• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW’s Secret Seven project: 6,7 liter V16

Auteur: Dennis, gepost 3 november 2009 om 21:31 – 73 Reacties

BMW Secret Seven - 7-serie E32 6,7 liter V16


Nee, geen typefout in de titel. We gaan het hebben over de Secret Seven, een V16 blok van BMW. Een geheim project uit de vorige eeuw van drie BMW medewerkers met serieuze ambities.

De heren Karlhienz Lange, Adolf Fischer en Hanns-Peter Weisbarth waren alle drie senior werknemers met redelijk wat invloed bij BMW in de periode van midden jaren 70 t/m begin jaren 90. Karlhienz Lange was indertijd verantwoordelijk voor de ontwikkeling van BMW’s aandrijflijn. Adolf Fischer was betrokken bij tal van verschillende projecten. Hanns-Peter Weisbarth drukte vooral zijn stempel op de ontwikkeling van de E31 8-serie en de E32 7-serie.

Het 5,0 liter V12 blok -codenaam M70- dat gebruikt werd in de 750i en 750iL kwam uit de koker van Lange. Hij gaf Fischer de opdracht om te onderzoeken of er leven was na de M70. Het Secret Seven project was geboren en moest BMW’s eerste V16 blok opleveren.

Fischer had slecht 6 maanden nodig om op kerstavond in 1987 een productierijp 6,7 liter V16 blok te presenteren. De motor was goed voor 408 pk en 625 Nm koppel bij 3900 toeren. Ten opzichte van de 5,0 liter V12 was dat een toename van 100 pk en 135 Nm. Het Secret Seven project kreeg binnen de muren van BMW ook de bijnaam Goldfish, omdat het blok was ingebouwd in een goudkleurige 7-serie sedan.

Het spreekt voor zich dat de 4 extra cilinders de nodige issues introduceerden ten aanzien van de beschikbare ruimte onder de motorkap. De heren wilden de wijzigingen zo beperkt mogelijk houden voor het geval dat BMW zou besluiten om de V16 in productie te nemen. Het V16 blok was 30 centimeter langer dan het V12 blok en die ruimte was er niet. Om dat op te lossen werd het koelsysteem naar de kofferbak verplaatst. Deze kreeg een handgemaakte carbon grille en luchtgaten.

Vanwege tijd en kosten werd aan het nieuwe blok de handmatige 6-versnellingsbak uit de 8-serie gekoppeld. Dit alles resulteerde in een acceleratie tot 100 km/u in 6.0 seconden en een top van 280 km/u. Indrukwekkend voor een 7-serie in die tijd. Over het verbruik maakte men zich minder druk: 1 op 6 in de stad en 1 op 8,5 op de snelweg.

Het prototype was goed genoeg voor productie, maar kreeg nooit goedkeuring van het management. De kans dat BMW ooit een V16 zal introduceren is bovendien nihil, nu alles compacter, lichter, zuiniger en schoner moet.

Met dank aan Street^dY voor de tip.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW, e32, Klassiekers, v16

Vorig bericht: « Hoera! Vandaag drukste avondspits van het jaar
Volgend bericht: Reparaties van Ford het goedkoopst, van Land Rover en Alfa Romeo het duurst »

Lees Interacties

Reacties

  1. M.... zegt

    3 november 2009 om 21:35

    Aaawwhh there goes a dream for my ears

    Login om te reageren
  2. C70T5 zegt

    3 november 2009 om 21:37

    hey dit wist ik niet. interessant verhaal. zou wel eens een volledige foto van de motor willen zien. tegenwoordig zouden ze veel meer pk uit zo’n blok halen denk ik.

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      3 november 2009 om 21:42

      @C70T5: Met de huidige technieken zou er minstens 600 pk’s uitgehaald worden.
      Maar met de huidige richtlijnen zou dat weer verminderd worden met het oog op het verbruik.
      Jammer dat daar nu zoveel op ingeleverd wordt, die goeie ouwe tijd…

      Login om te reageren
  3. jorn_v_v zegt

    3 november 2009 om 21:37

    leuk zeg, al die geheimpjes van bmw die nu bekent worden :mrgreen:

    Login om te reageren
  4. jzaero zegt

    3 november 2009 om 21:40

    Haha ja al die geheimpjes van BMW komen wel leuk boven water. Dik blok, kan je niet met huidige blokken vergelijken natuurlijk, maar voor die tijd is het een geweldige prestatie in zo’n grote wagen.

