• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BPM-korting voor auto’s op LPG en aardgas

Auteur: Dennis, gepost 15 juli 2007 om 11:48 – 22 Reacties

LPG bord

LPG is niet dood, integendeel, LPG zit weer in de lift. Terwijl Hyundai met een hybride LPG experimenteert, brengt tuner Hartge LPG tot ongekende hoogtes. Nu komen er eindelijk ook aparte energielabels voor auto’s op LPG en aardgas, iets waar de branche al jaren om zeurt.

Tot nu toe kregen deze auto’s een energielabel op basis van de CO2-uitstoot wanneer de auto op benzine rijdt. Een beetje krom, want waarom zou je op dure benzine rijden, wanneer je ook op gas kunt rijden. Het kabinet heeft nu besloten dat bij af-fabriek aardgas- en lpg-auto’s, het verbruik wordt gemeten bij het rijden op aardgas of lpg.

Op aardgas is de CO2-uitstoot ongeveer 20 procent lager dan bij vergelijkbare benzine-auto, op LPG is dit ongeveer 10 procent lager. Vanaf begin 2008 zal op basis van deze nieuwe lagere waarde het energielabel worden toegekend. Omdat de CO2-uitstoot van dit soort auto’s ver beneden gemiddeld ligt, is de kans groot op een A- of B-label, goed voor respectievelijk 1000 en 500 euro BPM-korting. Daar heb je toch weer een leuke accessoire voor. (via: automotive-online)

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Autodelen zit in de lift

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, lpg

Vorig bericht: « The safest place to be. Polo.
Volgend bericht: Wakker worden met Norma »

Lees Interacties

Reacties

  1. hairry zegt

    15 juli 2007 om 11:56

    En DAAR wringt het schoentje! De meeste LPG installaties zijn aftermarket met alle gevolgen vandien. Met gevolgen bedoel ik slechte afstellingen.

    Login om te reageren
  2. NuttelozeBPM zegt

    15 juli 2007 om 12:26

    Wow, 500euro, doe even normaal, is dat niet een te hoge korting vr de nederlandse bevolking vanwie wij al jarenlang geld proberen af te pakken?
    zo reageert een minister(kuch, een vrouwelijke, kuch)

    Login om te reageren
  3. MikeSmid zegt

    15 juli 2007 om 12:29

    Nou mooie speakertjes erbij :D

    Login om te reageren
  4. d_vdm zegt

    15 juli 2007 om 12:30

    Op LPG verbruikt een auto toch zo’n 15% meer? Dus maakt het per saldo eigenlijk geen ruk uit t.o.v. een hetzelfde model auto op benzine? Ik had hier al iets over gehoord (BPM korting of zelfs geheel wegvallen van BPM) maar iets te vroeg gejuicht: gezien de enorme nieuwprijzen van auto’s is 500 of 1000 euro korting een druppel op een gloeiende plaat.
    Volgend jaar dus weer gewoon een andere 2de hands auto:)

    Login om te reageren
  5. Sven zegt

    15 juli 2007 om 12:40

    @ D_vdm
    Een liter gas kost €0,50…benzine €1,40 dus bijna 200% duurder…
    Die 15% meer verbruik zul je echt niet zo erg merken..of bedoel je daar iets anders mee?

    Login om te reageren
  6. bradley zegt

    15 juli 2007 om 12:42

    meerverbruik lpg tov benzine is met de moderne installaties verwaarloosbaar. Scheelt iets, maar zeker geen 15 procent.

    moesten 20procent van de benzinerijders overschakelen op LPG , zou nogal een boost geven aan de co2 vermindering.

    Ik pleit voor dieselverhoging en verlaging lpg :)

    Login om te reageren
  7. Jeroen zegt

    15 juli 2007 om 12:46

    Ik heb al een auto gezien die LPG en Diesel combineerd….. wordt momenteel getest en komt denk op korte termijn beschikbaar

    Login om te reageren
  8. ZOEF zegt

    15 juli 2007 om 13:11

    d_vdm;
    Op LPG verbruikt een auto 15 volumeprocenten meer, maar tien gewichtsprocenten minder. LPG is namelijk lichter dan benzine.
    Het zit ongeveer zo:

    Stel dat gelijkwaardige auto’s als volgt verbruiken (per 100 km)
    6 liter diesel – 8 liter benzine -10 liter LPG
    in gewicht uitgedrukt wordt dat:
    (densiteit van diesel: 0.85, benzine: 0.72, LPG; 0.55)

    5.1 kg diesel – 5.5 kg LPG – 5.76 kg benzine.
    Kijk! Plots verbruik je op LPG minder dan op benzine!

    Van deze drie wagens is de LPG BY FAR de properste, gevolgd door de benzinewagen en de smerigste is … de diesel.

    Login om te reageren
  9. Mark zegt

    15 juli 2007 om 13:18

    Tsja, Volvo is ook gestopt met af fabriek Bifuel modellen. De meeste pakketten worden achteraf ingebouwd omdat de fabrikant er geen brood in zien, en ook geen garantie durft te geven…

    Maarja, het begin is er :)

    Login om te reageren
  10. Def Tovertor zegt

    15 juli 2007 om 13:21

    @ Jeroen

    Leuk, maar niet erg geloofwaardig.
    Bron?

    Login om te reageren
  11. Greg zegt

    15 juli 2007 om 14:06

    @Jeroen
    Kans is klein dat wat jij zegt, waar is.

