• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielen

Auteur: Dizono, gepost 7 januari 2016 om 23:06 – 35 Reacties

Afbeelding Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielenAfbeelding Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielenAfbeelding Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielenAfbeelding Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielenAfbeelding Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielenAfbeelding Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielenAfbeelding Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielenAfbeelding Bond Bug: de ultieme jaren ’70-auto, met maar drie wielen

Bond Bug
Alleen verkrijgbaar in een tint oranje die enkel in de jaren ’70 is gebruikt, vrij van chroom, maar plastic dan je lief is, een enorme NACA-sleuf op de voorzijde en geen deuren maar een omhoog scharnierend dak. Maak kennis met de leukste driewieler ooit.

Er zijn van die auto’s die, wanneer je er voor de eerste keer een foto van ziet, je nooit meer vergeet. De Bond Bug is zo’n auto en bovenstaande foto is die foto, voor mij dan. Een echte auto is het niet, de Bug heeft slechts drie wielen en komt uiteraard uit het land waar driewielers fiks belastingvoordeel genoten en daarom razend populair waren: Groot-Britannië. We kennen allemaal de Reliant’s, al is het maar door het optreden van de door Mr. Bean zo gehate blauwe Reliant Regal Supervan of het veelvuldig omrollen van Robin’s door Clarkson&Co.

Net als Reliant, maar bijvoorbeeld ook AC (van de Cobra), bouwde ook Bond vanaf eind jaren ’40 veel driewielers. Ze zijn de belangrijkste concurrent van Reliant, maar zo populair als de Regal werden de Bond Minicar en later de Bond 875 nooit. In 1969 neemt Reliant het bedrijf over. De productie van het concurrerende model 875 wordt direct stop gezet, maar het merk Bond verdwijnt daarmee van de markt.

De geboorte van de Bond Bug

Tegelijker tijd wordt bij Reliant namelijk een prototype ontwikkeld van een driewielige sportwagen, de Rogue. Deze wordt ontworpen door industrieel ontwerper Tom Karen, die ook tekende voor de Scimitar GTE. Hoewel frame en motor geleend worden van de Regal, lijkt de Bond Bug in niks op andere Reliants of andere auto’s überhaupt.

Je kunt het ontwerp nog het beste omschrijven als een oranje (een ander kleur was er niet) driekhoek op drie wielen. Het kunststof wagentje had geen deuren, maar los te klikken canvas schermpjes. Niet dat je die steeds ging loshalen om in te stappen, makkelijker was het om gewoon heel het dak -inclusief voorruit- naar voren te kantelen.

Bond Bug

Een badkuip zonder comfort

De twee kuipjes zijn niet meer dan dunne kussentjes die in de voorgevormde plastic ‘badkuip’ zijn geplakt. Het 700cc viercilindertje met 29 pk gaat schuil tussen de benen van de beide inzittende en wordt slechts door een kunststof kap aan het zicht onttrokken. Dat het motorgeluid niet gesimuleerd hoeft te worden over de speakers hoef ik je vast niet uit te leggen. Sterker nog, de Bug heeft niet eens een radio, want die zou je toch niet horen. Een dashboard heeft het kekke wagentje evenmin, de kilometerteller zit tegen de behuizing van de motor aangeplakt, de stuurkolom loopt een meter door en verdwijnt pas net boven je voeten in het schutbord. Ook de pedalen en bijbehorende mechanismen zitten allemaal in het zicht.

De Bond Bug werd in de markt werd gezet als een betaalbare en sportieve auto, maar daar moeten wel kanttekening bij worden geplaatst. Het was met een topsnelheid van 122 km/u de enige driewieler in die tijd die harder kon dan de Britse maximumsnelheid, maar de auto was niet veel sneller dan een Mini of Hillman Imp. Daarnaast was de auto ook fractioneel duurder dan een Mini en die had wel vier wielen en ook wat meer comfort. En betere rijeigenschappen, want even lekker hoeken is er niet bij. Ik kan me de enigszins zenuwachtige woorden van de eigenaar op de bijrijdersstoel nog goed herinneren: “niet te hard de bocht in, dan valt hij om”.