    Login om te reageren
  5. BananaFlip zegt

    3 november 2009 om 21:40

    Interessant, zo’n verhaal.
    Een weggemoffeld intern projectje, ik moet zeggen dat het allemaal wel spannend klinkt!
    Waarschijnlijk zal het er toch niet van komen, maar toch leuk om te weten :P .

    Login om te reageren
  6. Wes zegt

    3 november 2009 om 21:43

    Supergaaf dit wist ik niet.

    Zou wel mooi zijn voor een limited editie van de nieuwe 7-serie.

    770li secret.
    iets kietelen en dan 600 pk hebben ofzo :)

    Login om te reageren
  7. joep zegt

    3 november 2009 om 21:45

    Op speedhunters.com was tijdje geleden BMW-maand en daar kwam dit ook aan bod, inclusief foto’s. De M5-cabrio van een paar dagen geleden trouwens ook.
    (ik poog hier verder niets mee te suggeren overigens)

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    3 november 2009 om 21:46

    Een zestiencilinder in een ‘simpele’ BMW… Hoe gaaf was dat geweest. :D

    Login om te reageren
  9. zondagsrijder zegt

    3 november 2009 om 21:48

    Het lijkt er soms op als dit soort bezielde idiotie verdwenen is bij de fabrikanten en dat het alleen nog te vinden is bij bijvoorbeeld die zweedse thuis-tuners. En al die andere thuis-sleutelende liefhebbers.

    Login om te reageren
  10. Hiscox zegt

    3 november 2009 om 21:48

    Ik had inderdaad heeeeeeel lang geleden eens in een duits autotijdschrift gelezen dat men dit had ontwikkeld : toen noemde met het “ding” een 767 naar analogie van Boeing : titel was toen “B(mw)oeing 767Li” of iets in die zin.

    Ik geloofde er toen geen bal van. Maar blijkbaar was het geen fotoshop avant la lettre.

    Login om te reageren
  11. Dennis zegt

    3 november 2009 om 21:50

    @Joep: En waarom heb je ons dan geen tip gestuurd?

    Login om te reageren
  12. joep zegt

    3 november 2009 om 21:50

    Meer info over dit project: http://bmw.zetko.net/v16/

    Login om te reageren
  13. mrB zegt

    3 november 2009 om 21:52

    Wel leuk, een v16, en het zal vast wel heel leuk klinken voor de oortjes, maar er is een reden waarom VAG er een W vorm van gemaakt heeft, en dat is de lengte. Die ruimte is duidelijk een probleem voor een v16

    Login om te reageren
  14. joep zegt

    3 november 2009 om 21:53

    @dennis
    haha inderdaad, het spijt me. Zal mijn leven beteren

    Login om te reageren
  15. bmw-e30-7bh zegt

    3 november 2009 om 21:54

    Hmmm die zou ik wel in mijn e30 willen hebben. ;)

    Login om te reageren
  16. six-trey zegt

    3 november 2009 om 21:55

    aangezien liefhebbers van duitse auto’s meestal bezig zijn over PK/Liter verhouding kan ik mij deze keer toch niet houden :twisted:
    Ford haalde 18 jaar eerder al 150PK en 25Nm meer uit een motor die slechts 300cc meer had ;)

    Login om te reageren
  17. sacha zegt

    3 november 2009 om 21:58

    Welkom in de groene (label) hel. V16? Never mind…

    Login om te reageren
  18. Benz.. zegt

    3 november 2009 om 22:05

    @six-trey: Jaja, gaap…

    BMW M3, M5/M6 hebben ruim 100 PK/liter verhouding en presteert op dat gebied over het algemeen stukken beter dan de yanks..

    Ook Mercedes S/CL 63 AMG presteren goed..

    Mercedes E63 AMG W212:
    6.2 liter V8 (atmosferisch)
    525 pk en 630 Nm koppel (580 pk is haalbaar)

    Chevy Camaro SS
    6.1 liter V8 (atmosferisch?)
    422 pk en 569 Nm koppel

    Tja, daar ga je dan met je uitspraken.. ;)

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      3 november 2009 om 22:35

      @Benz..:
      ach laat mij toch 1x lastig doen ;)

      Login om te reageren
  19. LJ zegt

    3 november 2009 om 22:05

    echt zonde dat die nooit geproduceerd is…

    Login om te reageren
  20. Benz.. zegt

    3 november 2009 om 22:05

    En het gaat over een V16 welke afstamt uit de vorige eeuw..

