

          18 maart 2021 om 18:03

          @ouwedibbes83: goed punt.
          Ben me niet altijd bewust van het niveau van de gemiddelde consument.

          Login om te reageren
          • thomthamofo zegt

            19 maart 2021 om 21:37

            @okdoei: wij Autoblog lezers zijn ook niet de gemiddelde consument.

            Login om te reageren
  4. mashell zegt

    18 maart 2021 om 11:26

    Zou kunnen… maar het kan net zo goed een afwijking in de testbank van de tuner zijn.

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      18 maart 2021 om 11:56

      @mashell: Dat is dan wel een hobby schuur mocht die bank niet gekalibreerd zijn.

      Login om te reageren
  5. smex zegt

    18 maart 2021 om 11:46

    Zou die ook nog lelijker zijn dan BMW opgeeft?

    Login om te reageren
  6. erikabarth zegt

    18 maart 2021 om 12:00

    Dat was vroeger ook zo met die geweldige M52B28 en de M54B30, beide atmosferisch.
    Maar in de praktijk doen ze zo 10/20pk meer.
    Porsche hetzelfde verhaal.

    Login om te reageren
  7. vindik zegt

    18 maart 2021 om 12:21

    Als compensatie van BMW voor de neus?

    Login om te reageren
  8. invictus66 zegt

    18 maart 2021 om 12:57

    Een beetje een vreemd artikel. Eerst schrijven dat de bmw veel meer vermogen levert om daarna aan te geven dat de berekening niet meer van deze tijd is.
    Misschien moet de titel van het artikel wel zijn “Bmw slaagt er in om de transmissie verliezen te minimaliseren”

    Login om te reageren
  9. Ot92 zegt

    18 maart 2021 om 13:00

    Verlies van 15% is wel veel, ikzelf zou 10% hanteren.
    Om maar een voorbeeld te noemen, een Audi Rs6 C7 of de nieuwe C8 heeft ‘maar’ 11% verlies, als ik de rollerbank grafieken moet geloven, en dat is een 4WD.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North