Bond Bug

Geen succes

In 1973 komt Reliant nog met de iets krachtigere Bond Bug 750E/ES, die de 700E/ES opvolgt. Er zijn ook exemplaren met het 850cc blok uit de Mini, die vaak 850ES worden genoemd. Dit zijn echter geen originele exemplaren, maar conversies door handige harry’s. Net zoals er ook altijd wel iemand is die het een goed idee vind om er een Hayabusa-blok in te lepelen. In totaal worden er 2270 exemplaren gebouwd.

Ook interessant!

  • Nieuwe James Bond-film
    Nieuwe James Bond-film met gave Jaguars
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

driewieler, Klassiekers, oranje, regal, reliant, robin

Vorig bericht: « Vrouw bevalt van dochter bij tankstation in Capelle
Volgend bericht: CBS: Duitse auto’s verreweg het populairst in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. wdnsd zegt

    7 januari 2016 om 23:11

    Te toevallig… Ik loop nog geen 20mins geleden langs zo’n hokje bij Amsterdam CS

    Login om te reageren
  2. epic001 zegt

    7 januari 2016 om 23:12

    Het lijkt me een bijzonder angsaanjagend idee hiermee de snelweg op te moeten

    Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      8 januari 2016 om 13:24

      @epic001: ja maar ging laatst mee op pad met een maat en die had een smart bij hem!! Ook schijten hoor!!

      Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    7 januari 2016 om 23:12

    Ik pas voor deze

    Login om te reageren
  4. cpp1 zegt

    7 januari 2016 om 23:13

    Vind het een leuk ding. Deze hebben ze ook eens bij Wheeler Dealers gedaan.

    Login om te reageren
  5. Arnoud zegt

    7 januari 2016 om 23:13

    Check ook de aflevering van Wheeler Dealers over deze ‘auto’!

    Login om te reageren
  6. jasbelle zegt

    7 januari 2016 om 23:14

    Ik dacht altijd dat ie zo heette omdat ie in een Bond film zat….

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      7 januari 2016 om 23:20

      @jasbelle:

      Nee joh, dat was omdat je “bond” en blauw uitstapte als je een bocht te snel had genomen.

      Login om te reageren
    • oranje123456789 zegt

      7 januari 2016 om 23:21

      @jasbelle: my name is bond, bug bond.

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    7 januari 2016 om 23:20

    Er zijn auto’s, of beter vehikels die je wilt vergeten.
    Waarvan je zelfs het 1:32 model van Airfix nog niet voor niets wilde hebben !!!
    http://www.vintage-airfix.com/images/PICT0120a.JPG

    Een auto die op een bepaalde manier de symboliek van de gehele Britse auto industrie symboliseert : “Ow Annie ik wil wel, maar ik ken nie ”

    De kleur knal seventies oranje hartstikke leuk, de striping Blitz, alleen de uitvoering : BRITS met één wiel te weinig.

    Deejen die Franse stokbroodbakkers, nutteloze knoflooketers en dronkelappen het toch beter, voor hetzelfde geld, neen nog minder, had je deze en was je de bink :
    https://c2.staticflickr.com/4/3118/3178166126_41f23f3c7d.jpg

    Login om te reageren
  8. Rob zegt

    7 januari 2016 om 23:20

    Er is een Nederlander die 10 (!) jaar bezig is geweest zo’n ding te restaureren:
    http://members.home.nl/robwessels/welkom_op_de_site_van_Rob_Wessels/Bond_Bug.html
    https://www.youtube.com/watch?v=y_eMWZcBlYI

    Fascinerend ding wel. Misschien wel de ultieme funcar. Ik kan zo 1-2-3 niks bedenken wat me leuker lijkt…..

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      7 januari 2016 om 23:40

      @Rob: Carver? Is wel een heel stuk prijziger.

      Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    7 januari 2016 om 23:20

    Handig, een zijspan voor mensen die geen motorfiets hebben…

    Login om te reageren
  10. jrottine zegt

    7 januari 2016 om 23:23

    Lijkt toch verdomd veel op een Kim Holland imitatie

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      8 januari 2016 om 08:13

      @jrottine: Zo en hoe!

      Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    7 januari 2016 om 23:27

    @dizono , bedankt, ik heb spontaan last van brandend maagzuur en kan gegarandeerd vannacht niet slapen !