    Login om te reageren
  21. Advertorial zegt

    3 november 2009 om 22:07

    Geweldige stunt autoblog een nieuwe vorm van advertorials… mooie manier om centen te verdienen aan BMW en toch interessant nieuws/ouds te brengen…

    Login om te reageren
  22. Jochempie zegt

    3 november 2009 om 22:09

    Dit moet in een Rolls!

    Login om te reageren
  23. JDM__Wotevajjjj zegt

    3 november 2009 om 22:11

    v16 ownt gewoon

    Login om te reageren
  24. RickB zegt

    3 november 2009 om 22:14

    Je weet nooit wat de toekomst brengt.

    Login om te reageren
  25. KlaasB zegt

    3 november 2009 om 22:14

    toch appart dat BMW hier nooit sirieus aandacht aan gegeven heeft in de vorm van reclame of iets. Lijkt me wel een aardig prestige object en ik gok dat er ook 15 jaar terug wel degelijk een markt voor geweest zou zijn. Tot nu toe de 3e V16 op de wereld ofzo ?

    leuk stukje iig

    Login om te reageren
  26. Jordi zegt

    3 november 2009 om 22:23

    Ooee jammer!

    Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    3 november 2009 om 22:26

    WOW! Een V16? Het is lang geleden dat ik zo’n gruwelijke glimlach op mn gezicht kreeg van een headline op Autoblog! En dit blok had mooi in een soort Veritas, een R8-killer of een Z1M (voorin dus!) gekund! Dan had de Tank-car van Jay Leno pas echt concurrentie gehad;)

    Ik blijf hopen! (En anders, zelf iets maken?)

    Login om te reageren
  28. Hummers zegt

    3 november 2009 om 22:34

    Dus daar staat de ’16’ in BMW 316 voor….

    Login om te reageren
  29. Wessee zegt

    3 november 2009 om 22:34

    Deed Cadillac het toch beter, met hun Sixteen. :P

    Login om te reageren
  30. bozewolf zegt

    3 november 2009 om 22:43

    Zal wel lekker soepel lopen zo’n 16 ploffer.

    Login om te reageren
  31. koekoek zegt

    3 november 2009 om 22:49

    Adolf Fischer :roll:

    Login om te reageren
  32. Turbo zegt

    3 november 2009 om 22:58

    Hiermee had BMW de W140 S600 (aka de Kathedraal) klop kunnen geven. Helaas, helaas.

    Login om te reageren
  33. M2_lover zegt

    3 november 2009 om 23:07

    Gaaf gewoon gebruiken als motor voor de M7… wel nog effe 2 turbos opschroeven he… yes baby!

    Login om te reageren
  34. Geert Schoots zegt

    3 november 2009 om 23:10

    Ok, maar nu de belangrijke vraag bestaat deze auto nog? Deze one-off is natuurlijk super speciaal en staat hopelijk ergens te blinken in al zijn zeldzaamheid.

    Login om te reageren
  35. Robert.V zegt

    3 november 2009 om 23:40

    @ benz..

    De ene heeft 4 kleppen per cilinder de andere maar 2. de 6.1 is ook een OHV en is dus stuk compacter dan the 6.2 DOHC van de Benz.

    Login om te reageren
  36. Tinus zegt

    3 november 2009 om 23:42

    Kut co2 lobby terreur..

    De groene leugen!

    Login om te reageren
  37. Robert.V zegt

    3 november 2009 om 23:55

    En nog iets …betere vergelijking vergelijking zou tussen the 5.5 liter van de benz zijn. Omdat die motor meer mainstream is dan de opgefokte 6.2 versie van de AMG.

    Login om te reageren
  38. Remco zegt

    3 november 2009 om 23:55

    Heeft vorig jaar ook een heel artikel van gestaan in het engelse BMW blad ‘BMWCar’ waar er aardig wat technische details en foto’s bij vermeld werden. Hij schijnt nog steeds te bestaan en ergens in de spelonken bij Mobile Tradition te staan!?

    Login om te reageren
  39. GOD zegt

    4 november 2009 om 00:27

    dat was het mooie van die tijd.
    toen had zowat iedereen op de wereld wel 1 of ander geheimzinnig project lopen.