    Diesel en petroleum hebben een verschillende temperatuur waarop de meest efficiente verbranding plaatsvindt. Het lijkt sterk dat m.b.v. 1 motor beide brandstoffen efficient tot verbranding kunnen worden gebracht. Maargoed de mens heeft al op de maan gelopen, dus alles is mogelijk. Show some proof to back it up.

    Login om te reageren
  12. d_vdm zegt

    15 juli 2007 om 14:17

    Ik begon over dat (dacht ik 15%) meerverbruik van LPG i.v.m. de veelgeprezen milieu voordelen waar ik aan twijfelde. Het vervuilt minder dan benzine, maar met een behoorlijk meerverbruik leek me het qua milieubelasting eigenlijk niks uit te maken.
    En die lage literprijs was mij niet ontgaan: vooroorlogs prijsniveau! Kun je nog eens lekker vaak volgas geven met LPG, kost toch bijna niets haha.

    (Ik ben ook een zwaar calculerende burger: als ze er maar genoeg subsidie op geven heb ik interesse:)

    Login om te reageren
  13. 3-serie zegt

    15 juli 2007 om 14:50

    Tja mileu, weeer een beetje nutteloose exercitie dit. LPG rijders rijden toch gemiddeld veeeeeeeel meer kilimoters. Aldus ook al is de brandstof schoner en/of goedkoper op het totaal maakt het niet zo veel uit.

    Login om te reageren
  14. paula zegt

    15 juli 2007 om 16:31

    Gewelidig nieuws! LPG is aan haar opmars begonnen. Het begin is er, importeurs gaan weer mee doen. Daar ben ik van overtuigd!

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    15 juli 2007 om 17:14

    @Greg & Def Tovertor, wel je huiswerk doen he ;) wat Jeroen zegt kan wel degelijk! Er zijn meerdere experimenten waarbij dieselmotor lopen op een mengel van diesel & LPG. Kijk onder andere hier:
    http://www.dppnl.nl/myshop/nl/pag1-ned.htm
    http://www.gasotronic.nl/index.php?page=techniek

    Er zijn trouwens redelijk wat auto’s te koop in Nederland die rijdens op aardgas (CNG), een paar voorbeelden?

    Citroen C3 1.4i Prestige
    Citroen Berlingo
    Fiat Panda Panda
    Fiat Multipla Pers 1.6 Natural Power
    Opel Zafira 1.6
    Peugeot Partner 1.4 Premium pers.
    Renault Kangoo Pers. 1.6 16V
    Volkswagen Fox
    Volkswagen Touran Trendline
    Volvo S60 2.4 Base 140 pk
    Volvo V70 2.4

    Login om te reageren
  16. Alfabruur zegt

    16 juli 2007 om 09:15

    Waarom alleen op basis van af-fabriek LPG of aard-gas installaties???

    Login om te reageren
  17. hairry zegt

    17 juli 2007 om 12:49

    Omdat al die aftermarket het wel kunnen uitleggen dat het werkt maar niet kunen afstellen

    Login om te reageren
  18. Jan-Jaap-Karel-Kees- zegt

    20 juli 2007 om 19:29

    Nee. geen auto’s op aardgas, een verspilling van energie. We hebben al zo weinig aardgas, het beetje dat we hebben kunnen we beter op koken en het huis op stoken…
    Dus ik ben tegen een korting :)

    Login om te reageren
  19. Maarten zegt

    1 augustus 2007 om 03:39

    Wat Jeroen zegt klopt wel, LPG bijspuiten via de luchtinlaat van een Dieselmotor geeft een efficientere verbranding en minder schadelijke uitstoot en kan ook gebruikt worden om (tijdelijk of permanent) extra vermogen vrij te maken, een beetje zoals lachgas bij benzinemotoren.

    Login om te reageren
  20. Danny zegt

    4 september 2007 om 09:28

    Leuk verhaal allemaal maar uiteindelijk gaat het maar om 1 ding weer een nieuwe reden om geld van de burger af te pakken via het o zo favoriete melk koetje.
    De diesel techniek is in de laatste 20 jaar niet veranderd duh wel een in een 20 jaar oude diesel gezeten??? ook in de brandstof is de zwavel bla bla aangepast dus leuk verhaal mare het gaat gewoon weer om de pegels.
    Uiteindelijk betaald de burger die het niet kan doorberekenen de rekening en dat is met alles zo.

    Login om te reageren
  21. h kruid zegt

    4 september 2007 om 10:25

    Jammer dat voor de meeste reacties de geld knip boven het millieu gaat.
    Ik zou zeggen, verbeter de wereld maar begin bij je zelf.

    Login om te reageren
  22. Arnold de Voogd zegt

    21 december 2007 om 22:44

    Ik vind het vreemd dat in 2008 LPG-installaties voor auto’s, die naderhand door een LPG-inbouwstation wordt ingebouwd, het energielabel krijgen van benzine i.p.v. LPG.
    Ik heb voor 2008 een nieuwe Clio besteld met een LPG-3 installatie, die door de Renaultdealer bij aflevering direct wordt ingebouwd. Deze zou toch hetzelfde label moeten krijgen als een Clio met lpg af-fabriek? Wat is het verschil? Bovendien is een Clio niet zo te bestellen: lpg af-fabriek.

    Ik krijg nu een vieze smaak van dit regeringsbeleid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North