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      7 januari 2016 om 23:29

      @desjonnies: kijk hier maar even naar, dat helpt tegen slapeloosheid:

      http://automobilio.info/auto/Nissan-Almera-I-Hatchback-N15.jpg

      Login om te reageren
  12. ocda zegt

    7 januari 2016 om 23:28

    Pffff t wordt laat zit me nu gewoon serieus af te vragen wie/wat heeft beter de tand destijds doorstaan het meisje of de auto. Nu naar mn nest!

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    7 januari 2016 om 23:32

    Stiekum vind ik em best cool…..Bond,,,,James Bond..

    Login om te reageren
  14. clarkson zegt

    7 januari 2016 om 23:52

    122 IN ZO’N DING?!

    Login om te reageren
  15. mobieler zegt

    7 januari 2016 om 23:53

    1 voorwiel erbij bodem vol batterijen en elektrisch maken met een actieradius van 300 tot 400 km ofzo. Interieur moderniseren incl. stoelen. Topsnelheid 150 en accelereren van 0 naar 100 in 5 seconden moet makkelijk kunnen. Twizzy 2.0

    Login om te reageren
  16. beefcake zegt

    8 januari 2016 om 03:39

    Dit was met 4 wielen leuk geweest. Nu is het net niks.

    Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    8 januari 2016 om 07:51

    Waarom niemand tijdens het ontwerp ooit bedacht heeft dat het beter is de configuratie te wijzigen in 2 wielen voor en 1 achter (zoals de Morris) in plaats van deze levensgevaarlijke combinatie blijft een raadsel…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      8 januari 2016 om 08:53

      @pomoek:
      Morris = Morgan hè ouwe !

      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/3f/d0/6b/3fd06bf6274dc1ae27d65114f3847caa.jpg

      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Morris.marina.arp.750pix.jpg

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        8 januari 2016 om 10:19

        @desjonnies: You’re right, zat pas aan mijn 3e kop koffie, dat zal het geweest zijn…

        Login om te reageren
  18. henkhupelschoten zegt

    8 januari 2016 om 08:06

    De bond bug is de plug-in hybride van 1960.. Ik dacht dat het “succes” van deze wagentjes dat keer gewoon met een motor rijbewijs in mag rond rijden en en het je niks extra’s kostte in belastingen in GB.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    8 januari 2016 om 08:13

    Het moet toch een heerlijk ding zijn om mee naar je werk te scheuren? Uiteraard alleen bij mooi zomer`s weer met de Canvas schermpjes er af. En uiteraard niet meer dan 10km.

    Login om te reageren
  20. pimk68 zegt

    8 januari 2016 om 08:25

    Kon daar geen Mini-motor in?
    In het kader van de looks èn de prestaties?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 januari 2016 om 13:39

      @pimk68: je hebt mijn ijverige tikwerk wel bestudeerd?

      Login om te reageren
      • pimk68 zegt

        8 januari 2016 om 15:51

        @Dizono: Blijkbaar niet voldoende, sorry…
        Het is een machtig mooi stukje proza!

        Oh ja, en IK WIL ‘M WEL!

        Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    8 januari 2016 om 08:32

    Iwan van Burton car company (toen nog duck hunt) reed zo’n ding toen hij op de Heao zat in 1991/92 (of90/91). Maf apparaat maar ergens ook wel humor.

    Login om te reageren
  22. Alfarobert zegt

    8 januari 2016 om 09:30

    Toch ruim 47000 mile heel gehouden en nergens te zien hoe vaak hij op z’n kant heeft gelegen.Een hele prestatie,toch?Lijkt me doodeng om mee te rijden.Laten we het maar niet hebben over de autobaan.(hetzelfde heb ik met een Smartje).

    Login om te reageren
  23. laagprofiel zegt

    8 januari 2016 om 09:50

    Voor wie interesse heeft in de techniek; de ‘wheeler Dealers’ hebben er een aflevering over gemaakt…

    Login om te reageren
  24. walfo zegt

    8 januari 2016 om 11:17

    Twee dingen:
    – Wil ‘em! Kost da’?

    – Waar zit in hemelsnaam de tank en hoe weinig kilometer kan je ermee vooruit

    Login om te reageren
  25. cthijs zegt

    9 januari 2016 om 16:31

    Waarom gebruiken ze een travestiet om zon ding aan te prijzen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North