    Login om te reageren
  40. CrazyHenkie zegt

    4 november 2009 om 00:56

    @ Remco / Jochempie

    Klopt, Autovisie had ´m een tijdje geleden ook al opgespoord ;) volgens hun was deze V16 ook als mogelijk prototype voor de nog te introducreren nieuwe Rolls Royce bedoelt, omdat er geruchten circuleerden dat de Mayback een V16 kreeg :P

    @ BartB / Cantago

    Kan wel kloppen, maar er is één reden waarom de V16´s geen echt succes zijn geworden; ze hebben een probleem met de krukas, deze kan breken door de lengte van dit ding, daarom zijn er bijv geen 12-in-lijn´s geproduceerd (miss een paar concept-/race-auto´s wel).

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      4 november 2009 om 01:12

      @CrazyHenkie:

      Op zich valt dat wel mee, want er bestaan wel genoeg 8 in lijn motoren. En ja, een 8 in lijn is niet langer of korter dan een V16. Wel smaller….

      Login om te reageren
    • Cantago zegt

      4 november 2009 om 21:26

      @CrazyHenkie: vind ik ook niet zo gek met die lengte… Wat een kracht zal daar op komen!

      En als ik die foto’s zie, met die koeling achterin, wat een monster zeg! Echt een van de allergaafste auto’s die ik ken.

      Login om te reageren
  41. Fred zegt

    4 november 2009 om 00:58

    Hadden ze er maar eentje van gemaakt, gewoon voor de marketing. Waarom zou je zo’n experiment geheim houden?

    Login om te reageren
  42. Bennink zegt

    4 november 2009 om 08:14

    Wat een ontzettend vette bak zeg :-)

    Op die foto’s van Joep zie je vrij weinig van de modificatie (afgezien van die afzichtelijke luchtin/uitgang aan de achterkant).

    Login om te reageren
  43. M-lover zegt

    4 november 2009 om 09:24

    wtf jongens een V16? een V12 is wat mij betreft het maximum!

    leg dan zoon lekkere LRM V12 blok (zat een variant hiervan ook niet in de McLaren F1?)) die wat techniek met de e36M3 deelt in een 8 serie, dan heb je een vet bakje(en pk’s te over)!

    Login om te reageren
  44. EJS zegt

    4 november 2009 om 09:38

    Zonde maar erg begrijpelijk dat ze dat ding nooit in productie hebben genomen.. Een v16 in een zeven serie zou voor veel mensen een reden zijn geweest een zeven serie ipv een s-klasse te kopen denk ik, zeker aangezien zo’n bak echt super soepel moet lopen!

    Login om te reageren
  45. Mairsil zegt

    4 november 2009 om 10:19

    @CrazyHenkie:

    Volgens mij zijn er voor de 1e wereldoorlog wel een paar straight 12s geproduceerd, maar die hadden natuurlijk een stuk minder vermogen, waardoor de krukas het nog kon hebben. Volgens mij is er een Bugatti geweest met een krukas van meer dan een meter.

    @Kevski-Style:

    Die 8-in-lijn motoren zijn allemaal wel van lang geleden, en hoefden waarschijnlijk lang geen 625 Nm te verwerken.
    De W16 van de Veyron is tenslotte geen W-motor omdat dat lekker makkelijk te koelen is…

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      4 november 2009 om 10:56

      @Mairsil:

      Dat hoefde ze niet idd, maar duissenbergs waren toen ook al niet misselijk en liepen rond de 200 in de jaren 20. Ik durf te beweren dat ze er best toe in staat waren. De Veyron is vrij simpel te koelen, maar het probleem van zijn 10 radiators erin zit hem in het feit dat de luchtweerstand laag moest blijven. Niet in de koeling zelf.Whole different ballgame. Koelen is namelijk heel simpel, als er geen verdere eissen zijn ….

      Login om te reageren
  46. Sorcerer zegt

    4 november 2009 om 10:23

    EJS: heb je al eens in een V10 of een V12 gereden joh? Hoe soepel wil je het hebben? :P Zelfs de 6-cilinders die je in die bakken krijgt zijn volgens mij al zat soepel (misschien kan iemand dat bevestigen?)…

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      4 november 2009 om 18:14

      @Sorcerer:

      Ik zeg ook niet dat het nódig is, maar het zal vast heerlijk, stil en supercomfortabel rijden! Een zes cilinder is in zo’n auto opzich al soepel genoeg, maar denk dat ikzelf in een auto voor van dat formaat toch echt een v8 of v12 zou willen hebben, en als ik daar het geld niet voor had simpelweg voor een kleinere auto zou gaan;)

      Login om te reageren
  47. jelle zegt

    4 november 2009 om 10:51

    kijk eens…..daar staat ie!

    http://www.zorro.milk-maid.de/scans/e32_v16.pdf

    Login om te reageren
  48. Mairsil zegt

    4 november 2009 om 11:26

    @Kevski-Style

    Maar 200 lopen is ook niet zo’n enorm probleem. Een Citroen Saxo haalt ook de 200 met 145 Nm koppel. Het is niet zo heel moeilijk een lange krukas stijf genoeg te maken om dat te dragen. Van een moderne V16 zou je toch zeker 1000 Nm verwachten, en dan is een krukas recht houden een stuk lastiger. Het probleem is dus niet zozeer een V16 maken, als wel een V16 maken die het soort vermogen kan verwerken waar je een V16 voor zou bouwen. Een 300 pk V16 is natuurlijk geen probleem meer, maar wat moet je daar mee…

    Overigens betwijfel ik ook of een W16 net zo makkelijk te koelen is. Het aantal radiators heeft er inderdaad niets mee te maken, maar in een W-motor wordt er enorm veel hitte in een klein volume gepakt, en is er maar weinig ruimte over voor koelkanalen. Op piek vermogen wordt er in die 16 cylinders toch iets van 1.4 MW aan warmte afgegeven binnen een volume van minder van een halve kuub. Om dat allemaal snel genoeg uit het blok te trekken naar de radiators is volgens mij niet triviaal. Bij een V-motor kan je makkelijk koelkanalen langs beide kanten van elke cylinderbank leggen, met de overlappende banken van een W-motor is dat niet meer zo simpel.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      4 november 2009 om 12:35

      @Mairsil:

      Je vergeet ook dat auto’s iets lomper waren dan een saxo. 2,5 ton is redelijk normaal. en een aerodynamica van een baksteen. Dus tel daar maar wat Nm’s bij op. Bovendien, wel eens gedacht aan datzelfde gewicht en de klappen die dat geeft op de aandrijflijn? Behoorlijk wat grotere weesratdn en dus stress op de krukas. Tel daar ook bij op dat ze ton de tijd wat minder versnellingen hadden (3 of 4) en je snapt wat ik bedoel.
      Ben ik met je eens. makkelijk is anders. Gelukkig maken ze wel gebruik van electrische pompen, om koeling optimaal te houden. Koelingsproblemen deden zich al voor al in de tijd van de eerste VR6 blokken wat dat betreft. En eerlijk is eerlijk: Simpel betekend niet onmogeljk. Als ik me niet vergis maken ze gebruik van 3 kanalen per cilinder. 2 aan de buitenkant, 1 aan de binnenkant. Die aan de binnenkant koelt dan ook nog eens de naastliggende cilinders van de andere kant van dezelfde bank. Het is dan ook niks anders als een kleiner pakket maken, maar onmogelijk is het zeker niet.
      Geef me dan eens een andere reden waarom er 10 radiators inzitten?

      Login om te reageren
  49. Turbo zegt

    4 november 2009 om 12:26

    Nu ik de plaatjes heb gezien, weet ik wel waarom ze er niet mee verder gegaan zijn: idd, afzichtelijke zij-luchtinlaten, en een auto van 2 ton zonder bruikbare achterbak is ook zo treurig.

    Niet dat ze daar wel een oplossing voor hadden kunnen verzinnen (kleinere cylinderinhoud?).

    Login om te reageren
  50. CrazyHenkie zegt

    4 november 2009 om 12:49

    @ Kevski

    Klopt, maar bij een V16 heb je het dubbele aantal zuigers/drijfstangen, verbonden aan dezelfde krukas, met alle extra krachtsverschillen etc van dien!

    @ Mairsil

    Aha, dat wist ik niet! Maar idd, het lagere vermogen,en het gebrek aan inbouwruimte maakt het moeilijk; toen hoefde men niet te denken aan kreukelzones, en een lange neus past goed in dat tijdsbeeld!

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      4 november 2009 om 13:01

      @CrazyHenkie:

      Het dubbele aantal zuigers is juist goed, mts de blokhoek die gekozen is voo de nodige balans zorgt. Denk maar eens na: Wanneer een krukas meer zuigers heeft, loopt deze rustiger. Kijk bijvoorbeeld maar eesn anar een 3 cilinder en een 6 cilinder. 1 rotatie wordt in 16 stappen gedaan in plaats van 8. Daardoor worden de krachten bij elkaar wel meer, maar gaat het vloeiender met minder remmende werking ….

      Login om te reageren
  51. Bohica zegt

    4 november 2009 om 12:51

    Zo zie je maar dat BMW altijd voorloopt op de andere merken

    Login om te reageren
  52. Jerentje zegt

    4 november 2009 om 13:11

    Dit wist ik dus niet leuke interessante topic !

    Login om te reageren
  53. corvettez06 zegt

    4 november 2009 om 14:48

    oud nieuws , sweet sixteen caddilac heeft ook 16 cilinders.

    Login om te reageren
  54. Wessee zegt

    4 november 2009 om 14:52

    Idd, zie mijn reactie van 3 November 2009 om 22:34. :P

    Login om te reageren
  55. cardesigner@USA zegt

    4 november 2009 om 16:49

    Maken maken maken!

    Login om te reageren
  56. CrazyHenkie zegt

    4 november 2009 om 17:00

    @ Kevski

    Vanaf die invalshoek had ik het nog niet bekeken, bedankt! Maar het door mij genoemde issue was vooral bedoeld voor de 12-in-lijn, want dan ontbreken die haaks tegenoverelkaarliggende zuigers immers. Vroeger (jaren ´30 etc) was het V16 probleem vooral die krukas, maar ik vermoedt dat men bijv een driemaal gelagerde krukas voor die auto´s gebruikten, tegenwoordig zal het aankomen op de inbouwruimte. Toch jammer, de souplesse die zoiets op zou leveren zou uitzonderlijk zijn!

    Login om te reageren
  57. CrazyHenkie zegt

    4 november 2009 om 17:01

    @ mezelf

    Vermoedt met -dt? –:arrow: vermoed

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      4 november 2009 om 23:04

      @CrazyHenkie:

      Duessenburg waren voor toen de tijd super modern. 8 in lijn had toen al een 9 keer gelagerde krukas. Net als een bovenliggende nokkenas. We praten dan over de jaren 20. Autounion gebruikte ook een zelfde gelagerde krukas, al was dat een aantal jaar later met de V16.
      Tegenwoordig gebruikt de Veyron het ook als ik me niet vergis. De Cizeta V16T uit de jaren 80 gebruikte er sowieso 9.
      Ik verwacht dat de hele oude 12 in lijn blokken (iemand een idee welke dit waren?) er 7 gebruikte i.p.v. 13. Ze plaatsen dan een lager om de 2 cilinders. Dat was vroeger redelijk normaal….

      Login om te reageren
  58. Rob USA zegt

    4 november 2009 om 18:04

    Benz: En nu de prijzen er nog volgende keer erbij zetten:
    E AMG en de Camaro.

    Login om te reageren
  59. Rob USA zegt

    4 november 2009 om 18:09

    @Benz^^

    OT: Cadillac had al een V16 in 1932!

    Login om te reageren
  60. bmwrobby zegt

    4 november 2009 om 18:28

    ik ben benieuwd hoe het ‘goldfish’ model eruit zou zien, lijkt me wel wat met de handgemaakte carbon grill en luchtinlaten voor de radiateur achterin de kofferbak.

    Login om te reageren
  61. ggj zegt

    4 november 2009 om 21:39

    @ Jelle 10:51
    Wauw, wat een mooie bak! Handgeschakeld, E32 7 Serie, V16 en niet te vergeten een mooie kleurstelling. Ik heb serieus een nieuwe favoriete auto! En een nieuwe nummer 1 op mijn verlanglijstje voor kerstmis :)

    Login om te reageren
  62. zesinlijn zegt

    4 november 2009 om 22:32

    En wéér is mijn passie voor BMW gestegen…

    Login om te reageren
  63. Benz.. zegt

    5 november 2009 om 13:12

    @six-trey: Keep on trying.. ;) :)

    @Rob USA: Ja, de Camaro is goedkoper dan de luxe AMG power-benz..

    Wat een nieuws.. :roll:

    Login om te reageren
  64. CrazyHenkie zegt

    5 november 2009 om 20:38

    @ Cantago

    Idd!

    @ Kevski

    Dat wist ik niet :O juist juist, wat een boel technologische hoogstandjes bevatte zo´n Duesenberg zeg, ik wist dat het uitzonderlijke auto´s waren, maar dit soort dingen.. ik dacht dat die Cadillac V16 een driemaal gelagerde had, maar het bleek een vijfmalige te zijn, foutje!

    Die I12´s zaten iig in legertrucks etc, maar voor personenauto´s heb ik geen flauw idee?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North